memebuy23buy

e46 320da kulutuslukemia

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rioj
    Bimmer Rookie
    • Dec 2008
    • 47
    • Hyvinkää

Moro.

Meillä myös OBC näyttää ihan mitä sattuu. Viimeksi tankillisen kulutus 5,8 litraa sadalla ja laskettu 6,9.
    Ajo pääasiassa työmatkaa välillä Hyvinkää-Helsinki, lisäksi jotain kauppareissuja Hyvinkäällä.
    Kesällä vastaavat lukemat 5,5 ja todellinen 6,7.
    Auto 320da Touring -05.

-Riku

Comment

• Lokki85
      Newbiemmer
      • Jun 2012
      • 1
      • Suomi

Heipsan!

Näin uutena bemaristina ihmettelin kanssa tuota kulutusta. On nyt vajaan 2kk/6000km ollut 320da M47N koneella ja kulutus tietokoneen mukaan 5,2-5,6. Todellinen aina yhdellä tankillisella laskettu kulutus pihistellen 5,9 ja normaalisti matka-ajossa ~7l.

Onko kukaan keksinyt mitään järkevää syytä kulutukselle, tai parannuskeinoa sen vähentämiseksi?
      Itse ainakin ihmettelen edelleen tuota vaihteiston toimintaa. Sehän vetää ihan turhan korkeilla kierroksilla ja jatkuvasti tuntuu että joku luistaa...

Kulutus tuntuu olevan sen verran kova, ettei tuollastakaan bemaria ole normaalipalkkaisen ajettavaksi tehty. Vaikka vanha VAGina passatti olikin aivan paska, se vei sentään vähän ainetta

Comment

• Iltsu
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 780
        • Espoo

Ihan normaalilukemia automaatille... kyse on kuitenkin ~10 vuotta vanhasta tekniikasta ja ne nyt vaan sattuu olemaan janoisempia kun esim. E90 facelift. Mielenkiintoista silti että e46 330da vie suunnilleen saman verran.

Ei penari muutenkaan ole perseaukisille, sillä remonttia riittää
        Tesla Model Y Performance
        E36 318iS "jäärata/rallicross"

Comment

• Jarhead
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2007
          • 1323
          • Kalajoki

320d -02 manuaali

Ajotietokoneessa mollottaa 5l/100 ja todellinen on ~6.4 luokkaa...
          10km/sivu työmatkaa. Pääosin 80km/h yksi 100km/h pätkä ja pari risteystä. Suoraa ja tasaista maantietä vakio renkailla (205 55 16").

Saa nähdä tässä kun tein hiukan suutinremppaa, että mihin kulutus asettuu.

Samanikäinen 1.9 tdi quattroaudi vei vain pari desiä enemmän vaikka oli 235 rengastus ja 10km työmatka 100km/h moottoritietä.
          sigpic
          -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
          Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

Comment

• asay
            Newbiemmer
            • Mar 2009
            • 10
            • Raahe

Originally posted by Jarhead View Post
            Ajotietokoneessa mollottaa 5l/100 ja todellinen on ~6.4 luokkaa...
            10km/sivu työmatkaa. Pääosin 80km/h yksi 100km/h pätkä ja pari risteystä. Suoraa ja tasaista maantietä vakio renkailla (205 55 16").

Saa nähdä tässä kun tein hiukan suutinremppaa, että mihin kulutus asettuu.

Samanikäinen 1.9 tdi quattroaudi vei vain pari desiä enemmän vaikka oli 235 rengastus ja 10km työmatka 100km/h moottoritietä.
            Oletko ottanut kulutuslukemia suutinrempan jälkeen ? Mulla myös ajotietokone valehtelee alakanttiin lähes 2l/100km (320d -03 manuaali). Voisikohan vuotavat suuttimet olla syypää... Suuttimet vuotaa -> ajotietokone luulee että naftaa menee vähemmän. Kulutuslukemia on kyllä kiva ihastella ja esitellä muille, matka-ajossakin 3.5l. Autolla hinkattu jo lähes puoli miljoonaa.

Comment

• JMTN
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2010
              • 338
              • Haukipudas

Originally posted by asay View Post
              Oletko ottanut kulutuslukemia suutinrempan jälkeen ? Mulla myös ajotietokone valehtelee alakanttiin lähes 2l/100km (320d -03 manuaali). Voisikohan vuotavat suuttimet olla syypää... Suuttimet vuotaa -> ajotietokone luulee että naftaa menee vähemmän. Kulutuslukemia on kyllä kiva ihastella ja esitellä muille, matka-ajossakin 3.5l. Autolla hinkattu jo lähes puoli miljoonaa.
              Oliskohon kumminkin vika mittarivirheessä.Esim. tietokone laskee matkaksi 820km ja todellisuudessa matkaa ei ole kertynyt, kuin 754.4km, naftaa palanut 49L. Kummalla km määrällä naftaa on palanut vähemmän, 100km kohden tietokoneen laskemalla vai todellisella ?
              Last edited by JMTN; 11-07-2012, 20:11.
              BMW e91 320d -08
              ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
              ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
              ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
              Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

Comment

• Jarhead
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2007
                • 1323
                • Kalajoki

Älkää sekoittako neulassa näkyvää mittarivirhettä kulutuslukemiin. Ainakin E39 salavalikossa on kaksi nopeutta mittariston nopeus ja tietokoneen nopeus (älkää kysykö miksi).
                E39:ssä tietokoneen nopeus on todellinen nopeus.

Suutinremppa kyllä paransi kaikki oireet 320d:ssä käynnistymisen savuttamisen ja koneen tärinän tyhjäkäynnillä, mutta kulutus ei paljoa laskenut. Auto oli toki lainassa viime tankkauksen välin, ja ollaan oltu lomalla tuolla 525d:llä joten tarkasti pystyn sanomaan tästä 320d:stä vasta kun olen jynssännyt jälleen tuota työmatkaa hetken ja päässyt itse tankkaamaan kaksi kertaa peräkkäin.

Suuttimen vuotohan on yleensä ohivuotoa rail tukista paluulinjaan, koska ohjauspuolen tiivisteet kuluvat ja siksi ei välttämättä ole suoraan männän päälle vuotoa minkä aiheuttaa taas huono kärki. Sitä kärki puoltahan pitää jousi kiinni jos ohjauspuolella paineet laskee ohivuodon takia käsittääkseni. Jos suutin kusisi suoraan männän päälle sen verran kuin mulla oli ohivuotoa verrattuna muihin suuttimiin kone nakuttaisi ja mäntä halkeaisi ennenpitkää tms.
                sigpic

Comment

• Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

Originally posted by Jarhead View Post
                  Ainakin E39 salavalikossa on kaksi nopeutta mittariston nopeus ja tietokoneen nopeus (älkää kysykö miksi).
                  E39:ssä tietokoneen nopeus on todellinen nopeus.
                  Kerro nyt missä ne kaksi nopeusvaihtoehtoa on, valikko 7.3 on nopeus, missä se toinen on? Analoginen mittari on laitettu näyttämään n. 2 kmh enemmän (330xda), varmaan varmuuden vuoksi, nopeusmittarihan ei saa olla liian vähän näyttävä.

Ajotietokonehan ei voi tietää onko alla oikeat renkaat, usein heittää aika paljon kun niitä ylileveitä ja matalia laitetaan. Todellinen nopeus ja mittarivirheen korjaus olisi kyllä helposti saatavissa jos autossa navi, mutta sitä ei vielä näissä käytetä.
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

Comment

• stts
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2011
                    • 70
                    • Finland

-03 e46 320d Touring

Jaan mielelläni kokemukseni 320d (110kW, 5-manuaali) polttoaineen kulutukseta, kun pian tulee auton pitoaikaa 1v ja 38tkm täyteen (Pääasiassa Uudenmaan alueella).

Työmatka-ajoa minulle on kertynyt noin 22tkm, mistä "talvikaudella" on ajettu nopeusmittarin mukaan pääasiassa 75-110km/h ja "kesäkaudella" 80-130km/h. Jäljellejäävät noin 16tkm on sekalaista ajoa taajama-maantie-moottoritie.

Olen tarkoituksella pitänyt kirjaa tankkauksista täyden vuoden, että jatkossa pystyn reagoimaan paremmin suurempaan poikkeamaan kulutuksessa. Olen siis lähes aina tankatessa laittanut tankin täyteen ja kuittiin olen merkannut aina trippimittarista tankkausvälillä kertyneet kilometrit. Usein olen myös merkannut ajotietokoneen näyttämän keskikulutuksen. Molemmat arvot olen nollannut tankkauksen yhteydessä.

Tankkauksen seurannassa kulunut vuosi on jakautunut 5kpl "tarkastelupisteitä", joissa olen laskenut keskiarvon tankkausvälien kulutuksesta, ajotietokoneen ilmoittamasta keskikulutuksesta ja noiden edellämainittujen erotuksesta.

Koko vuoden lasketun kulutuksen keskiarvo on 5.90 l/100km, kun ajotietokoneen vastaava on 4.48 l/100km. Keskiarvo noiden lukujen erotuksista (Ajotietokoneen "virhe") on 1.41 litraa. Näissä vuoden keskiarvoissa on käytetty kaikkia merkitsemiäni tankkaustapahtumien arvoja.

Vuosi jaettuna tarkastelupisteisiin (suuripiirteinen aikaväli, kulutus ka, ajotietokone ka, ajotietokone virhe ka):

8/2011-10/2011, 5.78, 4.39, 1.39
                    11/2011-2/2012, 6.07, 4.53, 1.51
                    2/2012-4/2012, 5.91, 4.60, 1.34
                    4/2012-6/2012, 5.82, 4.45, 1.36
                    6/2012-8/2012, 5.84, 4.45, 1.36

Näistä tarkastelupisteistä voi myös arvioida eri vuodenaikojen vaikutuksen kulutuslukemiin. Ensimmäisestä tarkastelupisteestä voi myös huomata minkä aikaa olen jaksanut pitää ns. eco-moodiani päällä

Mainintana huoltotoimenpiteitä, joilla voi olla vaikutusta kulutukseen:

9/2011
                    -imusarjan läpät

11/2011
                    -moottoriöljyt 0W-40
                    -peräöljyt
                    -vaihteistoöljyt
                    -ilmansuodatin
                    -dieselsuodatin

6/2012
                    -moottoriöljyt 5W-40
                    -vaihteistoöljyt
                    -ilmansuodatin

Autossa on ollut kesärenkaina 205/55-16 ja talvella 215-55-16 (nastat), kyydissä pääasiassa 1-2 hlö ja tapana ei ole ollut pitää mahdottomasti ylimääräistä tavaraa kontissa. Myös rengaspaineet tarkastettu noin kerran kuukaudessa. Pidempää maantiepainotteista ajoa olen päässyt alimmillaan 5.1-5.3 väliltä ja kovimmilla talvipakkasilla tankkausvälin korkein keskikulutus oli 6.77 l/100km. Termostaatteja en ole tarkastanut, mutta auto vaikuttaisi nostavan ja pitävän lämpönsä normaalisti.

Toivottavasti tästä novellista on jollekin hyötyä.
                    Last edited by stts; 03-08-2012, 13:04.
                    -03 E46 320d Touring

Comment

• Jarhead
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2007
                      • 1323
                      • Kalajoki

Originally posted by Esal View Post
                      Kerro nyt missä ne kaksi nopeusvaihtoehtoa on, valikko 7.3 on nopeus, missä se toinen on? Analoginen mittari on laitettu näyttämään n. 2 kmh enemmän (330xda), varmaan varmuuden vuoksi, nopeusmittarihan ei saa olla liian vähän näyttävä.

Ajotietokonehan ei voi tietää onko alla oikeat renkaat, usein heittää aika paljon kun niitä ylileveitä ja matalia laitetaan. Todellinen nopeus ja mittarivirheen korjaus olisi kyllä helposti saatavissa jos autossa navi, mutta sitä ei vielä näissä käytetä.
                      En minä osaa sanoa tuohon mistä nopeudet löytyy e46:ssa. Se on erilainen kuin E39:ssä enkä pysty esim siitä säätämään ajotietokoneen kulutusta oikeaksi, joten aika vähän on siellä tullut aikaa vietettyä.

E39:ssä on kaksi nopeutta ja minulla toinen näyttää saman minkä navigaattori ja viisari +5km. Suurin ero taisi olla +2 ja +7 erikokoisilla renkailla. Pointti on se, että jos tulee yli litran ero 5l/100km kulutuksilla ajotietokoneen ja todellisen kulutuksen välillä se on prosenttuaalisesti niin iso, että sitä on rengaskoolla vaikea perustella.

Tänään tankkasin eka kerran sen jälkeen kun vaihdoin täysin seulan suuttimen ehjään ja ajotietokone näytti 4.9l/100km todellisen ollessa 6.315l/100km. Matka tällä tankilla on ollut noin 350km 10km työmatkaa ja 450km pidempää siivua maantiellä.

Eli suuttimen vaihdolla ei ollut minun tapauksessa ajotietokoneen mittaamaan kulutukseen juuri mitään vaikutusta vaikka paluuvirtaukset on kunnossa ja auto toimii nyt kuin pitääkin.
                      sigpic

Comment

• ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 926
                        • Sotkamo--Oulu

Itsellä manuaalivaihteisessa näyttää ajotietokone just oikein. suurin heitto mitä olen koskaan mitannut todellisen ja ajotietokoneen lukeman välillä on muistaakseni 0,2l . Yleensä ajotietokone on näyttää todellisen kulutuksen.
                        Omassa ajossa tuo manuaali kulkee 5,5l/100km. ja on se 136hp versio
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

Comment

• riippis
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2007
                          • 200
                          • Laukaa

1kk takana 320d -40 farkulla. Tarkkailin nyt kulutuksia, ajotietokone näytti 6.1l ja laskettu lukema 7,96l. Kovalta kuulostaa kun pääsääntöisesti matka-ajoa kaikki.
                          E46 320dA Touring M-sport Special Edition -04

Comment

• MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3144
                            • Tampere

MAFfi vaihtokunnossa?

Comment

• riippis
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 200
                              • Laukaa

Originally posted by MNi View Post
                              MAFfi vaihtokunnossa?
                              Mitenkä totean? Mitäs arvoja mittarin pitäisi näyttää jos rikki? Minulla laite jolla näen livedataa.
                              E46 320dA Touring M-sport Special Edition -04

Comment

• MNi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2008
                                • 3144
                                • Tampere

Siihen voisi joku viisaampi neuvoa, MAF ei jätä vikakoodia vissiin vasta kun se on täysin kuollut. Paljon ennen sitä mittarin arvot menevät jo riittävän pieleen.

Varmin tapa olisi kokeilla kaverilta ehjäksi tiedetty MAFfi ja kokeilla vaikuttaako.

Jos vika on siinä, niin suositellaan vain alkuperäistä tai Boschilaista.

Comment

Working...
                                X