330D Ahtaa liikaa

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FTR
    replied
    Originally posted by FTR View Post
    Saman tyylistä vikaa oli/on. Ajattelin postailla tänne, kun on sen verran ollut apua näistä palstoista.

    Ostaessani auton, auto ahtoi reilusti liikaa. Edellisen omistajan neuvoilla vaihdoin alipaineventtiilin, joka säätää turbon siipiä. Oli ilmeisesti jumittunut auki asentoon ja lähti ahtamaan yli 2 bar, ku kierrokset nousi noin 2000 rpm.

    Osa kl-varaosasta ja vaihtoon, jolloin alkoi meno maistua ja ahtopaineet ei noussut yli 1,5 bar.

    No nyt ahdot heittelee varsinkin täyskaasu kiihdytyksissä. 1800 rpm kohdalla ahtaa 1,5, jonka jälkeen heittelee 1,1-1,3 välillä aina tuonne 2800 rpm asti.

    Vikakoodit kävin kerran jo luettamassa ja näitä olisi tarkoitus myös uudelleen lukea. Viikonloppuna olisi tarkoitus alkaa purkaa autoa hieman enemmän ja tutkia alipaineletkuja yms.

    Ilmamassamittari on vaihdettu keväällä (vanha oli nimenomaan merkinnällä 0928400468 ja uusi loppunumeroinnilla 527). Tämän ei näiden palstojen tarvitse uudelleen koodausta. Myös siirtopumput on vaihdettu kevään aikana.

    Kirjoittelen, kun saan asiaa lisää selvitettyä ja ilman muuta ideoita otetaan vastaan, vaikkakin niitä tästäkin ketjusta löytyy aika lailla jo valmiina.

    Lisätietoja 10/2012:
    Nykimisonkelmaa alkoi ilmetä keväällä melkoisesti. About 1500 euroa köyhempänä vian paikansivat korjaamolla painemuuntimeen alipaine-järjestelmässä ja yhteen katkenneeseen sähköjohtoon. Tätä ennen vaihdettiin siirtopumput, joilla vikaan löytyi väliaikainen helpotus. Nykiminen löysi kuitenkin auton uudelleen. Alipaineiden kuntoon saanti on sitten poistanut nykimiset kokonaan.

    Nyt vikana on reilu yliahtaminen. Edelliseltä omistajalta kun aiemmin kyselin asiaa, niin mainitsi suurinpiirtein seuraavasti: "Turbon kellon säätöruuvin asento on voinut muuttua. Se on ihan mekaaninen ruuvi." Voi FUUUCK. Saattanut muuttua?? Eiköhän sitä sillon oo ihan ite räpelletty. Nyt onkin sitten helppo lähteä etsimään alkuperäistä asetusta, joka on tehtaalla säädetty. Eipä ole paljon vaihtoehtoja, koska tällä hetkellä ei paljo voi kaasua painella, kun ahdot tapittaa jo 1,5 baria.

    Eli jos jollain olisi tietoa velhosta (Pirkanmaan suunnalta), joka tuohon kellon säätöön osaa oikean asetuksen hakea tai edes on noiden kanssa pelaillut, niin vinkkejä otetaan vastaan. Voin kyllä asiasta asiallisen korvauksen maksaa.
    Nykimisongelma tuli päälimmäiseksi keväällä. Tähän ongelmaan vaihdettiin siirtopumput ja alipaineletkut. Edelleen vaihtoa kaipasi poikki mennyt johto sekä alipainejärjestelmän paineenmuunnin. No nyt ei enää nyi (edes lompakko).

    Nyt kun alipaineet on kunnossa, niin johan ahtaa. JA REILUSTI. Kovempia kiihdytyksiä on turha kuvitella ottavansa. Aikoinaan kysäisin edelliseltä omistajalta liika-ahdoista ja vastaus oli että turbon kellon säätö on voinut muuttua. Voinut muuttua?? Eli sitä on räpelletty ihte. No nyt onkin erittäin mukavaa lähteä etsimään tehdas-asetusta. Voi Fuck!

    Ei auta. Jos jollain olisi Pirkanmaan suunnalta tiedossa velhoa, joka osaisi auttaa kellon säädön löytymisessä, niin voi laittaa tipsejä. Vaivanpalkasta voin ilman muuta maksaa.

    Leave a comment:


  • Dr_ink
    replied
    Mitäs tollasessa m57n koneisessa 330d:ssä pitäs ahdot olla vakiona ja mitä softalla?
    Itsellä piikittää tuonne about 1,4bar jonka jälkeen tasottuu noin 1,2bar?
    Kulku ei mielestäni ole ihan sitä luokkaa että olis ainakaan kovin "jytky" softa. Toisaalta kulutus on ollut 6,1l/100km tässä helsinki-vantaa pyörityksessä joka on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen, ottaen huomioon että noin 30% ajosta on puhdasta kaupunkiajoa. Railipaineet ja maffiarvot seuraa hienosti pyyntiä läpi alueen, samoin ahdot.
    Mietin josko tuolla kuitenkin olis joku mieto "economy" ohjelma tms?
    Last edited by Dr_ink; 24-09-2011, 21:45.

    Leave a comment:


  • FTR
    replied
    330d 5/2000

    Saman tyylistä vikaa oli/on. Ajattelin postailla tänne, kun on sen verran ollut apua näistä palstoista.

    Ostaessani auton, auto ahtoi reilusti liikaa. Edellisen omistajan neuvoilla vaihdoin alipaineventtiilin, joka säätää turbon siipiä. Oli ilmeisesti jumittunut auki asentoon ja lähti ahtamaan yli 2 bar, ku kierrokset nousi noin 2000 rpm.

    Osa kl-varaosasta ja vaihtoon, jolloin alkoi meno maistua ja ahtopaineet ei noussut yli 1,5 bar.

    No nyt ahdot heittelee varsinkin täyskaasu kiihdytyksissä. 1800 rpm kohdalla ahtaa 1,5, jonka jälkeen heittelee 1,1-1,3 välillä aina tuonne 2800 rpm asti.

    Vikakoodit kävin kerran jo luettamassa ja näitä olisi tarkoitus myös uudelleen lukea. Viikonloppuna olisi tarkoitus alkaa purkaa autoa hieman enemmän ja tutkia alipaineletkuja yms.

    Ilmamassamittari on vaihdettu keväällä (vanha oli nimenomaan merkinnällä 0928400468 ja uusi loppunumeroinnilla 527). Tämän ei näiden palstojen tarvitse uudelleen koodausta. Myös siirtopumput on vaihdettu kevään aikana.

    Kirjoittelen, kun saan asiaa lisää selvitettyä ja ilman muuta ideoita otetaan vastaan, vaikkakin niitä tästäkin ketjusta löytyy aika lailla jo valmiina.

    Lisätietoja 10/2012:
    Nykimisonkelmaa alkoi ilmetä keväällä melkoisesti. About 1500 euroa köyhempänä vian paikansivat korjaamolla painemuuntimeen alipaine-järjestelmässä ja yhteen katkenneeseen sähköjohtoon. Tätä ennen vaihdettiin siirtopumput, joilla vikaan löytyi väliaikainen helpotus. Nykiminen löysi kuitenkin auton uudelleen. Alipaineiden kuntoon saanti on sitten poistanut nykimiset kokonaan.

    Nyt vikana on reilu yliahtaminen. Edelliseltä omistajalta kun aiemmin kyselin asiaa, niin mainitsi suurinpiirtein seuraavasti: "Turbon kellon säätöruuvin asento on voinut muuttua. Se on ihan mekaaninen ruuvi." Voi FUUUCK. Saattanut muuttua?? Eiköhän sitä sillon oo ihan ite räpelletty. Nyt onkin sitten helppo lähteä etsimään alkuperäistä asetusta, joka on tehtaalla säädetty. Eipä ole paljon vaihtoehtoja, koska tällä hetkellä ei paljo voi kaasua painella, kun ahdot tapittaa jo 1,5 baria.

    Eli jos jollain olisi tietoa velhosta (Pirkanmaan suunnalta), joka tuohon kellon säätöön osaa oikean asetuksen hakea tai edes on noiden kanssa pelaillut, niin vinkkejä otetaan vastaan. Voin kyllä asiasta asiallisen korvauksen maksaa.
    Last edited by FTR; 26-10-2012, 08:28.

    Leave a comment:


  • Lunki
    replied
    e46 330dA -02 179tkm Karalan ohjelma

    Näinköhän omassani olisi etäisesti samaa vaivaa...

    Pari kuukautta sitten auto hyytyi kesken niin, että se ei reagoinut kaasupolkimeen juuri alkuunkaan. Pajalla imusarjan painetunnistimen anturi (tjsp) antoi vikakoodin-->vaihdettiin-->ei vaikutusta.
    MAFfin piuha irti niin varaohjelmalla toimi paremmin-->Vaihdettiin MAFfi-->Vika korjaantui ja kulutus laski, mutta uusi vika oli vaihdon aikana ilmestynyt tilalle.

    Nyt kärry kiihtyy normaalisti 2500 tai 3000rpm asti ja sitten töks eli veto häviää ihan kuin jokin elektroniikka rajoittaisi tehoja. pienellä(2) vaihteella kylmänä ei pätkäise niin herkästi kuin isolla(4) vaihteella lämpimänä. Ahtopaineen tunnistin kuulemma antaa vikakoodin liian korkeasta ahtopaineesta. Huiput 2,5bar. Korjaaja on jumittavien siipien kannalla eli solmu vaihtoon. Auto ei savuta eikä päästä mielestäni mitään ylimääräisiä ääniä kuten kuulemma pitäisi, jos turbo olisi menossa(?)

    Lisäksi voisin mainita vielä, että vitosmukin suuttimen korjausarvot pielessä. (tyhjäkäynti röpöttää välillä pahastikin)

    Olen mieltänyt nämä kahdeksi eri viaksi kun ilmenivät eri aikoihin, mutta kuka tietää...tietääkö?

    Leave a comment:


  • wmb330d
    replied
    ..

    Kyllä se alkaa toimimaan, mutta paja hiekkatien varrella ni hiastaa säätöä kun ei pitoja,nyt enää 2 vaihteella kaasunpainaminen pohjaan asfaltilla ni nosti liikaa ahtoja, muuten 3 ei enää temppuile,pikkasen kun seuraavan kerran säädän tankoa pidemmäks ni varmasti toimii,ja kyllähän tuolla isommalla ahtimella pitää max paineet melkeen kierrokset loppuun.Että suosittelen päivittämään ahtimen 2260 vastaavaks

    Jos nyt jotakuta kiinnostaa ni nyt auto toimii, ei töki enää vastaan, kiitoksia kaikille vastanneille
    Last edited by wmb330d; 05-11-2009, 16:48.

    Leave a comment:


  • wmb330d
    replied
    Kyllä se alkaa toimimaan, mutta paja hiekkatien varrella ni hiastaa säätöä kun ei pitoja,nyt enää 2 vaihteella kaasunpainaminen pohjaan asfaltilla ni nosti liikaa ahtoja, muuten 3 ei enää temppuile,pikkasen kun seuraavan kerran säädän tankoa pidemmäks ni varmasti toimii,ja kyllähän tuolla isommalla ahtimella pitää max paineet melkeen kierrokset loppuun.Että suosittelen päivittämään ahtimen 2260 vastaavaks

    Leave a comment:


  • wmb330d
    replied
    Kyllä se alkaa toimimaan, mutta paja hiekkatien varrella ni hiastaa säätöä,nyt enää 2 vaihteella kaasunpainaminen pohjaan ni nosti liikaa ahtoja, muuten 3 ei enää temppuile,pikkasen kun seuraavan kerran säädän tankoa pidemmäks ni varmasti toimii,ja kyllähän tuolla isommalla ahtimella pitää max paineet melkeen kierrokset loppuun.Että suosittelen päivittämään ahtimen 2260 vastaavaks

    Leave a comment:


  • Diesel Performance
    replied
    Originally posted by wmb330d View Post
    Tossa äkikseltään mitä ehin hiekkatiellä kokeilee ni auto toimisi mutta paineet pitää nyt säätää uudestaan kun ehtii,nyt ei noussu ku 1.4 ja jätti 1.2 eli liian vähä varmaan tällä ohjelmalla, ja ei heränny kovin alaalta vielä eli homma jatkuu....
    voi olla että ei saanu tarkkaan säädettyä ahtoja kun alipainevaraaja (se pönttö) oli väärässä paikassa ja nyt tangon perussäätöä on muutettu niin jää liian alas ahdot. n.1,3-1,4bar pitäisi olla..

    Leave a comment:


  • wmb330d
    replied
    Tossa äkikseltään mitä ehin hiekkatiellä kokeilee ni auto toimisi mutta paineet pitää nyt säätää uudestaan kun ehtii,nyt ei noussu ku 1.4 ja jätti 1.2 eli liian vähä varmaan tällä ohjelmalla, ja ei heränny kovin alaalta vielä eli homma jatkuu....

    Leave a comment:


  • wmb330d
    replied
    Just joo mulla on väärässä välissä pönttö....toivottavasti se vaikuttaa tohon yliahtamiseen.. mutta tuskin, huomenna täytyy kokeilla,kiitos

    Leave a comment:


  • Diesel Performance
    replied
    Tuossapa olis yksi

    http://www.realoem.com/bmw/showparts...38&hg=11&fg=45

    Leave a comment:


  • wmb330d
    replied
    Pistäkääs turbolle tulevan alipaineletkun ja säiliön letku järjestys, mulla on varmaan nekin ollu sekasin kokoajan koska jossain näin kuvan(mutta huonon sellaisen) niin heti kun ois toi pönttöki väärässä välissä eli turbon kellon ja solenoidin välissä on mulla, niin ja solenoidille kanssa jos löytys järjestys vaikka ei olekkaan kuin kaikki kaksi letkua?

    Leave a comment:


  • wmb330d
    replied
    Originally posted by hattiwatti View Post
    Noniin kiitokset Clavulle, siellähän se fakta tulikin ilmi Nuo kyseiset oli juurikin minulla olleet vanha ja uusi.

    "So, the Bosch airmassmeter 0928400527 is identical to the 0928400468. It is only a Bosch-internal numbering difference."

    Kannattaisiko ne arvot silti vielä nollata vai onko se nyt täysin oppinut kun on ollut kuukausia kiinni?

    Mulla aivan samoilla numeroilla näytti olleen, eli ei tarvinne tehdä mitään
    Last edited by wmb330d; 03-11-2009, 18:39.

    Leave a comment:


  • hattiwatti
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Kansa puhuu MAF:n koodaamisesta, mutta tosiaan DDE siinä pitää ohjelmoida uudelleen. MAF on pelkkä passiivinen komponentti.
    Tarviiko ohjelmoida, vaiko ei? Kliketi klik
    Noniin kiitokset Clavulle, siellähän se fakta tulikin ilmi Nuo kyseiset oli juurikin minulla olleet vanha ja uusi.

    "So, the Bosch airmassmeter 0928400527 is identical to the 0928400468. It is only a Bosch-internal numbering difference."

    Kannattaisiko ne arvot silti vielä nollata vai onko se nyt täysin oppinut kun on ollut kuukausia kiinni?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by jsr85 View Post
    Miten niinkin tyhmän laitteen ku IMM voi koodata? Sieltä joko nollataan adaptiiviset arvot tai ajetaan uudet kartat sisään.
    Kansa puhuu MAF:n koodaamisesta, mutta tosiaan DDE siinä pitää ohjelmoida uudelleen. MAF on pelkkä passiivinen komponentti.
    Tarviiko ohjelmoida, vaiko ei? Kliketi klik

    Leave a comment:

Working...
X