e46 Kardaanin tukilaakerin vaihto??? jyrinää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • iikka
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2597
    • Oulu

    #16
    Originally posted by TJJ View Post
    Tuo nivel pitäisi purkaa, puhdistaa ja tutkia laakeripesät. Siellä voi olla koloja/kulumia kuulissa tai nivelen rungossa ja se aiheuttaa nuo ongelmat. Tuo kuitenkin on loogisin vikapaikka jos kardaanin nivel on kunnossa. Tuohon vakionopeusniveleen on oma erikoisrasva, joten ihan mitä tahansa Bilteman vaseliinia sinne ei kannata laittaa.

    okei... perkl.. pitäsköhän tuo investoida ja ostaa uudet kardaanin ristikot ja tuo vakionopeusnivel.. sitte tuntus että nekö laittaa niin pitäs tärinä loppua..

    osaako joku tulkita tätä? http://www.realoem.com/bmw/showparts...00&hg=26&fg=05
    eli tuleeko tossa kaikki hilppeet? jos ostas koko paskan kerralla uuden niin ei tarttis arpoa..
    Last edited by iikka; 17-07-2010, 20:31.
    Speed costs, how fast you wanna go?

    Comment

    • iikka
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 2597
      • Oulu

      #17
      käytin autoa korjaamolla ja sieltä tuli tuomio että ristikossa oli väljyyttä ja vakionopeusnivelkään ei enää ollut aivan älyssään..

      eli nyt tilasin kokonaan uuden täydellisen kardaanin, jospa sen kokopakettina ruuvaa paikalleen niin rupee väpätykset katoaan.. ilmotan miten kävi ku saan sen asennettua
      Speed costs, how fast you wanna go?

      Comment

      • kmn
        Moderator
        • May 2009
        • 6023
        • Sipoo

        #18
        Kuis kävi? :think

        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
        --
        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

        Comment

        • iikka
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 2597
          • Oulu

          #19
          tänään laitettiin uusi täydellinen kardaani paikalleen ja loppu jyrinät siihen ilmeisesti vakionopeus nivelessä tai ristikossa tai niissä molemissa oli jotain pientä kulumisen oireita, eipä jaksanut ruveta arpoon joten helpoimmalla pääsi ku osti ton täydellisen kardaanin..
          Speed costs, how fast you wanna go?

          Comment

          • tomppa84
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 60

            #20
            Tärisee!!!

            Itellä autossa samat oireet kuin sinulla iikka. Elikkäs ostitkos koko kardaanin sekä vakionopeusnivelen? Mistä sait ja mihin hintaan?

            Mitä jutuista sain selvää, niin vakionopuesnivelen voi purkaa ja laittaa uudet rasvat-vai kannattaako ostaa suoraan uusi? Voiko kardaanin tärinä johtua pelkästään vakionopeusnivelen rasvanpuutteesta?

            Comment

            • iikka
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2597
              • Oulu

              #21
              Originally posted by tomppa84 View Post
              Itellä autossa samat oireet kuin sinulla iikka. Elikkäs ostitkos koko kardaanin sekä vakionopeusnivelen? Mistä sait ja mihin hintaan?

              Mitä jutuista sain selvää, niin vakionopuesnivelen voi purkaa ja laittaa uudet rasvat-vai kannattaako ostaa suoraan uusi? Voiko kardaanin tärinä johtua pelkästään vakionopeusnivelen rasvanpuutteesta?
              schmiedmannilta tilasin.. hinnat pyörii 650-750€ välissä..

              kardaani tulee aivan täydellisenä eli laatikonpään rättikumia ja perän vakionopeusniveltä myöten.. ilmeisesti tasapainotettu täydellisenä pakettina!
              Speed costs, how fast you wanna go?

              Comment

              • kmn
                Moderator
                • May 2009
                • 6023
                • Sipoo

                #22
                Huhhuh, onpa hinnat näin "halpanakin"...... Jos miettii, että kaikki nuo pikkunippelit uusisi + ristikko ja tasapainotus, niin ollaan about puolessa tuosta? Varmaan purkuautosta "uusi" ennemmin.

                Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                --
                Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #23
                  Originally posted by kmn View Post
                  Varmaan purkuautosta "uusi" ennemmin.
                  Ja sitten saa toisen sökön? Ei ole montaa E36 jossa ristikot ei takertele.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • kmn
                    Moderator
                    • May 2009
                    • 6023
                    • Sipoo

                    #24
                    Originally posted by Cell View Post
                    Ja sitten saa toisen sökön? Ei ole montaa E36 jossa ristikot ei takertele.
                    Ei ole ei, mutta et voi kieltää ettekö sellaista olisi.. Ehkä viisainta olisi tosiaan vaihdattaa ristikko ja tasapainottaa kardaani. Siten tulee varmasti hyvä pienemmällä rahalla.. Noh, katsotaan onko tuohon edes tarvetta meikäläisen osalta sen jälkeen, kun kaikki hiton kumit ja puslat on pistetty...

                    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                    --
                    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1228
                      • LAHTI

                      #25
                      Vinkki Vakionopeusnivelen laakerikuulista...

                      Originally posted by tomppa84 View Post
                      Itellä autossa samat oireet kuin sinulla iikka. Elikkäs ostitkos koko kardaanin sekä vakionopeusnivelen? Mistä sait ja mihin hintaan?

                      Mitä jutuista sain selvää, niin vakionopuesnivelen voi purkaa ja laittaa uudet rasvat-vai kannattaako ostaa suoraan uusi? Voiko kardaanin tärinä johtua pelkästään vakionopeusnivelen rasvanpuutteesta?

                      Tässä korjaus/tekohengitys vinkki vakionopeusnivelen
                      korjaukseen esim. jos kyseessä on ns. Isovakionopeusnivel eli osta
                      Laakeriliikkeestä 6-kpl 20mm irtolaakerikuulia jotka maksaa yht. 9€/6-kpl eli sillä voi korjata nivelen ja toki hyvät vaseliinit sisään.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by Cell View Post
                        Ja sitten saa toisen sökön? Ei ole montaa E36 jossa ristikot ei takertele.
                        Miksi pitäisi ostaa "sökö"? Valitsee vain hyllystä sen sen ehjän takuupurkuosan?
                        Eli esim.minä olen jokusen kymmenen täydellistä BMW:n takuupurkuosa kardaania ostanut kolarivaurioituneiden tilalle, eikä ole yhtäkään viallista tai takertelevilla nivelillä olevaa kardaania vielä kukaan pakottanut ostamaan?

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6023
                          • Sipoo

                          #27
                          Heitetääs vielä jatkokysymyksiä, eli tosiaan uusi kardaanin tukilaakeri kesti tasan yhden vedon..

                          Oireet alkoivat siis tuossa kesän aikana ja pahimmillaan on sillon, kun esim. suljetulla alueella luistosta korjaa ja alkaa ottamaan taas pitoa --> RUTUTUTUTTUU ja tuntuu, että kardaani tulee hyttiin! Aluksi ei siis kuulostanut noin pahalta ja kuvittelin oikeasti rutinan tulevan takakynkän puslista, koska perä vaelteli muutenkin - kunnes yksi ilta yhtäkkiä luovutti totaalisesti..

                          Ei muutaku uutta tukilaakeria tilalle. Sanottakoon se, että kardaani meni samoille booreille ja esijännitys tehtiin oikein. Kuvittelin kyllä seuraavat 200km rutinan tulevan takakynkän puslista, mutta ei - paskaksihan se meni, taas ja yhdellä vedolla! Niin ja tukilaakerin hajoaminen tuli kyllä varmistettua tuon yhden vedon jälkeen seuraavan 200 miittikilometrin aikana..

                          Eli tilaukseen menossa nyt sitten vaihelodjan tukikumit, moottorin tukikumit. Rättinivel näytti ihan asialliselta ja on vaihdettu viime kesänä, joten en usko sen olevan syyllinen. Mistä muusta voisi johtua, että rikkoo tukilaakerin toistuvasti?

                          Auto ei siis erityisesti täristä missään nopeuksissa, ei jurise tai mitään, mutta kardaani vaan tuntuu lähtevän lentoon tunnellissaan, kun polkasee vähän äkäsemmin. Eli paskana on, mutta miksi hajoaa jatkuvasti? En usko johtuvan itse kardaanista/sen tasapainotuksesta, koska edellinen tukilaakeri hajosi kuitenkin pikkuhiljaa.. Vakionopeusniveltähän näissä E36:ssa ei käsittääkseni ole? Niin ja takakelkan puslat vaihdettu nyt keväällä kaikki ja korissa on kiinni ihan oikeasti.

                          Uusi osa paikalleen laitettu ja ensimmäisen risteyksen jälkeen sama rutina jatkuu!

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • tomppa84
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 60

                            #28
                            tärisee

                            Ite en ole tehnyt tärinälle veil mitää, ku malttaa pintakaasulla ajella niin onnistuu. En usko syyllisen olevan kardaanin ristikoiden enkä vakionopeusnivelen mitä ei edes taida tosiaa olle 320 E46. Kun saan auton nosturille, niin laatikon tukikumit sekä moottorin tukikumit tarkastukseen.

                            Originally posted by kmn View Post
                            Heitetääs vielä jatkokysymyksiä, eli tosiaan uusi kardaanin tukilaakeri kesti tasan yhden vedon..

                            Oireet alkoivat siis tuossa kesän aikana ja pahimmillaan on sillon, kun esim. suljetulla alueella luistosta korjaa ja alkaa ottamaan taas pitoa --> RUTUTUTUTTUU ja tuntuu, että kardaani tulee hyttiin! Aluksi ei siis kuulostanut noin pahalta ja kuvittelin oikeasti rutinan tulevan takakynkän puslista, koska perä vaelteli muutenkin - kunnes yksi ilta yhtäkkiä luovutti totaalisesti..

                            Ei muutaku uutta tukilaakeria tilalle. Sanottakoon se, että kardaani meni samoille booreille ja esijännitys tehtiin oikein. Kuvittelin kyllä seuraavat 200km rutinan tulevan takakynkän puslista, mutta ei - paskaksihan se meni, taas ja yhdellä vedolla! Niin ja tukilaakerin hajoaminen tuli kyllä varmistettua tuon yhden vedon jälkeen seuraavan 200 miittikilometrin aikana..

                            Eli tilaukseen menossa nyt sitten vaihelodjan tukikumit, moottorin tukikumit. Rättinivel näytti ihan asialliselta ja on vaihdettu viime kesänä, joten en usko sen olevan syyllinen. Mistä muusta voisi johtua, että rikkoo tukilaakerin toistuvasti?

                            Auto ei siis erityisesti täristä missään nopeuksissa, ei jurise tai mitään, mutta kardaani vaan tuntuu lähtevän lentoon tunnellissaan, kun polkasee vähän äkäsemmin. Eli paskana on, mutta miksi hajoaa jatkuvasti? En usko johtuvan itse kardaanista/sen tasapainotuksesta, koska edellinen tukilaakeri hajosi kuitenkin pikkuhiljaa.. Vakionopeusniveltähän näissä E36:ssa ei käsittääkseni ole? Niin ja takakelkan puslat vaihdettu nyt keväällä kaikki ja korissa on kiinni ihan oikeasti.

                            Uusi osa paikalleen laitettu ja ensimmäisen risteyksen jälkeen sama rutina jatkuu!

                            Comment

                            • bimmer_
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 851
                              • Suomi

                              #29
                              Uppailua..

                              Eli kuinkas tämä esijännitys tapahtuu, Näin niinkuin kaikessa yksinkertaisuudessa Tuli tuossa kesällä vaihdettua ja kestihän se melkein jouluun asti Onkos joku muu taistellut e34:sen jyrinän kanssa? Muutamaa olen ajanut ja melkein jokaisessa on ollut tärinä/vapina/jyrinä ongelmia..
                              Seonsekinnusenjoukokinnulasta

                              e46 320i Touring -04
                              e36 328i -97 Sedan Ralliauto

                              Comment

                              • Benzi87
                                BTCF Member
                                • Feb 2011
                                • 1106
                                • Oulu

                                #30
                                Minuaki kiinnostaisi tuo miten se esijännitys tehdään kun on pitäis omaan autoon vaihtaa kans jotain kardaanille?! :think
                                En ole vielä kerennyt/viitsinyt alkaa tutkimaan mitä on väljänä.
                                Paikoiltaan kun rupeaa kiihdyttämään kunnolla niin kuuluu sellanen vaimea jyrinä.
                                Sama vaimea jyrinä kuuluu myös suuremmassa nopeudessa kun rupeaa kiihdyttämään kaasu pohjassa.
                                Tasa kaasulla ei ole minkäänlaisia ääniä.
                                Vaihdelaatikosta en usko sen tulevan kun vaihtuu niin nätisti vaihteet sievässä ja rajussa kiihdytyksessä.
                                Eikä ole ollut minkäälaisia vaihto virheitä tai luistoa missään vaiheessa kierroksista riippumatta.
                                Mikä vois olla e46 320d vm.02 muu väljänä kun se kardaanin rätti tai laakeri?

                                Comment

                                Working...
                                X