Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i ei käy kunnolla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #76
    Ruiskin sitä pilottia tuonne kulmikkaan ja pyöreän osan välimaastoon sähköliittimen taakse, ja sieltähän se samalla suhauksella leviää kyllä tuohon imusarjan ja DISAn liitokseenkin. Eli vaikea suhauttelemalla sanoa, mikä kohta siitä vuotaa. Pitää yrittää tutkia, kun osa on kädessä.
    E61 525d LCI

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #77
      Originally posted by _Larry_ View Post
      Noniin täällä vähän vastaavia ongelmia, tosin auto käy kyllä ihan ok. Moottorin vikavalo syttyi, --> korjaamolle, koneen mukaan 2 lambdaa mennyt ja jotain muita pakokaasuongelmia. Mitäs tohon nyt sit sanois, 2 lambdaako mennyt samanaikaisesti ? Eli olisikohan tässäkin kyse imuvuodosta? Ja tietysti tällä hetkellä Itävallassa eikä suomessa.
      Ja auto siis 330i vm 2002
      Tämä "vakava" ongelma on nimenomaan 100% varmuudella imuvuoto.
      Vikakoodeja OIKEIN lukemalla selviää että kyseessä on lambdojen toimintaikkunan ylittävä jäännöshappi (joka tulee imuvuodosta=vikavalo syttyy), ei siis suinkaan vikakoodi itse lambdasta.

      Comment

      • Martti
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 787
        • Suomi

        #78
        Tästä taisi olla jossain juttuakin, mutta kysytääs vielä imuvuotojen ja öljynkulutuksen yhteydestä m54b30 moottorissa? Onko sellaista havaittu ja voiko esim. DISAN, haitariputkien tai noiden imusarjan takana olevien tulppien rikkonaisuus aiheuttaa moista?

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1204
          • GrassLake

          #79
          Originally posted by Martti View Post
          Tästä taisi olla jossain juttuakin, mutta kysytääs vielä imuvuotojen ja öljynkulutuksen yhteydestä m54b30 moottorissa? Onko sellaista havaittu ja voiko esim. DISAN, haitariputkien tai noiden imusarjan takana olevien tulppien rikkonaisuus aiheuttaa moista?
          Imuvuodot sinällään ei pitäisi olla yhteydessä öljynkulutukseen.

          Separaattori, eli huohotusilmasta öljyn separoiva, ja takaisin öljypohjaan laskeva venttiili rikkonaisena kyllä nostaa öljynkulutusta. Öljy pääsee imusarjaan. Ja tekee myös imuvuodon...

          Comment

          • Martti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 787
            • Suomi

            #80
            Originally posted by Risto113 View Post
            Imuvuodot sinällään ei pitäisi olla yhteydessä öljynkulutukseen.

            Separaattori, eli huohotusilmasta öljyn separoiva, ja takaisin öljypohjaan laskeva venttiili rikkonaisena kyllä nostaa öljynkulutusta. Öljy pääsee imusarjaan. Ja tekee myös imuvuodon...
            Juu tämä jälkimmäinen olikin tiedossa ja järjestelmä uusittu jokin aika sitten..

            Comment

            • 174000
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2008
              • 1176
              • Tuusula

              #81
              Originally posted by Martti View Post
              Tästä taisi olla jossain juttuakin, mutta kysytääs vielä imuvuotojen ja öljynkulutuksen yhteydestä m54b30 moottorissa? Onko sellaista havaittu ja voiko esim. DISAN, haitariputkien tai noiden imusarjan takana olevien tulppien rikkonaisuus aiheuttaa moista?
              Mulla oli noi imusarjan takana olevat kumitulpat hapertuneina vuotaneet öljyä ja tiputelleet niiden alle konehuoneeseen. En sitten tiedä onko tuo ollut imuvuodon syytä vai jotain muuta.
              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
              '02 VW Golf 1.4i
              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #82
                Originally posted by Martti View Post
                Tästä taisi olla jossain juttuakin, mutta kysytääs vielä imuvuotojen ja öljynkulutuksen yhteydestä m54b30 moottorissa? Onko sellaista havaittu ja voiko esim. DISAN, haitariputkien tai noiden imusarjan takana olevien tulppien rikkonaisuus aiheuttaa moista?
                nimenomaan tästä m54 pannusta lähtien on erilaisia ilmoituksia öljynkulutuksesta..

                vikaa ei liene vaikea arvailla kun lukee muutokset m52 ->m54 (new oil rings for reduced friction)

                sama koskee myös ainakin uudempia n52 pannuja..

                Netti täynnä stooreja missä on tehty yläkertaan kaikki uusiksi ja silti phöllyttää. eli öljyrenkaissa lienee jotain mähnää välissä..
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #83
                  Veikkaan että suurin syypää on longlife öljyt ja niiden älyttömän pitkä vaihtoväli. Senhän takia sitä karstan paskaa kertyy venakopat ja kaikki paikat täyteen. Ihme olis jos se sama mökkö ei kerääntyisi männänrenkaiden uriin ja muualle moottorin sisälle. Sitten jos se vaihtovälin kilsat kertyy vielä vaika reilun vuoden aikana, alkaa kondenssivedet ja mu paska vielä aiheuttaa murheita. Etenkin talvella. Itse taidan siirtyä 10-15tkm vaihtoväliin. Vaihtais toiset öljyt syksylä ja toiset keväällä ja vaihtojen yhteydessä fortea koneeseen.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #84
                    Originally posted by Juppe View Post
                    Veikkaan että suurin syypää on longlife öljyt ja niiden älyttömän pitkä vaihtoväli. Senhän takia sitä karstan paskaa kertyy venakopat ja kaikki paikat täyteen. Ihme olis jos se sama mökkö ei kerääntyisi männänrenkaiden uriin ja muualle moottorin sisälle. Sitten jos se vaihtovälin kilsat kertyy vielä vaika reilun vuoden aikana, alkaa kondenssivedet ja mu paska vielä aiheuttaa murheita. Etenkin talvella. Itse taidan siirtyä 10-15tkm vaihtoväliin. Vaihtais toiset öljyt syksylä ja toiset keväällä ja vaihtojen yhteydessä fortea koneeseen.
                    Nimenomaan juurikin näin.. Ilmeisesti noista long lifeistä puuttuu pesevät ominaisuudet ja näin ollen tuo kaikki paska jää juurikin tuonne koneeseen sisälle.. ja muutenkin nuo vaihtovälit ovat aivan liian pitkät..

                    Haetaan säästöä huolloista pidentämällä huoltovälit aivan käsittämättömiksi ja lopputulos onkin että öljyä kuluu 9l 30tkm öljynvaihdon välillä.. kumpi sitten olisi parempi?
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • SammyE46
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2010
                      • 75
                      • Varsinais-Suomi

                      #85
                      Originally posted by Martti View Post
                      Tästä taisi olla jossain juttuakin, mutta kysytääs vielä imuvuotojen ja öljynkulutuksen yhteydestä m54b30 moottorissa? Onko sellaista havaittu ja voiko esim. DISAN, haitariputkien tai noiden imusarjan takana olevien tulppien rikkonaisuus aiheuttaa moista?
                      Kyllä ainakin huohotin venttiilin rikkoutuminen lisää öljynkulutusta ja savutusta huomattavissa määrin.

                      Comment

                      • jube9
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2004
                        • 78
                        • Turku

                        #86
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Nimenomaan juurikin näin.. Ilmeisesti noista long lifeistä puuttuu pesevät ominaisuudet ja näin ollen tuo kaikki paska jää juurikin tuonne koneeseen sisälle.. ja muutenkin nuo vaihtovälit ovat aivan liian pitkät..

                        Haetaan säästöä huolloista pidentämällä huoltovälit aivan käsittämättömiksi ja lopputulos onkin että öljyä kuluu 9l 30tkm öljynvaihdon välillä.. kumpi sitten olisi parempi?

                        Halvemmat öljyt koneeseen ja vaihtoväli lyhyemmäks, rahaa ei mee öljyyn yhtään sen enempää, eikä tarvita mitään motor flush:eja

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #87
                          No en mä tiedä tartteeko sen öljyn edes olla halvepaa. Tärkeintä on vaihtaa ne riittävän usein. Mullakin on tuota esp ölyä vielä 20 purkkia hyllyssä vaihtoja varten... Voihan sillä ajaa lyhyemänkin ajan. Mä kyllä uskon että tuo esp:kin pesee konetta ihan hyvin. Ongelmana on vain se, että ne ovat liian pitkään koneessa ja se pesty paska kulkee ympyrää pitkin konetta. Taitaa se piki kuumana mennä osittain suodattimestakin läpi.

                          Toi fortekäsittely öljynvaihdon yhteydessä ei oo oleenkaan pahitteeksi jos niillä esim sen 15tkm vetelee. Sillä saattaa pidentää nostajien elinkaarta aika paljon. Niihin se mökkö ekana pesiytyy. Esim rinta-joupila tuuppaavat määräaikaishuolloissa tuota koneisiin öljynvaihdon yhteydesä. Eivät varmaan laittaisi, jos siinä olisi riskejä.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #88
                            On sillä väliä, mobilin esp:tä tms. long-life ölppää ei kannattaisi käyttää missään. Saastelaitteiden eliniän lisäämiseksi niistä puuttuu kitkanvähennysaineita ym. eikä ne saastelaitteet kuitenkaan mene "perinteisillä" öljyilläkään yhtään miksikään. Hinnalla ei tässä kohtaa saa yhtään parempaa, vaan huonompaa kaikelta muulta osin kuin käyttöiältä. Magnatecciä tai muun merkin vastaava hyvä perusöljy = pidempää ikää.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              #89
                              Mä en tältä istumalta kyllä niele tuota väitettä kitkanvähennysaineiden puuttumisesta. Minimoitu kitka on kuitenkin avainasemassa pienten päästöjen ja kulutuksen kanssa. Tietääkseni ei noita koneita oo lauennut huonojen voiteluominaisuuksien takia, vaan nimen omaan kertyneestä karstasta johtuen. Karstaa taas kertyy ihan milä tahansa öljyllä jos niillä ajetaan 24tkm reilun vuoden aikana.

                              Sitä en väitä, että noi olis jotenkin muita öljyjä parempaa tavaraa. En kuitenkaan usko, että mikään 0-30w tavallinen synteettinen öljy olisi jotenkin huomattavasti parempaa kuin tuo ESP. Esteriöljyt sitten erikseen. Niiden paremmuus perustuu esteriin ja sakeuttimien puuttumiseen.

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #90
                                Originally posted by Juppe View Post
                                Mä en tältä istumalta kyllä niele tuota väitettä kitkanvähennysaineiden puuttumisesta. Minimoitu kitka on kuitenkin avainasemassa pienten päästöjen ja kulutuksen kanssa. Tietääkseni ei noita koneita oo lauennut huonojen voiteluominaisuuksien takia, vaan nimen omaan kertyneestä karstasta johtuen. Karstaa taas kertyy ihan milä tahansa öljyllä jos niillä ajetaan 24tkm reilun vuoden aikana.

                                Sitä en väitä, että noi olis jotenkin muita öljyjä parempaa tavaraa. En kuitenkaan usko, että mikään 0-30w tavallinen synteettinen öljy olisi jotenkin huomattavasti parempaa kuin tuo ESP. Esteriöljyt sitten erikseen. Niiden paremmuus perustuu esteriin ja sakeuttimien puuttumiseen.
                                Kitka on minimoitu nesteessä, leikkausvoimat on pieniä kun viskositeetti on pieni, ja ylivoimaisesti suurin osa kitkahäviöistä moottorissa tapahtuu öljyn leikkautumisessa. Sen sijaan mekaanista kosketusta palvelevat aineet on pahitteeksi esim. katille ja siksi nuo ei yleensä niitä sisällä, pitkällä vaihtovälillä kun tuppaa menemään vähän vedeksi ja palamaan jonkin verran. Kone ei mene rikki, mutta kuluu kyllä enemmän.

                                Vanhat liukunostajilla olevat koneet tuo jopa rikkoo. Jenkkivehkeistä menee nokat sileäksi, eikä vanha kunnon m30 sekään pitkäikäinen ole yläkerraltaan. Kulumista kyllä nopeuttaa, mutta ei se tule esiintymään millään 300tkm ajosuoritteella varsinaisena täystuhona näissä uudemmissa koneissa. Nopeammin väljistyneinä venttiilinohjureina, kuluneena rengaspakkana tai tukkeutuneena hoonauskuviona se voi kyllä näkyä, ja sitä kautta öljynsyöntinä. Mitään laajaa tutkimustahan näissä ei ole aiheesta tehty, onko kyseessä kuluma vai karstasta jumiutuminen.

                                Eroa kyllä on, sen takia valmistajatkin ilmoittaa lisäaineistuksesta kohtuu näkyvästi. Mobililla esim. supersyn tekstillä.

                                Tuosta esp-öljystä muuten löytyy takaa käyttökielto vw:n pumpparidieseleihin, niistä kun menee nokat sileäksi muutamalla kauppareissulla jos tuollaista käyttää...
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎