Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d jäähdytysneste ongelma (ratkaistu), nyt lämmöt seilaa (ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikozu
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 256
    • Tampere

    E46 320d jäähdytysneste ongelma (ratkaistu), nyt lämmöt seilaa (ratkaistu)

    Eli kirjoittelen tänne ongelman, perjantaina saan auton lämpimään halliin monttuun ja pieni haju ongelman ratkaisusta on mutta jos jollakulla on omia ehdotuksia vian lähteeksi niin saa laittaa vapaasti. Autohan on E46 320d Touring -03 aj. 149tkm

    Taustaa:
    -08 marraskuussa asentelin Calixin letkulämppärin tuohon, asennus meni hyvin. Keväällä auto oli nelipyöräsuuntauksen takia ilmassa ja pohjapanssarin pällä oli pieniä määriä jäähdytysnestettä. Arvelin vuodon olevan peräisin lämmitinelementistä, jompikumpi liitos fuskaa hieman jolloin nestettä pääsee hieman vuotamaan. Noh pari desiä ainetta meni putkistoon ja kesällä imusarjan läppien poiston yhteydessä vielä kiristin lämmittimen klemmarit että varmasti on kunnolla kiinni. Eilen sitten sattumalta tarkastin jäähdytysnesteen pinnan, ja oli taas vajonnut pari desiä alle alarajan, ajattelin lisätä ainetta tässä parin päivän sisällä.

    Tänään aamulla löin auton tulille piuhan päästä ja 12 aikoihin auto parkkiin ja taas piuha kiinni jos illemmalla tulee ajoa. klo 16 kävin lukemassa ja nollaamassa vikakoodit eikä ollut mitään erikoista(muutama vikakoodi mm. vänkärin penkin painotunnistin, sisävalot kun ledit sisällä yms). Jäähdytysnesteiden lämpötilaksi näytti +20c. Noh sitten klo 18 aikoihin tuli naapuri koputtelemaan ovelle, sanoi ottaneensa lämppärin piuhan irti kun tuli savua reilusti konepellin alta, ei kuitenkaan hajusta päätellen ollut tulessa . Siinä sitten tiskit nopeasti alta pois ja ihmettelemään mikäs sille nyt tuli. Konepelti auki ja jäähdytin nestettä kadonnut paisarista reilusti, lisäksi koneen takana/sivussa putkissa nestettä. Auto tulille ja valitteli hetikohta alhaista jäähdytysnestettä. Ajelin tallille ja nosti lämpömittarin mukaan lämmöt normaaliin puoleen väliin, lopussa huomasin että puhaltaa kylmää ilmaa vaikka lämpö täysillä. Noh tallilla sitten ihmettelemään ja lisäilemään nestettä. Auto käyntiin ja ilmausruuvia auki -> ei tullut mitään, ruuvin auki kiertämällä putki oli tyhjä. Siinä sitten pari km ajoa, taas lämmöt normaalissa ja kylmää ilmaa kabiiniin. Taas ilmausruuvi auki, kolosta tulee kuumaa ilmaa/höyryä mutta nesteitä ei näy missään ja paisarista hävinnyt nestettä monta desiä, putket olivat kuitenkin kuumat jokapaikasta.

    Oma päätelmä oli että joku putki haljennut/liitos vuotaa tuolta koneen takaa ja fuskaa sieltä nestettä/imee ilmaa järjestelmään. Kuitenkin koneenlämmöksi näytti normaalia, aiemmin jos ilmaa järjestelmässä niin nosti lämpöjä mittarinkin mukaan?
    Noh huomenna kohti varaosakauppaa ja ostoslistalla kannu jäähdytinnestettä, vesipumppu ja termari. Perjantaina auto monttuun, vuotokohdan paikallistaminen, nesteiden valuttelu pois(se mikä on jäljellä) ja samalla vaihtelee alkuperäisen vesipumpun ja termarin ja sitten uudet nesteet sisään + ilmaus.

    Pyöriikö nesteet koneessa kun avain virratpäällä -asennossa? (oli siis siinä asennossa jonkun 15min kun selailin läppärillä autoa). Luulisi että olisi putki halennut tässä kovilla pakkasilla viime viikkoina mutta päätti sitten hajota lämpimämmällä kelillä(tänään 9c). Onko mahdollista että on vuotanut tuolta samasta paikasta jo melkein vuoden pikkaisen ja nyt sitten antautunut kokonaan? Voiko asiaan vaikuttaa tuo lämmitystapa, ollut lähiviikkoina yönkin piuhanpäässä lämpiämässä kun ei tolppaan sovi ajastinta?

    Onneksi voi koulusta pitää vapaata hyvällä syyllä perjantain ja ropata autoa, ainoa vaan että tuo laina corolla on aivan suolesta ajaa, onneksi on sentään tankki täynnä bensaa
    Last edited by Mikozu; 03-02-2010, 20:24.
    Tesla Model 3 Performance -21
    MB Sprinter -23
  • Pasa
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 71
    • Keski-Suomi

    #2
    Äänestän tuon päätelmäsi puolesta. Ensin vuotanu tarpeeks ja sitten saanu ilmaa.

    Eti/tuki se mahollinen vuoto, laske kaikki nesteet pihalle kunnolla ja ilmaile tarkasti uudestaan. Näköjään meinasit sen tehäkin. Ja auo niitä muitakin ilmausruuveja, mitä sieltä löytyy.

    Se sun lämppäris on varmaankin siinä öljynlauhduttimen vieressä. Helppo paikka asentaa . Hyvinkin on voinut jäädä löysälle joku sieltä, vaikkakin tuosta asennuksesta jo aikaa onkin..

    Comment

    • Mikozu
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 256
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Pasa View Post
      Se sun lämppäris on varmaankin siinä öljynlauhduttimen vieressä. Helppo paikka asentaa . Hyvinkin on voinut jäädä löysälle joku sieltä, vaikkakin tuosta asennuksesta jo aikaa onkin..
      Lämmittimen elementti laitettu putken numero 9 alamutkaan Calixin ohjeen mukaisesti.

      Ei ollut ei helppo asentaa, piti purkaa edestä pois muovia kilokaupalla kirosanojen saattelemana ja siltikin oli isokätiselle todella ahdasta
      Last edited by Mikozu; 14-01-2010, 23:08.
      Tesla Model 3 Performance -21
      MB Sprinter -23

      Comment

      • Mikozu
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 256
        • Tampere

        #4
        Antaa seuraavia vikakoodeja:
        ECU: D50M47A
        JobStatus: OKAY
        Variant: D50M47A

        17393 43F1 elect. spare heater
        19122 4AB2 electr. spare heater

        ECU: LWS5_1B
        JobStatus: OKAY
        Variant: LWS5_1B

        9 not an ASC2-message
        Error frequency : 0
        Sporadic error


        Mitä nuo tarkoittavat?
        Tesla Model 3 Performance -21
        MB Sprinter -23

        Comment

        • Mikozu
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 256
          • Tampere

          #5
          Ratkaistu

          Eli tänään käytin autoa hallissa ja ongelma on korjattu. Vikana oli http://www.realoem.com/bmw/showparts...25&hg=11&fg=35 Putki numero 9 joka oli letkulämppäristä 5cm yläpuolelta haljennut. Putkessa ei ollut hiertymisen merkkejä, halkeama oli kuin veitsellä tehty.
          Noh uusi putkenmutka tilalle ja nestettä koneeseen, puhallin ykköselle ja lämmöt täysille. Sitten vaan ilmaus ruuveja aukomaan ja lopuksi auto käyntiin ja loput ilmat pihalle konekäynnissä. Nyt on toiminut hienosti ainakin 20km
          Tesla Model 3 Performance -21
          MB Sprinter -23

          Comment

          • Pasa
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 71
            • Keski-Suomi

            #6
            Hieno homma. Selviskö muuten nuo vikakoodit vai johtuko ne just siitä? En oo lähiaikoina iteltä lukenukkaan, mutta ihan kun joskus ois ollu mullakin jotain heateriin viittavaa.

            Comment

            • M-T2
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 733
              • Sawo

              #7
              Kun pidät lämmittimessä autoa niin miten hyvin neste lämpenee ympäriinsä? Itselle asentivat aivan eri kohtaan,(Nro 3) letkuun ison läämmittimen ja tuntuu ettei lämpiä kuin tuo letku vain.

              Comment

              • 324tdic2d
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 136
                • Kemi, Oulu, Vaala

                #8
                Originally posted by M-T2 View Post
                Kun pidät lämmittimessä autoa niin miten hyvin neste lämpenee ympäriinsä? Itselle asentivat aivan eri kohtaan,(Nro 3) letkuun ison läämmittimen ja tuntuu ettei lämpiä kuin tuo letku vain.
                Voi olla väärässä kohdassa, kun ennen pumppua on termostaatti. Eli termostaatin ja jäähdyttäjäkennon välissä, eihän letkulämmitin ole tarkoitettu jäähdyttäjässä olevan veden lämmittämiseen vaan lohkossa olevan.
                Varmaan termostaatti aukeaa jossakin vaiheessa, mutta miten sitten kun vesi alkaa kiertämään.. menee kiinni?
                325iA Cabriolet 3/1987
                330d 6/2003

                Comment

                • M-T2
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 733
                  • Sawo

                  #9
                  Originally posted by 324tdic2d View Post
                  Voi olla väärässä kohdassa, kun ennen pumppua on termostaatti. Eli termostaatin ja jäähdyttäjäkennon välissä, eihän letkulämmitin ole tarkoitettu jäähdyttäjässä olevan veden lämmittämiseen vaan lohkossa olevan.
                  Varmaan termostaatti aukeaa jossakin vaiheessa, mutta miten sitten kun vesi alkaa kiertämään.. menee kiinni?
                  Samaa minäkin epäilin, ettei se tuosta termostaatista ihan heti kyllä pääse moottoriin. Täytyypä viedä takasin pajalle.

                  Comment

                  • Mikozu
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 256
                    • Tampere

                    #10
                    Vikakoodit johtuivat ilmeisesti nesteen vähyydestä / puutteesta, lämmitin ei saanut nestettä jota lämmittää ja antoi vikakoodin.

                    Letkut lämpiävät kaikki mitä olen kokeillut elementin ollessa tuossa nykyisessä paikassa, ja moottorinlämpömittari nousee ala-asennosta kun antaa vähän aikaa lämmittää.
                    Tesla Model 3 Performance -21
                    MB Sprinter -23

                    Comment

                    • tonttu81
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2008
                      • 37
                      • Joensuu

                      #11
                      Oletteko muuten katselleet paljonko lämmöt koneessa ajon aikana, esim inpalla tms. Omassa 320d -03 inpa näyttää 77 astetta vaikka mittari normaalisti puolessa välin. Eikö sen kuitenkin pitäisi lähempänä 85-90 olla?

                      Comment

                      • Pasa
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2009
                        • 71
                        • Keski-Suomi

                        #12
                        Originally posted by Mikozu View Post
                        Vikakoodit johtuivat ilmeisesti nesteen vähyydestä / puutteesta, lämmitin ei saanut nestettä jota lämmittää ja antoi vikakoodin.

                        Letkut lämpiävät kaikki mitä olen kokeillut elementin ollessa tuossa nykyisessä paikassa, ja moottorinlämpömittari nousee ala-asennosta kun antaa vähän aikaa lämmittää.
                        Eli toimii taas normaalisti.

                        Tänään luin iteltäkin vikakoodit. Tuo 43F1 "elekrtische zuheisser" oli mullakin. Mitään hämminkiä ei kuitenkaan oo. Voishan tuota kysellä vikakooditopicistakin, mutta tuntuu olevan vähän täynnä se palsta..

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1321
                          • Tornio

                          #13
                          vikakoodit 43 F1 JA 4AB2

                          moro

                          samoja vikakoodeja tuli täälläkin 43 FI ja 4AB 2
                          ja tänään on purettu tuo sähköinenlämmitin aivan atomeiksi.
                          tässä linkki lisälämmittimelle


                          selvisihän tuo mahdollinen vikakin.
                          lämmittimen ohjaus transistorit tai tyristorit yht 6 kpl
                          yhdellä lämmitysvastuksella 2kpl trans./tyristoria kytketty rinnakkain

                          yhdeltä vastukselta oli palanut kortilta folio poikki.kortin sisällä oli 1kpl kiinnitys ruuvi IRTONAISENA joka oli todennäköisesti aiheuttanut oikosulun ja polttanut folion piirilevyltä.
                          vastukset ottivat virtaa 36A kpl ja niitä on yht 3kpl
                          joten tehoksi tulee noin 1.3 Kw 12voltilla
                          pitäisi tuolla vesi lämmetä.

                          purappa oma vastuksesi auki ja katso onko piirilevyllä foliot ehyet.

                          privana voin laittaa kuvia tuosta projektista

                          t: e46touring


                          Originally posted by Pasa View Post
                          Eli toimii taas normaalisti.

                          Tänään luin iteltäkin vikakoodit. Tuo 43F1 "elekrtische zuheisser" oli mullakin. Mitään hämminkiä ei kuitenkaan oo. Voishan tuota kysellä vikakooditopicistakin, mutta tuntuu olevan vähän täynnä se palsta..
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • Mikozu
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 256
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by tonttu81 View Post
                            Oletteko muuten katselleet paljonko lämmöt koneessa ajon aikana, esim inpalla tms. Omassa 320d -03 inpa näyttää 77 astetta vaikka mittari normaalisti puolessa välin. Eikö sen kuitenkin pitäisi lähempänä 85-90 olla?

                            Inpa näytti lämmöiksi 74 ja mittari puolessavälissä.

                            Eilen tuli sellainen vika, että lämpömittari nousee normaalisti puoleenväliin mutta suurilla kierroksilla ajaessa lämmöt tippuvat mittarin mukaan monta viisarin mittaa. Tänään inpalla katsoessa vaikka maantiellä ajaessa kierrokset 5. vaihteella on 74 asteessa, niin pienemmällä vaihteella ajaessa kierrokset 3-4trpm lämmöt laskevat 68 asteeseen 15 sekunnissa ja nousevat takaisin 74 asteeseen parissa minuutissa kun vaihtaa taas 5. vaihteelle.
                            Termari ilmeisesti vaihtokunnossa? Ei ole ennen vesiputken halkeamista tehnyt tuota.

                            edit. aika sama, uusi vesipumppu ja termari löytyy. Vielä tuo EGR termari pitää tilata ja kerätä innostusta vaihto-operaatioon niin tulee ainakin kuntoon
                            Last edited by Mikozu; 17-01-2010, 17:35.
                            Tesla Model 3 Performance -21
                            MB Sprinter -23

                            Comment

                            • tonttu81
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2008
                              • 37
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by Mikozu View Post
                              Inpa näytti lämmöiksi 74 ja mittari puolessavälissä.

                              Eilen tuli sellainen vika, että lämpömittari nousee normaalisti puoleenväliin mutta suurilla kierroksilla ajaessa lämmöt tippuvat mittarin mukaan monta viisarin mittaa. Tänään inpalla katsoessa vaikka maantiellä ajaessa kierrokset 5. vaihteella on 74 asteessa, niin pienemmällä vaihteella ajaessa kierrokset 3-4trpm lämmöt laskevat 68 asteeseen 15 sekunnissa ja nousevat takaisin 74 asteeseen parissa minuutissa kun vaihtaa taas 5. vaihteelle.
                              Termari ilmeisesti vaihtokunnossa? Ei ole ennen vesiputken halkeamista tehnyt tuota.

                              edit. aika sama, uusi vesipumppu ja termari löytyy. Vielä tuo EGR termari pitää tilata ja kerätä innostusta vaihto-operaatioon niin tulee ainakin kuntoon
                              Paljo köyhdyit vesipumpusta? Täällä marmorilla ois ollu 166e ja vanha ois pitäny viedä tilalle...en tilannut Kerrohan muuttuuko lämmöt kohan saat vaihdettua..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎