Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46(330d) -01, automaattilaatikon öljynvaihto meni pieleen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #76
    Originally posted by -Tapi View Post
    Suodatin on beta-arvolla (arvio yläkanttiin) 5 joka tarkoittaa että tuosta 480 000:sta partikkelista menee suodattimen läpi uudelleen kiertoon 95 000 partikkelia. Tämä tarkoittaa siis että litrassa määrä on jo kymmenkertainen tuohon nähden jne. Muutamassa minuutissa ohimenevien partikkelien määrä on jo niin monella nollalla kirjoitettavissa etten sitä edes yritä tähän kirjoittaa.
    Pahoittelen epätäsmällisyyttäni, en tarkoittanut suodattimen suodatustehon olevan sentään 100%.
    Toki täytyy ottaa huomioon että uusia partikkeleita öljynkiertoon syntyy vain mekaanisen kulumisen seurauksena. Tasaisessa ajotilanteessa ei siis juurikaan. Öljy sen sijaan ehtii kiertää suodattimen kautta moneen moneen kertaan jolloin suodattimeen jäävän "tomun" määrä luonnollisesti kasvaa. Toki pieni murto-osa tästä jää myös muihin laatikon rakenteisiin eli sedimenttiä syntyy väjäämättä. Mikäli laatikon kuluminen on kuitenkin ollut jo niin merkittävää (ts on ajettu jo pitkään) että koko suodattimen keruukapasiteetti alkaa olla jo käytetty eikä suodatinta siltikään vaihdeta (eli laatikkkoa ei huolleta), alkaa tapahtua katastrofia siinä mielessä että nyt sedimenttiä alkaa toden teolla muodostua laatikon rakenteisiin, kun tämä muodostus tosiasiassa aiemmin on ollut kuitenkin marginaalista.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #77
      Originally posted by Hemi View Post
      Näitä öljyjen kanssa hierottuja paskatilttiin kuolleita ja pakkansa sulattaneita toki on maailma väärällään
      mm. tämänkin foorumin kautta olen moista viallista yrittänyt tuloksetta saada ostettua...

      Originally posted by Hemi View Post
      Nyt kun tuollainen 530d e39 alkaa lähestymään 15-vuoden ikää ja bagisysteemit alkaa olemaan vaihtokunnossa, absiboxit tiltissä, tuennat loppu+korista irti, kone jakopäineen+turboineen vetelee viimeisiä, väyläboxit kärähtelee viikon välein, jne,jne, on aivan yhden tekevää kestääkö ko.laatikko vielä 5-vuotta pidempään.
      Bagithan pitäisi toki periaatteessa vaihtaa tietyn ajan kuluttua mutta kukaan ei käytännössä sitä tee jollei niissä varsinaista vikaa ole.
      ABS yksikön korjaus kustantaa vaatimattomat 115€ johon lienee vanhemmankin auton käyttäjällä varaa.
      Tukivarret helat ym. lienee paljon ajetuissa vaihdettu jopa moneen kertaan...
      Eiväthän nämä pahoja ruostumaan ole, ruoste se kuitenkin on lopullisen romutuksen syy toki näille kuin muillekin.
      Moottorin kestävyydestä on vaikea sanoa, mekaanisesti melkoisen kestävä, turbon kesto riippuu käytöstä ym... olen koeajanut todennäköisimmin 6-700tkm ajetun 530D:n (kenties useitakin), mittarissa ei toki kyseisenlaisia lukemia ollut...
      Varmat ajokilometrit omaavista (aukoton suomi huoltokirja) suurin lukema oli 460tkm jossa todettakoon laatikonkin toimineen moitteettomasti, laatikon kohdalla oli noudatettu BMW:n huolto ohjelmaa eli öljyjä ei oltu ikinä vaihdettu, joten tarpeen se ei välttämättä ole, kyseessä oli suomiauto, jolla oli ajettu pääasiassa rauhallista matka-ajoa (jolloin pakkojen luisto ja kuonan syntyminen on minimaalista).
      Elektroniikka on loppupelissä varsin kestävää (ellei joudu kosteudelle alttiiksi->hapettuminen) eikä minkään väylään liittyvän tai muunkaan ohjausyksikön kärähtelemisiä yleensäkään puhumattakaan viikon välein tapahtuvista, ole odotettavissa E39 eikä juuri muissakaan bmw malleissa. Toki joitakin yksittäisiä saattaa joskus vikaantua.
      Last edited by WSE1; 04-06-2009, 21:53.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #78
        Originally posted by WSE1 View Post
        koko suodattimen keruukapasiteetti alkaa olla jo käytetty eikä suodatinta siltikään vaihdeta (eli laatikkkoa ei huolleta), alkaa tapahtua katastrofia siinä mielessä että nyt sedimenttiä alkaa toden teolla muodostua laatikon rakenteisiin, kun tämä muodostus tosiasiassa aiemmin on ollut kuitenkin marginaalista.
        Tästä olen eri mieltä mutta sen todistaminen on oikeastaan mahdotonta.. Suodatusaste on niin huono alunperinkin, että suodattimen (paperifiltteri, ikävä kyllä) pikkuhiljaa tukkeutuessa sen suodatuskyky paranee. Jotta tuollainen "sihti" olisi niin tukossa että öljy virtaisi väkisin ohi, pitää lootassa olla jo jonkinlainen katastrofi olemassa..

        Jokainen kiihdytys, vaihteenvaihto, moottorijarrutus, käynnistys, sammutus jne ovat niitä tilanteita jolloin pakat puristetaan/avataan ja kitkapintojen välille syntyy kosketus. Jokaisella kerralla irtoaa tuhansia, ellei satojatuhansia partikkeleita öljykiertoon. Sitä sedimenttiä syntyy ehjässäkin järjestelmässä mittavat määrät, eri asia on kuinka järjestelmä on suunniteltu sitä sietämään. Kultaista keskitietä ei ole: Hyötysuhde/ohjaustarkkuus huononee jos välyksiä kasvatetaan ja päinvastoin.

        Öljyn ominaisuudet eivät suinkaan ole lopussa 100 tkm ajettuna! Lika siellä ne ongelmat tekee. Jos tuossa olisi uudesta asti kunnon suodatus, öljy voisi hyvinkin olla "elinikäistä" mutta tämä toisi merkittävästi lisää painoa, tilantarvetta ja hintaa systeemille joka ei lopunperin ehkä auttaisikaan pidentämään lootan elinikää kun sen tunnit tulevat täyteen muilta osin.

        120 tkm ajettu BMW 530d E39:n vaihteistoöljy oli muuten kunnossa, viskositeetti oli laskenut hieman (normaalia, ei mitenkään huolestuttavaa) mutta sanallisesti tilanne oli seuraava:
        "Vesipitoisuus ok. Hapettumista havaittavissa, mutta ei vielä kriittinen. Sen sijaan:
        Rauta voimakkaasti koholla abraasiokulumisen ja mahdollisesti myös korroosiokulumista hieman. Kupari selkeästi koholla (peräisin messinki tai pronssiosista). Alumiini koholla. Pii koholla. Kytkimen kitkalevyjen kulumista lienee jonkin verran. Yli 5 µm hiukkasista havaittiin melko runsaasti silikaa: pölymäistä kovaa hiukkasta (hienon hienoa hiekkaa) joka saattaa selittää alumiinin ja piin määrän."

        Välillä kone-/laitevalmistajat joutuvat tekemään huvittavia ja yllättäviäkin päätöksiä huolto-ohjelmaansa "yleisön" tottumuksien mukaan. Esimerkkinä kotimainen mutta maailmanlaajuisesti tunnettu merkki, joka tutki sopivaa öljynvaihtoväliä järjestelmäänsä. Tuloksista näkyi toistettunakin selvästi että järjestelmän suodatus toimii ja öljyn puhtaus ja vesipitoisuus paranevat tynnyriöljyyn verrattuna joka tunnilta, 5 000 h käytön jälkeen öljy on paremmassa kunnossa kuin öljynvaihdon jälkeen tai uutena. No miksi sitten öljynvaihtoväliksi annettiin lopulta 500 h tai 1000 h? Siksi että asiakkaat karsastivat pitkää öljynvaihtoväliä, epäilivät että kone hajoaa ennen aikojaan jne. Oli pakko huonontaa vaihto-ohjelmaa laadun kannalta jotta psykologinen luottamus tuotteeseen syntyy.

        Eikös monesta tunnukin siltä aina öljynvaihdon ja M-filtterin vaihdettuaan että teki laitteelle palveluksen Minustakin se uusi öljy ja halpa filtteri tuntuu vaihdettaessa paremmalta kuin vanha tumma öljy ja kallis merkkisuodatin mutta totuuden tiedän ja se ei ole ikävä kyllä niin "helppo".
        Last edited by -Tapi; 03-04-2018, 20:56.
        ---

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #79
          Originally posted by -Tapi View Post
          M-filtterin vaihdettuaan
          OT: Ei kai kukaan oikeasti käytä m-filteriä? Kohta joku kertoo käyttävänsä teho filttereitä

          Comment

          • rasanttu
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2007
            • 530
            • Tuusula

            #80
            Originally posted by -Tapi View Post

            Eikös monesta tunnukin siltä aina öljynvaihdon ja M-filtterin vaihdettuaan että teki laitteelle palveluksen Minustakin se uusi öljy ja halpa filtteri tuntuu vaihdettaessa paremmalta kuin vanha tumma öljy ja kallis merkkisuodatin mutta totuuden tiedän ja se ei ole ikävä kyllä niin "helppo".

            Kannattaa herra asiantuntijan lukea testejä joissa mm. Bilteman halpa suodatin voitti kaikki kalliimmat suodattimet.

            Edit: Ja edelleen kovasti toivoisin että näin julkisesti löisit nyt ne faktat pöytään asioista jotka ovat mielestäsi täyttä puppua?
            Freude am Fahren

            Comment

            • rasanttu
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 530
              • Tuusula

              #81
              Originally posted by GEIJJO
              toi on kyllä rankempi ongelma kun mulla mut mulla e39 540 rupes tossa 50km/h vauhdissa pintakaasulla ku kiihytti ni nykimään ihan perkeleesti mut steppi tai sport asennossa ku ajoi ni pelas hyvin.laatikon suodattimen vaihto+öljyn vaihto huuhtelemalla hävitti ongelman nyt ongelmaton 20tkm


              Tässä yksi tapaus jossa öljynvaihto huuhtelemalla palautti laatikon toimintakuntoon.
              Freude am Fahren

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #82
                Originally posted by rasanttu View Post
                Kannattaa herra asiantuntijan lukea testejä joissa mm. Bilteman halpa suodatin voitti kaikki kalliimmat suodattimet.

                Edit: Ja edelleen kovasti toivoisin että näin julkisesti löisit nyt ne faktat pöytään asioista jotka ovat mielestäsi täyttä puppua?
                Luulin jo kertoneeni. Opettele lukemaan tai sisäistämään. Tästä samasta aiheesta olen kirjoittanut monia kertoja aiemminkin, käytä searchia jos luulet pystyväsi lukemaan ne vanhatkin tekstit ymmärtämättä niistäkään mitään.
                ---

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #83
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Välillä kone-/laitevalmistajat joutuvat tekemään huvittavia ja yllättäviäkin päätöksiä huolto-ohjelmaansa "yleisön" tottumuksien mukaan. Esimerkkinä kotimainen mutta maailmanlaajuisesti tunnettu merkki, joka tutki sopivaa öljynvaihtoväliä järjestelmäänsä. Tuloksista näkyi toistettunakin selvästi että järjestelmän suodatus toimii ja öljyn puhtaus ja vesipitoisuus paranevat tynnyriöljyyn verrattuna joka tunnilta, 5 000 h käytön jälkeen öljy on paremmassa kunnossa kuin öljynvaihdon jälkeen tai uutena. No miksi sitten öljynvaihtoväliksi annettiin lopulta 500 h tai 1000 h? Siksi että asiakkaat karsastivat pitkää öljynvaihtoväliä, epäilivät että kone hajoaa ennen aikojaan jne. Oli pakko huonontaa vaihto-ohjelmaa laadun kannalta jotta psykologinen luottamus tuotteeseen syntyy.
                  Ohoh, eipä olisi uskonut että on suodattimia jotka parantavat uuden öljyn laatua. Tuohan on kätevä keino myös muuntaa jäteöljyt suoraan uudelleen purkitettavaksi ja aina vaan parempaa ja kalliimpaa mitä useamman kerran kierrättää suodattimen läpi.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #84
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Ohoh, eipä olisi uskonut että on suodattimia jotka parantavat uuden öljyn laatua. Tuohan on kätevä keino myös muuntaa jäteöljyt suoraan uudelleen purkitettavaksi ja aina vaan parempaa ja kalliimpaa mitä useamman kerran kierrättää suodattimen läpi.
                    Ei sitä usko moni muukaan, vaikka tuloksia tästä lukevatkin.. Oletan että huomasit kyseen olevan puhtaudesta, ei muista ominaisuuksista (vesi tosin poistuu öljystä lämmetessään). Kallis on se avainsana tässäkin, suodatus on usein monenkerroin itse öljyä kalliimpaa.

                    Perusesimerkki: Hydrauliikkaöljy toimittajan peltitynnyristä pumpataan järjestelmään joka sisältää monia proportionaaliventtiileitä. Järjestelmä vaatii luotettavan toiminnan kannalta vähintään puhtausluokkaa 18/15/12. Tynnyrissä öljy on puhtaudeltaan 21/20/19 eli likamäärä on 8-kertainen sallittuun nähden. Tässä tapauksessakin järjestelmän täyttäjää harmittaa vain se että öljy oli niin kallista.. Pitäisi harmittaa myös se että tulee vaarannettua toimiva järjestelmä pysyvästi kun ei esisuodata öljyä ennen täyttöä. Kyllä liikkuva öljy siitä puhdistuu käytössä mutta lika ei karkaa mihinkään, se säilyy järjestelmässä.

                    Ja ison talon isäntä vie traktorin takuuvian korjaukseen sen jälkeen kun tuli kiinnitettyä perään naapurin vanha aura ja sen jälkeen on vaivanneet mystiset viat hydrauliikassa..
                    ---

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #85
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Perusesimerkki: Hydrauliikkaöljy toimittajan peltitynnyristä pumpataan järjestelmään joka sisältää monia proportionaaliventtiileitä. Järjestelmä vaatii luotettavan toiminnan kannalta vähintään puhtausluokkaa 18/15/12. Tynnyrissä öljy on puhtaudeltaan 21/20/19 eli likamäärä on 8-kertainen sallittuun nähden. Tässä tapauksessakin järjestelmän täyttäjää harmittaa vain se että öljy oli niin kallista.. Pitäisi harmittaa myös se että tulee vaarannettua toimiva järjestelmä pysyvästi kun ei esisuodata öljyä ennen täyttöä. Kyllä liikkuva öljy siitä puhdistuu käytössä mutta lika ei karkaa mihinkään, se säilyy järjestelmässä.
                      Tämän takia joissain koneissa on suodatin ennen säiliötä, eli uusi öljy pumpataan säiliöön suodattimen läpi. Auta armias jos joku kaataa öljyt huohottimen reiästä eikä käytä alkuperäistä täyttöpumppua

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #86
                        Originally posted by rasanttu View Post
                        Tässä yksi tapaus jossa öljynvaihto huuhtelemalla palautti laatikon toimintakuntoon.
                        Näinhän sen todella täytyy olla kun kerran netistä sen voi lukea:

                        Comment

                        • Litium
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 43
                          • Helsinki

                          #87
                          niin noh -->

                          Terse

                          Mitäänhan en mistään tajuu mut niin hullu tai fiksu olin et omaan e39 530d vm-00 M-spört Trippironikil varustetul vessal oli ajettu 340tkm kun siihen vaihdatin lootan öljyt huuhtelemalla Powermatikilla. Ikinä ei ollu vaihdettu -> ainakaan huoltokirjan mukaan....

                          Ne totes vaan et on metallihilua öljyn joukos -> sanovat et turbiini menos paskaks. Nyt taulus 380tkm ja ei toistaseks mitää oireita -> autoa käsketty kun huoraa marketissa ja tosiaan se 2,5 donaa hölmöily rahaa uutta lootaa varten on varattu... niin noh aivan sama paskaks ja palamaan... Kukaan ei tajuu kummiskaan noitten lootien sielun elämää, millon on muuntimet,ö.koneikot, planeettat paskana tai saatana muuten vaan vääräs asennos , hydraulikat etc...
                          Aivan sama mä oon lentäjä en mä voi kaikkee tietää nyt ryyppää perkele..ja piparii..hmmmm...

                          Ps. rakastelkaa toisianne naamaan,, mä sanoin naamaan !


                          Niin joo toi mun vessaa on suomi auto. Ja ihan sama mitä tääl nää paja hessut selittää kai sen nyt saatana tontutkin tajuu et jos sä vedät smurffii samoilla ö-> liukkareil kakkosee niin eihän se liukkari kovin montaa käyttökertaa kestä vaikka kuinka suodattelis... En mä mitää mistää tajuu. mä oon lentäjä saatana, kais enyt vituttaa kun las palmasis sataa lunta ja pelikaani turbiinis...
                          Last edited by Litium; 06-06-2009, 18:41.

                          Comment

                          • Jimbpjackson
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2007
                            • 51
                            • Helsinki

                            #88
                            Ansiokas kirjoitus..

                            omalle vessalle tuommoinen 2.5K:n peruskorjaus tehtiin, ja alle 1000km sillä pääsi kun kärähti uudestaan joku pakka. Että semmoista maksamisen iloa 164tkm kohdalla. Onneksi sentään meni takuutyönä toinen kerta.

                            Originally posted by Litium View Post
                            kai sen nyt saatana tontutkin tajuu et jos sä vedät smurffii samoilla ö-> liukkareil kakkosee niin eihän se liukkari kovin montaa käyttökertaa kestä vaikka kuinka suodattelis...

                            Comment

                            • rasanttu
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 530
                              • Tuusula

                              #89
                              Originally posted by Litium View Post
                              Ja ihan sama mitä tääl nää paja hessut selittää kai sen nyt saatana tontutkin tajuu et jos sä vedät smurffii samoilla ö-> liukkareil kakkosee niin eihän se liukkari kovin montaa käyttökertaa kestä vaikka kuinka suodattelis... En mä mitää mistää tajuu. mä oon lentäjä saatana, kais enyt vituttaa kun las palmasis sataa lunta ja pelikaani turbiinis...
                              Oon ihan samaa mieltä. Loppupeleissä nää tapit ja muutkaa pellet ei tiiä mistään mitään kunhan selittäävät jotain nippelitietoja jotka ei kiinnosta ketään hevon vittua. Itsekin aion ajaa vaan kovaa ja räjähtää jos räjähtää.

                              Mulla on parempaakin tekemistä kuin pohtia jotain vitun hiukkasten määrää vaihtiestoöljyssä ja sitä räjähtääkö se loota jos sinne vaihtaa uude tlitkut. Siinäpähän saatana räjähtää uutta tilalle vaan. ja vitut herneitä.
                              Freude am Fahren

                              Comment

                              • S.P.R
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 1009
                                • Oulu area

                                #90
                                Just my 5 cents..

                                Luulen että myös "lastuttamisella" on syynsä näiden vanhempien dieseleiden
                                laatikoiden kyrvähtämisille. Ei se varmaan ainakaan auta kun laatikkoa käsketään esim. +25% väännöillä 200-400 tkm... ?

                                Jenkit on ainakin ajaneet esim. steppi 528:lla +500tkm ja kasassa on pysynyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎