Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D siirtopumppu taisi hajota? -Sen teki, uusi vaihdettu!-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esorvist
    Bimmer Rookie
    • Jun 2003
    • 127
    • Oulu

    #61
    Ja tarina jatkuu...VARO nyt on pitkää!....
    Auto on 530d. Siirtopumppu on nyt ajettu n. 50tkm ja tankkipumppu alle 2tkm. Tänään aamulla töihin lähtiessä polttoaine-aine valo paloi lähtiessä. Ajattelin (pöljä!) että uuden tankkipumpun kanssa ei hätää et käyn töistä tullessa tankilla. Ajelin menemään ja polttoaine valokin sammui mutta sitten auto sammui yhtäkkiä ajosta ja näyttöön tuli "Fuel Injekt. Fail" . Ennen tätä ei mitään oireita.
    Polttoaine mittari 0 - 15 litraa välissä. Salavalikkoon tankin tilannetta ei enään päässyt näkemään tuon vikailmoituksen takia. Kuuntelin virrat päällä ja molemmat pumput surisi. Kuitenkaan en uskonut että disu olis loppu ja soitin hinurin ja kyyti kotia.

    Inpalla luin DDE errorit ja olihan sielä muitakin, hehkut ja egr mutta polttoaineeseen viittaavaa oli Rail pressure sekä Pre-supply pressure monitoring erroria. Resetoin ja starttasin niin toi Pre-Supply pressure monitorin on ainoa mikä uusiutui. Kävin hakeen disua 20 litraa (stna polkupyörällä 7km ees taas!) mutta ei auttanut-ei käyntiin. Test06 tankki-valikko näytti puoliskot 7/12 litraa. Syöttöletkusta ei tullut disua vaikka pumput surisi.

    Sitten tunkkasin autoa ylös oikealta puolelta ja sitten tankit näytti jotain 9/11 ja siten antoi käyntiin!!. Sammutin ja virtoja päälle/pois useasti niin joka kerta ilmaa reilusti kirkkaassa putkessa.

    Sitten ajellessa ja Live dataa lukiessa Pre-Supply pressure on luokkaa 3.5 ajon aikana, kiihdyttäessä reilummin tippuu 3.2. Jostain toisesta topicista luin että 4- 4.5 oli "oikeat" arvot eli 3.5 ei riittävä? Onko tälle pre supply paineelle jossain tosiaan speksattu se oikea arvo? Voikohan nyt taas olla vikaa siirtopumpussa. Luulisi että vaikka mulla pöljyyttäni olis alunperin disu loppunut ajossa niin 20 litraan kanisterista herättäisi eloon muutenkin kuin tunkkaamalla auto oikealta puolelta niin että disua viruu puolelta toiselle ja ilman ja disun imemisuhde PA pumpupuille muuttuu.
    Last edited by esorvist; 16-11-2011, 18:21. Reason: typo's
    -Espen-

    Comment

    • mhml
      Newbiemmer
      • Oct 2005
      • 9

      #62
      Originally posted by esorvist View Post
      Ja tarina jatkuu...VARO nyt on pitkää!....
      Auto on 530d. Siirtopumppu on nyt ajettu n. 50tkm ja tankkipumppu alle 2tkm. Tänään aamulla töihin lähtiessä polttoaine-aine valo paloi lähtiessä. Ajattelin (pöljä!) että uuden tankkipumpun kanssa ei hätää et käyn töistä tullessa tankilla. Ajelin menemään ja polttoaine valokin sammui mutta sitten auto sammui yhtäkkiä ajosta ja näyttöön tuli "Fuel Injekt. Fail" . Ennen tätä ei mitään oireita.
      Polttoaine mittari 0 - 15 litraa välissä. Salavalikkoon tankin tilannetta ei enään päässyt näkemään tuon vikailmoituksen takia. Kuuntelin virrat päällä ja molemmat pumput surisi. Kuitenkaan en uskonut että disu olis loppu ja soitin hinurin ja kyyti kotia.

      Inpalla luin DDE errorit ja olihan sielä muitakin, hehkut ja egr mutta polttoaineeseen viittaavaa oli Rail pressure sekä Pre-supply pressure monitoring erroria. Resetoin ja starttasin niin toi Pre-Supply pressure monitorin on ainoa mikä uusiutui. Kävin hakeen disua 20 litraa (stna polkupyörällä 7km ees taas!) mutta ei auttanut-ei käyntiin. Test06 tankki-valikko näytti puoliskot 7/12 litraa. Syöttöletkusta ei tullut disua vaikka pumput surisi.

      Sitten tunkkasin autoa ylös oikealta puolelta ja sitten tankit näytti jotain 9/11 ja siten antoi käyntiin!!. Sammutin ja virtoja päälle/pois useasti niin joka kerta ilmaa reilusti kirkkaassa putkessa.

      Sitten ajellessa ja Live dataa lukiessa Pre-Supply pressure on luokkaa 3.5 ajon aikana, kiihdyttäessä reilummin tippuu 3.2. Jostain toisesta topicista luin että 4- 4.5 oli "oikeat" arvot eli 3.5 ei riittävä? Onko tälle pre supply paineelle jossain tosiaan speksattu se oikea arvo? Voikohan nyt taas olla vikaa siirtopumpussa. Luulisi että vaikka mulla pöljyyttäni olis alunperin disu loppunut ajossa niin 20 litraan kanisterista herättäisi eloon muutenkin kuin tunkkaamalla auto oikealta puolelta niin että disua viruu puolelta toiselle ja ilman ja disun imemisuhde PA pumpupuille muuttuu.

      onko tähän kellään vastausta? itellä molemmat pumput vaihdettu mutta kun polttoinemittari laskee karvan alle 30 litran niin meno loppu kuin seinään ja putket täynnä ilmaa.

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #63
        Originally posted by mhml View Post
        onko tähän kellään vastausta? itellä molemmat pumput vaihdettu mutta kun polttoinemittari laskee karvan alle 30 litran niin meno loppu kuin seinään ja putket täynnä ilmaa.
        Se kai on selvää että oikeanpuoleinen tankinpuolisko menee tyhjäksi, ja loppu ei jostain syystä siirry vasemmalta oikealle puolelle. Siellä vasemmalla on tuo osa nro 3.

        http://bmwfans.info/parts/catalog/E4..._level_sensor/
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • TsKo
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 127
          • Loppi

          #64
          Originally posted by mhml View Post
          onko tähän kellään vastausta? itellä molemmat pumput vaihdettu mutta kun polttoinemittari laskee karvan alle 30 litran niin meno loppu kuin seinään ja putket täynnä ilmaa.
          Samaa tekee minullakin eli vissiin viittaa tuohon sucking jet pump vikaan?
          e70 X5 40d -11
          ex e39 530D touring -00
          ex e39 TDSa touring -99

          Comment

          • Ipetzo
            Bimmer Rookie
            • May 2009
            • 46
            • Aura

            #65
            Onkos tähän edellä mainittuun ongelmaan jollain jo ratkaisua? Eli ite vaihdoin äsken kanssa uuden tankinpumpun ja siirtopumppu ainakin hurisee kun virrat kääntää päälle mutta silti auton tankin pitää olla melkein täynnä että käy ja pystyy ajamaan, muuten sammuu kesken ajon? Eli voisiki olla että siirtopumppu tiensä päässä vai onko jokin muu vika?

            Comment

            • epikki
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 99
              • JKL

              #66
              Jatketaanpa tätä:
              Autoa on viime päivinä joutunut starttaamaan huomattavasti normaalia pidempään pitkien ajomatkojen jälkeen auton ollessa vielä lämmin. Etenkin loivaan ylämäkeen parkkeeratessa jouduin hakkuuttamaan oikein huolella tänään kunnes viimein hörähti. Noin tunnin seisomisen jälkeen auto starttaa suht. normaalisti ja käy tasaisesti.

              Ainakin kuskin alla oleva PA-pumppu surisee voimakkaalla äänellä tasaisesti mutta tankista kuuluu tätä pulputtavaa ääntä???? Onko normaalia?

              TEST-NR.06 näyttää 6.0/26.9/32.7. Voiko tästä päätellä jotain :think

              Suodattimelta lähtevästä letkusta en pysty havaitsemaan mitään ilmakuplia ja mitään vikailmoituksia ei näyttöön (ainakaan vielä) tule.

              INPAN perään en ole vielä autoa saanut.

              Mieluusti syyn tälle haluaisin paikantaa että voin korjata ennenkuin välille jättää.

              Autolla ajettu 260tkm ja tietääkseni ei tankissa olevaa pumppua ole ikinä vaihdettu. Tämä kuskin alla oleva on vaihdettu (80tkm sitten) jonka vaihdon jälkeen on starttaamis aika normaalista pidentynyt hieman. Kuulemma tarvikepumppu tähän syynä???
              F11 530xd M-Sport -11
              ex. Skoda Superb aka koronakosla
              ex. F31 320xd M-Sport -14
              ex. A4 B8 3.0TDI Quattro
              ex. E61 535d M-Sport -07vm
              ex. E39 530d M-Sport, E30 ritsa

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17543
                • Turku

                #67
                Nokka-akselinanturi menossa?
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3144
                  • Tampere

                  #68
                  Tankin pumppu menee huomattavasti harvemmin kuin siirtopumppu.

                  INPAlla voisi tarkastella siirtopaineita startin ainakana, pitäisi olla jatkuvasti yli 3 baria jotta soppaa tulee korkeapainepumpulle riittävästi.

                  Tarvikepumppukin voi olla syynä, yleisesti Bosch ja Pierburg ovat täysin kelvollisia.

                  Omassa pirssissä pidentynyt starttiaika johtui finaalissa olleesta starttimoottorista. Uusi tarvikestartti ja kone pyörähtää alle sekunnissa käyntiin.

                  Comment

                  • HC-Tuning
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 267
                    • Itärajalla

                    #69
                    Voiskohan omassakin olla kumpijompi pumppu menossa kun polttoaine vähissä niin starttauttaa hieman pidempään ennenkuin lähtee käyntiin? Lisäksi konehuoneesta kiihdyttäessä kuuluu selkeästi rallatusta jota ei tyhjäynnillä kuulu. Voipi olla joku läpivientiki tulipellistä irti ja normi diisselin ryskytys..

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3144
                      • Tampere

                      #70
                      Tarkastaisin moottorin tukikumit ensin.

                      Comment

                      • HC-Tuning
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 267
                        • Itärajalla

                        #71
                        Originally posted by MNi View Post
                        Tarkastaisin moottorin tukikumit ensin.
                        Joo näissähän se vika luultavasti on. Käsin heiluu tuo kone melkolailla ja onhan tuon sammuttaessakin huomannut. Täytynee nuo ensitöikseen vaihdella ja katsoa loppuuko ylimääräset äänet. Kannattaako nuo ostaa marmorilta vai kestääkö tarvike osana?

                        Tuosta pumppu viasta myös huomasin että auton alta kuuluu jonkin sortin vikinää kun polttoainetta alle varttitankki ja tosiaan starttauttaa normaalia pidempään..

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3144
                          • Tampere

                          #72
                          Taskulampulla voi zoomailla tukigummeja, omastani ainakin näkyi selvästi että pelkääjän puolen kumi oli revähtänyt reilusti auki ~220tkm kohdalla.

                          Jos vikinä tulee kuskin penkin paikkeilta ulkopuolelta niin se on siirtopumppu.

                          Comment

                          • Furior
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2012
                            • 177
                            • Laukaa

                            #73
                            Originally posted by epikki View Post
                            Jatketaanpa tätä:
                            Autoa on viime päivinä joutunut starttaamaan huomattavasti normaalia pidempään pitkien ajomatkojen jälkeen auton ollessa vielä lämmin. Etenkin loivaan ylämäkeen parkkeeratessa jouduin hakkuuttamaan oikein huolella tänään kunnes viimein hörähti. Noin tunnin seisomisen jälkeen auto starttaa suht. normaalisti ja käy tasaisesti.

                            Ainakin kuskin alla oleva PA-pumppu surisee voimakkaalla äänellä tasaisesti mutta tankista kuuluu tätä pulputtavaa ääntä???? Onko normaalia?

                            TEST-NR.06 näyttää 6.0/26.9/32.7. Voiko tästä päätellä jotain :think

                            Suodattimelta lähtevästä letkusta en pysty havaitsemaan mitään ilmakuplia ja mitään vikailmoituksia ei näyttöön (ainakaan vielä) tule.

                            INPAN perään en ole vielä autoa saanut.

                            Mieluusti syyn tälle haluaisin paikantaa että voin korjata ennenkuin välille jättää.

                            Autolla ajettu 260tkm ja tietääkseni ei tankissa olevaa pumppua ole ikinä vaihdettu. Tämä kuskin alla oleva on vaihdettu (80tkm sitten) jonka vaihdon jälkeen on starttaamis aika normaalista pidentynyt hieman. Kuulemma tarvikepumppu tähän syynä???
                            Tarkasteltiin yksi päivä epikin autoa INPAn kanssa. Vikailmoitusta löytyi alhaisesta railipaineesta startatessa, sekä alhaisesta siirtopaineesta (aina n. 3000rpm). Tankin pumppu ja siirtopumppu sinne vaihdettiin, paineet paranivat jonkin verran ja jälkimmäinen vika saatiin pois. Alkuperäinen kuitenkin jäljellä ja edelleen alhaista railipainetta herjaa silloin, kun ei heti käynnisty.

                            Suuttimien ohivuototesti olisi varmaan seuraava järkevä askel? Saako jostain sellaisen mittaussetin edullisesti vai pitääkö kääntyä Etolan puoleen?
                            -14 F34 320d GT xDrive M-Sport
                            ex: -05 E46 320d Touring Edition 33
                            ex: -05 E87 120d

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3144
                              • Tampere

                              #74
                              Biltemasta löytyy muttei ihan edullisesti.

                              Sopivankokoista bensaletkua voi virittää kyllä noihin paluuletkun liittimiin, jos vaan sopii päälle tiukahkosti niin ei sieltä painetta tule.

                              Tietty voi paluuletkun hankkia uutena (~30€), vaihtaa paikalleen ja raiskata vanhasta liittimet. 100ml muovipullot hankin muistaakseni apteekista.

                              Muistaa vaan puristimella pistää sen irroitetun paluuletkun tukkoon ennen käynnistystä, laturin päälle ei ole hyvä roiskia kiisseliä - saattaa olla entinen laturi.

                              Comment

                              • Furior
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2012
                                • 177
                                • Laukaa

                                #75
                                Tälläisen löysin, mutta tietoa vähän nihkeästi. Eiköhän tuollakin saman tee, mitä Bilteman sarjallakin.
                                -14 F34 320d GT xDrive M-Sport
                                ex: -05 E46 320d Touring Edition 33
                                ex: -05 E87 120d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎