Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330da, uusi laatikko ATB-Berliinistä, ei kule...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O.J
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 66
    • Helsinki

    #76
    Oli pakko kommentoida, koska näin asiat eri tavalla kuin osa edellä kirjoittaneista. Jokaisella on oikeus tietysti omaan mielipiteeseensä, mutta itsekin näitä e39 & e46-korisia dieselvehkeitä paljon ajaneena, omistaneena sekä useita sivusta seuranneena, täytyy kyllä todeta, että ei nämä Ranskassa valmistetut GM:n Hydramaticit kylläkään laadulla ole ainakaan minua vakuuttaneet.
    Itselläni on tähän mennessä noita ollut kaksi: E39 530dA, johon oli laatikko vaihdettu jo 130tkm:n kohdalla ja nykyinen E46 330dA, johon laatikko vaihdettiin 175tkm:n kohdalla. Olen myös ostanut molemmat autoni Saksasta suoraan BMW-liikkeestä (en kuitenkaan turkkilaiselta), selvittänyt huolellisesti historian etc. Kumpaakaan laatikkoon en myöskään lähtenyt vaihtamaan öljyjä, jotta sitä voitaisiin tässä syyttää.

    Näiden omien romujeni lisäksi useiden tuttujeni, (pääsääntöisesti E39-korisia) dieselvehkeitä paljon sivusta seuranneena väitän, että ei ole ollut ihan yksi tai kaksi autoa, johon noita laatikoita vaihdeltiin ja pääsääntöisesti nämä kyseiset autot oli ostettu Suomesta aikoinaan uutena.

    Itselläni on siis ikävä kyllä jäänyt näistä lähinnä sellainen kuva, että hyvä jos sen 200tkm kestävät. En silti väitä, että nämä eivät voi kestää esim. yli 300tkm:ä tai jopa enemmän, mutta sen sanon, että kovinkaan moni noista tuntemistani autoista ei näitä lukemia alkuperäisellä askilla ole saavuttanut.

    No jos jotain negatiivistä, niin positiivistakin; täytyy tähän samaan hengenvetoon todeta, että kunnossa ollessaan tuo kyseinen GM:n laatikko vaihtaa kyllä aivan uskomattoman hienosti verraten monien muiden valmistajien dieselkoneiden tai jopa bensojen vastaaviin. Ja olen silti myös sitä mieltä, että automaatti on ainoa järkevä vaihtoehto näiden dieselkoneiden yhteydessä.

    Tämä edellä käymäni, siis koskien pelkästään dieselvehkeitä (E39,E46) ja niiden yhteydessä olevia GM:n Hydramaticeja. Sen yleisemmin BMW:n automaattilaatikoihin (esim. bensakoneisten) en ota tässä kantaa.

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #77
      Originally posted by Spetke View Post
      No tuostakin voi olla montaa mieltä.... Itsellä / perheellä ollut todella lukuisia eri BMW autoja sekä manuaalina sekä automaattina ja yhdessäkään automaatissa ei ole ollut minkään laista vikaa ja parhaissa vehkeissä ollut REILUSTI yli kolmensadan tuhannen kilometri lukemat ja vieläpä niin, että niillä on jopa perheessämme ajettu 150-200tkm...
      Varmasti moni automaattivika johtuu myös siitä että sieltä Turkkilaiselta jobbarilta valitaan se halvin pirssi missä mittarilukema on ihan jotain muuta kuin todellisuus, sitten kun täällä seuraa sivusta niin porukka mättää mitä tahansa öljyn kuraa noihin laatikoihin vain sillä tuntumalla kun varaosaliikkeessä / kaverit sanoo voorumilla, monella on jos jonkin sortin seka rengast
      Yksi jäi pois: lastutus. Ei voi kuin jatkuvasti ihmetellä, kun jotain karaloita "palvotaan" täälläkin. kaverit on kuulemma NIIN päteviä ,että moottorin ja laatikon ikä ihan varmasti kasvaa noiden virtuoosien käsittelyssä. Niinhän ne kuulemma vakuuttavat asiakkailleen, että todella osaavat asiansa. Olisi muuten ensimmäinen kerta, kun myyjä puhuisi itseään vastaan...
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7520
        • Jyväshyvä

        #78
        Originally posted by jaki View Post
        Yksi jäi pois: lastutus. Ei voi kuin jatkuvasti ihmetellä, kun jotain karaloita "palvotaan" täälläkin. kaverit on kuulemma NIIN päteviä ,että moottorin ja laatikon ikä ihan varmasti kasvaa noiden virtuoosien käsittelyssä. Niinhän ne kuulemma vakuuttavat asiakkailleen, että todella osaavat asiansa. Olisi muuten ensimmäinen kerta, kun myyjä puhuisi itseään vastaan...
        No kyllä Turbotekissä Mika ja VP sanoivat ettei tuota 530dTA -06 kannata oikein lastuttaa, sanoi että tehonnosto on sen verta pieni.
        Sanoi että hommaa kunnon putki ja 535d:n suuttimet ja katsotaan asiaa sitten uudestaan. Ja seuraava hokaisu oli että tarvit myös varalaatikon...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Smistik
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1130
          • Kanta-Häme

          #79
          Jos tuo loota joskus kilahtaa, niin voikos tuohon laittaa uudemman lootan tai eri merkkisen? Jostain Alpinasta tms.? Vai onko paras vaihtoehto se korjattu ATB? Kyseessä 330da 2001
          ex E91 320d käsiaskilla
          ex E46 330dat
          japski
          ranu

          ex E30 316i 4d

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #80
            Itsellä(kään) ei ole ollut moitittavaa E39:n automaatissa vaikka viimeiset 80 tkm on menty välillä 240 hp voimin ja yksi vuosi vierähti 270 hp voiminkin. Vääntöäkin oli, paljon enemmän kuin monessa muussa vastaavassa

            Eivätkä ne siellä virittämöissä (Turbotec-Harinen-jne jne) voi kertoa mitään näiden kestoista koska harvemmin asiakas tulee antamaan palautetta aiheesta. Siis positiivista tai edes negatiivista. Kyllä se totuus kulkee omassa käyttökokemuksessa koska jos näitä juttuja netistä lukee niin jokainenhan noista GM lootista hajoaa aikaisessa vaiheessa mutta omassa tuttavapiirissä ei kymmenistä vastaavista ole vielä paukkunut kuin yksi, joka sekin meni tahdastakuuseen. Paha kello kauas kuuluu..
            ---

            Comment

            • rasanttu
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 530
              • Tuusula

              #81
              Tuolla periaatteella että automaatti jätetään ostamatta peläten että se räjähtää käsiin kannattaa myös unohtaa turbodieselit. Turbohan voi hajota ja todennäköisesti hajoaa ja on kallis menoerä. Vaparidieseliä sitten vaan kehiin. Mielestäni tätä automaattiongelmaa on kyllä ihan huolella paisuteltu tällä palstalla..

              Tulipa tuossa lukaistua, että esim E90 320i ABS-boksi maksaa (hajosi 48tkm ajettuna) 1884€ ja työ 400€. Varmaan pojat ottaa sitten uudet autot ilman ABS-jarruja?
              Last edited by rasanttu; 27-10-2009, 12:32.
              Freude am Fahren

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #82
                Ei kannata ostaa autoa ollenkaan, ne voi hajota. Tosin polkupyöräkin voi mennä rikki joten kannattaa vain kävellen liikkua... ai niin, mitä jos jalka murtuu talviliukkailla? Pitää vissiin amputoida jalat vege niin ei oo niistäkään ongelmaa.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #83
                  Joo, jalkakin meni poikki viimetalvena ja nyt kyllä vältän kävelyä mahdollisimman tarkkaan, varsinkin ulkona kävelyä
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • rasanttu
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 530
                    • Tuusula

                    #84
                    Kotiinkin voi kuolla, mitäs helvettiä tässä sitten tekis..
                    Freude am Fahren

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #85
                      ...tai ostaa vm.-76 Ladan....niin ei ole kiusana elektroniikka, automaatit, eikä turbotettu commonrailtekniikka. Lämpöä riittää, neljä ovea ja bensallla kulkee, joten jos vain oma ego siihen mahtuu kyytiin, niin miksi sitten saman tien ei tätä vaihtoehtoa?

                      Comment

                      • TarE46
                        BTCF Member
                        • Oct 2015
                        • 21
                        • Itä-suomi

                        #86
                        Moi kaikille.

                        Tuli hankittua hetken mielijohteesta tuollainen 330da E46 ruttutukusta ja ensimmäisellä kotipihaa pidemmällä koejolla laatikossa ilmeni ongelmaa, normaali kiihdytys heittää laatikon vikatilaan ja luistoa ilmenee aika rajusti.

                        Yhtenä vaihtoehtona alkoi kiinnostamaan tuo manuaaliksi muuttaminen, onko foorumilla ko. operaation tehneitä? http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=659314

                        Voisin olla kiinnostunut kaikista hommaan vaadittavista osista pakettina jos jollakin olisi sopivanlainen auto purettavana, tai edullisesta ehjästä A5S390R (2G WZ 96023319) lootan tilalle sopivasta automaatista, saa laitella privaa aiheeseen liittyen.

                        -Tare
                        -E91 330XD wannabe LCI - M-Sport -07
                        -E36 325i cäbi -94
                        -Muutama muunmerkkinen
                        -1000 FZR
                        -EX buimurit: E46 330d 4d M-Sport II -04, E46 330d touring -02

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #87
                          Tervetuloa foorumille.

                          Veikkaisin että vähemmällä duunilla pääsee kun korjauttaa/vaihtaa nykyisen vaihteiston. Kysy tarjous vaikka esim. Latviasta recro.eu. Aika moni foorumilainen käsittääkseni poikennut tuolla. Varmaan myös lähettävät vaihtolaatikon, veikkaan.

                          Onhan näitä korjaamoja Suomessakin, katso vaikka postauksesta #79 linkkejä: KLIK.

                          Comment

                          • TarE46
                            BTCF Member
                            • Oct 2015
                            • 21
                            • Itä-suomi

                            #88
                            Tämän laatikon kyseenalaisen maineen vuoksi olen harkinnut tuota manuaaliksi muuttamista, itse järkeilin asiaa siihen suuntaan että kunnollinen huolto nykyiseen laatikkoon tai kunnostettu vaihtolaatikko kustantaa sen verran että tuollainen manuaalipaketti saattaisi olla vielä jollakin tavalla perusteltavissa etenkin kun autoa olisi tarkoitus pitää näillänäkymin useampi vuosi ja asennustyöt pitäisi onnistua itse tekemällä.

                            Mikäli tulisi päädyttyä tähän ratkaisuun niin ohjelmointiapu olisi tarpeen pohjois-savon suunnalla, ja itseasiassa jokatapauksessa olisi pari ohjelmoitavaa juttua ainakin liittyen automaattivaloihin ja automaattiseen ovien lukitukseen.

                            Tuosta automaatin huollosta laittelinkin pariin nimekkääseen paikkaan kyselyä s-postilla jo viikko sitten mutta en ole saanut mitään vastauksia, pitänee häiriköidä puhelimitse.
                            -E91 330XD wannabe LCI - M-Sport -07
                            -E36 325i cäbi -94
                            -Muutama muunmerkkinen
                            -1000 FZR
                            -EX buimurit: E46 330d 4d M-Sport II -04, E46 330d touring -02

                            Comment

                            • Malagutisti
                              BTCF Member
                              • Aug 2010
                              • 211
                              • Kurikka/Tre

                              #89
                              Täälä on yksi jolla on suunnitteilla. Osat alkaa olemaan läjässä ja johtohommat selvillä. Muutama pikkunippeli pitää vielä tilailla ja koodaaja löytää jos en itse saa ncs expertiä toimimaan. Mulla on automaatista d-rumpu väljä->vuotaa öljyt pois ja luistaa kylmänä sillontällöin vilautellen ratasta. Korjauttaisin automaatin jos se olisi joku järkevämpi tekele kuin tuo gm.

                              Ja edittiä vielä: 330d:n gs6-53dz laatikosta saattaa sitten joutua köyhtymään kohtuullisesti, sillä ovat nykyään haluttuja suuren tehonkestonsa takia. Helpoimmalla pääsee jos saa kokonaisen auton jostain. Mullakin on tuossa kahdesta tai kolmesta eri autosta osia.
                              Last edited by Malagutisti; 18-10-2015, 10:46.
                              BMW E46 328i -03 Silbergrau Metallic ratapäivälelu, maybe one day
                              BMW E90 320d -08 Sparkling Graphite Metallic
                              E46 320d purettua palikkaa tarjolla

                              Comment

                              • TarE46
                                BTCF Member
                                • Oct 2015
                                • 21
                                • Itä-suomi

                                #90
                                Mitenkäs tuon GS5-39DZ laatikon kesto, olisi nyt vahvana vaihtoehtona kun olisi manuaalisetti mahdollisesti tiedossa koko pakettina? Käsittääkseni auto olisi lastutettu jossakin vaiheessa 225hp/500nm spekseille.
                                -E91 330XD wannabe LCI - M-Sport -07
                                -E36 325i cäbi -94
                                -Muutama muunmerkkinen
                                -1000 FZR
                                -EX buimurit: E46 330d 4d M-Sport II -04, E46 330d touring -02

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎