Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330Ia, turbiinissako vikaa?? alavääntö kadoksissa?#KORJATTU#!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radon
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 463
    • Suomi-Finland

    #16
    Paljon on näistä juttua ollut, heitäppä hakuun "e46 jyrinä" niin tulee iltalukemista.

    On ollut turbiinivikoja ja se kyllä sopisi tähänkin mielestäni, mutta ensin kannattanee tarkastaa voimansiirtolinja eli rättinivelet, ristikot, jne.

    Comment

    • fastandfurious
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1731
      • Tampesteri

      #17
      Originally posted by Radon View Post
      Paljon on näistä juttua ollut, heitäppä hakuun "e46 jyrinä" niin tulee iltalukemista.

      On ollut turbiinivikoja ja se kyllä sopisi tähänkin mielestäni, mutta ensin kannattanee tarkastaa voimansiirtolinja eli rättinivelet, ristikot, jne.

      aika lääkärille on varattuna. Puhelimessa veikkailtiin kanssa oireiden perusteella tuota turbiinia... Ja kyllähän iltalukemisien perusteella varsin todennäköinen vaihtoehto sekin. Ei ole ikuinen bensasteppikään.
      ---------------------------------------------------
      E91 325d M-Sport
      ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
      E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by fastandfurious View Post
        aika lääkärille on varattuna. Puhelimessa veikkailtiin kanssa oireiden perusteella tuota turbiinia... Ja kyllähän iltalukemisien perusteella varsin todennäköinen vaihtoehto sekin. Ei ole ikuinen bensasteppikään.
        Tuota...tehdään ne johtpäätökset vasta sitten kun oikeasti tiedetään?

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          #19
          Auto oli nyt ihmeteltävänä, ja koneesta ei mitään vikakoodeja löytynyt. Myös laatikon vikamuisti oli täysin tyhjä. MUTTA, sellaisen huomion tekivät, että kuulemma turbiini ei lukitu ajossa ollenkaan tässä vehkeessä enään? Onko ideoita..? Lähetäänkö suorilta vaihtamaan turbiinia / käytettyä lootaa, vai kannattaako kokeilla jotain muuta ensin?
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #20
            Lootaremppa ja samalla turbiini, käytettyjä on ihan turha laittaa kun ovat aikamoista arpapeliä ja hinnaltaan eivät eroa niin merkittävästi. Pelkkä turbiini on turha vaihtaa, rojua on lootassakin jos se on antautunut.

            Diagnoosin oikeellisuuteen en ota kantaa kun en tapausta tunne.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Bouma
              Bimmer Enthusiast
              • May 2007
              • 3108
              • Tampere

              #21
              Originally posted by fastandfurious View Post
              Auto oli nyt ihmeteltävänä, ja koneesta ei mitään vikakoodeja löytynyt. Myös laatikon vikamuisti oli täysin tyhjä. MUTTA, sellaisen huomion tekivät, että kuulemma turbiini ei lukitu ajossa ollenkaan tässä vehkeessä enään? Onko ideoita..? Lähetäänkö suorilta vaihtamaan turbiinia / käytettyä lootaa, vai kannattaako kokeilla jotain muuta ensin?
              Missä käytit huollossa?

              Voisiko olla mahdollista esim. Öljyn vaje ettei turbiini lukitu? Ootko vaihdattanu öljyjä laatikkoon? Voihan se turbiini olla tosiaan kyllä sökö.
              MB CLS-12 350CGI AMG

              MYSTINEN.FI

              Comment

              • fastandfurious
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1731
                • Tampesteri

                #22
                Originally posted by Cell View Post
                Lootaremppa ja samalla turbiini, käytettyjä on ihan turha laittaa kun ovat aikamoista arpapeliä ja hinnaltaan eivät eroa niin merkittävästi. Pelkkä turbiini on turha vaihtaa, rojua on lootassakin jos se on antautunut.

                Diagnoosin oikeellisuuteen en ota kantaa kun en tapausta tunne.
                Onko hyviä ideoita, missä teettää ko. operaatio? Pääkaupunki seudulla taitaa olla asiaan vihkiytyneitä firmoja, mutta löytyykö muualta?

                Originally posted by Bouma View Post
                Missä käytit huollossa?

                Voisiko olla mahdollista esim. Öljyn vaje ettei turbiini lukitu? Ootko vaihdattanu öljyjä laatikkoon? Voihan se turbiini olla tosiaan kyllä sökö.
                Oli siellä RKCityssä. Voi toki olla mahdollista, ja varmaan tuo öljymääräkin olisi hyvä tarkistaa, ennen isompia tsempaloita? Onko faktaa, että turbiinin lukittumiseen voi vaikuttaa öljyn määrä laatikossa? Muuten kun laatikko vaihtaa / toimii tosi nätisti.
                ---------------------------------------------------
                E91 325d M-Sport
                ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                Comment

                • juster
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 624

                  #23
                  Onko varma että turbiini ei lukitu? Autossahan on vaiheittain lukitseva turbiini ja lukitus toimii kolmella isommalla vaihteella. Siinä ei ole enää ”perinteistä” turbiinia, jonka lukkiutumisen selvästi huomaa.

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3599
                    • Raisio

                    #24
                    Originally posted by juster View Post
                    Onko varma että turbiini ei lukitu? Autossahan on vaiheittain lukitseva turbiini ja lukitus toimii kolmella isommalla vaihteella. Siinä ei ole enää ”perinteistä” turbiinia, jonka lukkiutumisen selvästi huomaa.
                    Mutta yleensä herkkäperseiset kuskit huomaa... siis lukkiutumisen

                    Turbiinin lukkoutumista helppo kokeilla pienellä kaasun painalluksella, jos ei kiekkamittari heilahda ( siis vain lyhyt ja puoliterävä painallus ettei sekoiteta varsinaiseen kiihtyvyydesta johtuvaan kierrosten nousuun ) niin lukossa. Jos taas tasaisella ja tasaisesta vauhdista pomppaa vaikka parisataa kiekkaa, ei oo lukossa.
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • AlpinWeiss
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2007
                      • 927
                      • West coast

                      #25
                      Täytyypä nyt myös saman laatikon huolia potevana kertoa että eipä se turbiini lukitu itselläkään ja D:llä paikallaan kierrokset saman verran kuin aloittajallakin. Ei oikein pussi tahtoisi tykätä laatikkorempoista! Autollakin on muuten ajettu saman verran!
                      MBCLK240 -02
                      E36 318 -93
                      E46 320 Ci -01
                      E46 330 CiA -01
                      E60 520i -04
                      E93 325i -07
                      F36 420xi -16

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by fastandfurious View Post
                        Auto oli nyt ihmeteltävänä, ja koneesta ei mitään vikakoodeja löytynyt. Myös laatikon vikamuisti oli täysin tyhjä. MUTTA, sellaisen huomion tekivät, että kuulemma turbiini ei lukitu ajossa ollenkaan tässä vehkeessä enään? Onko ideoita..? Lähetäänkö suorilta vaihtamaan turbiinia / käytettyä lootaa, vai kannattaako kokeilla jotain muuta ensin?
                        Pidelläänpä nyt vielä sitä mopoa pikkuisen aikaa....
                        Eli odottele nyt ainakin vielä siihen asti kun saat kesärenkaat alle ja käyt sen jälkeen nollauttamassa laatikon mukautumat. Tasan varmasti vika ei ole laatikossa,öljyn vähyydessä eikä turbiinissa.
                        Mitä sinulla näyttää kierroslukumittari tasakaasulla tasan 100kmh nopeudessa?

                        Comment

                        • fastandfurious
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1731
                          • Tampesteri

                          #27
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Pidelläänpä nyt vielä sitä mopoa pikkuisen aikaa....
                          Eli odottele nyt ainakin vielä siihen asti kun saat kesärenkaat alle ja käyt sen jälkeen nollauttamassa laatikon mukautumat. Tasan varmasti vika ei ole laatikossa,öljyn vähyydessä eikä turbiinissa.
                          Mitä sinulla näyttää kierroslukumittari tasakaasulla tasan 100kmh nopeudessa?
                          Kierrokset on 100 km/h:n nopeudessa noin 2200 rpm. Ja turbiinin lukittumattomuus on tosiaan helppo todeta kuten ritariässä tuossa ylempänä kertoi. Tällä erää autossani turbiini ei lukitu. Syitä varmaan voi olla muitakin, kuin itse laatikko, vai voiko?
                          Last edited by fastandfurious; 10-03-2010, 17:13.
                          ---------------------------------------------------
                          E91 325d M-Sport
                          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #28
                            Sanotaan näin, että muiden syiden olemassaolo olisi huomattavasti todennäköisempää, jos nykyistä tilaa ei olisi edeltänyt jyrinä kiihdyttäessä. Inpa kiinni ja kurkkaa yrittääkö softa lukita turbiinia.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by fastandfurious View Post
                              Kierrokset on 100 km/h:n nopeudessa noin 2200 rpm. Ja turbiinin lukittumattomuus on tosiaan helppo todeta kuten ritariässä tuossa ylempänä kertoi. Tällä erää autossani turbiini ei lukitu. Syitä varmaan voi olla muitakin, kuin itse laatikko, vai voiko?
                              Eli se tosiaan ei lukitu. Se mistä tämä johtuu on 99.9%:n varmuudella jossain muualla kuin laatikossa/turbiinissa.
                              Eli tyypillisin tämän ongelman aiheuttaja on vierintäkehältään alikokoinen rengastus tai vierintäkehältään sekarengastus.
                              Jos tämä asia ihan varmasti on kunnossa, voi myös poikkeuksellisen suuri vierintävastus aiheuttaa ko.ongelman, varsinkin yhdistettynä pieneen imu/alipainevuotoo koneessa. Myös esim väärä moottorin lämpötieto tekee tämän.
                              Eli mikäli laatikko nyt muuten toimii ok, odottaisin ensin sen aikaa että saat alle kesärenkaat ja käy sen jälkeen nollauttamassa laatikon mukautumat.
                              Jos ongelma ei tällä poistu, kannattaa vasta sitten lähteä miettimään
                              b-vaihtoehtoja. Se turbiinin ja/tai laatikon vaihto on se viimeisin vaihtoehto, ei suinkaan ensimmäinen.

                              Comment

                              • juster
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 624

                                #30
                                Laskin nopeasti 5. vaihteen välityksellä 0,74, perävälityksellä 3,38 ja 225/45–17 renkaalla (330 I:n vakiokoko) 100 km/h nopeudella moottorin pyörintänopeus olisi n. 2100 r/min.

                                M54B30 moottoreiden perässä oleva automaattien turbiini toimii eri tavalla kuin pienemmällä moottoreilla olevilla mutta muuten samalla vaihteistolla olevissa bemareissa. Turbiini on vaiheittain lukkiutuva, ja sen osittainen tai kokonaan lukittuminen riippuu paljon muustakin kuin ajonopeudesta. Turbiini voi olla kokonaan lukkiutuneena ylämäessä 50 km/h nopeudessa, mutta ei välttämättä esim. siinä 100 km/h nopeudessa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎