Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 alatukivarsien erot / tunnistusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuoppo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 558
    • Joensuu

    #16
    Tukivarsiin on tullut myös jonkinlainen päivitys vuosi tuhannen vaihteessa, jossa suurin muutos taisi olla takapuslan halkaisijan kasvaminen 60-> 66mm ja olikohan, että myös "ola-pallojen" kestävyyttä parannettiin. Vanhan ja uuden tukivarren erottaa, siitä että uusissa on enemmän reikiä verrattuna vanhoihin. Tällähän ei niin hirveästi ole merkitystä, mutta ainakin tuosta näkee onko tukivarsia jo vaihdettu kertaalleen.
    G30 530e xDrive iPerformance -20
    E70 X5 xDrive40d -10

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #17
      Originally posted by jsk View Post
      Kuuluuko nuiden ulompien alapallonivelten joustaa yhtään? Ku molemmilla puolilla antaa hivenen periksi ku sorkkaraudan kans väänteli.
      Erotitko nyt varmasti oliko kyse keikkumisesta vai siitä että pallo ihan liikkuu nivelpesän pohjaa kohti/siitä ulospäin?

      Toisekseen, varaan vääntöraudan lisäksi tälläiset (mutta isot) mukaan palloja ihmetellessä:



      Varmaa tuomiota varten sitä palloa pitäisi voida pakottaa molempiin suuntiin.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • m1ccool
        Newbiemmer
        • May 2009
        • 18
        • Helsinki

        #18
        Täällä tuli myös juuri vaihdettua eBaystä tilatut Meyle HD:t alle. Paketti sisälsi alatukivarret erikseen vaihdettavilla alapallonivelillä, koiranluut ja puslat postikuluineen kotiovelle 12 päivässä kannettuna hintaan 374e. Laatukamaa. Puoli/osa kerrallaan vaihtoa ei voi suositella jo pelkän aurauskulmasäätövaivan takia.

        Autona 9/00 e46 coupe, jossa m-sport alusta. M-sport alatukivarret tarvii kyseiseen alustaan realoem.com:iin perustuen mallista 11/00 alkaen. Olisihan tuohon varmasti m-sport2 alatukivarret sopineet, mutta turha sijoittaa 80e lisää vain varman päälle pelatakseen. Säädöt onnistuivat, kuten tässä tapauksessa kuuluukin, erittäin loistavasti. Suosittelen kyseistä osapakettia!

        Itse kotioloissa osia vaihdettaessa kannattaa huomioida ulkoisten pallonivelten vaikeahko irroitettavuus. Puslat ja sisemmät pallonivelet lähtivat helposti, mutta ulommat nivelet eivät irronneet pallonivelhaarukka + leka yhdistelmällä. Apuna jouduttiin käyttämään paineilmavasaraa, jolloin kartiomaiset niveltapit tipahtivat alas. Kasaaminen onnistuu nopeasti, kunhan käytettävä on räikkäavaimet ja kiintolenkit 22ml asti.
        BMW 325i A e93
        ex: BMW 320Ci e46

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #19
          Originally posted by m1ccool View Post
          pallonivelhaarukka + leka..... paineilmavasaraa......
          Melkosen raisua kalua ollut käytössä. Tulitko ajatelleeksi mihin se paineilmataltan lyönnin aiheuttama veto kohdistuu kun ajat taltalla kartiotapin päähän(venähtää meinaan ne pehmoset iskarinyläpään 8mm ruuvit joiden varassa tolppa roikkui)? Ei sulla kumminkaan ollut olka-akseli tuettuna kun täryytitte? Paineilmataltta ja 3/4" pulttipyssyt on kivoja mut niillä saa jo rikottuakin paikkoja

          Onhan BMW:issä typerän loiva (nai tiukkaan kiinni) kartio mutta nekin irtoaa.

          1) Pallonivelen ulosvedin paikalleen sen verta tiukkaan kuin saa , rostoffia voi roiskaista uskon vahvistamiseksi. Odottelua. Jos ei laukea itsekseen niin napautus ulosvetimen päähän.

          2) Toinen tapa on kammeta vääntöraudalla tukivarren päätä poispäin reiästä (roikkua ei tarvi , vähä malliksi vedättää vaan alaspäin) ja lyönti vasaralla sivusta tukivarren nivelpesään.
          1 lyönti per puoli riittää , jos vasara on aikuisten mallia ja LYÖDÄÄN eikä naputella.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            #20
            Maylen HD alatukivarret = meteliä kabiiniin?
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #21
              Originally posted by Dani View Post
              Maylen HD alatukivarret = meteliä kabiiniin?
              Ei ollenkaan.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #22
                Asia selvä, jostain täältä luin että melu kabiiniin olisi lisääntynyt kun ovat asentaneet Maylen HD alatukivarret, mutta jos ei niin sehän on vaan hyvä asia.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Originally posted by Dani View Post
                  Asia selvä, jostain täältä luin että melu kabiiniin olisi lisääntynyt kun ovat asentaneet Maylen HD alatukivarret, mutta jos ei niin sehän on vaan hyvä asia.
                  Kova hela vois tehdä sen mutta Meylen HD ei oo mitään umpi-race tavaraa.
                  Kulmat muuttuu niihin tukivarsiin siirryttäissä ja se voi jotain rengasääntä tehdä , ehkä , emmätiiä (autoista ylipäätään sillee ymmärrä.)
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • m1ccool
                    Newbiemmer
                    • May 2009
                    • 18
                    • Helsinki

                    #24
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Melkosen raisua kalua ollut käytössä. Tulitko ajatelleeksi mihin se paineilmataltan lyönnin aiheuttama veto kohdistuu kun ajat taltalla kartiotapin päähän(venähtää meinaan ne pehmoset iskarinyläpään 8mm ruuvit joiden varassa tolppa roikkui)? Ei sulla kumminkaan ollut olka-akseli tuettuna kun täryytitte? Paineilmataltta ja 3/4" pulttipyssyt on kivoja mut niillä saa jo rikottuakin paikkoja

                    Onhan BMW:issä typerän loiva (nai tiukkaan kiinni) kartio mutta nekin irtoaa.

                    1) Pallonivelen ulosvedin paikalleen sen verta tiukkaan kuin saa , rostoffia voi roiskaista uskon vahvistamiseksi. Odottelua. Jos ei laukea itsekseen niin napautus ulosvetimen päähän.

                    2) Toinen tapa on kammeta vääntöraudalla tukivarren päätä poispäin reiästä (roikkua ei tarvi , vähä malliksi vedättää vaan alaspäin) ja lyönti vasaralla sivusta tukivarren nivelpesään.
                    1 lyönti per puoli riittää , jos vasara on aikuisten mallia ja LYÖDÄÄN eikä naputella.
                    Juu, järeitä menetelmiä, tosin kohtuudella käytettynä. Pari kopautusta pallonivelhaarukkaan sen ollessa kartiotapin ympärillä, mutta ei auttanut. Tuossa, kuten sanoitkin, ei kovin kannata hakata alaspäin. Sen jälkeen naputeltiin tylpällä paineilmavasaralla maltillisesti sivusuunnassa kartiotappia ympäröivään osaan, eikä mainittavia jälkiä jäänyt.

                    Dani, en huomannut mitään eroa melussa vaihdettuani Meyle HD:n alatukivarret ja puslat. Mikäli nuo puslat olisi korvannut Powerflexeillä, niin asia olisi voinut olla toisin.
                    Last edited by m1ccool; 07-09-2010, 00:07.
                    BMW 325i A e93
                    ex: BMW 320Ci e46

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      #25
                      Powerflexeillä melu kasvaa jos ajettava pinta on huono varsinkin maantienopeuksissa. Hyväpintaisella asfaltilla tai hitaassa vauhdissa ei eroa huomaa.

                      Comment

                      • bmw330ci
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 231
                        • Etelä-Suomi

                        #26
                        Originally posted by Antsah View Post
                        Powerflexeillä melu kasvaa jos ajettava pinta on huono varsinkin maantienopeuksissa. Hyväpintaisella asfaltilla tai hitaassa vauhdissa ei eroa huomaa.

                        Jees näinhän se menee. Itsellä kanssa muutaman tuhannen km kokemus meyle hd tukivarsista + powerflexeistä.

                        Comment

                        • unskelotti
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 92
                          • Espoo

                          #27
                          Originally posted by bmw330ci View Post
                          Jees näinhän se menee. Itsellä kanssa muutaman tuhannen km kokemus meyle hd tukivarsista + powerflexeistä.
                          Pari viikkoa on ollut Meyle HD -tukivarret puslineen alla, enkä oo huomannut oleellista eroa rengasmelussa. Kulmat mittautin ja säädätin myös, ja oli kyllä aihettakin.
                          E91 325d (04/2008)
                          Ex: E46 330iAT (10/2000)

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #28
                            Itseltäni löytyy kokemuksia ainoastaan orkkis alatukivarsista ja powerflexeistä, mutta ei Maylen HD tukivarsista+powerflexeistä.
                            Orkkis+powerflexit ei mun korvaan tuonnut mitenkään enemään melua, saattaa toki johtu 235/35 + 265/30 -19" rengastuksesta jotka nyt muutenkin ovat "hiukan" äänekkäät.

                            Vähän arveluttaa hommata Maylen HD tukivarret + powerflexit (rengasmelun kasvun takia), vai pitäiskö suoraan vaan hommata orkkis M-Sport alatukivarret ja niihin powerflexit? :think
                            Mitään hyshys autoa en siis hae, siitä pitää Bastuck pönttö huolen, mutta en kuitenkaan hae huomattavaa melun kasvuakaan kajuutaan.
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • Jisv
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2008
                              • 461
                              • Pori

                              #29
                              Originally posted by Dani View Post
                              Vähän arveluttaa hommata Maylen HD tukivarret + powerflexit (rengasmelun kasvun takia), vai pitäiskö suoraan vaan hommata orkkis M-Sport alatukivarret ja niihin powerflexit? :think
                              Mitään hyshys autoa en siis hae, siitä pitää Bastuck pönttö huolen, mutta en kuitenkaan hae huomattavaa melun kasvuakaan kajuutaan.
                              Se valmistaja on MEYLE
                              Ja niissä hd-tukivarsissahan on kait aina puslat valmiiksi kiinni, vai saako niitä ilmankin? No enivei, sai tai ei, otat puslilla olevat ja ajat ne ensin loppuun, vaihdat vasta sitten powerflexeihin. Ei tartte arpoa enää.
                              e46 non m-sport touring
                              Dieselin kulutus

                              Comment

                              • Dani
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2007
                                • 3847
                                • Espoo

                                #30
                                Meyle siis joo

                                Mutta saa joo ilman kumihelaa (132.67€/kpl):


                                Ja molemmille puolille heloilla (306.38€/pari):


                                Sit näköjään löytyy M-Sport II sopiva alatukivarsi, kenen valmistama tämä mahtaa olla (187.16€/kpl.)?


                                Ja toinen no-name M-Sport II tukivarsi (136.07€/kpl):


                                ..taidan ostaa nuo Meyle HD ilman kumiheloja ja 66mm Powerflexit prässään sitten tallilla kiinni.
                                sigpic
                                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎