Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46(330d) -01, automaattilaatikon öljynvaihto meni pieleen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ongelmalapsi
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1063
    • Hämeenlinna

    #46
    D päälle ja tennarit imusarjaan, auto tykkää kun sillä ajetaan, turhaan niitä öljyjä jumpata edes takas niin kauan ku liikkuu omin voimin.
    -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
    -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
    -Voimaa.com Ohjelmoinnit
    -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
    -Ilmastointi huolto alkaen 69€
    Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
    GMC Topkick C6500 rollback -95
    Ford F-350 4X4 Wrecker -97
    E46 330xiA -02
    Chrysler neon -99

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #47
      Originally posted by Clavurion View Post
      Kysynpä kuitenkin. Tuo kuulostaa vähintäänkin erikoiselta. Ei kai se laatikko tiedä, ohjaako EGS mm. solenoideja oman ohjelmansa vai kuskin käskyttämänä. Mitään tyhmäähän tuo laatikko ei anna kuskinkaan tehdä ja selvä viive kertoo, että aika paljon siellä parametrejä arvotaan ennen, kuin vaihde kytkeytyy.
      Itsekin tätä olen miettinyt. Maalaisjärjellä kun tuota ajattelee niin eihän tuossa mitään eroa tosiaan pitäisi olla. Vakuuttavasti Siekkinen tuota selitti mutta en enää muista mitä... eikä mulla muutenkaan tuo laatikon toiminta ole kovin hyvin hanskassa.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • rasanttu
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2007
        • 530
        • Tuusula

        #48
        Originally posted by Thuppu View Post
        Itsekin tätä olen miettinyt. Maalaisjärjellä kun tuota ajattelee niin eihän tuossa mitään eroa tosiaan pitäisi olla. Vakuuttavasti Siekkinen tuota selitti mutta en enää muista mitä... eikä mulla muutenkaan tuo laatikon toiminta ole kovin hyvin hanskassa.
        Siis kyllähän manuaalipuolella laatikkoa saa kiusattua vähän eri malliin, kuin D:llä. D-asennossa laatikko kuitenkin noudattelee tiettyä kaavaa jonka pitäisi kuluttaa ja rasittaa osia vähiten. Manuaaliasennossa iso vastuu kiusaamisesta jaa ajajalle itselleen, kyllähän automatiikka toki jonkunverran suojelee vetämästä vitoselta ykköselle jne.. mutta kuitenkin. :think

        Tekeeköhän jarruttaminen laatikolla sille pahaa? Moottorijarrutusta meinaan manuaalisesti vaihdellen?
        Freude am Fahren

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 866
          • Kainuu

          #49
          Originally posted by Thuppu View Post
          Itsekin tätä olen miettinyt. Maalaisjärjellä kun tuota ajattelee niin eihän tuossa mitään eroa tosiaan pitäisi olla. Vakuuttavasti Siekkinen tuota selitti mutta en enää muista mitä... eikä mulla muutenkaan tuo laatikon toiminta ole kovin hyvin hanskassa.
          Joo itelle jäi kans huonosti mieleen mix, mutta perusteluissa oli jotain tyyliin että manuaalina jokin lukitus lootassa ei vapaudu, vrt D- ajolla. Ja tuo lukitus rikkoo sitten laatikkoa kovassa väännössä... Anyway jostain lukitus-eroavaisuudesta noiden välillä oli se pointti.

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #50
            Originally posted by expertti View Post
            Joo itelle jäi kans huonosti mieleen mix, mutta perusteluissa oli jotain tyyliin että manuaalina jokin lukitus lootassa ei vapaudu, vrt D- ajolla. Ja tuo lukitus rikkoo sitten laatikkoa kovassa väännössä... Anyway jostain lukitus-eroavaisuudesta noiden välillä oli se pointti.
            Hyvin mahdollista että oli joku tällainen syy. :think
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #51
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Tuntuu "Paskahalvaukset" koskevan vain dieselin laatikoita. Mahtaisikohan kuitenkin olla vain heikko laatikko. Harvemmin tälläkään foorumilla kukaan itkee bensa steppiä joka olisi hajonnut, öljyt vaihdettuina tai ei.

              Se on sitä halpaa ajoa dieselillä
              Nimenomaan ne "paskahalvaukset" pääosin koskee näitä vanhempia viisipykäläisiä dieselsteppejä. Ihan siitä syystä että tuo pakkojen ohjaus on toteutettu nylonisin solenoidiventtiilein jotka sitten jumahtavat paskahalvauksen saadessaan(yleensä steppi päällä 3-4 pykäläväli).
              Tästä taas seuraa pakan kontrolloimaton luisto niin että se on valmis
              n.5-10sek:n "täysluiston" jälkeen.
              Bensastepeissähän tämä on paremmin toteutettu, joten niissä ko.ongelmaa on aivan eri luokkaa vähemmän. Toki näissäkin on jonkin verran ongelmia mikäli paljon ajetuun laatikkoon lähdetään vaihtamaan ensi kertaa öljyjä, mutta vikamekanismi on sitten erilainen, eikä näitä pakkojen sulamisia ole bensalaatikoissa käsittääkseni lainkaan.
              Tämä "paskahalvaus" ei ole mitenkään BMW:n/ZF:n yksinoikeus, vaan on ihan tunnettu ilmiö jo 50-luvulta lähtien kun varsinkin jenkkikieseissä nykyisen toimintaperiaatteen kaltaiset automaatit alkoivat yleistymään.
              Uudessa automaattilaatikkoöljyssähän on niin voimakas pesevä elementti, että sitä käytetään mm.huippu kilpa-aseiden piipun puhdistukseen kovasta palokarstasta. Ei siis ole ihme että jokainen uusi öljykerta mitä laatikkoon+lauhditinputkistoon laitetaan PESEE ne todella puhtaaksi kaikesta sedimentoituneesta kuonasta kertarysäyksellä.
              Se kaikki myös paljon metallipartikkeleja sisältävä "möhnä" on sitten joka tapauksessa kierrossa niin kauan kunnes se lopulta päätyy uuden suodattimen nieluun.
              Eli ihan mikä tahansa bemun kuin minkä muunkin tahansa valmistajan automaattilaatikko saadaan "shokkiin" jos/kun ensimmäinen vaihto tehdään liian myöhään ja/tai vaihto tehdään selkeästi väärin.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #52
                Originally posted by Clavurion View Post
                selvä viive kertoo, että aika paljon siellä parametrejä arvotaan ennen, kuin vaihde kytkeytyy.
                Viive johtuu lähinnä nesteen virtauksen hitaudesta kanavista pakkoja käyttäville sylinterreille. Viivettä voisi pienentää esimerkiksi nostamalla linjapainetta.

                Topikin aloittajan tapauksessa laatikko on mitä ilmeisimmin omannut jotakin vikaa tai kaikesta päätellen liian vähän öljyä jo ennen vaihtoakin. Tämä öljyn väheneminen ajan oloon on myös yksi long life ajattelun haitta, kas kun nuo laatikot tuppaavat alkamaan vuotaa takaosan stefastaan...(jos vaihto olisi säännöllinen ei öljy ehtisi vajeta pienestä vuodosta huolimatta). Lämpimänä laatikko toimii koska öljy laajenee jolloin sitä riittää juuri ja juuri tarpeeksi.
                Lieneekö tässä nytkin kysymys vain väärästä öljymäärästä, ei olisi mikään ihme. Tämä nyt tulisi oikeaoppisesti tarkistaa ensimmäisenä. Jos turbiinilla siis on liian vähän öljyä ei auto vedä mihinkään suuntaan kunnolla!!!
                Itse kulkemiseen ei sinänsä kylmällä laatikolla ole väliä vaikka siellä olisikin väärän tyypimn atf:t. Ongelmia väärällä öljytyypillä alkaisi tulla vasta kuumana ja kovassa ajossa mahdollisen vaahtoutumisen myötä. Toki nollan alapuolelle mentäessä voisi liian jäykällä öljytyypilläkin tulla ongelmia.

                Toinen asia mikä ei sinänsä tähän topikkiin kuuluisi mutta tulee väkisinkin esille, on tuo öljyn seassa olevien partikkelien määrä, huolletussa laatikossahan tätä ongelmaa ei olisi koska kaikki partikkelit jäävät suodattimeen. Huoltamattomassa laatikossa partikkelien kerääntyminen ja sedimentin muodostuminen on käytännössä merkittävässä mittakaavassa mahdollista vasta sitten kun suodatin on jo riittävän tukkeentunut jolloin öljy menee jo osittain ohivirtauskanavan kautta.
                Sinänsä olisi aivan sama näidenkin laatikoiden huoltojen kannalta vaihdetaanko öljyt flushing menetelmällä vaiko perinteisesti öljypohjan kautta kunhan aina vaihdetaan myös suodatin. Öljyn ominaisuuksien säilyttämisen vuoksi tietysti perinteisellä tavalla vaihto olisi tehtävä useammin, mutta itse öljyn vaihtoa tärkeämpää on suodattimen vaihto jolloin vaihteiston kanavien likaantumista ei pääse suuremmin haitallisessa määrin syntymään.
                Last edited by WSE1; 03-06-2009, 02:30.

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 866
                  • Kainuu

                  #53
                  Originally posted by WSE1 View Post
                  Viive johtuu lähinnä nesteen virtauksen hitaudesta kanavista pakkoja käyttäville sylinterreille. Viivettä voisi pienentää esimerkiksi nostamalla linjapainetta.

                  Topikin aloittajan tapauksessa laatikko on mitä ilmeisimmin omannut jotakin vikaa tai kaikesta päätellen liian vähän öljyä jo ennen vaihtoakin. Tämä öljyn väheneminen ajan oloon on myös yksi long life ajattelun haitta, kas kun nuo laatikot tuppaavat alkamaan vuotaa takaosan stefastaan...(jos vaihto olisi säännöllinen ei öljy ehtisi vajeta pienestä vuodosta huolimatta). Lämpimänä laatikko toimii koska öljy laajenee jolloin sitä riittää juuri ja juuri tarpeeksi.
                  Lieneekö tässä nytkin kysymys vain väärästä öljymäärästä, ei olisi mikään ihme. Tämä nyt tulisi oikeaoppisesti tarkistaa ensimmäisenä. Jos turbiinilla siis on liian vähän öljyä ei auto vedä mihinkään suuntaan kunnolla!!!
                  Laatikkoon oli lisätty n5,5 litraa uutta öljyä + suodatin. Mulla oli öljyt litran purkeissa mukana. Huoltoliikkeen mukaan siellä oli oikea määrä öljyä. Olisi pitänyt kai viedä auto toiseeen paikkaan tutkittavaksi, olisi saanut ehkä puolueetonta tietoa mm tuosta öljymäärästä.

                  Kävin jututtamassa sitä huoltomiestä joka tarkistuksen teki. Näytti mm sitä öljyä, kyllä siellä partikkelit kimalteli..

                  Keskustelun aikana huoltomies totesi, kyllähän tuo vielä liikkui, hän ajoi sen tuohon pukille!!! Huoltopäällikön kanssa oli aiemmin sovittu että hinurilla tuon auton heille, ettei sillä kannata ajaa. Niin tein.


                  Itse kulkemiseen ei sinänsä kylmällä laatikolla ole väliä vaikka siellä olisikin väärän tyypimn atf:t. Ongelmia väärällä öljytyypillä alkaisi tulla vasta kuumana ja kovassa ajossa mahdollisen vaahtoutumisen myötä. Toki nollan alapuolelle mentäessä voisi liian jäykällä öljytyypilläkin tulla ongelmia.

                  Toinen asia mikä ei sinänsä tähän topikkiin kuuluisi mutta tulee väkisinkin esille, on tuo öljyn seassa olevien partikkelien määrä, huolletussa laatikossahan tätä ongelmaa ei olisi koska kaikki partikkelit jäävät suodattimeen. Huoltamattomassa laatikossa partikkelien kerääntyminen ja sedimentin muodostuminen on käytännössä merkittävässä mittakaavassa mahdollista vasta sitten kun suodatin on jo riittävän tukkeentunut jolloin öljy menee jo osittain ohivirtauskanavan kautta.
                  Sinänsä olisi aivan sama näidenkin laatikoiden huoltojen kannalta vaihdetaanko öljyt flushing menetelmällä vaiko perinteisesti öljypohjan kautta kunhan aina vaihdetaan myös suodatin. Öljyn ominaisuuksien säilyttämisen vuoksi tietysti perinteisellä tavalla vaihto olisi tehtävä useammin, mutta itse öljyn vaihtoa tärkeämpää on suodattimen vaihto jolloin vaihteiston kanavien likaantumista ei pääse suuremmin haitallisessa määrin syntymään.
                  Last edited by expertti; 03-06-2009, 08:02.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #54
                    Kun uusi öljy on pesevämpää kuin vanha, huuhtelu vaihto on tuhoisampaa. Siinä laatikko laitetaan täyteen pesevää öljyä, paskaa irtoaa enemmän ja avot. Normaali vaihdolla sentään puolet öljystä on huonosti pesevää jolloin "paskashokkia" ei niin helpolla tule. Jenkki foorumeilla on ollut kädenvääntöä flush vs normaali vaihto.

                    Comment

                    • rasanttu
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 530
                      • Tuusula

                      #55
                      Itse vaihdatin öljyt ja suodattimen huuhtelumenetelmällä powermaticilla. Autolla on ajettu 200tkm eikä öljyn seassa ollut metallipurua tai muuta epänormaalia. Öljy itsessään oli jo siinä kunnossa että huoltomiehen mukaan hyvä vaihtaa. Laatikko toimi ennen öljynvaihtoa täysin normaalisti.

                      Nyt ajettu 5tkm enkä ole huomannut eroa suuntaan tai toiseen.

                      Mihin muuten perustuu tämä fakta nykyisten öljyjen pesemisvaikutuksista esim. BMW:n alunperin laatikkoon laittamiin verrattuna? Eikö huuhtelumenetelmällä pitäisi paskan tulla laatikosta ulos ja lopun päätyä joskus suodattimeen.

                      Sanoppas Hemi jos pakka alkaa luistamaan ja lopettaa ajon välittömästi onko laatikko vielä pelastettavissa jos nuo solenoidit herkistelee? :think
                      Freude am Fahren

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #56
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Ei siis ole ihme että jokainen uusi öljykerta mitä laatikkoon+lauhditinputkistoon laitetaan PESEE ne todella puhtaaksi kaikesta sedimentoituneesta kuonasta kertarysäyksellä.
                        Ei tuohon tarvitse uusia öljyjäkään, riittää että lasket lootan öljypohjan tyhjäksi ja täytät sen uudelleen vaikka samalla öljyllä. Muutamakin ilmakupla saa "maanjäristyksen" aikaan kulkiessaan jäähdytinlinjan läpi. Pesevyys voi lisätä tätä efektiä mutta suurin merkitys on tuolla ilmalla ja pienelläkin viskositeetin nopealla muutoksella (uusi öljy työntää kerran edellään vanhan pois.

                        Originally posted by WSE1 View Post
                        huolletussa laatikossahan tätä ongelmaa ei olisi koska kaikki partikkelit jäävät suodattimeen. Huoltamattomassa laatikossa partikkelien kerääntyminen ja sedimentin muodostuminen on käytännössä merkittävässä mittakaavassa mahdollista vasta sitten kun suodatin on jo riittävän tukkeentunut jolloin öljy menee jo osittain ohivirtauskanavan kautta.
                        Sallinet oikaista käsitystäsi öljynsuodatuksesta:
                        100 ml BMW:n vaihteistoöljyä (ajettu noin 120 tkm) sisältää
                        alle 5 mikronin hiukkasia 480 000 kpl
                        alle 15 mikronin hiukkasia 21 000 kpl

                        Suodatin on beta-arvolla (arvio yläkanttiin) 5 joka tarkoittaa että tuosta 480 000:sta partikkelista menee suodattimen läpi uudelleen kiertoon 95 000 partikkelia. Tämä tarkoittaa siis että litrassa määrä on jo kymmenkertainen tuohon nähden jne. Muutamassa minuutissa ohimenevien partikkelien määrä on jo niin monella nollalla kirjoitettavissa etten sitä edes yritä tähän kirjoittaa.

                        Sedimenttiä systeemiin syntyy vaikka suodatinta vaihtaisi päivittäin. Sen kanssa on vaan elettävä. Absoluuttista suodatinta ei ole maailmassa olemassakaan vaikka tietämättömät myyntimiehet yrittävätkin sellaisia myydä.. Kun suodatinkustannuksissa noustaan moninkertaisuuksiin ja tilaa suodattamiseen käytetään noin 15-kertaisesti, päästään beta-arvoon 5000 jolloin edelleen 480 000 hiukkasesta menee läpi noin 96 kpl. Tämä siis edelleen per 100 ml!
                        ---

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #57
                          Olisi todella mielenkiintoista tietää paljonko tuollainen jo 100tkm:ssä tehty öljynvaihto saa ihan mitta-arvoilla sedimenttiin sitoutunutta metallipartikkelia liikkeelle ja kuinka pitkäksi aikaa.
                          Sehän tiedetään että tuollainen 150-200tkm:ssa tehdyssä ensivaihdossa ulos tulee toki jo mustaa tavaraa, mutta mustaa se on jo uudelleen muutaman tuhannen ajon jälkeen uudelleen koska laatikon+putkiston+lauhduttimen sedimentti on liuennut uuteen öljyyn. Eli käykö niin että itse asiassa tuon parin tuhannen ajon jälkeen ollaan jopa paskaisemmassa tavarassa kuin ennen vaihtoa? Näin siis varsinaisen "paskashokin" jälkeenkin?

                          Comment

                          • rasanttu
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 530
                            • Tuusula

                            #58
                            Saisiko laatikolle paljon kilometrejä lisää jos ottaisi sen irti ja puhdistaisi kokonaisuudessaan sedimenteistä? Onko tämä paska yleensä sen laatikon hajottaja, mekaaninen kuluminen vai joku muu yksittäinen heikko osa?

                            Hajoaako noista yleensä ja aina sama osa vai joka kerta eri osa?
                            Freude am Fahren

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #59
                              Originally posted by rasanttu View Post
                              Saisiko laatikolle paljon kilometrejä lisää jos ottaisi sen irti ja puhdistaisi kokonaisuudessaan sedimenteistä?
                              Mitä järkeä? Maksaa tuhottomasti ottaa laatikko irti ja puhdistaa. Samalla vaivalla laittaa uuden laatikon.

                              Comment

                              • rasanttu
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2007
                                • 530
                                • Tuusula

                                #60
                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Mitä järkeä? Maksaa tuhottomasti ottaa laatikko irti ja puhdistaa. Samalla vaivalla laittaa uuden laatikon.
                                Säästää 1500 euroa? :think No ei siinä järkeä ole ellei ole ehdotonta tietoa siitä että tämä operaatio takaisi laatikolle +100tkm.
                                Freude am Fahren

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎