Eli kirjoittelen tänne ongelman, perjantaina saan auton lämpimään halliin monttuun ja pieni haju ongelman ratkaisusta on mutta jos jollakulla on omia ehdotuksia vian lähteeksi niin saa laittaa vapaasti. Autohan on E46 320d Touring -03 aj. 149tkm
Taustaa:
-08 marraskuussa asentelin Calixin letkulämppärin tuohon, asennus meni hyvin. Keväällä auto oli nelipyöräsuuntauksen takia ilmassa ja pohjapanssarin pällä oli pieniä määriä jäähdytysnestettä. Arvelin vuodon olevan peräisin lämmitinelementistä, jompikumpi liitos fuskaa hieman jolloin nestettä pääsee hieman vuotamaan. Noh pari desiä ainetta meni putkistoon ja kesällä imusarjan läppien poiston yhteydessä vielä kiristin lämmittimen klemmarit että varmasti on kunnolla kiinni. Eilen sitten sattumalta tarkastin jäähdytysnesteen pinnan, ja oli taas vajonnut pari desiä alle alarajan, ajattelin lisätä ainetta tässä parin päivän sisällä.
Tänään aamulla löin auton tulille piuhan päästä ja 12 aikoihin auto parkkiin ja taas piuha kiinni jos illemmalla tulee ajoa. klo 16 kävin lukemassa ja nollaamassa vikakoodit eikä ollut mitään erikoista(muutama vikakoodi mm. vänkärin penkin painotunnistin, sisävalot kun ledit sisällä yms). Jäähdytysnesteiden lämpötilaksi näytti +20c. Noh sitten klo 18 aikoihin tuli naapuri koputtelemaan ovelle, sanoi ottaneensa lämppärin piuhan irti kun tuli savua reilusti konepellin alta, ei kuitenkaan hajusta päätellen ollut tulessa . Siinä sitten tiskit nopeasti alta pois ja ihmettelemään mikäs sille nyt tuli. Konepelti auki ja jäähdytin nestettä kadonnut paisarista reilusti, lisäksi koneen takana/sivussa putkissa nestettä. Auto tulille ja valitteli hetikohta alhaista jäähdytysnestettä. Ajelin tallille ja nosti lämpömittarin mukaan lämmöt normaaliin puoleen väliin, lopussa huomasin että puhaltaa kylmää ilmaa vaikka lämpö täysillä. Noh tallilla sitten ihmettelemään ja lisäilemään nestettä. Auto käyntiin ja ilmausruuvia auki -> ei tullut mitään, ruuvin auki kiertämällä putki oli tyhjä. Siinä sitten pari km ajoa, taas lämmöt normaalissa ja kylmää ilmaa kabiiniin. Taas ilmausruuvi auki, kolosta tulee kuumaa ilmaa/höyryä mutta nesteitä ei näy missään ja paisarista hävinnyt nestettä monta desiä, putket olivat kuitenkin kuumat jokapaikasta.
Oma päätelmä oli että joku putki haljennut/liitos vuotaa tuolta koneen takaa ja fuskaa sieltä nestettä/imee ilmaa järjestelmään. Kuitenkin koneenlämmöksi näytti normaalia, aiemmin jos ilmaa järjestelmässä niin nosti lämpöjä mittarinkin mukaan?
Noh huomenna kohti varaosakauppaa ja ostoslistalla kannu jäähdytinnestettä, vesipumppu ja termari. Perjantaina auto monttuun, vuotokohdan paikallistaminen, nesteiden valuttelu pois(se mikä on jäljellä) ja samalla vaihtelee alkuperäisen vesipumpun ja termarin ja sitten uudet nesteet sisään + ilmaus.
Pyöriikö nesteet koneessa kun avain virratpäällä -asennossa? (oli siis siinä asennossa jonkun 15min kun selailin läppärillä autoa). Luulisi että olisi putki halennut tässä kovilla pakkasilla viime viikkoina mutta päätti sitten hajota lämpimämmällä kelillä(tänään 9c). Onko mahdollista että on vuotanut tuolta samasta paikasta jo melkein vuoden pikkaisen ja nyt sitten antautunut kokonaan? Voiko asiaan vaikuttaa tuo lämmitystapa, ollut lähiviikkoina yönkin piuhanpäässä lämpiämässä kun ei tolppaan sovi ajastinta?
Onneksi voi koulusta pitää vapaata hyvällä syyllä perjantain ja ropata autoa, ainoa vaan että tuo laina corolla on aivan suolesta ajaa, onneksi on sentään tankki täynnä bensaa
Taustaa:
-08 marraskuussa asentelin Calixin letkulämppärin tuohon, asennus meni hyvin. Keväällä auto oli nelipyöräsuuntauksen takia ilmassa ja pohjapanssarin pällä oli pieniä määriä jäähdytysnestettä. Arvelin vuodon olevan peräisin lämmitinelementistä, jompikumpi liitos fuskaa hieman jolloin nestettä pääsee hieman vuotamaan. Noh pari desiä ainetta meni putkistoon ja kesällä imusarjan läppien poiston yhteydessä vielä kiristin lämmittimen klemmarit että varmasti on kunnolla kiinni. Eilen sitten sattumalta tarkastin jäähdytysnesteen pinnan, ja oli taas vajonnut pari desiä alle alarajan, ajattelin lisätä ainetta tässä parin päivän sisällä.
Tänään aamulla löin auton tulille piuhan päästä ja 12 aikoihin auto parkkiin ja taas piuha kiinni jos illemmalla tulee ajoa. klo 16 kävin lukemassa ja nollaamassa vikakoodit eikä ollut mitään erikoista(muutama vikakoodi mm. vänkärin penkin painotunnistin, sisävalot kun ledit sisällä yms). Jäähdytysnesteiden lämpötilaksi näytti +20c. Noh sitten klo 18 aikoihin tuli naapuri koputtelemaan ovelle, sanoi ottaneensa lämppärin piuhan irti kun tuli savua reilusti konepellin alta, ei kuitenkaan hajusta päätellen ollut tulessa . Siinä sitten tiskit nopeasti alta pois ja ihmettelemään mikäs sille nyt tuli. Konepelti auki ja jäähdytin nestettä kadonnut paisarista reilusti, lisäksi koneen takana/sivussa putkissa nestettä. Auto tulille ja valitteli hetikohta alhaista jäähdytysnestettä. Ajelin tallille ja nosti lämpömittarin mukaan lämmöt normaaliin puoleen väliin, lopussa huomasin että puhaltaa kylmää ilmaa vaikka lämpö täysillä. Noh tallilla sitten ihmettelemään ja lisäilemään nestettä. Auto käyntiin ja ilmausruuvia auki -> ei tullut mitään, ruuvin auki kiertämällä putki oli tyhjä. Siinä sitten pari km ajoa, taas lämmöt normaalissa ja kylmää ilmaa kabiiniin. Taas ilmausruuvi auki, kolosta tulee kuumaa ilmaa/höyryä mutta nesteitä ei näy missään ja paisarista hävinnyt nestettä monta desiä, putket olivat kuitenkin kuumat jokapaikasta.
Oma päätelmä oli että joku putki haljennut/liitos vuotaa tuolta koneen takaa ja fuskaa sieltä nestettä/imee ilmaa järjestelmään. Kuitenkin koneenlämmöksi näytti normaalia, aiemmin jos ilmaa järjestelmässä niin nosti lämpöjä mittarinkin mukaan?
Noh huomenna kohti varaosakauppaa ja ostoslistalla kannu jäähdytinnestettä, vesipumppu ja termari. Perjantaina auto monttuun, vuotokohdan paikallistaminen, nesteiden valuttelu pois(se mikä on jäljellä) ja samalla vaihtelee alkuperäisen vesipumpun ja termarin ja sitten uudet nesteet sisään + ilmaus.
Pyöriikö nesteet koneessa kun avain virratpäällä -asennossa? (oli siis siinä asennossa jonkun 15min kun selailin läppärillä autoa). Luulisi että olisi putki halennut tässä kovilla pakkasilla viime viikkoina mutta päätti sitten hajota lämpimämmällä kelillä(tänään 9c). Onko mahdollista että on vuotanut tuolta samasta paikasta jo melkein vuoden pikkaisen ja nyt sitten antautunut kokonaan? Voiko asiaan vaikuttaa tuo lämmitystapa, ollut lähiviikkoina yönkin piuhanpäässä lämpiämässä kun ei tolppaan sovi ajastinta?
Onneksi voi koulusta pitää vapaata hyvällä syyllä perjantain ja ropata autoa, ainoa vaan että tuo laina corolla on aivan suolesta ajaa, onneksi on sentään tankki täynnä bensaa
Comment