Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 Kardaanin tukilaakerin vaihto??? jyrinää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juxo
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 301
    • Jyväskylä

    #61
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Sellainen huomio, että minun mielestä sitä tukilaakeria ei esijännitetä, mikäli BMW:n huolto-opas TIS ei niin kehota tekemään. Lukekaapa sitä ja katsokaa käskeekö se teidän mallinne kohdalla tekemään tuon. Joskus luin ja osaan bmw malleista siellä kehotetaan tukilaakeri esijännittämään ja osaan ei.
    Tosiaan, nyt on esijännitys löysätty pois ja suihkittu voitelu ainetta tukilaakeriin. Vinkuminen loppui alkuun kokonaan, nyt vinkuu ainoiastaan ensimmäiset 200m kun lähtee muutamantunnin auton seisomisen jälkeen ajamaan. Nyt vielä lisää rasvaa niin luulis loppuvan lopullisesti. Jyrinän syy todennäköisesti vaihteiston/jakolaatikon kannakepusla, näyttää olevan aika huonossa hapessa ja "löysä".
    G05 X5 45e Msport
    E70 X5 35d
    E36 Compact VR6T
    E60 M5 VR6T
    E92 VR6T Build

    Comment

    • DVader
      Newbiemmer
      • Oct 2011
      • 16
      • suomi-helsinki-mikkeli

      #62
      jatkoa thrediin, xd330 jyrinä&kardaani

      kyseessä siis mielenkiintoiset jyrinät xd330 e46. Rouvalla ajossa, en ole päässyt vielä ite kokemaan.

      Lyhykäisyydessään: käytätin pajalla rättinivelen ja kannatin laakerin tutkinnassa. Samassa yhteydessä todettiin, että ristikoissa hämminkiä myös. Alkuperäiset oireet tytinä ja vauhtia ottaessa 3 pykälällä kunnon pärinä 2000-2500rpm.

      No: uuskäytetty kardaanipaketti paikalleen (pajalla) laakereineen ja uudet kumit. Nytte vasta kuulema päriseekin, kun vaimokin huomaa sen .

      (perään pyöritelty uusipuslakierros, alusta vaihettu bilstein paketilla, joka ei ihan hirveästi laske alkuperäisestä 20-30mm nelikossa.)

      TIS esijännityksestä en ole pystynyt kattomaan tietoja, jos tarvetta, niin mitä ja minne?

      mitä ketjua lueskelin, niin suoranaista ratkaisua en omaan ongelmaan havainnut. Kiitos jo etukäteen.

      DV

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #63
        M57 330xd:n kardaanin vaihdossa ei ole mainittu esijännitystä, tuosta eteenpäin: KLIK.

        Laakerin ympärillä tulee olla butyyliteippi. Menihän kardaani samoille spooreille, tuolla mainitaan erityisesti että seurauksena on jyrinää jos ei laiteta oikein.

        Tosin väljä ristikko kyllä aiheuttaa ongelmia. Ristikot saa vaihdettua sopivalla pajalla, kardaani pitää tasapainottaa siinä samalla. Ko-Met ainakin tekee näitä.

        Comment

        • DVader
          Newbiemmer
          • Oct 2011
          • 16
          • suomi-helsinki-mikkeli

          #64
          butyyliteipistä en ole varma, vois kohta vilkaista.

          Kardaanin vaihdon ideana juuri olikin päivittää väsähtäneet ristikot, kätevämmin sai koko pakettina. (jos oli kokonainen, spooreilta ei ois tarvinnu purkaa kun keskilaakeri on paikallaan?)

          Lisäksi syntyi muuallakin foorumilla esiintynyt subbarisaundi kun laskee jalan pois kaasulta n. 80 vauhdissa. jännää on.

          ristikoitten vaihtamisen jälkeen pärinä siirtyi 2 vaihteelle ja pärähtää tai jopa nakstuttaa esim luistonesto poispäältä 30kmh-40 /2000rpm. perästä lähtee ja naksutus vähän viittaisi takavetarin sisäpäähän(?).

          takavetarit pöydälle ja rasvan tarkistukseen. Konee ja laatikon kumit samaten/vaihtoon.

          Kytkintä/vauhtipyörää on muualla veikkailtu myös, mutta minun jalkaan kytkin ei ole oireillut, mikä siihen voisi viitata.

          yt DV

          Comment

          • Bimmer-05
            BTCF Member
            • May 2013
            • 55
            • Marttila

            #65
            Ittellä sigun autossa kardaani tärrää oikein kunnolla kiihdytettäessä 3. vaihteella ~55-60 km/h vauhdissa kierroksia silloin noin 2300-2700rpm. Tämän jälkeen ei jyrise enään millään vaihteella missään vauhdissa ainakaan itse huomatakseni.. Itse ajellut nyt hetken aikaan vain pintakaasulla kiihdyttäen tuon rajan yli jolloin voi lyödä taas ns. lapun lattiaan.

            Mistä voisi johtua? :think Treadia luettua ajattelin vaihdella kardaanin kuminivelen ja keskitukilaakerin nyt ainakin. Onko manuaali askisessa 320D tosiaankin mukamas kaksi keskitukilaakeria kun realoem.com näin väittänee, http://www.realoem.com/bmw/showparts...94&hg=26&fg=10. Itse kerran kun auto oli nosturilla vilautin lämpösuojaa sen verran auki, että näin kardaanin, mutta ei siellä mun mielestäni ole kuin yksi keskitukilaakeri.

            Off topic! myös vetarit naputtavat hieman, varmaan normaalia madalletussa 350tkm ajetussa jo. Onko tähän mitään hoitokeinoa vai onko muka hankittava älyttömän tyyrit uudet vetarit?
            E46 320D Touring -00

            Comment

            • Torppa
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 291
              • Vihti

              #66
              Originally posted by Temes87 View Post
              Itselläni jyrisee myös täys kaasu kiihdytyksessä, tai melkein täys (automaatillahan ei tarvi ikinä painaa kaasua pohjaan asti).
              -Maf vaihdettu, ei auttanu!
              -Viikon päästä automaatti huolto, saa nähdä auttaako tuohon mutta turbiini vaihdetaan ainakin, tähän vikaan siis muutakin kuin jyrina!
              Maf vaihto muuten saattoi auttaa ehkäpä tuohon kovaan sammumiseen! On kuitenki aika lievää!
              Pitäisikö itsellekkin jo laittaa MAF vaihtoon?. 265tkm mittarissa eikä kertaakaan tietääkseni ole vaihdettu. Moottoria sammuttaessa hihna vingahtaa lähes aina. Uusittuna toimestani on. Moniurahihnat + kiristäjät, Kampiakselin hihnapyörä, Kytkinpakka ja kaksoismassa vauhtipyörä.

              Mulla jyrisee moottorijarrutuksessa, alkoi kytkin rempan jälkeen. Sen tiedän että rättinivel pitäisi laittaa uusiksi, kun halkeamia on. Mutta toivon etten vakionopeusniveltä vaurioittanut kun paineilmavasaran kanssa piti perän puolelta irroittaa kun oli hieman kiinni jämähtänyt. Ehkä uudet rasvat sisään voisi olla ensilääke
              ------------------------------------------------
              Entiset:
              E61 535D M-sport 11/-05
              E61 535D M-sport 12/-04
              E46 330D Touring 11/-03
              E36 325i Coupe 8/-92
              E30 318i Coupe -89

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #67
                Vaihtaisin MAFfin miettimättä enempää. MAFfi harvoin jättää vikakoodia vaikka onkin jo ehtoopuolella. Vain OEM tai Bosch.

                Sigun auto ilmeisesti? Jos moniurahihna vinkuu (joko pää- tai ilmastoinnin hihna), nosta etupäätä ja katso alapuolelta löytyykö alipainepumpun lähistöltä öljymoskaa. Alipainepumpun iso o-rengas voi vuotaa eli osa 2: KLIK.

                Jos on EU4-päästöinen ja manuaalilaatikolla, varmista ettei EGR-jäähdytin vuoda. Alapuolelle voi kertyä tipoittain jäähdytysainetta. Tällöin todennäköisesti EGR-termostaatin o-rengas vuotaa hitaasti ja pudottelee hihnalle jäähdytysnestettä tipoittain, osa 10 täältä: KLIK.

                Allekirjoittaneella sama vika, nämä kaksi tiivistettä kun vaihtoi, loppui vingahtelu sammutuksen yhteydessä.

                Comment

                • kanja
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 60

                  #68
                  Nyt rupesi oma kehonsiirtimenikin jyrisemään. Potilas on 04-vuotinen 320d, manuaaliaskilla. Kilometrejä on kertynyt 280 tkm.
                  Eli oireena on matala jyrinä yli sadankilometrin nopeudessa. Jyrinä
                  tulee vain tasakaasulla ajaessa. Loppuu heti, jos löysää kaasun tai kiihdyttää.
                  Vielä ei ole auton alle päässyt tutkailemaan, mutta onko veikkauksia? Tukilaakeri/rättinivel?

                  Comment

                  • samppi
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2014
                    • 61
                    • Tampere

                    #69
                    Itsellä on menossa rättinivel vaihtoon lonksumisen takia, niin kannattaako siinä samalla vaihtaa toi tukilaakeri myös? Ettei tulis heti kohta saman paikan ongelmia, kun autolla on kumminkin ajettu jo 230tkm.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #70
                      Originally posted by kanja View Post
                      Nyt rupesi oma kehonsiirtimenikin jyrisemään. Potilas on 04-vuotinen 320d, manuaaliaskilla. Kilometrejä on kertynyt 280 tkm.
                      Eli oireena on matala jyrinä yli sadankilometrin nopeudessa. Jyrinä
                      tulee vain tasakaasulla ajaessa. Loppuu heti, jos löysää kaasun tai kiihdyttää.
                      Vielä ei ole auton alle päässyt tutkailemaan, mutta onko veikkauksia? Tukilaakeri/rättinivel?
                      Katso että moottorin kumityynyt on kunnossa?
                      Jos ei ole, ottaa putkisto kontaktia ja "jyrisee".

                      Comment

                      • KalmanKalpea
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2012
                        • 59
                        • Kajaani

                        #71
                        Jo-o, itellä alkoi tässä kolistelemaan kartaani kiihdyttäessä ja ajattelin että rättinivelhän se paukahti kun tiedossa ollut että siinä on pientä välystä.

                        Noh, viime perjantaina pukeille ja purkamaan niin tukilaakerihan se oli puoleksi repeytynyt irti siitä kumista missä se on paikoillaan. Nyt osa hommattu ja tänäiltana laittaa se laakeri ja rättinivel samalla. Jospahan tuo sitten asettusi.

                        Comment

                        • KalmanKalpea
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2012
                          • 59
                          • Kajaani

                          #72
                          Osat vaihdettu ja loppui jyrinät ja tutinat onneksi oli amaattimies käymään kaverina niin sai purettua kardaanin pöydälle, oli meinaan tiukassa pultit yms.

                          Comment

                          • jukkae
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3506
                            • 70800

                            #73
                            Kokeilittehan ristikot samalla että jumittaako missään asennossa? Väljät ja jumittavat ristikot hajottaa tuon tukilaakerin ja limpun kyllä alta tuhannen kilometrin jos ottaa kunnon kiihytyksiä. Nimim. kokemusta on, uus laakeri ja limppu autoon, pari kunnon täyskaasuvetoa ja pieni tärinä tuli takas joka rupes sitten isontumaan pikkuhiljaa taas.

                            Comment

                            • KalmanKalpea
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2012
                              • 59
                              • Kajaani

                              #74
                              ristikko oli visu vielä onneksi.

                              Comment

                              • kanja
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2009
                                • 60

                                #75
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Katso että moottorin kumityynyt on kunnossa?
                                Jos ei ole, ottaa putkisto kontaktia ja "jyrisee".
                                Jeps. Nyt pääsin kurkkaamaan auton alle. Rättinivel ja tukilaakeri olivat kunnossa, mutta takimmainen ristikko oli väljä.
                                Mikähän ristikko tuohon sopisi, ja kuka Oulun seudulla tekee noita ristikon vaihtoja? Vai hommaanko suosiolla hajoittamolta uuden(käytetyn) kardaanin?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎