Originally posted by MPV
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 Laturin vaihto, oliko kallista?
Collapse
X
-
Vaihdoin laturin ja edestä (+ täppä ja runko) mitattuna antaa tyhjäkäynnillä 14.1-14.2V. Tämmöinen oli tuo laturin minkä otin pois, olisko alkuperäinen?
Tämmöinen löytyi paikalliselta motonetiltä, viimeinen hyllyssä.
Varmaan vmäisin juttu oli saada se tuulettimen pultti kiertämään takaisin pulttiin. Samoin tuossa uudessa laturissa oli erikokoinen maadoituspultti joten piti käyttää sen mukana tulevaa mutteria. Samoin alemman pultin vastakappale oli pienempi kuin alkuperäinen pultti. Oli kuitenkin pehmeää kamaa joten väänsin siihen ...hhmmm... uudet kierteen. Se toimi jotenkin kuin lukkomutterina sitten.
EDIT: Tuo vanha laturi piti ihan järkyttävää ääntä kun sitä pyöritti, kuin betonimyllyä olis pyörittänyt...e46 325xi
Yamaha FZR 1000 EXUP
ex-e39 530i Touring
Comment
-
-
Originally posted by Kähmy View PostVaihdoin laturin ja edestä (+ täppä ja runko) mitattuna antaa tyhjäkäynnillä 14.1-14.2V. Tämmöinen oli tuo laturin minkä otin pois, olisko alkuperäinen?
Varmaan vmäisin juttu oli saada se tuulettimen pultti kiertämään takaisin pulttiin. Samoin tuossa uudessa laturissa oli erikokoinen maadoituspultti joten piti käyttää sen mukana tulevaa mutteria. Samoin alemman pultin vastakappale oli pienempi kuin alkuperäinen pultti. Oli kuitenkin pehmeää kamaa joten väänsin siihen ...hhmmm... uudet kierteen. Se toimi jotenkin kuin lukkomutterina sitten.
EDIT: Tuo vanha laturi piti ihan järkyttävää ääntä kun sitä pyöritti, kuin betonimyllyä olis pyörittänyt...
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostPaljos se laturi oli ajettu kun oli noin huonona?
Se visko on joo vähän vmäinen laittaa takasin, mutta kun sen on viitisen kertaa irrottanut ja kasannut se menee aikalailla heti kierteelle. Sen oppii
Siihen viskon takaisinlaittoon kyllä oppii, kun sen muutaman kerran tekee.
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View Postvisko on helpoin irroittaa oikeilla työkaluilla.
Vesipumpusta pidät tolla raudalla kiinni ja senkun kääntää auki tuolla ohuella lenkillä. Noita saa varmaan lainaan monelta pajalta pikkurahalla.
Lähtee se toki sopivalla vasaralla ja lenkilläkin, voi vaan joutua takomaan aika kovaa jos on jumissa..
E46 325ti Compact
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostPaljos se laturi oli ajettu kun oli noin huonona?
Se visko on joo vähän vmäinen laittaa takasin, mutta kun sen on viitisen kertaa irrottanut ja kasannut se menee aikalailla heti kierteelle. Sen oppiie46 325xi
Yamaha FZR 1000 EXUP
ex-e39 530i Touring
Comment
-
-
Originally posted by antti View PostTämä Antti O:n kuvassa oleva lukitusrauta on kyllä hyvä. Itsellä samanlainen, mutta omavalmiste.
Mietityttää se alapultti vieläkin, oliko siinä todella pienempi mutteri siinä laturissa vai tahallaan pehmeä mutteri, johon tuli uudet kierteen pultilla ie. lukkomutteri?
Se meinaisi keskeyttää kasaamisen kanssa, kun laitoin sitä yläpulttia kiinni ja siinä on se sloti mihin tulee se pyörän nystyrä. Jos sen veti kiinni tiukalle, se pyörä ei liikkunut yhtään vaan oli ihan jumissa. Pari kertaa piti ottaa pois ennen kuin tajusin että se kiilautuu siihen kiristimeen, joka on vielä väärässä asennossa. Tämä ihan sen takia, että jos joku nöösipoika (kuten minä) tekee tuota hommaa eka kertaa. Eli melkein tiukalle, sitten hihna paikalleen ja sitten vasta kiristys kun kiristin on kiristämässä...e46 325xi
Yamaha FZR 1000 EXUP
ex-e39 530i Touring
Comment
-
-
Originally posted by Kähmy View PostJoo jollain videolla "itämaan veljillä" oli kanssa todella omatekele, mutta toimi. Nyt kun laitoin viskon kiinni, en vetänyt sitä kovin tiukalle, että ensi kerralla lähtee irti. Pistin vielä hieman kuparirasvaa siihen mutteriin, kun jossain vinkattiin, että helpottaa tulevia laturinvaihtoja. Seuraava onkin sitten 325E:n suosittelema 140A, kun mulla on kaksi akkua.
Mietityttää se alapultti vieläkin, oliko siinä todella pienempi mutteri siinä laturissa vai tahallaan pehmeä mutteri, johon tuli uudet kierteen pultilla ie. lukkomutteri?
Se meinaisi keskeyttää kasaamisen kanssa, kun laitoin sitä yläpulttia kiinni ja siinä on se sloti mihin tulee se pyörän nystyrä. Jos sen veti kiinni tiukalle, se pyörä ei liikkunut yhtään vaan oli ihan jumissa. Pari kertaa piti ottaa pois ennen kuin tajusin että se kiilautuu siihen kiristimeen, joka on vielä väärässä asennossa. Tämä ihan sen takia, että jos joku nöösipoika (kuten minä) tekee tuota hommaa eka kertaa. Eli melkein tiukalle, sitten hihna paikalleen ja sitten vasta kiristys kun kiristin on kiristämässä...
Jos viskon jättää turhan löysälle se kiristyy itse pyöriessään ja sitten onkin todella kiinni.
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostJos viskon jättää turhan löysälle se kiristyy itse pyöriessään ja sitten onkin todella kiinni.
EDIT: Oliko niin että tuo mekaaninen tuli vain automaatin kanssa?e46 325xi
Yamaha FZR 1000 EXUP
ex-e39 530i Touring
Comment
-
-
Originally posted by Kähmy View PostEDIT: Oliko niin että tuo mekaaninen tuli vain automaatin kanssa?
Edit. Ja menee tosiaan ihan ns. heittämällä. Mutta joutuu siis ostamaan manuaalimallin propellin, tuo pelkkä automaattimallin sähköinen lisäpropelli ei yksinään riitä.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Originally posted by Wespa View PostJep. Ja mitään haittaa tosiaan ei ole siitä jos modaa samanlaisen tuuletinjärjestelyn automaatteihin mitä manuaaleissa on jo vakiona.
Edit. Ja menee tosiaan ihan ns. heittämällä. Mutta joutuu siis ostamaan manuaalimallin propellin, tuo pelkkä automaattimallin sähköinen lisäpropelli ei yksinään riitä.
Syylärin edessä oleva puhallin toimii ilmastoinnin kanssa ja / tai kun jäähdyttimessä on tarpeeksi lämmintä vettä.
Comment
-
Comment