Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330Ia, turbiinissako vikaa?? alavääntö kadoksissa?#KORJATTU#!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    E46 330Ia, turbiinissako vikaa?? alavääntö kadoksissa?#KORJATTU#!

    Vika selvinnyt Post#73


    Terve,

    Autona toimii 330ia -02

    Oon alkanut miettimään tuota autoni toimintaa nyt tässä talven mittaan ja ominaisuudet voimansiirrossa / vaihdelaatikon toiminnassa mietitytää lähinnä.

    Laatikko vaihtaa todella nätisti joka pykälälle, ei siinä mitään. Kuitenkin, jos ajan esim. 100 km/h nopeuttta ja alan painaa maltillisesti kaasua, niin hetkenpäästä kierrokset niiaa noin 200-300 rpm ja vasta sitten auto lähtee kiihtymään. Samalla auton alta alkaa kuulua vaimeaa jyrinää. Kuitenkin kiihtyminen on tasaista ja mitään nykimistä ei tähän liity. Tälläistä ei esiinny tuota alhaisemmilla nopeuksilla. Jyrinä voi mielestäni tulla joko laatikosta tai sitten perästä? :think

    Toinen mikä mielestäni on erilailla kuin ennen, on että laatikko ei vaihda pienemmälle yhtä herkästi kuin aikaisemmin? Joskus kun painaa kaasua, niin tuntuu että voisihan täää lähtee keposammin kiihtymään, mutta siihen tarvittaisiin pienempi pykälä. Saattaa kyllä tämäkin ominaisuus liittyä tuohon kierrosten niiaamiseen?

    Edit: Lisätään vielä se ominaisuus, että tyhjäkäyntikierrokset on vain noin 520-600 rpm, vaihteen ollessa D-asennossa. Ei sekään kait normaalia ole.

    Osaako kukaan päätellä mistä kenkä puristaa tässä kohtaa, vai onko vika vaan kuskin luulotaudissa?
    Last edited by fastandfurious; 16-05-2010, 22:39.
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98
  • Eetu
    Banned
    • Oct 2008
    • 2843

    #2
    Itse aloittasin vaihtamalla laatikkoon uudet öljyt ja suodattimen.

    Comment

    • fastandfurious
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1731
      • Tampesteri

      #3
      Originally posted by Eetu View Post
      Itse aloittasin vaihtamalla laatikkoon uudet öljyt ja suodattimen.
      Autolla on nyt ajettu 160tkm, eikä öljyjä ole koskaan vaihdettu lootaan. Paljon on ollut puhetta siitä paskahalvauksesta jonka loota voi saada operaatiosta, siksi en ole ainakaan vielä vaihdattanut öljyjä siihen.

      Eriasia olisis sitten jos joudutaan enemmän muutenkin aukomaan laatikkoa.:think Mutta kait tätä voisi ainakin harkita?
      ---------------------------------------------------
      E91 325d M-Sport
      ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
      E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #4
        Originally posted by fastandfurious View Post
        Autolla on nyt ajettu 160tkm, eikä öljyjä ole koskaan vaihdettu lootaan. Paljon on ollut puhetta siitä paskahalvauksesta jonka loota voi saada operaatiosta, siksi en ole ainakaan vielä vaihdattanut öljyjä siihen.

        Eriasia olisis sitten jos joudutaan enemmän muutenkin aukomaan laatikkoa.:think Mutta kait tätä voisi ainakin harkita?
        Ei kai siinä ole paskahalvauksen vaaraa jos öljynvaihto suoritetaan ns. huuhtelemalla. :think
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • Jka
          BTCF Member
          • Sep 2009
          • 214
          • jyväskylä

          #5
          Mä vaihdatin ~165tkm kohdalla laatikkoon öljyt ja toiminta muuttu ehkä vähän herkemmäksi. Sen jälkeen ajettu paljon ilman mitään ongelmia. Juurikin huuhtelemalla oikein vaihdettuna tämä siis
          E70 X5 4.8i
          ex: E46 325Ci

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #6
            Laatikkosi arpoo pykäliä monen muuttujan mukaan, esim:

            -miten syvälle painat kaasun
            -miten NOPEASTI painat kaasua
            -millainen ajotapa on ollut aiemmin
            -onko liukasta
            -jne...

            Jos ei vaihda mielestäsi pienempää ajoissa, oletko painanut kaasua hyvin rauhallisesti? Tällöin ei kovin herkästi vaihdakkaan, vaan vedättää taloudellisesti isommalla.

            Kokeile survaista kaasua vähän nopeammalla liikkeellä, vaikka et pohjaan painaisikaan, pienempi pykälä löytyy herkemmin!

            Comment

            • fastandfurious
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1731
              • Tampesteri

              #7
              Originally posted by Risto113 View Post
              Laatikkosi arpoo pykäliä monen muuttujan mukaan, esim:

              -miten syvälle painat kaasun
              -miten NOPEASTI painat kaasua
              -millainen ajotapa on ollut aiemmin
              -onko liukasta
              -jne...

              Jos ei vaihda mielestäsi pienempää ajoissa, oletko painanut kaasua hyvin rauhallisesti? Tällöin ei kovin herkästi vaihdakkaan, vaan vedättää taloudellisesti isommalla.

              Kokeile survaista kaasua vähän nopeammalla liikkeellä, vaikka et pohjaan painaisikaan, pienempi pykälä löytyy herkemmin!

              Tämä on aivan totta. Nyttemmin on tietysti vaikeeta edes koittaa saada herkisteltyä ajotavan mukaan, kun on niin pirun liukastakin.

              Mutta mitenkäs tuo jyrinä ja kierrosten niiaaminen? Liittyykö mihin?

              Taidan koittaa tuota ölpän vaihtoa. Onko tampereen seudulla Benkara se paikka missä tämä operaatio kannattaisi suorittaa? Vai vienkö merkkiliikkeeseen? :think
              ---------------------------------------------------
              E91 325d M-Sport
              ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
              E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                #8
                Tietysti vikakoodeja ja livedataa voisi ihmetellä ennen isompia remontteja :think
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by fastandfurious View Post
                  Terve,

                  Autona toimii 330ia -02

                  Oon alkanut miettimään tuota autoni toimintaa nyt tässä talven mittaan ja ominaisuudet voimansiirrossa / vaihdelaatikon toiminnassa mietitytää lähinnä.

                  Laatikko vaihtaa todella nätisti joka pykälälle, ei siinä mitään. Kuitenkin, jos ajan esim. 100 km/h nopeuttta ja alan painaa maltillisesti kaasua, niin hetkenpäästä kierrokset niiaa noin 200-300 rpm ja vasta sitten auto lähtee kiihtymään. Samalla auton alta alkaa kuulua vaimeaa jyrinää. Kuitenkin kiihtyminen on tasaista ja mitään nykimistä ei tähän liity. Tälläistä ei esiinny tuota alhaisemmilla nopeuksilla. Jyrinä voi mielestäni tulla joko laatikosta tai sitten perästä? :think

                  Toinen mikä mielestäni on erilailla kuin ennen, on että laatikko ei vaihda pienemmälle yhtä herkästi kuin aikaisemmin? Joskus kun painaa kaasua, niin tuntuu että voisihan täää lähtee keposammin kiihtymään, mutta siihen tarvittaisiin pienempi pykälä. Saattaa kyllä tämäkin ominaisuus liittyä tuohon kierrosten niiaamiseen?

                  Osaako kukaan päätellä mistä kenkä puristaa tässä kohtaa, vai onko vika vaan kuskin luulotaudissa?
                  Ja tähänkin ihan ensimmäisenä, mitkä/minkä kokoiset renkaat ovat ja ovat olleet lähiaikoina alla?
                  Onko pienten imuvuotojen mahdollisuus poissuljettu?

                  Comment

                  • fastandfurious
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1731
                    • Tampesteri

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Ja tähänkin ihan ensimmäisenä, mitkä/minkä kokoiset renkaat ovat ja ovat olleet lähiaikoina alla?
                    Onko pienten imuvuotojen mahdollisuus poissuljettu?
                    Kiinnitin kyseiseen ominaisuuteen huomiota ekankerran ihan loppu syksystä. Tuolloin alla oli GY eagle F1:set 225/45/17 - koossa. Nyt talvella alla on ollut Michelinlinin X-North:it samassa koossa. Imuvuotoa olen itsekin ajatellut myös, koska tähän liittyy mielestäni myös liian matala "tyhjäkäynti" vaihteen ollessa D-asennossa. Voi toki olla, että kuvittelenkin vaan?!

                    Mistähän tuota imuvuotoa voisi alkaa metsästämään erityisesti tässä koneessa? haitarikumit on katsottu viime kesänä, kun kaasuläppä meni vaihtoon. :think Se tehtiin kyllä merkkiliikkeessä, joten kaikki on mahdollista varmaan siltäkin jäljiltä..?
                    ---------------------------------------------------
                    E91 325d M-Sport
                    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                    Comment

                    • Bouma
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 3108
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by fastandfurious View Post
                      Tämä on aivan totta. Nyttemmin on tietysti vaikeeta edes koittaa saada herkisteltyä ajotavan mukaan, kun on niin pirun liukastakin.

                      Mutta mitenkäs tuo jyrinä ja kierrosten niiaaminen? Liittyykö mihin?

                      Taidan koittaa tuota ölpän vaihtoa. Onko tampereen seudulla Benkara se paikka missä tämä operaatio kannattaisi suorittaa? Vai vienkö merkkiliikkeeseen? :think
                      RK-Cityhuolto on todella pätevä paikka. Tulee omaa autoa käytettyä nykyään siellä. Metro-Auton vanha huoltopäällikkö omistaa kyseisen mestan ja BMW tuntemusta löytyy. Myös Metron vanhoja asentajia hommissa.

                      MB CLS-12 350CGI AMG

                      MYSTINEN.FI

                      Comment

                      • fastandfurious
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1731
                        • Tampesteri

                        #12
                        Originally posted by Bouma View Post
                        RK-Cityhuolto on todella pätevä paikka. Tulee omaa autoa käytettyä nykyään siellä. Metro-Auton vanha huoltopäällikkö omistaa kyseisen mestan ja BMW tuntemusta löytyy. Myös Metron vanhoja asentajia hommissa.

                        http://www.rkch.fi/

                        Kiitos vinkistä. Enpä muuten tiennytkään tosta. Taidanpa käyttää potilasta siellä sitten.
                        ---------------------------------------------------
                        E91 325d M-Sport
                        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by fastandfurious View Post
                          Kiinnitin kyseiseen ominaisuuteen huomiota ekankerran ihan loppu syksystä. Tuolloin alla oli GY eagle F1:set 225/45/17 - koossa. Nyt talvella alla on ollut Michelinlinin X-North:it samassa koossa. Imuvuotoa olen itsekin ajatellut myös, koska tähän liittyy mielestäni myös liian matala "tyhjäkäynti" vaihteen ollessa D-asennossa. Voi toki olla, että kuvittelenkin vaan?!

                          Mistähän tuota imuvuotoa voisi alkaa metsästämään erityisesti tässä koneessa? haitarikumit on katsottu viime kesänä, kun kaasuläppä meni vaihtoon. :think Se tehtiin kyllä merkkiliikkeessä, joten kaikki on mahdollista varmaan siltäkin jäljiltä..?
                          Eli viittaa kyllä siinä tapauksessa pieneen imuvuotoon että rengaskoko ei ole ylikokoinen, eli tässä tapauksessa esim.235/45-17", vaan tosiaan 225/45-17".
                          Mikään mahdoton imuvuoto ei siellä ole jos moottorin vikavalo ei siitä ole missään vaiheessa syttynyt, eikä kierrosten liian alas putoamimista vielä tapahdu esim.risteyksiä lähestyttäessä jarrutettaessa?
                          Jos kuitenkin kierrokset putoavat paikallaan D-asennossa selvästi, viittaisi myös tämä lievään imuvuotoon.
                          Koodit lukemalla jos sieltä löytyy lambdaherjoja, niin imuvuoto on lähes varma.
                          Ongelma näissä imuvuodoissa vain on se että se voi olla lähes missä tahansa imupuolen letkuista, huohotinjärjestelmästä tai mistä tahansa moottorin tiivisteestä?
                          Minä olen nykyisin lähes kaikki vuodot löytänyt joko isoista imuputkista, huohotinputken haitarin halkeamasta, imusarjan takapään kumiplommeista tai/ja imusarjan päältä suojalevyn alta löytyvästä pitkästä alipaineletkusta.

                          Comment

                          • fastandfurious
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1731
                            • Tampesteri

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Eli viittaa kyllä siinä tapauksessa pieneen imuvuotoon että rengaskoko ei ole ylikokoinen, eli tässä tapauksessa esim.235/45-17", vaan tosiaan 225/45-17".
                            Mikään mahdoton imuvuoto ei siellä ole jos moottorin vikavalo ei siitä ole missään vaiheessa syttynyt, eikä kierrosten liian alas putoamimista vielä tapahdu esim.risteyksiä lähestyttäessä jarrutettaessa?
                            Jos kuitenkin kierrokset putoavat paikallaan D-asennossa selvästi, viittaisi myös tämä lievään imuvuotoon.
                            Koodit lukemalla jos sieltä löytyy lambdaherjoja, niin imuvuoto on lähes varma.
                            Ongelma näissä imuvuodoissa vain on se että se voi olla lähes missä tahansa imupuolen letkuista, huohotinjärjestelmästä tai mistä tahansa moottorin tiivisteestä?
                            Minä olen nykyisin lähes kaikki vuodot löytänyt joko isoista imuputkista, huohotinputken haitarin halkeamasta, imusarjan takapään kumiplommeista tai/ja imusarjan päältä suojalevyn alta löytyvästä pitkästä alipaineletkusta.
                            Kiitos, kuulostaa loogiselta. Taidankin toistaiseksi jättää tuon laatikon ihan noin, ja keskittyä imuvuodon metsästämiseen..? Täytyy vaan löytää tunnollinen paja, joka oikeasti viitsii sen metsästää, eikä myy "hyvä se on:ta".
                            Last edited by fastandfurious; 24-02-2010, 22:52.
                            ---------------------------------------------------
                            E91 325d M-Sport
                            ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                            E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                            Comment

                            • fastandfurious
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1731
                              • Tampesteri

                              #15
                              Osaako kukaan sanoa, paljonko tässä tulisi olla "tyhjäkäyntikierrokset" D-silmässä seisoessa esimerkiksi liikennevaloissa?
                              ---------------------------------------------------
                              E91 325d M-Sport
                              ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                              E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎