Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46(330d) -01, automaattilaatikon öljynvaihto meni pieleen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 866
    • Kainuu

    E46(330d) -01, automaattilaatikon öljynvaihto meni pieleen...

    Vaihdatin paikallisessa bmw- merkkihuollossa autooni automaattiin öljyt. Auto toimi liikkeestä kotiin ajaessa(n 400m) ihan ok. Seuraavana päivänä olin lähdössä autolla reissuun. Ihmettelin kun autoa ei meinaa saada liikkeelle. Vaikka lisäsi kierroksia ei auto liiku. Sama ongelma pakittaessa. Auto lähti kuin lähtikin liikkeelle, mutta jäin heti ensimmäisiin liikennevaloihin kun piti pysähtyä punaisiin. En saanut aluksi autoa taaskaan liikkeelle, en eteen enkä taakse päin. Lopulta auto lähti liikkeelle. Ajoin saman tien takaisin kotiin, n 2km. Siinä se nyt seisoo, odottamassa maanantaita ja uusia temppuja.
    Autoon vaihdettiin Petro- Canadan ATF D3M -öljyt. Eikös nuo pitäis ko lootaan olla sopivat? Myös suodatin jne vaihdettiin.

    Mitä vaihdossa mahtoi mennä pieleen?

    Liian vähänkö öljyä vai mikä?

    Väärät öljyt, Petro vastaa ETL 7045E luokitusta? Pitäisikö olla ETL 8072B luokituksen öljyt?

    Auto on joskus ennen öljyn vaihtoa tehnyt tuon, varsinkin kylmänä että auto jää paikoilleen kun pitäis lähteä paikalta eteenpäin(väistää muuta liikennettä)

    Tuo oireilu oli yksi syy vaihdattaa öljyt.

    Lisäksi magneetti oli täynnä metallihippua. Lisäksi öljypohjassa oli metallia(messinkiä tms) joka ei tartu magneettiin. Huoltopäällikön mielestä ei hälyttävästi, mutta normaalia enemmän.

    Öljyt oli kuulema vaihdettu vasta, ne ei haissu tms. Itsellä auto ollut 2kk.

    Huoltopäällikkö soitti ja sanoi ettei hän omaan autoon laittaisi ko öljyä. Se ei kuulema ole sopivaa ko laatikkoon. Tarjosivat sitä omaansa, n 9e/litrahintaan.

    Voitelukeskus oli VIN- numerollani tarkistanu auton laatikon tyypin(A5S 390R) ja tuon Petron öljyn pitäisi vaativuudet täyttää.

    Neuvot ja ohjeet olisi tarpeen.
  • Pekuz
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 687
    • Pirkanmaa

    #2
    Olekko lueskellu tätä topiccia. http://www.btcf.fi/forum/showthread....=%F6ljynvaihto

    Itelle vaihdoin juuri nuo petron öljyt huuhtelemalla+suodattimet ja heitin vielä forten lootaan ja toimii nyt kuin unelma.

    Veikkaan että askistasi on nyt kyllä jotain oikeasti rikki kun kerran hippua on pohjassa ja öljyt kuitenkin näytti tuoreilta..:think
    ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Pahasti pelkään, että taitaa olla sillä selvä tuo laatikko. Se kun ei ole mikään harvinainen murheenkryyni näissä vehkeissä. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=139239
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • KATKU
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 230
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by Pekuz View Post
        Olekko lueskellu tätä topiccia. http://www.btcf.fi/forum/showthread....=%F6ljynvaihto

        Itelle vaihdoin juuri nuo petron öljyt huuhtelemalla+suodattimet ja heitin vielä forten lootaan ja toimii nyt kuin unelma.

        Veikkaan että askistasi on nyt kyllä jotain oikeasti rikki kun kerran hippua on pohjassa ja öljyt kuitenkin näytti tuoreilta..:think
        Mitä forten ainetta laitoit ja miten sen pitäsi vaikuttaa ?

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 866
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by Pekuz View Post
          Olekko lueskellu tätä topiccia. http://www.btcf.fi/forum/showthread....=%F6ljynvaihto

          Itelle vaihdoin juuri nuo petron öljyt huuhtelemalla+suodattimet ja heitin vielä forten lootaan ja toimii nyt kuin unelma.

          Veikkaan että askistasi on nyt kyllä jotain oikeasti rikki kun kerran hippua on pohjassa ja öljyt kuitenkin näytti tuoreilta..:think
          Juu, on tuotakin threadia tullu luettua...

          Tuli mieleen, mikä merkitys sillä EGS:n nollauksella olisi tässä. Pitäisikö pyytää tekemään, mikäli ottavat tutkittavakseen tuon ongelman?

          Pelkään että laittavat ongelman tuon Petron piikkiin, sehän ei ole bmw:n suositusten mukaista öljyä.

          Niin, mitä tuo Forte saa aikaan askissa?

          Mitä sieltä vois olla rikki, aski toiminut kyllä muutoin ihan hyvin.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9135
            • Oulu

            #6
            Juurikin pari päivää sitten tuli vaihdettua kahteen GM-lootaan öljyt huuhtelemalla. Ei mitään ongelmaa laatikon toiminnan suhteen. Tuota Petro-Canadan ATF D3M öljyä niihinkin laitettiin. Se täyttää juurikin vaaditun Dexron III-H speksin. Näissä vaihdetuissa oli magneetissa normaaliin tapaan hienoa metallimujua. Muutoin öljypohjassa tai öljyn mukana ei ollut mitään partikkeleita.

            Öljyn määrän tarkistaisin ensimmäiseksi. Kai se sentään tehtiin auto käynnissä? Olisiko nyt sitten joku hippu solenoidin välissä, kun sinulla sitä mujua oli enemmänkin siellä. Ei oikein terveeltä kuulosta.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9135
              • Oulu

              #7
              Originally posted by expertti View Post
              Tuli mieleen, mikä merkitys sillä EGS:n nollauksella olisi tässä. Pitäisikö pyytää tekemään, mikäli ottavat tutkittavakseen tuon ongelman?

              Pelkään että laittavat ongelman tuon Petron piikkiin, sehän ei ole bmw:n suositusten mukaista öljyä.

              Mitä sieltä vois olla rikki, aski toiminut kyllä muutoin ihan hyvin.
              Ei korjaannu EGS:n adaptaatioarvojen nollauksella. Öljylaadusta ongelma ei varmasti johdu. Omalla kiesillä on noilla öljyillä vaihdon jälkeen ajettu nyt 50 tkm.

              Joku ohjaussolenoideista jumissa tai öljynpaineet eivät riitä. Öljypumppuhan on yksi näiden laatikoiden heikko lenkki.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • expertti
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 866
                • Kainuu

                #8
                [QUOTE=Clavurion;1649899]Juurikin pari päivää sitten tuli vaihdettua kahteen GM-lootaan öljyt huuhtelemalla. Ei mitään ongelmaa laatikon toiminnan suhteen. Tuota Petro-Canadan ATF D3M öljyä niihinkin laitettiin. Se täyttää juurikin vaaditun Dexron III-H speksin. Näissä vaihdetuissa oli magneetissa normaaliin tapaan hienoa metallimujua. Muutoin öljypohjassa tai öljyn mukana ei ollut mitään partikkeleita.

                OK, eli vääristä öljyistä ei tässä ole kyse?

                Mutta entäpä jos laatikossa olikin aiemmin väärät öljyt, ja nyt sitten oikeat...?

                Öljyn määrän tarkistaisin ensimmäiseksi.

                Tuon aion tarkistuttaa heti maanantaina. Voiko autolla muuten ajaa, olisi tarve tuo 400 metrin matka huoltoliikkeeseen. Vai hinurillako kannattais viedä?

                Kai se sentään tehtiin auto käynnissä?
                En ollut itse hallissa vaihdon aikana. Olis ehkä pitänyt olla.

                Ai niin, sanoivat huollossa että imuputkesta puuttui se toinen 0- rengas. Liekö tuolla merkitystä mihinkään....

                Comment

                • Pekuz
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 687
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by KATKU View Post
                  Mitä forten ainetta laitoit ja miten sen pitäsi vaikuttaa ?
                  Originally posted by expertti View Post
                  Juu, on tuotakin threadia tullu luettua...

                  Tuli mieleen, mikä merkitys sillä EGS:n nollauksella olisi tässä. Pitäisikö pyytää tekemään, mikäli ottavat tutkittavakseen tuon ongelman?

                  Pelkään että laittavat ongelman tuon Petron piikkiin, sehän ei ole bmw:n suositusten mukaista öljyä.

                  Niin, mitä tuo Forte saa aikaan askissa?

                  Mitä sieltä vois olla rikki, aski toiminut kyllä muutoin ihan hyvin.

                  Eli tecalemitilta on Kukkonen kehunut yli kaiken tuota ainetta ja tutuilta ja muilta korjaamoilta olen kuullut että on auttanut joihinkin MBn turbiiniongelmiin ym. Ja itsellä ainakin kytkeytyy pakki nopeammin päälle nyt eikä laatikko tunnu yhtä luistavalta kuin ennen. Aikaisemmin kun teki nopean kiihdytyksen vaikka nollasta 80 ja nosti jalan pois kaasulta, laatikko järkeili hetken ja tuli selvä nykäys menoon. Tämä ominaisuus poistui!



                  Ja tuota ainettahan ei pitäisi myydä missään... Ammattikäyttöön...
                  ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                  Comment

                  • expertti
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2005
                    • 866
                    • Kainuu

                    #10
                    .......Jatkoa.

                    Entä tulisiko selvittää minkä värinen lätkä askin kyljestä löytyy? Eikös se määrää mitä öljyä askiin tulisi laittaa?

                    Jos tuo Petro D3M(7045 E) on sopivaa ko askiin, tulisi löytyä keltainen lätkä?

                    Jos vihreä löytyy, niin silloin ed öljy ei käy, koska luokitus eri (8072 B) ?!?!

                    kellään tiedossa tai TIS/ETK käytössä mikä BMW osanumero tuon askin öljylle lienee?!?

                    Comment

                    • Pekuz
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 687
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by expertti View Post
                      .......Jatkoa.

                      Entä tulisiko selvittää minkä värinen lätkä askin kyljestä löytyy? Eikös se määrää mitä öljyä askiin tulisi laittaa?

                      Jos tuo Petro D3M(7045 E) on sopivaa ko askiin, tulisi löytyä keltainen lätkä?

                      Jos vihreä löytyy, niin silloin ed öljy ei käy, koska luokitus eri (8072 B) ?!?!

                      kellään tiedossa tai TIS/ETK käytössä mikä BMW osanumero tuon askin öljylle lienee?!?
                      Se öljyn osanumero lukee siinä lapussa (vihreä itellä).
                      Mutta kyllä niin moneen on laitettu juurikin tuota petron rasvaa ettei se siitä johdu.
                      ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9135
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by expertti View Post
                        Mutta entäpä jos laatikossa olikin aiemmin väärät öljyt, ja nyt sitten oikeat...?

                        Tuon aion tarkistuttaa heti maanantaina. Voiko autolla muuten ajaa, olisi tarve tuo 400 metrin matka huoltoliikkeeseen. Vai hinurillako kannattais viedä?

                        Ai niin, sanoivat huollossa että imuputkesta puuttui se toinen 0- rengas. Liekö tuolla merkitystä mihinkään....
                        Siksipä kannattaisi aina vaihtaa huuhtelemalla, niin koko öljytilavuus on sitten varmasti samaa tavaraa.

                        Pakat ei kestä kovin pitkään luistattelua.

                        Sattumalta muuten tuossa toisessa huolletussa autossa puuttui myöskin toinen suodattimen imuputken tiivisteistä. Eipä se sieltä mihinkään itsestään katoa, joten ei sitten ihmetelty enempää. Eikä puute ollut toisaalta mitään oireitakaan aiheuttanut.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Ei johdu tuosta öljyn laadusta nuo ongelmat.


                          OT:
                          Hmm, yritinpä katsastaa ATB-berlinin sivustoja mut siellä onkin joku haittaohjelma ongelma..? Outoa.

                          Varoitus: http://safebrowsing.clients.google.c...tb-berlin.com/

                          Tuon mukaan ok: http://www.siteadvisor.com/sites/atb-berlin.com/
                          Last edited by Thuppu; 30-05-2009, 19:00.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Pekuz
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 687
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Ei johdu tuosta öljyn laadusta nuo ongelmat.

                            Hmm, yritinpä katsastaa ATB-berlinin sivustoja mut siellä onkin joku haittaohjelma ongelma..? Outoa.
                            Toi on muuten metkaa miten google herjaa tota?
                            Joskus herjasi mopo-sportin sivuistakin että voi vahingoittaa konettasi
                            ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by Pekuz View Post
                              Toi on muuten metkaa miten google herjaa tota?
                              Joskus herjasi mopo-sportin sivuistakin että voi vahingoittaa konettasi
                              Niin, mites tuonne nyt pääsee?

                              IE:llä näköjään pääse ilman ongelmia.
                              Last edited by Thuppu; 30-05-2009, 19:07.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎