Originally posted by ockelbo4500
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e46 Kardaanin tukilaakerin vaihto??? jyrinää?
Collapse
X
-
G05 X5 45e Msport
E70 X5 35d
E36 Compact VR6T
E60 M5 VR6T
E92 VR6T Build
-
-
jatkoa thrediin, xd330 jyrinä&kardaani
kyseessä siis mielenkiintoiset jyrinät xd330 e46. Rouvalla ajossa, en ole päässyt vielä ite kokemaan.
Lyhykäisyydessään: käytätin pajalla rättinivelen ja kannatin laakerin tutkinnassa. Samassa yhteydessä todettiin, että ristikoissa hämminkiä myös. Alkuperäiset oireet tytinä ja vauhtia ottaessa 3 pykälällä kunnon pärinä 2000-2500rpm.
No: uuskäytetty kardaanipaketti paikalleen (pajalla) laakereineen ja uudet kumit. Nytte vasta kuulema päriseekin, kun vaimokin huomaa sen.
(perään pyöritelty uusipuslakierros, alusta vaihettu bilstein paketilla, joka ei ihan hirveästi laske alkuperäisestä 20-30mm nelikossa.)
TIS esijännityksestä en ole pystynyt kattomaan tietoja, jos tarvetta, niin mitä ja minne?
mitä ketjua lueskelin, niin suoranaista ratkaisua en omaan ongelmaan havainnut. Kiitos jo etukäteen.
DV
Comment
-
-
M57 330xd:n kardaanin vaihdossa ei ole mainittu esijännitystä, tuosta eteenpäin: KLIK.
Laakerin ympärillä tulee olla butyyliteippi. Menihän kardaani samoille spooreille, tuolla mainitaan erityisesti että seurauksena on jyrinää jos ei laiteta oikein.
Tosin väljä ristikko kyllä aiheuttaa ongelmia. Ristikot saa vaihdettua sopivalla pajalla, kardaani pitää tasapainottaa siinä samalla. Ko-Met ainakin tekee näitä.
Comment
-
-
butyyliteipistä en ole varma, vois kohta vilkaista.
Kardaanin vaihdon ideana juuri olikin päivittää väsähtäneet ristikot, kätevämmin sai koko pakettina. (jos oli kokonainen, spooreilta ei ois tarvinnu purkaa kun keskilaakeri on paikallaan?)
Lisäksi syntyi muuallakin foorumilla esiintynyt subbarisaundi kun laskee jalan pois kaasulta n. 80 vauhdissa. jännää on.
ristikoitten vaihtamisen jälkeen pärinä siirtyi 2 vaihteelle ja pärähtää tai jopa nakstuttaa esim luistonesto poispäältä 30kmh-40 /2000rpm. perästä lähtee ja naksutus vähän viittaisi takavetarin sisäpäähän(?).
takavetarit pöydälle ja rasvan tarkistukseen. Konee ja laatikon kumit samaten/vaihtoon.
Kytkintä/vauhtipyörää on muualla veikkailtu myös, mutta minun jalkaan kytkin ei ole oireillut, mikä siihen voisi viitata.
yt DV
Comment
-
-
Ittellä sigun autossa kardaani tärrää oikein kunnolla kiihdytettäessä 3. vaihteella ~55-60 km/h vauhdissa kierroksia silloin noin 2300-2700rpm. Tämän jälkeen ei jyrise enään millään vaihteella missään vauhdissa ainakaan itse huomatakseni.. Itse ajellut nyt hetken aikaan vain pintakaasulla kiihdyttäen tuon rajan yli jolloin voi lyödä taas ns. lapun lattiaan.
Mistä voisi johtua? :think Treadia luettua ajattelin vaihdella kardaanin kuminivelen ja keskitukilaakerin nyt ainakin. Onko manuaali askisessa 320D tosiaankin mukamas kaksi keskitukilaakeria kun realoem.com näin väittänee, http://www.realoem.com/bmw/showparts...94&hg=26&fg=10. Itse kerran kun auto oli nosturilla vilautin lämpösuojaa sen verran auki, että näin kardaanin, mutta ei siellä mun mielestäni ole kuin yksi keskitukilaakeri.
Off topic! myös vetarit naputtavat hieman, varmaan normaalia madalletussa 350tkm ajetussa jo. Onko tähän mitään hoitokeinoa vai onko muka hankittava älyttömän tyyrit uudet vetarit?E46 320D Touring -00
Comment
-
-
Originally posted by Temes87 View PostItselläni jyrisee myös täys kaasu kiihdytyksessä, tai melkein täys (automaatillahan ei tarvi ikinä painaa kaasua pohjaan asti).
-Maf vaihdettu, ei auttanu!
-Viikon päästä automaatti huolto, saa nähdä auttaako tuohon mutta turbiini vaihdetaan ainakin, tähän vikaan siis muutakin kuin jyrina!
Maf vaihto muuten saattoi auttaa ehkäpä tuohon kovaan sammumiseen! On kuitenki aika lievää!
Mulla jyrisee moottorijarrutuksessa, alkoi kytkin rempan jälkeen. Sen tiedän että rättinivel pitäisi laittaa uusiksi, kun halkeamia on. Mutta toivon etten vakionopeusniveltä vaurioittanut kun paineilmavasaran kanssa piti perän puolelta irroittaa kun oli hieman kiinni jämähtänyt. Ehkä uudet rasvat sisään voisi olla ensilääke------------------------------------------------
Entiset:
E61 535D M-sport 11/-05
E61 535D M-sport 12/-04
E46 330D Touring 11/-03
E36 325i Coupe 8/-92
E30 318i Coupe -89
Comment
-
-
Vaihtaisin MAFfin miettimättä enempää. MAFfi harvoin jättää vikakoodia vaikka onkin jo ehtoopuolella. Vain OEM tai Bosch.
Sigun auto ilmeisesti? Jos moniurahihna vinkuu (joko pää- tai ilmastoinnin hihna), nosta etupäätä ja katso alapuolelta löytyykö alipainepumpun lähistöltä öljymoskaa. Alipainepumpun iso o-rengas voi vuotaa eli osa 2: KLIK.
Jos on EU4-päästöinen ja manuaalilaatikolla, varmista ettei EGR-jäähdytin vuoda. Alapuolelle voi kertyä tipoittain jäähdytysainetta. Tällöin todennäköisesti EGR-termostaatin o-rengas vuotaa hitaasti ja pudottelee hihnalle jäähdytysnestettä tipoittain, osa 10 täältä: KLIK.
Allekirjoittaneella sama vika, nämä kaksi tiivistettä kun vaihtoi, loppui vingahtelu sammutuksen yhteydessä.
Comment
-
-
Nyt rupesi oma kehonsiirtimenikin jyrisemään. Potilas on 04-vuotinen 320d, manuaaliaskilla. Kilometrejä on kertynyt 280 tkm.
Eli oireena on matala jyrinä yli sadankilometrin nopeudessa. Jyrinä
tulee vain tasakaasulla ajaessa. Loppuu heti, jos löysää kaasun tai kiihdyttää.
Vielä ei ole auton alle päässyt tutkailemaan, mutta onko veikkauksia? Tukilaakeri/rättinivel?
Comment
-
-
Originally posted by kanja View PostNyt rupesi oma kehonsiirtimenikin jyrisemään. Potilas on 04-vuotinen 320d, manuaaliaskilla. Kilometrejä on kertynyt 280 tkm.
Eli oireena on matala jyrinä yli sadankilometrin nopeudessa. Jyrinä
tulee vain tasakaasulla ajaessa. Loppuu heti, jos löysää kaasun tai kiihdyttää.
Vielä ei ole auton alle päässyt tutkailemaan, mutta onko veikkauksia? Tukilaakeri/rättinivel?
Jos ei ole, ottaa putkisto kontaktia ja "jyrisee".
Comment
-
-
Jo-o, itellä alkoi tässä kolistelemaan kartaani kiihdyttäessä ja ajattelin että rättinivelhän se paukahti kun tiedossa ollut että siinä on pientä välystä.
Noh, viime perjantaina pukeille ja purkamaan niin tukilaakerihan se oli puoleksi repeytynyt irti siitä kumista missä se on paikoillaan. Nyt osa hommattu ja tänäiltana laittaa se laakeri ja rättinivel samalla. Jospahan tuo sitten asettusi.
Comment
-
-
Kokeilittehan ristikot samalla että jumittaako missään asennossa? Väljät ja jumittavat ristikot hajottaa tuon tukilaakerin ja limpun kyllä alta tuhannen kilometrin jos ottaa kunnon kiihytyksiä. Nimim. kokemusta on, uus laakeri ja limppu autoon, pari kunnon täyskaasuvetoa ja pieni tärinä tuli takas joka rupes sitten isontumaan pikkuhiljaa taas.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKatso että moottorin kumityynyt on kunnossa?
Jos ei ole, ottaa putkisto kontaktia ja "jyrisee".
Mikähän ristikko tuohon sopisi, ja kuka Oulun seudulla tekee noita ristikon vaihtoja? Vai hommaanko suosiolla hajoittamolta uuden(käytetyn) kardaanin?
Comment
-
Comment