Originally posted by TuomasR
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
miksi e46 jyristää kiihdyttäessä?
Collapse
X
-
Originally posted by purtzi View PostMullekkin sanottiin että kaksoismassapyörä ravistaa jos on mennyt.. mutta omassa autossa ei sitä tehnyt vaikka oli ihan finaalissa(korjaaja sano että ei ole koskaan nähnyt yhtä väljää vauhtipyörää,ja on kokenut mekaanikko) ainut mistä huomasi että siinä on jotain niin kolahti ja heilautti konetta sammuttettaessa,liikkeelle lähtiessä ja tasakaasulla kiihdyttettäessä,vaihdon jälkeen ei tee enää noista mitään.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Täällä myös kiihdyttäessä jyristää, erityisesti 3- ja 4-vaihteella matalilta kierroksilta kiihdytettäessä. Väliin tuntui jo, että kardaani tuloo pirttiin. Nyt vaihdettiin molemmat tukilaakerit kardaaniin, rättinivel ja kardaanin keskityshela. Oireet lievenivät huomattavasti, mutta edelleen yrittää jyristää/tutista väännöillä kiihdytettäessä. Viimeiseen 6kk:n aikana vaihdettu myös moottorin ja vaihteiston tukikumit, jäykkä vauhtipyörä ja kytkin hiluineen. Misä vika, ristikkonivel vai...!?:think Auto siis 320d -01.
Comment
-
-
Originally posted by KooHoo View PostTäällä myös kiihdyttäessä jyristää, erityisesti 3- ja 4-vaihteella matalilta kierroksilta kiihdytettäessä. Väliin tuntui jo, että kardaani tuloo pirttiin. Nyt vaihdettiin molemmat tukilaakerit kardaaniin, rättinivel ja kardaanin keskityshela. Oireet lievenivät huomattavasti, mutta edelleen yrittää jyristää/tutista väännöillä kiihdytettäessä. Viimeiseen 6kk:n aikana vaihdettu myös moottorin ja vaihteiston tukikumit, jäykkä vauhtipyörä ja kytkin hiluineen. Misä vika, ristikkonivel vai...!?:think Auto siis 320d -01.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostLuultavasti siinä jäykässä VP:ssä . Vaihdoin nimittäin itselle tuon kiinteän VP:n tuossa kesälomilla ja jyrinät alkoivat. Entinen kaksoismassa oli kaput, mutta ei jyrissyt oikeastaan ollenkaan. Ei tuo pahasti tuolla yksimassaisella jyrise, mutta ärsyttävästi kuitenkin. Asiaa tutkailu omallakin kohdalla muilta osin ja missään ei näyttäis olevan vikaa, joten oletan jyrinöiden tulevan tuosta yksimassaisesta VP:stä. Kytkimenä tuo yksimassa on mielestäni parempi mitä kaksoismassa, jos vain tuon ärsyttävän jyrinän sais pois.
Jäykkä vauhtis on paljon enempi on-off-tyyppinen liikkeellelähdöissä. Kuka tykkää kuka ei, mutta kaikkee tottuu. Ihme rohina ilmesty vaihdon jälkeen, kun kytkimen nostaa vaihteen ollessa vapaalla. Painelaakerikin kyllä laitettiin uusiksi. Jotkut sanoo, että tuplamassa juuri vähentäisi näitä käynnin epätasaisuuksia ja rohinoita, mutta tiedä häntä...
Nyt kun kaikki muut viat on saatu kuriin, niin mielellään löytäis selityksen tuolle pienellekin jurinalle ennen kuin se kohta taas lähtee lapasesta ja pilaa uudet tukikumit ja laakerit.
Comment
-
-
Sen verran vielä tuosta yksimassapyörästä, että jyrisee itsellä vedättäessä erityisesti nelosella ja vitosella välillä 1700-2000rpm. Olen aprikoinut että johtuisko ääni kardaanista, mutta olen edelleen sitä mieltä, että ääni johtuu tuosta yksimassa VP:stä.
Tässä räjäytyskuva kardaanista ja huomatkaa tuolla osa numero 10.
Itselläni ei tuota butyylikuminauhaa ollut aiemmin tuolla ollenkaan ja nyt asensin tuonne koemielessä sienikuminauhaa ( aika lailla vastaavaa kuin tuo butyylikumi). Vaikutus oli sellainen, että tasakaasulla olleet jyrinät lievenivät, mutta vedätyksessä jyrisee ihan samalla tavalla kuin ennen tuota nauhaa.
Paljonko muuten pitää olla 320d koneisessa kardaanin tukilaakereissa esijännitystä ? . Minulla olevassa BMW:n ohjeessa lukee, että 4-6mm, onko oikea arvo vai liikaa ? E34:ssa oli vain 2mmBMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostSen verran vielä tuosta yksimassapyörästä, että jyrisee itsellä vedättäessä erityisesti nelosella ja vitosella välillä 1700-2000rpm. Olen aprikoinut että johtuisko ääni kardaanista, mutta olen edelleen sitä mieltä, että ääni johtuu tuosta yksimassa VP:stä.
Ois tuossa kohtuu hintaan sedanin kardaani tyrkyllä. Varmaan sama kuin touringissa. Pitiköhän tuo seuraavaksi uhrata tuohon kokeiluun muutama huntti. Jos siellä sattuis oleen ristikot väljänä.
Miten sitten tuon kardaanin esijännitys/linjaus? Voisko se olla pielessä/ajan saatossa mennä pieleen jostain syystä ja aiheuttaa ko. oireet?
Comment
-
-
Hei KooHoo kun nimimerkin mukaan oot oulussa niin pitäiskö tavata ja ajaa vähän noita autoja ristiin niin huomais jyriseekö ne ollenkaan samalla tavalla. Laita YV:tä jos tommonen ois OK.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Ei täristä ja jyristä enää!
320d piti jo pidemmän aikaa jyrinää juurikin tuossa n. 2000-2500 välisillä kierroksilla. Selvimmin huomasi kiihdytyksissä ja moottorijarrruissa, tuntui myös korahdus kun hiljensi risteykseen ja vaihtoi pienemmälle. Matka-ajossakin huomasi tasaisen jurinan.
Mielessä pyöri vauhtipyörän/kytkin paketin vaihtaminen, kardaanin rättinivelten vaihto, kardaanin tukilaakerin vaihto, moottorin kumityynyjen vaihto jne. jne.
Päätettiin aloittaa sieltä "edullisemmasta" päästä eli moottorin tyynyistä koska oireet ei suoraan passannut esim. vauhtipyörä vikaan. Vika löytyikin remontin edetessä kardaanin ristikkonivelestä ennen perämurikkaa. Oli syönyt kupit puhki. Moottorikoneistamolla sovitettiin uusi ristikko alkuperäiseen kardaanin ja taas mennään ilman ylimääräisiä ääniä!!
Comment
-
-
Omassa e46 330d touringissa (manuaali) sellainen ongelma että kun lähtee kiihdyttämään kaasu pohjassa, kun kierroksia n.1500 niin 1700-2000 kierroksen välillä auto jyristää ja tärisee helvetisti, vika tuli aika yhtäkkiä. Auto huollossa, ja sanoivat, ettei mitään väljää löytyisi kardaanin tukilaakereista tai ristikosta tms... Vian huomaa parhaiten isoilla 5 ja 6 vaihteilla kiihdytettäessä. Missähän mahtaa vika olla? :thinkLast edited by Hemu__; 13-01-2015, 20:36.
Comment
-
-
Jos kerran kardaanin laakerit on kunnossa niin kuullostaisi hauskasti siltä että vauhtipyörylä voisi olla hajoamassa kahdeksi palaksi. Jouset kuoleentuneet vauhtipyörästä eivätkä enää vaimenna.
Alakierroksilla suurella kaasulla saat aikaan mahtavat momenttipulssit, yläkierroksilla nämä pulssit vaimenevat hieman, sillä tehon tuottamiseen on nyt apuna kierrosluku eikä niin suuri vääntömomentti.
Siksi siis juuri noilla 1700-1800 kierroksilla pärisee koska tämä alue on kaksoismassapyörän tehokkainta vaimennusaluetta. Kun pyörä on rikki niin momenttipulssit ravistavat pyörän irtonaista massaa joka aiheuttaa vielä lisää värähtelyä.
Jos haluat kurimuksesta eroon niin suosittelisin tuolta hommaamaan yksimassaisen VP-konversiosarjan. Kysymällä varmasti selviää onko sellaista tarjolla juuri 330D:hen. Toinen vaihtoehto on hommata ebaystä Valeon yksimassainen konversiosarja.- Bittien kääntöä/tehonlisäykset EDC15 ja EDC16 dieseleihin (M47- ja M57 moottorit)
- INPA/DIS/ Vikakoodien luku PK-seudulla
- NCS Expert koodaukset (valot, lukot, retrofitit, piilotoiminnot)
- SSS Progman koodaukset (moduulien istuttaminen)
Comment
-
-
Itellä tuossa 320d 136hp versiossa tuo yksmassakonversio ja pakko sanoa, että huonompaa saa hakea. Siis toimiihan se kytkimenä ok, ei luista, MUTTA se jyrinä on jotain mikä pilaa koko auton. Oon ajanu nyt tuon jyrinän kera 60tkm ja ei se siitä näy miksikään muuttuvan ja ilmeisesti ei ehkä särjekään mitään. Jyrisee kuitenkin korvaan oikeastaan koko ajan kun autolla ajaa normaalivauhteja. Ainoa oikea ja toimiva on kaksoismassa näissä dieselvehkeissä.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Onko jyrinä vain alakierroksilla vai koskeeko kokoo käyttöaluetta? Minkä valmistajan setin laitoit?- Bittien kääntöä/tehonlisäykset EDC15 ja EDC16 dieseleihin (M47- ja M57 moottorit)
- INPA/DIS/ Vikakoodien luku PK-seudulla
- NCS Expert koodaukset (valot, lukot, retrofitit, piilotoiminnot)
- SSS Progman koodaukset (moduulien istuttaminen)
Comment
-
-
Omassa e46 330d touringissa (manuaali) sellainen ongelma että kun lähtee kiihdyttämään kaasu pohjassa, kun kierroksia n.1500 niin 1700-2000 kierroksen välillä auto jyristää ja tärisee helvetisti, vika tuli aika yhtäkkiä. Auto huollossa, ja sanoivat, ettei mitään väljää löytyisi kardaanin tukilaakereista tai ristikosta tms... Vian huomaa parhaiten isoilla 5 ja 6 vaihteilla kiihdytettäessä. Missähän mahtaa vika olla? :think
EDIT!
Nyt on vaihdettu kytkin, vauhtipyörä, KAIKKI alustan puslat polyuretaanisiin, tukivarret eteen + raidetangot, vaihdelaatikon ja koneen kumityynyt, kardaanin rättinivel, vakionopeusnivel ja tukilaakeri sekä tasapainotettu ko-metilla, jyrinät on kadonnyt todella paljon etenkin tuon puslaremontin yhteydessä, mutta edelleenkin se vian aiheuttaja on jossakin, mutta missä? Se jyristys tuli tuohon autoon aika yllättäen ja tosiaan jostakin 1500-2200 täristää hieman kun pistää nopeasti kaasun pohjaan isoilla vaihteilla (5 ja 6).
Rupee pikkuhiljaa loppumaan usko tuon vehkeen kanssa, kun ei vikaa löydy...
Comment
-
-
Mitäs vinkkaisitte neuvoksi?
320d manuaali 300 tkm työnnetty. Kytkin vaihdettu satku sitten, vauhtipyörästä ei tietoa.
Täyskaasulla ilmenneestä tärinästä johtuen vaihdettiin rikkoutunut kardaanin koneen puoleinen kannatinlaakeri sekä rättinivel. Takimmainen kannatinlaakeri oli ehjä ja on vaihdettu joskus aikaisemmin jonkun toimesta.
Tärinä lakkasi kiihdyttäessä mutta tilalle tuli korkea vinkuna/ulina 40 - 90 km/h vauhdissa. Taajuus muuttuu vauhdin mukaan, veto päällä / pois, satunnaisesti ulina "pätkii" eli menee pois hetkeksi. Täyskaasulla ei ulise.
Eikä ole varsinaisesti jurinaa vaan selvää ulinaa.
Voisiko kardaanin esijännitystä muuttamalla saada apuja ulinaan?
Laakeri ei ollut orkkis eli voisiko olla spedenä eli takuuvaihtoa?
Comment
-
Comment