Originally posted by huppu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
miksi e46 jyristää kiihdyttäessä?
Collapse
X
-
Kokeillaas täällä onnea. Eli sigun toukka jyristää rivakasti kiihdyttäessä n. 60-75km/h välillä. Jyrinää ei ilmene pintakaasulla kiihdyttäessä, eikä aina edes tuolla 60-75kmh välillä. Esimerkiksi 65kmh kohdalta kickdownilla ei välttämättä jyristä ollenkaan, mutta 55kmh kickdown niin saattaa jyristää. Vaihteella ei merkitystä, kokeiltu 2, 3 ja 4 vaihteet eli jyristää jos on jyristääkseen.
Lisää ihmettelyn aihetta, kun kiihdyttää rivakasti esim. 65kmh jolloin jyristää ja päästää kaasusta irti, niin tuntuu jyristävän siihen 60kmh jossa loppuu(tämä sama toteutu pari kertaa myös vaihde N:llä). Kolmilla eri renkailla kokeiltu, ei vaikutusta ja taatusti ovat tasapainossa(yksi setti täysin uusi).
Mitenhän tuosta saisi poissuljettua täysin tuon turbiinin/lootan osuuden? Autossa vielä jonkin aikaa liikkeen 6kk vastuuta jäljellä, joten pitäis saada poissuljettua nuo kalliimmat palikat.
Yksi nivel apukuskin puolelta takaa on 100% väljä, mutta voiko johtua siitä ongelmat? Nivel nro. 2 siis väljä.
Comment
-
-
Originally posted by Pekumie View PostKokeillaas täällä onnea. Eli sigun toukka jyristää rivakasti kiihdyttäessä n. 60-75km/h välillä. Jyrinää ei ilmene pintakaasulla kiihdyttäessä, eikä aina edes tuolla 60-75kmh välillä. Esimerkiksi 65kmh kohdalta kickdownilla ei välttämättä jyristä ollenkaan, mutta 55kmh kickdown niin saattaa jyristää. Vaihteella ei merkitystä, kokeiltu 2, 3 ja 4 vaihteet eli jyristää jos on jyristääkseen.
Lisää ihmettelyn aihetta, kun kiihdyttää rivakasti esim. 65kmh jolloin jyristää ja päästää kaasusta irti, niin tuntuu jyristävän siihen 60kmh jossa loppuu(tämä sama toteutu pari kertaa myös vaihde N:llä). Kolmilla eri renkailla kokeiltu, ei vaikutusta ja taatusti ovat tasapainossa(yksi setti täysin uusi).
Mitenhän tuosta saisi poissuljettua täysin tuon turbiinin/lootan osuuden? Autossa vielä jonkin aikaa liikkeen 6kk vastuuta jäljellä, joten pitäis saada poissuljettua nuo kalliimmat palikat.
Yksi nivel apukuskin puolelta takaa on 100% väljä, mutta voiko johtua siitä ongelmat? Nivel nro. 2 siis väljä.
Tuo N-asennossakin jatkuva ilmiö luulisi poissulkevan laatikon.
Mulla on kyllä omassa tuota kiihdytyksen jälkeistä jyrinä/tärinä ongelmaa, ja sitä ei ole osattu paikallistaa. Vetoakseleita olen epäillyt, jos se nivel menee vähän "mykkyrään" väännöstä, mutta asettuu taas suoraksi ajossa?
Tuohon voimakkaaseen vääntöön se tuntuisi liittyvän...joku antaa periksi.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Juu, turbiini lukittuu jossain 92-94kmh vauhdissa. Kyllä tuo laatikko taitais aika vahvasti olla nyt poissuljettu vaihtoehto, kun tuttu autoasentaja tuolla kävi ajamassa. Laatikko vaihtaa nätisti eikä luista.
Yksi huomio tuli vielä mieleen, mikä myös puoltaa kardaani/vetarit suuntaa. 80kmh vauhtia ajaessa(turbiini ei lukossa), nopeasti kaasua pumppaillen on/off niin kuuluu aika terävä kolahdus perän suunnalta, kun veto tulee kerralla päälle. 100kmh vauhdissa(turbiini lukossa) kolahdus on paljon vaimeampi, kun turbiini lukossa viive on pienempi. Eli jossakin siellä on väljää, mutta missä.
Kardaanin takimmainen nivel(vakionopeusnivel?) ja vetarit on nyt ehdokkaina. Huomenna auto nosturille ja putkisto ym. tieltä niin pääsee käsiksi kardaaniin kunnolla.
Comment
-
-
Originally posted by Pekumie View PostYksi huomio tuli vielä mieleen, mikä myös puoltaa kardaani/vetarit suuntaa. 80kmh vauhtia ajaessa(turbiini ei lukossa), nopeasti kaasua pumppaillen on/off niin kuuluu aika terävä kolahdus perän suunnalta, kun veto tulee kerralla päälle.
Odotan mielenkiinnolla mitä sieltä löytyy, jos vaikka sama paikka mulla.
Oma kulkuvälinehän on neliveto eli sieltä löytyy vielä enemmän niitä paikkoja joissa voi olla klappia.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Nyt on nosturilla käyty, eikä kyllä oikein osaa sanoa mistä hitosta tuo jyrinä vois johtua. Väljää löyty perän takimmaisesta puslasta, eli siitä mikä tulee perän takakanteen.
Mutta, voiko tuo takimmainen pusla väljänä rivakassa kiihdytyksessä vääntää perän/kardaanin sellaiseen asentoon, että rupeisi jyristämään tms. Voihan se olla että tuo kardaanin takimmainen nivel on väljä(ihan hiuksen hieno välys siinäkin oli) ja oireet tulee esiin kun tuo perä nyt pääsee eri asentoon kiihdyttäessä.
Tästä puslasta siis puhe. Mahtaakohan tuo olla alkuperäisenä nestevaimennettu, kun näytti hieman öljyinen olevan se pusla. Eikä öljy näyttäny olevan kotoisin perästä.
Comment
-
-
Tuttua tarinaa toverit
Itellä jyristi kiihdytellessä melkei parin vuoden ajan. jyrinä vain paheni ja paheni. sit nytten keväällä sain tarpeekseni ja vika pakko löytyä. vikahan löytyi. Kardaanin takimmainen ristikko hieman väljä ja takerteleva. Kardaanin olin jo aiemminkin(rapia vuosi) käyttänyt pöydällä, mut silloin vikaa oli lie mahdoton havaita tai ehkä taidon puute..siis uusi takimmainen ristikko ja tasapainotus. Viallista ristikkoa paikallaan auton alla melkeinpä mahdoton havaita. halpaahan se ei ollu (260€) mut nyt taas kiva kiihytellä mitä nyt 320d jolla rullattu 80tkm.
Comment
-
-
No niin !
Missä tasapainotus onnistuu ja mitä kustantaa?Last edited by Kepesjokke; 15-09-2012, 04:06.E46 330d
Comment
-
-
Täällä kaivattaisiin myös tietoa missä onnistuisi kardaaniremontti Espoossa/Pääkaupunkiseudulla. Vein auton Autoasille ja totesivat, että eivät voi vaihtaa takimmaista ristiniveltä, koska se on prässätty.
Kehottivat ottamaan yhteyttä Ko-Metiin jossa tuo ristikon vaihto onnistuisi, mutta tietääkseni tekevät vain irrallisia kardaaneja, eivätkä tee kardaanin irroitusta ja asennusta takaisin?
Comment
-
-
Originally posted by purtzi View PostMulla loppui tuo samanen ravistaminen/nykiminen liikkeelle lähdössä kun vaihdettiin kytkin ja kaksoismassa vauhtipyörä.BMW - korjaamisen iloa...sitäpä juuri prkl..
Comment
-
-
Alko taas jyristys. hiljeni hetkeksi kun vaihdettiin kumilimppu kardaanin ja lootan väliin mutta nyt jyristää hitusen ripeissä kiihdytyksissä..
Tukilaakerit vaihdettu, moottorin kumityynyt vaihdettu, butyylinauhat vaihdettu tukilaakereiden päälle, vetarit rasvattu yms. kaksoismassapyörä se tuskin on, se ravistaa kuulemma tyhjäkäynnilläkin.
Ainut ku tulee mieleen on noi kardaanin ristinivelet, jos niissä on vika, ni näkeeköhä sitä missää muualla ku jossain koneistamossa. Tuskin klappia tai heittoa silmällä/kädellä huomaa? Mitä ootte maksanu noista ristinivelen vaihdoista?
Auto 320d vm 2002 ja manuaaliG20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic
1 x F20
3 x E30
2 x E36
5 x E46
3 x E9X
Comment
-
-
Originally posted by janne30 View PostAlko taas jyristys. hiljeni hetkeksi kun vaihdettiin kumilimppu kardaanin ja lootan väliin mutta nyt jyristää hitusen ripeissä kiihdytyksissä..
Tukilaakerit vaihdettu, moottorin kumityynyt vaihdettu, butyylinauhat vaihdettu tukilaakereiden päälle, vetarit rasvattu yms. kaksoismassapyörä se tuskin on, se ravistaa kuulemma tyhjäkäynnilläkin.
Ainut ku tulee mieleen on noi kardaanin ristinivelet, jos niissä on vika, ni näkeeköhä sitä missää muualla ku jossain koneistamossa. Tuskin klappia tai heittoa silmällä/kädellä huomaa? Mitä ootte maksanu noista ristinivelen vaihdoista?
Auto 320d vm 2002 ja manuaali
Ja mitä ristiniveleen tulee niin osa maksaa vajaa 200e ja vaihto about 100-200e,riippuu toki paljolti missä työn teettää. Työnsä osaava korjaaja pystyy tutkimaan nivelen onko vaihtokunnossa.E39 530d -02 Imola Rot M-sport
__________________
Ex:
E46 330d -00 Hellrot
E39 530da sedan -02 Titansilber M-sport 2
E39 530d farkku -99
E46 330d sedan -00 Titansilber
Comment
-
Comment