D päälle ja tennarit imusarjaan, auto tykkää kun sillä ajetaan, turhaan niitä öljyjä jumpata edes takas niin kauan ku liikkuu omin voimin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46(330d) -01, automaattilaatikon öljynvaihto meni pieleen...
Collapse
X
-
-Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
-Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
-Voimaa.com Ohjelmoinnit
-Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
-Ilmastointi huolto alkaen 69€
Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
GMC Topkick C6500 rollback -95
Ford F-350 4X4 Wrecker -97
E46 330xiA -02
Chrysler neon -99
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKysynpä kuitenkin. Tuo kuulostaa vähintäänkin erikoiselta. Ei kai se laatikko tiedä, ohjaako EGS mm. solenoideja oman ohjelmansa vai kuskin käskyttämänä. Mitään tyhmäähän tuo laatikko ei anna kuskinkaan tehdä ja selvä viive kertoo, että aika paljon siellä parametrejä arvotaan ennen, kuin vaihde kytkeytyy.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostItsekin tätä olen miettinyt. Maalaisjärjellä kun tuota ajattelee niin eihän tuossa mitään eroa tosiaan pitäisi olla. Vakuuttavasti Siekkinen tuota selitti mutta en enää muista mitä... eikä mulla muutenkaan tuo laatikon toiminta ole kovin hyvin hanskassa.
Tekeeköhän jarruttaminen laatikolla sille pahaa? Moottorijarrutusta meinaan manuaalisesti vaihdellen?
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostItsekin tätä olen miettinyt. Maalaisjärjellä kun tuota ajattelee niin eihän tuossa mitään eroa tosiaan pitäisi olla. Vakuuttavasti Siekkinen tuota selitti mutta en enää muista mitä... eikä mulla muutenkaan tuo laatikon toiminta ole kovin hyvin hanskassa.
Comment
-
-
Originally posted by expertti View PostJoo itelle jäi kans huonosti mieleen mix, mutta perusteluissa oli jotain tyyliin että manuaalina jokin lukitus lootassa ei vapaudu, vrt D- ajolla. Ja tuo lukitus rikkoo sitten laatikkoa kovassa väännössä... Anyway jostain lukitus-eroavaisuudesta noiden välillä oli se pointti.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostTuntuu "Paskahalvaukset" koskevan vain dieselin laatikoita. Mahtaisikohan kuitenkin olla vain heikko laatikko. Harvemmin tälläkään foorumilla kukaan itkee bensa steppiä joka olisi hajonnut, öljyt vaihdettuina tai ei.
Se on sitä halpaa ajoa dieselillä
Tästä taas seuraa pakan kontrolloimaton luisto niin että se on valmis
n.5-10sek:n "täysluiston" jälkeen.
Bensastepeissähän tämä on paremmin toteutettu, joten niissä ko.ongelmaa on aivan eri luokkaa vähemmän. Toki näissäkin on jonkin verran ongelmia mikäli paljon ajetuun laatikkoon lähdetään vaihtamaan ensi kertaa öljyjä, mutta vikamekanismi on sitten erilainen, eikä näitä pakkojen sulamisia ole bensalaatikoissa käsittääkseni lainkaan.
Tämä "paskahalvaus" ei ole mitenkään BMW:n/ZF:n yksinoikeus, vaan on ihan tunnettu ilmiö jo 50-luvulta lähtien kun varsinkin jenkkikieseissä nykyisen toimintaperiaatteen kaltaiset automaatit alkoivat yleistymään.
Uudessa automaattilaatikkoöljyssähän on niin voimakas pesevä elementti, että sitä käytetään mm.huippu kilpa-aseiden piipun puhdistukseen kovasta palokarstasta. Ei siis ole ihme että jokainen uusi öljykerta mitä laatikkoon+lauhditinputkistoon laitetaan PESEE ne todella puhtaaksi kaikesta sedimentoituneesta kuonasta kertarysäyksellä.
Se kaikki myös paljon metallipartikkeleja sisältävä "möhnä" on sitten joka tapauksessa kierrossa niin kauan kunnes se lopulta päätyy uuden suodattimen nieluun.
Eli ihan mikä tahansa bemun kuin minkä muunkin tahansa valmistajan automaattilaatikko saadaan "shokkiin" jos/kun ensimmäinen vaihto tehdään liian myöhään ja/tai vaihto tehdään selkeästi väärin.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View Postselvä viive kertoo, että aika paljon siellä parametrejä arvotaan ennen, kuin vaihde kytkeytyy.
Topikin aloittajan tapauksessa laatikko on mitä ilmeisimmin omannut jotakin vikaa tai kaikesta päätellen liian vähän öljyä jo ennen vaihtoakin. Tämä öljyn väheneminen ajan oloon on myös yksi long life ajattelun haitta, kas kun nuo laatikot tuppaavat alkamaan vuotaa takaosan stefastaan...(jos vaihto olisi säännöllinen ei öljy ehtisi vajeta pienestä vuodosta huolimatta). Lämpimänä laatikko toimii koska öljy laajenee jolloin sitä riittää juuri ja juuri tarpeeksi.
Lieneekö tässä nytkin kysymys vain väärästä öljymäärästä, ei olisi mikään ihme. Tämä nyt tulisi oikeaoppisesti tarkistaa ensimmäisenä. Jos turbiinilla siis on liian vähän öljyä ei auto vedä mihinkään suuntaan kunnolla!!!
Itse kulkemiseen ei sinänsä kylmällä laatikolla ole väliä vaikka siellä olisikin väärän tyypimn atf:t. Ongelmia väärällä öljytyypillä alkaisi tulla vasta kuumana ja kovassa ajossa mahdollisen vaahtoutumisen myötä. Toki nollan alapuolelle mentäessä voisi liian jäykällä öljytyypilläkin tulla ongelmia.
Toinen asia mikä ei sinänsä tähän topikkiin kuuluisi mutta tulee väkisinkin esille, on tuo öljyn seassa olevien partikkelien määrä, huolletussa laatikossahan tätä ongelmaa ei olisi koska kaikki partikkelit jäävät suodattimeen. Huoltamattomassa laatikossa partikkelien kerääntyminen ja sedimentin muodostuminen on käytännössä merkittävässä mittakaavassa mahdollista vasta sitten kun suodatin on jo riittävän tukkeentunut jolloin öljy menee jo osittain ohivirtauskanavan kautta.
Sinänsä olisi aivan sama näidenkin laatikoiden huoltojen kannalta vaihdetaanko öljyt flushing menetelmällä vaiko perinteisesti öljypohjan kautta kunhan aina vaihdetaan myös suodatin. Öljyn ominaisuuksien säilyttämisen vuoksi tietysti perinteisellä tavalla vaihto olisi tehtävä useammin, mutta itse öljyn vaihtoa tärkeämpää on suodattimen vaihto jolloin vaihteiston kanavien likaantumista ei pääse suuremmin haitallisessa määrin syntymään.Last edited by WSE1; 03-06-2009, 02:30.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostViive johtuu lähinnä nesteen virtauksen hitaudesta kanavista pakkoja käyttäville sylinterreille. Viivettä voisi pienentää esimerkiksi nostamalla linjapainetta.
Topikin aloittajan tapauksessa laatikko on mitä ilmeisimmin omannut jotakin vikaa tai kaikesta päätellen liian vähän öljyä jo ennen vaihtoakin. Tämä öljyn väheneminen ajan oloon on myös yksi long life ajattelun haitta, kas kun nuo laatikot tuppaavat alkamaan vuotaa takaosan stefastaan...(jos vaihto olisi säännöllinen ei öljy ehtisi vajeta pienestä vuodosta huolimatta). Lämpimänä laatikko toimii koska öljy laajenee jolloin sitä riittää juuri ja juuri tarpeeksi.
Lieneekö tässä nytkin kysymys vain väärästä öljymäärästä, ei olisi mikään ihme. Tämä nyt tulisi oikeaoppisesti tarkistaa ensimmäisenä. Jos turbiinilla siis on liian vähän öljyä ei auto vedä mihinkään suuntaan kunnolla!!!
Kävin jututtamassa sitä huoltomiestä joka tarkistuksen teki. Näytti mm sitä öljyä, kyllä siellä partikkelit kimalteli..
Keskustelun aikana huoltomies totesi, kyllähän tuo vielä liikkui, hän ajoi sen tuohon pukille!!! Huoltopäällikön kanssa oli aiemmin sovittu että hinurilla tuon auton heille, ettei sillä kannata ajaa. Niin tein.
Itse kulkemiseen ei sinänsä kylmällä laatikolla ole väliä vaikka siellä olisikin väärän tyypimn atf:t. Ongelmia väärällä öljytyypillä alkaisi tulla vasta kuumana ja kovassa ajossa mahdollisen vaahtoutumisen myötä. Toki nollan alapuolelle mentäessä voisi liian jäykällä öljytyypilläkin tulla ongelmia.
Toinen asia mikä ei sinänsä tähän topikkiin kuuluisi mutta tulee väkisinkin esille, on tuo öljyn seassa olevien partikkelien määrä, huolletussa laatikossahan tätä ongelmaa ei olisi koska kaikki partikkelit jäävät suodattimeen. Huoltamattomassa laatikossa partikkelien kerääntyminen ja sedimentin muodostuminen on käytännössä merkittävässä mittakaavassa mahdollista vasta sitten kun suodatin on jo riittävän tukkeentunut jolloin öljy menee jo osittain ohivirtauskanavan kautta.
Sinänsä olisi aivan sama näidenkin laatikoiden huoltojen kannalta vaihdetaanko öljyt flushing menetelmällä vaiko perinteisesti öljypohjan kautta kunhan aina vaihdetaan myös suodatin. Öljyn ominaisuuksien säilyttämisen vuoksi tietysti perinteisellä tavalla vaihto olisi tehtävä useammin, mutta itse öljyn vaihtoa tärkeämpää on suodattimen vaihto jolloin vaihteiston kanavien likaantumista ei pääse suuremmin haitallisessa määrin syntymään.Last edited by expertti; 03-06-2009, 08:02.
Comment
-
-
Kun uusi öljy on pesevämpää kuin vanha, huuhtelu vaihto on tuhoisampaa. Siinä laatikko laitetaan täyteen pesevää öljyä, paskaa irtoaa enemmän ja avot. Normaali vaihdolla sentään puolet öljystä on huonosti pesevää jolloin "paskashokkia" ei niin helpolla tule. Jenkki foorumeilla on ollut kädenvääntöä flush vs normaali vaihto.
Comment
-
-
Itse vaihdatin öljyt ja suodattimen huuhtelumenetelmällä powermaticilla. Autolla on ajettu 200tkm eikä öljyn seassa ollut metallipurua tai muuta epänormaalia. Öljy itsessään oli jo siinä kunnossa että huoltomiehen mukaan hyvä vaihtaa. Laatikko toimi ennen öljynvaihtoa täysin normaalisti.
Nyt ajettu 5tkm enkä ole huomannut eroa suuntaan tai toiseen.
Mihin muuten perustuu tämä fakta nykyisten öljyjen pesemisvaikutuksista esim. BMW:n alunperin laatikkoon laittamiin verrattuna? Eikö huuhtelumenetelmällä pitäisi paskan tulla laatikosta ulos ja lopun päätyä joskus suodattimeen.
Sanoppas Hemi jos pakka alkaa luistamaan ja lopettaa ajon välittömästi onko laatikko vielä pelastettavissa jos nuo solenoidit herkistelee? :think
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi siis ole ihme että jokainen uusi öljykerta mitä laatikkoon+lauhditinputkistoon laitetaan PESEE ne todella puhtaaksi kaikesta sedimentoituneesta kuonasta kertarysäyksellä.
Originally posted by WSE1 View Posthuolletussa laatikossahan tätä ongelmaa ei olisi koska kaikki partikkelit jäävät suodattimeen. Huoltamattomassa laatikossa partikkelien kerääntyminen ja sedimentin muodostuminen on käytännössä merkittävässä mittakaavassa mahdollista vasta sitten kun suodatin on jo riittävän tukkeentunut jolloin öljy menee jo osittain ohivirtauskanavan kautta.
100 ml BMW:n vaihteistoöljyä (ajettu noin 120 tkm) sisältää
alle 5 mikronin hiukkasia 480 000 kpl
alle 15 mikronin hiukkasia 21 000 kpl
Suodatin on beta-arvolla (arvio yläkanttiin) 5 joka tarkoittaa että tuosta 480 000:sta partikkelista menee suodattimen läpi uudelleen kiertoon 95 000 partikkelia. Tämä tarkoittaa siis että litrassa määrä on jo kymmenkertainen tuohon nähden jne. Muutamassa minuutissa ohimenevien partikkelien määrä on jo niin monella nollalla kirjoitettavissa etten sitä edes yritä tähän kirjoittaa.
Sedimenttiä systeemiin syntyy vaikka suodatinta vaihtaisi päivittäin. Sen kanssa on vaan elettävä. Absoluuttista suodatinta ei ole maailmassa olemassakaan vaikka tietämättömät myyntimiehet yrittävätkin sellaisia myydä.. Kun suodatinkustannuksissa noustaan moninkertaisuuksiin ja tilaa suodattamiseen käytetään noin 15-kertaisesti, päästään beta-arvoon 5000 jolloin edelleen 480 000 hiukkasesta menee läpi noin 96 kpl. Tämä siis edelleen per 100 ml!---
Comment
-
-
Olisi todella mielenkiintoista tietää paljonko tuollainen jo 100tkm:ssä tehty öljynvaihto saa ihan mitta-arvoilla sedimenttiin sitoutunutta metallipartikkelia liikkeelle ja kuinka pitkäksi aikaa.
Sehän tiedetään että tuollainen 150-200tkm:ssa tehdyssä ensivaihdossa ulos tulee toki jo mustaa tavaraa, mutta mustaa se on jo uudelleen muutaman tuhannen ajon jälkeen uudelleen koska laatikon+putkiston+lauhduttimen sedimentti on liuennut uuteen öljyyn. Eli käykö niin että itse asiassa tuon parin tuhannen ajon jälkeen ollaan jopa paskaisemmassa tavarassa kuin ennen vaihtoa? Näin siis varsinaisen "paskashokin" jälkeenkin?
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMitä järkeä? Maksaa tuhottomasti ottaa laatikko irti ja puhdistaa. Samalla vaivalla laittaa uuden laatikon.
Comment
-
Comment