Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330Ia, turbiinissako vikaa?? alavääntö kadoksissa?#KORJATTU#!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    #46
    Originally posted by fastandfurious View Post
    Kävin tuossa etsimässä imuvuotoja. Haitaputki irti, ei mitään. Sit otin irti sen koneen päällä olevan suojamuovin; siellä alla oleva pitkä letku myös vaikutti ehjältä. :think Päälle suihkuttelin starttipilottia ympäriinsä, ja ei muutosta käyntiin. Ei oikeen muuta, tule mieleen missä vikaa vois olla?

    Voisko joku 330Ia:n omaava kertoa, paljonko teillä on kierrokset tasaisella 100 Km/h ajettaessa? Ei tekis mieli turhaan tota laatikkoa alkaa irrottamaan.

    Aika automaagi-pajalle reippaan viikon päästä. Edelleen kiinnostaisi muiden kierroslukutieto 100 km/h:n nopeudessa? Autolla käytiin pohjoisessakin (850 km suunta) tässä menneellä viikolla, eikä muutosta toimivuuteen /ominaisuuksiin ollut.

    Mietin tässä kovasti, että josko koittaisi ensin pelkkää lootaöljynvaihtoa? :think
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

    Comment

    • Netsk
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 238
      • Helsinki

      #47
      Originally posted by fastandfurious View Post
      Aika automaagi-pajalle reippaan viikon päästä. Edelleen kiinnostaisi muiden kierroslukutieto 100 km/h:n nopeudessa? Autolla käytiin pohjoisessakin (850 km suunta) tässä menneellä viikolla, eikä muutosta toimivuuteen /ominaisuuksiin ollut.

      Mietin tässä kovasti, että josko koittaisi ensin pelkkää lootaöljynvaihtoa? :think
      Kerron ihmeessä mitä saat selville. Minulla ei niia kierrokset, mutta tehoissa tuntuu "niiaus" juuri tuossa 90+ nopeuksissa ennen kuin kone vaihtaa pienemmälle. Minullakaan ei lukita vitosvaihteella.
      F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
      ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #48
        Originally posted by juster View Post
        Vastaus on lainaamassasi lauseessa sulkumerkkien välissä. Nopeusmittari kalibroidaan tehtaalla alkuperäisen rengaskoon vierintäkehän mukaan.
        Edelleen....kysymys olikin siitä että mittariston näyttämään nopeus ja kierrosluvun väliseen suhteeseen rengaskoon muutokset EIVÄT vaikuta.
        Eli täysin riippumatta siitä minkä kokoisen halkaisijan/vierintäkehän pyörät on alla, mittarin näyttämä kierrosluku pysyy aina samassa suhteessa nopeusmittarin näyttämään. Todellinen nopeus tietenkin muuttuu, mutta nyt ei kysymys ollutkaan siitä.
        Eli...jos tasan 100kmh mittarinäyttämällä kierroskukumittari näyttää 1850rpm(laatikko lukittuneena tai vitonen pykälässä), ei se muutu siitä mihinkään, laitettiin alle ihan minkä kokoista pyörää hyvänsä.

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          #49
          Taitaa tässä olla sittenkin jotain muuta, kuin tuo loota takana?! :think Tänään työmatkalla hävisi alavääntö lähes täysin? Isolla vaihteella ei jaksa mennä mäkiäkään kunnolla ylös???!

          Edelleenkään MITÄÄN varoitusvaloja ei syty, ja tyhjäkäyntiä käy normisti jne. Mutta alhaalta kun vedättää nyt millätahansa nopeudella, niin on kun ois banaanit pakoputkissa!

          ONKO IDEOITA arvon raati?
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • Netsk
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2009
            • 238
            • Helsinki

            #50
            Originally posted by fastandfurious View Post
            Taitaa tässä olla sittenkin jotain muuta, kuin tuo loota takana?! :think Tänään työmatkalla hävisi alavääntö lähes täysin? Isolla vaihteella ei jaksa mennä mäkiäkään kunnolla ylös???!

            Edelleenkään MITÄÄN varoitusvaloja ei syty, ja tyhjäkäyntiä käy normisti jne. Mutta alhaalta kun vedättää nyt millätahansa nopeudella, niin on kun ois banaanit pakoputkissa!

            ONKO IDEOITA arvon raati?
            F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
            ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

            Comment

            • Smistik
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1130
              • Kanta-Häme

              #51
              Täytyy sen verran tarkentaa, että minulla on kyseessä 330da. En kyllä omassa huomaa mitään notkahdusta muuten kuin jossain yli 120km/h vauhdissa 5. vaihteella n. 2300-2500rpm loota lukittuu (viisari nytkähtää) ja alkaa viedä väännöllä autoa.

              Kai se on lopun alkua, mutta onhan tuolla jo tullut ajeltua 42tkm vuoteen ilman muutoksia laatikon toimintaan. Ei viittisi viedä turhaan kellekkään hoitoon, kun muutama "ammattilainenkin" on todennut ettei siinä mitään ihmeellistä ole. Menee ehkä reippaammissa kiihdytyksissä koneen vääntöä hukkaan, kun se alkaisi jo tuolla alle kahden tonnin jyllätä.
              ex E91 320d käsiaskilla
              ex E46 330dat
              japski
              ranu

              ex E30 316i 4d

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Originally posted by fastandfurious View Post
                Taitaa tässä olla sittenkin jotain muuta, kuin tuo loota takana?! :think Tänään työmatkalla hävisi alavääntö lähes täysin? Isolla vaihteella ei jaksa mennä mäkiäkään kunnolla ylös???!

                Edelleenkään MITÄÄN varoitusvaloja ei syty, ja tyhjäkäyntiä käy normisti jne. Mutta alhaalta kun vedättää nyt millätahansa nopeudella, niin on kun ois banaanit pakoputkissa!

                ONKO IDEOITA arvon raati?
                Olisiko...tai melko varmasti nyt kyseessä oli nokan asentotunnistinongelma?

                Comment

                • fastandfurious
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 1731
                  • Tampesteri

                  #53
                  Piuhan päähän tämä on tietysti taas saatava. Kait siellä on nyt jo aikapaljonkin korjattavaa. Mun tuurilla ei taaskaan mitään koodia ja rpomiseksi menee. On nykyään miltei mahdotonta löytää sellaista pajaa, joka tunnollisesti etsisi edes mahdolliset imuvuodot. Usko tässä näihin menee ja ikävä tulee taas audi leiriin.
                  ---------------------------------------------------
                  E91 325d M-Sport
                  ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                  E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                  Comment

                  • Netsk
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2009
                    • 238
                    • Helsinki

                    #54
                    Originally posted by fastandfurious View Post
                    Piuhan päähän tämä on tietysti taas saatava. Kait siellä on nyt jo aikapaljonkin korjattavaa. Mun tuurilla ei taaskaan mitään koodia ja rpomiseksi menee. On nykyään miltei mahdotonta löytää sellaista pajaa, joka tunnollisesti etsisi edes mahdolliset imuvuodot. Usko tässä näihin menee ja ikävä tulee taas audi leiriin.
                    Totta. En ole koskaan omistanut yhtäkään autoa jossa olisi näin paljon vikoja kun E46:osessa. Siis ei mitään pikkuvikoja vaan nimenomaan vikoja moottorissa, voimansiirrossa, bensajärjestelmässä jne.

                    Ennen bemarin omistaista en ollut edes kuullukaan mistään autosta joka leviäisi näin paljon käsiin kokoajan. Enkä varmasti ole yksin mielipiteessäni. E90 on taas ollut iso harppaus eteenpäin laadullisesti, tosin siinä on alkanut noita sähkövikoja esiintymään nyt suurenevissa määrin.
                    F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
                    ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

                    Comment

                    • Smistik
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1130
                      • Kanta-Häme

                      #55
                      Ei näitä kannattaisi yli 100tkm ajettuina enää ostaa, jos ei jaksa korjaamoissa kiikuttaa. Varsinkin 200tkm alkaa maagisesti joka paikasta kolottaa.
                      ex E91 320d käsiaskilla
                      ex E46 330dat
                      japski
                      ranu

                      ex E30 316i 4d

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #56
                        Originally posted by Netsk View Post
                        Totta. En ole koskaan omistanut yhtäkään autoa jossa olisi näin paljon vikoja kun E46:osessa. Siis ei mitään pikkuvikoja vaan nimenomaan vikoja moottorissa, voimansiirrossa, bensajärjestelmässä jne.

                        Ennen bemarin omistaista en ollut edes kuullukaan mistään autosta joka leviäisi näin paljon käsiin kokoajan. Enkä varmasti ole yksin mielipiteessäni. E90 on taas ollut iso harppaus eteenpäin laadullisesti, tosin siinä on alkanut noita sähkövikoja esiintymään nyt suurenevissa määrin.
                        Toisaalta, meillä on, ja on jo useita vuosia ollut tässä taloudessa useita omia BMW merkkisiä autoja ja mm.4kpl e46:ia(x2 e39) , eikä näissä yhdessäkään ole ollut pienintäkään vikaa.
                        Ajokilometrejä jo näihin on kuitenkin meillä kertynyt +200tkm. Tosin kaikki on ja ovat olleet myydessäkin alle 200tkm ajettuja(kaikki takuu kilometrien Suomiautoja), ja ensimmäinen varsinainen vika tuli tuon e60:n myötä haljenneen pakosarjan muodossa n.140tkm:n kohdalla...mutta ihan aikuisten oikeasti, Thats It.... Nada....ei sitten kerta kaikkiaan mitään.
                        Aiemmalla 3-4vuoden mersukaudella sai olla "kädet savessa"...ja naftassa lähes joka viikko.

                        Comment

                        • Netsk
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2009
                          • 238
                          • Helsinki

                          #57
                          Originally posted by Smistik View Post
                          Ei näitä kannattaisi yli 100tkm ajettuina enää ostaa, jos ei jaksa korjaamoissa kiikuttaa. Varsinkin 200tkm alkaa maagisesti joka paikasta kolottaa.
                          Auto oli ostohetkellä ajettu 108tkm, nyt 140tkm.
                          F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
                          ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

                          Comment

                          • fastandfurious
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1731
                            • Tampesteri

                            #58
                            Joo-o. Kyllähän näiden PITÄISI kestää kait yli 100 tkm kuitenkin? Eikä pikkukorjailuissa ole mitään vikaa vanhemmassa autossa, mutta tällänen fataali tehojen menetys kyllä syö miestä. No katsotaan mitä löytyy, jos löytyy... ja mietitään sitten lisää merkin istuvuutta omaan ajatusmaailmaan laatuautosta.

                            Fakta on kuitenkin, että noin 150 tkm tällä tultiin, ilman ensimmäistäkään vikaa! Nyt viimesen vuoden aikana onkin sitten alkanut tapahtumaan.

                            Automaatti-paja on peruttu ja aika merkkiliikeeseen on varattu. Joten näillä mennään, kohti uusia pettymyksiä.

                            Joku mollaa kuitenkin, että miksi merkkiliikkeeseen? Niin edellinen korjaamo totes, että ei mitään vikaa, hyvinhän toi menee... Mutta nyt ei sitten mee kunnolla edes mäkiä ylös isommilla vaihteilla.
                            Last edited by fastandfurious; 10-04-2010, 19:48.
                            ---------------------------------------------------
                            E91 325d M-Sport
                            ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                            E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                            Comment

                            • Kim
                              Bimmer Rookie
                              • May 2003
                              • 151
                              • Uusimaa

                              #59
                              Originally posted by Smistik View Post
                              Minun autossa ei ole varmaan myöskään turbiini lukittunut oikein koko omistusaikana. Hankittaessa oli 218tkm ja nyt 256tkm mittarissa. Laatikon käytös ei ole muuttunut mihinkään tuona aikana. Turbiini lukittuu varmasti vajaassa 2500rpm, kun vauhtia on motarilla 120km/h ja yli. Sen tuntee kun ikäänkuin menisi kuudes vaihde päälle ja kierrokset jämähtää kiihdyttäessä hetkeksi ed. kierroslukuun. Tuota ennen kierroslukumittaria voi heilutella varpaan kärjellä.

                              Jos ajan mittarin mukaan tasan 100km/h, niin kierrokset on n. 1800, mutta nousee siitä herkästi yli 2000 jos tulee mäkeä. 110km/h kiekat n. 2100. Koskaan ei ole mitään vikavaloja tullut (kop kop) edes täyskaasukiihdytyksissä. Renkaat ovat mulla tehtaan suosituskokoa.
                              Minulla on täsmälleen sama tilanne kuin Smistik:llä. Kyseessä E46 330iA Touring, jolla ajettu nyt n. 135t, josta olen itse kelannut noin 20t. Minun omistusaikanani laatikko on käyttäytynyt koko ajan täsmälleen Smistikin kuvauksen mukaisesti.

                              Eli laatikko lukkiutuu selvästi vasta n. 110-120 km/h nopeudessa. Sitä ennen koneen kierroksia saa nostettua kaasulla ilman, että nopeus nousee ja mäkisessä maastossa kierrokset muuttuvat kuormituksen mukaan, nopeuden pysyessä vakiona. Alla vakiorengastus, ja asia ilmenee sekä kesä- että talvirenkailla. Moottorissa ei ole ainakaan suurempia imuvuotoja, sillä käynti on virheetöntä ja moottori toimii muutenkin normaalisti. Myös laatikko toimii nätisti myöhäistä lukkiutumista lukuunottamatta.

                              Epäilen, että vaihtoehdot ovat seuraavat:

                              a.) Faceliftin yhteydessä e46 mallien perävälitys on muuttunut tiuhemmaksi, jonka vuoksi 100km/h nopeudessa kierroksia n. 2000-2200 kuormasta riippuen. Mutta onko myös turbiinin vasta motarinopeuksissa tapahtuva lukkiutuminen ominaisuus? Käsittääkseni ainakin e39 korimallien kohdalla turbiini on lukossa ihan maantienopeuksissakin...

                              b.) turbiinin lukkiutumisen elektroniikassa tai sen ohjauksessa on jokin tyypillinen vika, joka tuntuu esiintyvän useammallakin kirjoittajalla.

                              Onko kellään sellaista bensastepillistä M52TU/M54 moottorista e46:sta, jossa turbiini olisi lukkiutuneena jo maantienopeuksissa?
                              E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                              Comment

                              • Convertible
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2003
                                • 2638
                                • Turku

                                #60
                                Originally posted by Netsk View Post
                                Totta. En ole koskaan omistanut yhtäkään autoa jossa olisi näin paljon vikoja kun E46:osessa. Siis ei mitään pikkuvikoja vaan nimenomaan vikoja moottorissa, voimansiirrossa, bensajärjestelmässä jne.

                                Ennen bemarin omistaista en ollut edes kuullukaan mistään autosta joka leviäisi näin paljon käsiin kokoajan. Enkä varmasti ole yksin mielipiteessäni. E90 on taas ollut iso harppaus eteenpäin laadullisesti, tosin siinä on alkanut noita sähkövikoja esiintymään nyt suurenevissa määrin.
                                Ihmeellistä, minulla on ollut yli kymmenen E46sta, eikä niistä ole hajonnut mitään ihmeellistä. Neloskoneesta vaihdettu puolat takuuseen ja ketjun ohjuri. Kuutosista keskuslukon aivoboksi, dsc ja koneen anturi, muuten ihan perussettiä. Kaikki E46et on tosin olleet bensa koneilla.
                                F25 X3 35d
                                E87 118i
                                E46 330ti
                                E46 M3
                                E30 M3
                                E30 M3 Convertible
                                Z3 Roadster

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎