Announcement

Collapse
No announcement yet.

miksi e46 jyristää kiihdyttäessä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bember
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 479
    • Kirkkonummi

    #31
    missä on E32:sen rättinivel, onko se 5senttinen kiekko kardaanin ja perän välillä?
    Jos se kiekko on väljä nii eikai se kuitenkaan saa kardaania hakkaamaan pohjaa täyskiihdytyksessä käsijarrukahvan alla?

    Comment

    • Alhimiq
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 194
      • Helsinki

      #32
      Originally posted by Alhimiq View Post
      Omaan autoon vaihdettiin laakeri sekä rättinivel - ei vaikutusta. Sittemmin kardaani hieman purettiin, rasvattiin ja tukilaakerin päälle laitettiin tuollainen musta laku (osa nro 12. http://www.realoem.com/bmw/showparts...29&hg=26&fg=10).

      Äänet miltei kaikosi. Ehkä pääkopassani kuulen niitä jyritöitä vielä, en ole varma, kuuluuko autosta. Ainaskaan ennen tätä toimeenpidettä (laku) 140 vauhdeissa kävi autoa sääliksi, kun jyrisi kovaa. Nyttemmin on aika hiljaista.

      xzxz

      Heleveetten. Jyrisee edelleen. Jyrisee kuitenkin satunnaisesti. Ei aina. 4 ja 5 vaihteella. Outoa.
      "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

      Comment

      • bember
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 479
        • Kirkkonummi

        #33
        oikastaan hakkaa vaan kävely vauhdissa, sitten kun kiihdyttää niin jyrisee ja värisee kunnes päästään noin sataan niin tuskin huomaaakaan koko ongelmaa.
        Nyt aikeissa ostaa käytetty kokonainen kardaani, kun en viitti mennä arvailemaan mitä vaihtaa.
        Onko niin että rättinivel löytyy kardaanin ja vaihdelaatikon välistä ja löytyy vain manuaalista, koska automaatti öljyvälitteisenä vaimentaa itsessään?

        Comment

        • Harzzza
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 218
          • Tampere

          #34
          Originally posted by bember View Post
          oikastaan hakkaa vaan kävely vauhdissa, sitten kun kiihdyttää niin jyrisee ja värisee kunnes päästään noin sataan niin tuskin huomaaakaan koko ongelmaa.
          Nyt aikeissa ostaa käytetty kokonainen kardaani, kun en viitti mennä arvailemaan mitä vaihtaa.
          Onko niin että rättinivel löytyy kardaanin ja vaihdelaatikon välistä ja löytyy vain manuaalista, koska automaatti öljyvälitteisenä vaimentaa itsessään?
          Siel välissähän se, ja kyllä on automaateissakin. Ei niitä vaihdettavia arvailla tarvi Risat vaan uusiin, kuten rättinivel, kannatinlaakeri. Ja ristikkonivel JOS se on väljä, mut tuskin on.

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #35
            Originally posted by bember View Post
            Onko niin että rättinivel löytyy kardaanin ja vaihdelaatikon välistä ja löytyy vain manuaalista, koska automaatti öljyvälitteisenä vaimentaa itsessään?
            330xda löytyy jopa 2 rättiniveltä, tosin uudemmasta etukardaanista se on jätetty pois. Kun momentinmuuntimen lukko on kiinni, se ei enään ole öljyvälitteinen.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • bember
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 479
              • Kirkkonummi

              #36

              Eipä tuon mukaan mun automaatissa ole rättiniveltä kardaanin ja laatikon välissä!
              Onko rättinivel ja vakionopeusnivel sitten synonyymejä?
              Ei vaan löydy näiltä sivuilta mulle vaihtokardaania, kun olen noin kymmenen vaihtoehtoa käynyt läpi, kaikki ovat paljastuneet ennen 9/89 valmistuneiksi jolloin pituuseroa tai manuaaleiksi jolloin on tuo rättinivel etupäässä.

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2026
                • Riihimäki

                #37
                Originally posted by bember View Post
                Onko rättinivel ja vakionopeusnivel sitten synonyymejä?
                Ei ole. Tuo alemmassa oleva donitsi on rättinivel ja molemmissa on vakionopeusnivelet takapäässä. Ylemmässä taas on ristinivel etupäässä.

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #38
                  Originally posted by bember View Post
                  http://www.realoem.com/bmw/showparts...21&hg=26&fg=05
                  Eipä tuon mukaan mun automaatissa ole rättiniveltä kardaanin ja laatikon välissä!
                  Onko rättinivel ja vakionopeusnivel sitten synonyymejä?
                  Ei vaan löydy näiltä sivuilta mulle vaihtokardaania, kun olen noin kymmenen vaihtoehtoa käynyt läpi, kaikki ovat paljastuneet ennen 9/89 valmistuneiksi jolloin pituuseroa tai manuaaleiksi jolloin on tuo rättinivel etupäässä.
                  Mä en kanssa huomannut kun otsikko oli "miksi e46 jyr..." että sulla oli e32.
                  Tuossa on mun mielestä selvemmin vaihtoehdot:
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • Alhimiq
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 194
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by racing02 View Post
                    Ei ole. Tuo alemmassa oleva donitsi on rättinivel ja molemmissa on vakionopeusnivelet takapäässä. Ylemmässä taas on ristinivel etupäässä.
                    Voisiko joku osoittaa tuon vakionopeusnivelen realoem.com:sta?

                    Ja jos auto on 320i -99, niin käykö siihen kardaani, joka on vain entisestä 320i:stä, vai meneekö siihen muutkin mallin?
                    Last edited by Alhimiq; 01-07-2010, 20:44.
                    "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                    Comment

                    • Alhimiq
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 194
                      • Helsinki

                      #40
                      1. Mistä jyrinänne kuuluvat? moottori, penkin alapuolelta, perästä?
                      2. Onko muuten tehoissa mitään mainittavaa, alaväännössä?
                      3. Kulkeeko auto kylmällä paremmin kuin kuumalla?
                      "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                      Comment

                      • EPDM
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2005
                        • 4621
                        • Lahti.

                        #41
                        samat ongelmat käsivaihteisen 850 e31 ( csi) kanssa. Tärinää noin 2000-3500 kieroksien vaiheessa kiihdytyksessä pienessä vauhdissa, sekä moottorin jarrutuksessa. Isomalla vaihdissa kaikki ok.

                        Kardaanin rättinivel, tukilaakeri ja CV nivel vaihdettu. Ei muutosta. Eikä ole vetareissa ainakaan käsivoimilla väljää... Kardaanin tasapainotus seuraavaksi?

                        Vaihdetaan vielä moottorin ja vaihteiston kumityynyt....varmuuden vuoksi jos pääsis "halvalla".

                        Nyt toki alkoi joskus jotain kolisemaan/kalkattamaan ihan tyhjäkäynissä vaihdelaatikon kohdalla... Voisko se viittää kaksoimassavaihtipyörään? Äänteleekö se noin??
                        Viviendo en Lahiti
                        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                        Vw Corrado vr6

                        Comment

                        • Alhimiq
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 194
                          • Helsinki

                          #42
                          Mulla kaksoismassapyörä sanoo '"thumbs" kun peruuttaa, päästää kaasusta ja painaa kytkintä.

                          xzxz
                          Last edited by Alhimiq; 12-07-2010, 08:08.
                          "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                          Comment

                          • Juggis
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 197
                            • Espoo

                            #43
                            Jep, Kometille suuret kiitokset Juvanmalmille ongelman ratkaisusta. Ristikko oli väärin laitettu, kuten arvelinkin

                            Pyyhkeitä Autopartnerille, koska veloittivat tunnin työstä ja sanoivat, että mitään vikaa ei löytynyt (ts. eivät tainneet kunnolla edes katsoa).

                            Nyt on kardaani hiljainen
                            F10 535d xdrive msport
                            Ex. e91 325xiA
                            Ex. e36 328i Coupé

                            Comment

                            • bember
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 479
                              • Kirkkonummi

                              #44
                              Tuli tänään käytyä Ko-Meti:ssa ja vaihtoivat E32 730iA 1992:n kardaanin kaikki nivelet ja kannatin laakerin pesineen, kun oli laakeri hajonnut ja pesä munan muotoiseksi soikioksi muokkautunut. Eli kaksi ristinveltä uusia ja vakionopeusnivel käytettynä ja rasvattuna, sekä kannatin laakeri pesineen/runkoineen, yht. 320:- sisältäen viereisen verstaan kardaanin irroituksen ja takaisin laittamisen. Lisäksi sopimuskumppani Novarentin Skoda Octavianin päivävuokra 60:-. Tuntuu hyvältä.
                              Oli kuulemma niin pahaksi mennyt, etteivät meinanneet uskaltaa ajaa autoa sisään verstaalle. Sill ei ollut ongelmia ajaa, kun vain pääsi vauhtiin, mutta liikkeelle lähdöt oli saatananmoista rummutusta, en osaa neuvoa, vaikka koin sitä lähes kuukauden. Kun pääsi noin 30km/h vauhtiin niin rummutus vaimeni, ja motari nopeudessa ei tuntunut yhtään, mutta en osaa sanoa että kannattiko kiihdyttää hitaasti vai nopeasti. Viimeisenä päivänä värisi jo kaikilla nopeuksilla 100km/h saakka, en ajanut kovempaa. Joten tällöin on varmaankin viimeisillään..

                              Comment

                              • wanderer
                                Newbiemmer
                                • Apr 2010
                                • 17
                                • Kuopio

                                #45
                                Mulla esiintyi kilahtelua kaasua löysätessä, täristystä ja pientä jyrinää. Päättelin, että rättinivelestä voisi lähteä hakemaan korjausta. Oikein meni ja nyt uudella rättinivelellä meno on aivan tasaista ja äänet hävisivät. 137tkm rullattu 320d siis kyseessä.
                                e46 320d '03

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎