Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Laturin vaihto, oliko kallista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gee34
    BTCF Member
    • Jul 2012
    • 38
    • Vantaa

    #91
    Itselläni posahti myös laturi. Motti m54b30. Uusi valeo tilalle ja totta tosiaan, sehän vinkuu..
    Melko karsean kuulonen.

    Onko tämä valeon ominaisuus vai kannattaako kärrätä laturi takas kauppaan?
    E38 728iA - 96
    Audi RS6 -03

    Ex:
    E39 523iA - 97
    E32 730i -89
    E46 M3 -01
    E46 330CiA M-Sport Cabrio -01
    W202 C36 AMG -94
    E39 540iA -96
    W202 C36 AMG -94
    E32 730i -93
    E36 320i Touring -96
    E34 525i -93

    Comment

    • Jo&Po
      BTCF Member
      • Feb 2013
      • 34
      • Oulainen

      #92
      Originally posted by Gee34 View Post
      Onko tämä valeon ominaisuus vai kannattaako kärrätä laturi takas kauppaan?
      Kyllä kannattaa palauttaa.
      Räjähtäny N54 moottori 1 kpl
      Garrett gtx 3582r genII kyllä lähtee😎

      Comment

      • kakerandelin
        Newbiemmer
        • Apr 2015
        • 6
        • Espoo

        #93
        Tosiaan rupes tossa akkuvalo palaan ja mittailin niin laturihan sökönä oli.
        Otin laturin irti(valeo) ja hiilet oli ihan loppu vaihdoin ne tarvikehiiliin pikku kikkailulla. Mutta toi vastakappale liukurengas on myös melkoisessa hapessa ylemmässä selvät urat ihan musta kokoura? Alempi vielä sentään kuparin väreissä. Tosiaan onkohan mitään toivoa että toimisi? Tarvis auto saada nopeasti ajoon ja noita liukurenkaita ei ihan mistä vaan taida löytää?

        Comment

        • TseiPii
          BTCF Member
          • Apr 2012
          • 188
          • Keskellä Suomea

          #94
          Jahas, laitetaas tänne ny tämän päivän tilanne jos vaikka jotakuta sattuus auttamaan joskus. Autona e46 320d -03 m47n, eli rupes toi laturin valo vilkkumaan säännöllisen epäsäännöllisesti ajos, sen suurempia diagnoosia tekemättä laitoin laturin vaihtoon. Autodocin kautte olis saanu valeon laturin 140e + pantti 60e muttaku ei ny oo aikaa viikkoa odotella niin motonetistä kävin kipasemas laturin 149e hintaan ja pantti oli 80e. Merkki oli remy, tiedä sitte laadusta mutta sinne paikoilleen se meni ja näyttää toistaiseksi toimivan. Sivulla 6 oliki pääpiirteittäin ohjeet mitä tehdä mutta suosittelen vaihtamaan samalla ainakin moniurahihnan kiristimen rullan jos vähääkään vaikuttaa siltä että on kulahtanu. Motonetis hintaa 50e ja eipä se ohjainrullakaan kallis ollu, 25e. Kiristimen rulla tulee sen "varren" kanssa mikä on yhdellä 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni. Pultti löytyy kp-pumpun alapuolelta ja en jaksa uskoa että tätä saa vaihdettua kovin nätysti ilman purkamista, joten menee samaan vaivaan kun laturin vaihtaa. Aikaa meni itellä noin 1h purkaes ja 2h takaasi laitos, tosimies puolittaa noi ajat mutta eipä ollu kiirusta itellä.
          E30 318i -85

          E30 320i -87 ex
          E36 316i -91 ex
          E36 325i -94 ex
          E46 325i -03 ex
          E46 316i -02 ex
          E61 525i -06 ex
          E46 320d -03

          E70 3.0d - 09


          E39 M5 pyhänä

          Comment

          • Lördagskorv
            Aluevastaava
            • Nov 2016
            • 2097
            • Lohja city

            #95
            Originally posted by TseiPii View Post
            Aikaa meni itellä noin 1h purkaes ja 2h takaasi laitos, tosimies puolittaa noi ajat mutta eipä ollu kiirusta itellä.
            Itellä oli sama jumppa tuossa pari viikkoa sitten.
            Mulle tuli kunnostettu Elstockin laturi sinne Valeon kuorissa.
            Hintaa tuolle jäi 158e pantin palauttamisen jälkeen.

            Tuossa uudessa laturissa oli hieman pienempi hihnapyörä, mutta muuten aivan sama tuote. Hyvin toimii 2090mm hihnalla, otin kuitenki varuiksi 2083 hihnan mutta ei lopulta tarvinnutkaan sitä lyhyempää edes vaihtaa.

            ---

            Toi kiristimen varren pultti on kyllä ihan perse paikassa ja nyt todella hyvä hetki vaihtaa. Noihin saa myös pelkkiä rullia, joten ei tarvise sitä vartta välttämättä edes vaihtaa
            E92 M3 -10 Jerezschwarz
            E28 528i -84 Diamantschwarz
            G20 320e -22 Sunset Orange
            Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

            E92 M3 -08 Silverstone 2
            E38 740i -00 Imolarot 2
            E46 320d -02 Orientblau

            Comment

            • Kähmy
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 422
              • Kempele

              #96
              Laturinvaihtojumppa edessä ja luen tässä hieman ohjeita ja kattelen videoita.

              Ongelma on tuo iso tuuletin. Saan sen suojamuovin veks, mutta se ei lähde nostamalla (kuten monessa videossa), vaan se tuuletin ottaa kiinni. Onko kaikki täällä ottaneet sen tuulettimen mutterin irti ja sitten tuuletin veks vai saako tuon jotenkin muuten tehtyä?



              Otin tuo ohjaustehostimen säiliön irti ja tilee tulee laturin suhteen, mutta tuon moniuraremmin irroittaminen on nyt se ongelma. Kaikki vinkit kuunnellaan.

              -Kähmy
              e46 325xi
              Yamaha FZR 1000 EXUP
              ex-e39 530i Touring

              Comment

              • Jesse93
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2012
                • 940
                • Mustio

                #97
                Pitää visko ottaa pois. Taisi olla 32mm lenkkiavain ja vielä vääränkätinen kierre. Tuulettimen kanssa samalla nostaa ton muovin pois. Lenkki kiinni mutteriin ja naputtelee esim kumivasaralla ja toivoo että lähtee helposti irti
                Last edited by Jesse93; 25-06-2019, 21:28.
                E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1841
                  • Karjaa

                  #98
                  Aika kauan sitä viskoa saa joo takoa että lähtee irtoamaan, itselläni meinasi usko loppua. No takaisin en sitä enää halunnut laittaa, joten otin sähköisenkin tuulettimen samalla pois ja tilalle manuaalimallien tuuletin. Amerikanfoorumeilla varsin suosittu modaus, ja hyvin toiminut minullakin jo muutaman vuoden, viime kesän helteilläkin.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • Kähmy
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 422
                    • Kempele

                    #99
                    Saitteko te siis sen kuitenkin irti ilman mitään erikoistyökalua? Noilla videoilla on joku työkalu millä pidetään vesipumpun muttereista kiinni kun taotaan.
                    e46 325xi
                    Yamaha FZR 1000 EXUP
                    ex-e39 530i Touring

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1841
                      • Karjaa

                      Ei mulla ainakaan ollut mitään erikoistyökaluja. Olikohan 50s Kidin video YouTubessa josta otin mallia, kyllä se sieltä tosiaan lopulta lähtee aukeamaan vaikka usko onkin koetuksella.
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • asse21
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2005
                        • 1243
                        • Tampere

                        Lenkkiavain kiinni ja iskua vasaralla, ei kumivasaralla. Irtoaa varmasti. Muista vääränkätinen kierre.

                        Edit: se moniurahihna kannattaa irroittaa vasta sen viskon irroituksen jälkeen.
                        Siinä on yhden hihnapyörän vieressä pultin kanta, mitä vääntämällä saa hihnaa löysälle.
                        Last edited by asse21; 26-06-2019, 08:37.
                        E39 523i
                        i3

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6937
                          • N/A

                          visko on helpoin irroittaa oikeilla työkaluilla.
                          Vesipumpusta pidät tolla raudalla kiinni ja senkun kääntää auki tuolla ohuella lenkillä. Noita saa varmaan lainaan monelta pajalta pikkurahalla.
                          Lähtee se toki sopivalla vasaralla ja lenkilläkin, voi vaan joutua takomaan aika kovaa jos on jumissa..
                          Last edited by Antti O; 26-06-2019, 10:13.

                          Comment

                          • Jesse93
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2012
                            • 940
                            • Mustio

                            Ja tarvii nimenomaan terävää iskua
                            E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                            Comment

                            • Kähmy
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 422
                              • Kempele

                              Originally posted by Wespa View Post
                              Ei mulla ainakaan ollut mitään erikoistyökaluja. Olikohan 50s Kidin video YouTubessa josta otin mallia, kyllä se sieltä tosiaan lopulta lähtee aukeamaan vaikka usko onkin koetuksella.
                              Joo Kidin kikka numero 2 auttoi mulla, eli sorkkarauta vesipumpun mutterin väliin, iso jakari kiinni pulttiin ja toisella nyrkin iskulla jo irti. Olisko tuo otettu joskus kun noin helposti lähti. Sitten seuraavaan vaiheeseen...onko odotettavissa mitään yllätyksiä?

                              e46 fanaticsin palstalla joku sanoo:

                              "The long top alternator bolt can be a pig to remove because it is a sliding pinch nut. What I mean is that you can remove the bolt and extract it completely but the alternator is still clamped into its mounting because the slide nut stays where it is. The 50sKid manages to tap it backwards enough to loosen it and remove the alternator. That method worked for me too. But it can be a little more stubborn. You can move the slide nut backward using a bolt and a socket to draw it back from the rear when the long bolt is removed. It is also ok to use a crow bar to work the alternator out a couple of millimeters (literally) at a time at the front and the rear alternator lugs. But be careful if you go that route. Don't overdo it. You don't want to crack the mounts at the bottom of the oil filter housing to which the alternator is attached. That would be a lot of extra work and expense to put right."

                              EDIT: Hoituuko homma ilman, että moniurahihnaa ottaa kokonaan irti? Hihna näyttää kohtuu uudelta (ehkä vaihdettu), mutta jos se pitää ottaa kokonaan irti, sama vaihtaa, kun maksaa alle 20€.
                              e46 325xi
                              Yamaha FZR 1000 EXUP
                              ex-e39 530i Touring

                              Comment

                              • MPV
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2002
                                • 1193
                                • Muhos

                                Originally posted by Kähmy View Post
                                EDIT: Hoituuko homma ilman, että moniurahihnaa ottaa kokonaan irti? Hihna näyttää kohtuu uudelta (ehkä vaihdettu), mutta jos se pitää ottaa kokonaan irti, sama vaihtaa, kun maksaa alle 20€.
                                Kun visko on pois haitolta, niin moniurahihnan pois ottaminen ja takaisinlaitto on niin pikku homma, että aivan suotta sitä jättää siihen haitolle laturin vaihdon ajaksi. Toki säästäähän sillä sen ilmastoinnin hihnan irrotuksen.

                                Mulla on tähän mennessä kaikista autoista irronnu tuo visko isolla kiintoavaimella, kun vain on sen päähän muutaman kerran vasaralla napauttanut.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎