Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46(330d) -01, automaattilaatikon öljynvaihto meni pieleen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    Originally posted by expertti View Post
    .......Siis mikä Sport- asento, pitäisiko askissa(5L40E/A5S390R) olla tuollainenkin mahdollisuus? Ei mulla ole...
    Siis valitsin D:tä vasemmalle niin on sportilla?
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      Mittariin on tullu vajaa 20tkm vaihdon jälkeen ja hyvin on toiminu. Laatikko on täysin kunnostettu ja sisältää uuden suodattimen. Sitä ei tarvi avata, ainoastaan pultata kiinni ja täyttää öljyllä. Tiivisteitä tuoho ei tarvikaan jos ei halua vaihtaa kampuran takastefaa. öljyputkien o-renkaat voi vaihtaa jos tuntuu siltä.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by expertti View Post
        Niin, pitääkö tuo EGS:n nollaus pyytää tekemään? Eikö sen merkitys ollut että ns askin äly pyyhitään yli ja laatikko opettelee kuskin ajotyylin uudelleen...
        Kyllä. Ei tuo aski ajotyyliä opettele, siinä on muutama kiinteä ohjelma joiden välillä se vaihtaa ajotilanteista ja kepin asennosta riippuen. EGS-nollaus nollaa laatikon magneettiventtiileille ajanmittaan opitut säätöarvot. EGS tutkii laatikon luistoa ja säätää öljynpainetta noiden avulla joten vanhan laatikon arvot ovat aika erilaiset kuin uuden.
        E39 528iA

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 866
          • Kainuu

          Originally posted by expertti View Post
          Myyjäliike ei aio osallistua korjaukseen. Auto myyty ehjänä. Lisäksi autolla ajettu 200tkm. Ja kuluva osa...
          6kk:n kuluttajasuojastakaan ei taida tässä olla apua? Sen piiriin ei taida enää voimansiirto/200tkm ajetussa autossa kuulua?!?!
          Itsellä auto ollut maaliskuusta saakka. Ajaa ehdin n 2000km.
          Juu, kuluttaja-asiamies on heiltä tiedustellut korvaukseen osallistumisesta. EIVÄT aio osallistua. Vetoavat tähän



          Sivu 7. Ja sieltä kohtaan, "Jos 200 000 kilometriä ajetun....."

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1964
            • Seinäjoki

            Jokohan e60 530d:hen löytyy kunnostettuja laatikoita ATB-Berliniltä? Jokuaika sitten ei ainakaan moisia näkynyt. Tuo aika montaa e60 automaattia vaivaava nykimisvika alkaa ottamaan pikkuhiljaa päähän, jos vuotavan? pakosarjan korjaamisen jälkeenkään muutu miksikään meno niin pakko kai se on alkaa laatikon vaihto hommiin.
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • expertti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 866
              • Kainuu

              Originally posted by _nixu_ View Post
              Siis valitsin D:tä vasemmalle niin on sportilla?
              Avaatko hieman tuota minulle lisää. Mikä ero Sport- asento vrt D- asento ajossa?

              Entä askin kestoon, onko vaikutusta...

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                Originally posted by expertti View Post
                Avaatko hieman tuota minulle lisää. Mikä ero Sport- asento vrt D- asento ajossa?

                Entä askin kestoon, onko vaikutusta...
                Onko sulla steptronic? Jos on, niin sen toiminta aukeaa myös ohjekirjasta.
                E61 525d LCI

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Kyllä. Ei tuo aski ajotyyliä opettele, siinä on muutama kiinteä ohjelma joiden välillä se vaihtaa ajotilanteista ja kepin asennosta riippuen. EGS-nollaus nollaa laatikon magneettiventtiileille ajanmittaan opitut säätöarvot. EGS tutkii laatikon luistoa ja säätää öljynpainetta noiden avulla joten vanhan laatikon arvot ovat aika erilaiset kuin uuden.
                  Ahaa, tää oli uutta mullekin. Luulin kans että laatikko ottaa oppia ajotyylistä. Pitää varmaan kans nollata tuo EGS, vai olisko se jo sopeutunut uuteen laatikkoon? Miten ton EGS:n saa nollattua esim. INPA:lla vai saako ollenkaan?

                  Originally posted by expertti View Post
                  Avaatko hieman tuota minulle lisää. Mikä ero Sport- asento vrt D- asento ajossa?

                  Entä askin kestoon, onko vaikutusta...
                  Kierrättää korkeammalle ennen vaihtoa joten laatikossa enemmän kierroksia käytössä jolloin kestää vääntöäkin hivenen paremmin. Ainakin teoriassa.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • rasanttu
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 530
                    • Tuusula

                    Originally posted by expertti View Post
                    Avaatko hieman tuota minulle lisää. Mikä ero Sport- asento vrt D- asento ajossa?

                    Entä askin kestoon, onko vaikutusta...
                    On vaikutusta, jos käyttää manuaalisena tai sportilla ei turbiini lukitu ollenkaan.
                    Freude am Fahren

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by rasanttu View Post
                      On vaikutusta, jos käyttää manuaalisena tai sportilla ei turbiini lukitu ollenkaan.
                      Siekkinen kehu, että Sport ei rasita laatikkoa samalla tavalla kun manuaalipuoli, eli toiminta olis sama kuin D:llä mutta tosiaan päästää kierrokset korkeammalle. Varmaan ei lukitse turbiinia myöskään...
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Ahaa, tää oli uutta mullekin. Luulin kans että laatikko ottaa oppia ajotyylistä. Pitää varmaan kans nollata tuo EGS, vai olisko se jo sopeutunut uuteen laatikkoon? Miten ton EGS:n saa nollattua esim. INPA:lla vai saako ollenkaan?
                        Kyllä se varmaankin on sopeutunut. Ainakin kun itse tuota nollausta muutaman kerran testailin öljynvaihdon jälkeen, niin jo lyhyen testilenkin jälkeen huomasi sopeutumisen muutokset. Kun tuon nollasi, oli joidenkin vaihteiden vaihdot teräviä mutta tilanne siis korjaantui nopeasti. Joten voisi olettaa saman tapahtuvan vaikka noita ei nollaa (kai se systeemi nyt kuitenkin osaa säätää niitä kumpaankin suuntaan...). BMW:hän ei suosittele EGS:in nollausta kuin poikkeustilanteissa. En tiedä miksi, ehkä laatikko voi tosi huonolla tuurilla ehtiä kypsyä ennen uudelleenoppimista jos arvot ovat kovasti muuttuneet vakioista ja ne sitten nollataankin tehdasarvoihin eikä kuitenkaan samalla vaihdeta öljyjä tms.

                        Kyllä tuo nollaus Inpassa on ja taisi olla Carsoftissakin, tosin en tiedä toimiiko se oikeasti siinä. Inpassa se muistaakseni oli EGS:n valikossa, reset adaption values tms. nimellä.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Kyllä se varmaankin on sopeutunut. Ainakin kun itse tuota nollausta muutaman kerran testailin öljynvaihdon jälkeen, niin jo lyhyen testilenkin jälkeen huomasi sopeutumisen muutokset. Kun tuon nollasi, oli joidenkin vaihteiden vaihdot teräviä mutta tilanne siis korjaantui nopeasti. Joten voisi olettaa saman tapahtuvan vaikka noita ei nollaa (kai se systeemi nyt kuitenkin osaa säätää niitä kumpaankin suuntaan...). BMW:hän ei suosittele EGS:in nollausta kuin poikkeustilanteissa. En tiedä miksi, ehkä laatikko voi tosi huonolla tuurilla ehtiä kypsyä ennen uudelleenoppimista jos arvot ovat kovasti muuttuneet vakioista ja ne sitten nollataankin tehdasarvoihin eikä kuitenkaan samalla vaihdeta öljyjä tms.

                          Kyllä tuo nollaus Inpassa on ja taisi olla Carsoftissakin, tosin en tiedä toimiiko se oikeasti siinä. Inpassa se muistaakseni oli EGS:n valikossa, reset adaption values tms. nimellä.
                          Ok, asia selvä, kiitoksia. Voishan tuota kokeilla ihan testimielessä.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Olen pahoillani etten voi esittää näitä öljynpuhtauteen tai sen ominaisuuksiin liittyviä mittauksia muodossa: "for dummies" tai vielä pykälää yksinkertaisemmin "for Rasanttu".

                            Originally posted by rasanttu View Post
                            Oon ihan samaa mieltä. Loppupeleissä nää tapit ja muutkaa pellet ei tiiä mistään mitään kunhan selittäävät jotain nippelitietoja jotka ei kiinnosta ketään hevon vittua. Itsekin aion ajaa vaan kovaa ja räjähtää jos räjähtää.

                            Mulla on parempaakin tekemistä kuin pohtia jotain vitun hiukkasten määrää vaihtiestoöljyssä ja sitä räjähtääkö se loota jos sinne vaihtaa uude tlitkut. Siinäpähän saatana räjähtää uutta tilalle vaan. ja vitut herneitä.
                            Sitä "mistään mitään" tietoa kun sinulla tuntuu olevan kun kerran monessa postissa kerroit miten öljyjen kanssa pelataan ja mihin ne vaikuttavat niin turhahan sinun on minun postejani lukea. Ja varsinkaan jos sinulla "on parempaakin tekemistä kuin pohtia jotain vitun hiukkasmääriä". Se sinun parempi tekeminen ei toivottavasti kohdistu ainakaan automaattivaihteiston huoltamiseen

                            Ja sitten taas asiaan: Carsoftkin nollaa adaptaatioarvot. Ajetun lootan käytös tuntuu muuttuvan lyhyeksi aikaa ihan huomattavasti. Jos adaptaatioarvojen nollaus vaikuttaa pitkään niin luulisi lootankin kuluvan enemmän niillä väärillä paine/aika-arvoilla.
                            ---

                            Comment

                            • rasanttu
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 530
                              • Tuusula

                              Mulla ei ole mitään tarvetta päteä kuten sinulla Tapi. Myönnän ihan auliisti olevani monessa asiassa väärässä ja mutuilevani, sitä varten tälläiset keskustelupalstat varmaan ovatkin.

                              Sinun väittämiäsi on kyseenalaistettu, mutta ymmärrystä sinulla ei tunnu olevan muuhun kuin jonnenjoutavaan pätemiseen. Käytäntö ja teoria ovat kaksi täysin eri asiaa. Ketään ei oikeasti kiinnosta jotkut hiukkasten määrät koska moni asia käytännössä on toisin kuin paperilla.

                              Vinkki: Kannattaa joskus kuunnella muidenkin mielipiteitä ja vuorovaikutustaidoistakaan ei ole haittaa.
                              Last edited by rasanttu; 11-06-2009, 15:42. Reason: Siistitty
                              Freude am Fahren

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                Originally posted by rasanttu View Post
                                vuorovaikutustaidoistakaan ei ole haittaa.
                                Hassua lukea tuo sen jälkeen kun luin muutaman aiemman postisi Sain niistä juuri ja juuri selvää..

                                Tuo käytäntö ja teoria on hyvin tuttua allekirjoittaneelle kun puhutaan hydraulijärjestelmistä ja niiden mekaanisesta vikaantumisesta (edit: sinullekin rasanttu tiedoksi että tämä puheenaihe on siis automaattivaihteisto, eli hydrauliikalla toimiva planeettapyörästöistä koostuva kitkalevypakoilla ohjattava kokonaisuus). Saan ainakin päivätyöni palkan juuri tältä alalta että uskallan väittää olevani jollain tasolla perillä tästä aiheesta. Jos se on sinusta turhaa pätemistä niin voi voi.. En kuitenkaan aio siirtyä kommenteissani joutavanpäiväisiin arvauksiin koska niistä ei mielestäni ole kenellekään hyötyä.

                                EDIT2:
                                Originally posted by rasanttu View Post
                                etään ei oikeasti kiinnosta jotkut hiukkasten määrät koska moni asia käytännössä on toisin kuin paperilla.
                                Jos ymmärtäisit edes kolmasosan aiheesta niin sinuakin saattaisi kiinnostaa. Varsinkin kun tuo automaattivaihteiston öljynvaihto perustuu vain ja ainoastaan noiden hiukkasten hallintaan.
                                Last edited by -Tapi; 11-06-2009, 16:52.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎