Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d E46 -03 Käynnistyy huonosti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • qizmo
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 234

    #76
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Hehkujen ohjausboksi seuraavaksi?

    Jos hehkut on juuri vaihdettu ja vielä tulee vikakoodia niistä niin luultavasti tuo boksi on sökö :think
    mistä päin autoa tuo boksi löytyy 320d -02?

    Comment

    • wanderer
      Newbiemmer
      • Apr 2010
      • 17
      • Kuopio

      #77
      Täällä myös samanlaista ongelmaa. Eli kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja toimii normaalisti. Lämpimänä saa sitten sahata ihan tosissaan käyntiin.

      Viime talvena oli samaa ongelmaa. Silloin auto jätti parkkipaikalle, kun akku hyytyi startatessa. Apuvirralla lähti silloinkin kerrasta käymään. Hankin uuden akun, mutta en ehtinyt heti vaihtaa sitä. Sitten jouluaattoiltana kävi taas tutusti, eli lämpimänä ei lähtenyt heti käyntiin ja akku ei kestänyt sahaamista. Uusi akku paikalleen ja sen jälkeen auto on omin voimin lähtenyt käyntiin. Talvella sai tosin jonkun kerran startata pidempään. Ainakin kaksi hehkua oli talven ajan pimeänä. Kesällä kaikki hehkut uusittiin ja imusarjan paineanturi putsattiin. Kesällä ei ole ollut käynnistysongelmia, mutta pientä nykimistä ja tasakaasulla aaltomaista kiihtymistä on ollut.

      Nyt viime aikoina ongelma on taas palannut. Parina peräkkäisenä päivänä lyhyttä pysähdystä on seurannut todella pitkä sahaaminen ennen auton käynnistymistä. Lisäksi kerran on käynyt niin, että risteyksestä moottorijarrutuksen jälkeen lähtiessä auto nykäisi/hyytyi ja DDE-valo jäi palamaan. Moottorinohjaus meni vikatilaan, kulku oli vajaatehoista, mutta muuten normaalia. Seuraavana aamuna DDE-valo paloi käynnistyksen jälkeen vähän aikaa, mutta sammui sitten. Kulku tuntui olevan taas normaalitehoista.

      Kuskin penkin alla oleva siirtopumppu kuulostaisi surisevan normaalisti myös lämpimänä startatessa. Inpa olis olemassa piuhoineen, mutta alustana toimiva läppäri vaatisi korjausta.

      Mikä olisi vianhakujärjestys? Suuttimet, railpaineanturi/-liitin, nokka-akselin tunnistin, siirtopumppu...? Autolla ajettu 168tkm.
      Voisiko kokeilla jotain dieselsuutinten puhdistusainetta?

      Akku latautuu parhaillaan täyteen, mutta näillä näkymin lyhyitä pysähdyksiä täytyy välttää.
      Last edited by wanderer; 08-11-2011, 13:13.
      e46 320d '03

      Comment

      • v-vs
        BTCF Member
        • Mar 2009
        • 21
        • Säkylä

        #78
        Originally posted by wanderer View Post
        Täällä myös samanlaista ongelmaa. Eli kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja toimii normaalisti. Lämpimänä saa sitten sahata ihan tosissaan käyntiin.

        Viime talvena oli samaa ongelmaa. Silloin auto jätti parkkipaikalle, kun akku hyytyi startatessa. Apuvirralla lähti silloinkin kerrasta käymään. Hankin uuden akun, mutta en ehtinyt heti vaihtaa sitä. Sitten jouluaattoiltana kävi taas tutusti, eli lämpimänä ei lähtenyt heti käyntiin ja akku ei kestänyt sahaamista. Uusi akku paikalleen ja sen jälkeen auto on omin voimin lähtenyt käyntiin. Talvella sai tosin jonkun kerran startata pidempään. Ainakin kaksi hehkua oli talven ajan pimeänä. Kesällä kaikki hehkut uusittiin ja imusarjan paineanturi putsattiin. Kesällä ei ole ollut käynnistysongelmia, mutta pientä nykimistä ja tasakaasulla aaltomaista kiihtymistä on ollut.

        Nyt viime aikoina ongelma on taas palannut. Parina peräkkäisenä päivänä lyhyttä pysähdystä on seurannut todella pitkä sahaaminen ennen auton käynnistymistä. Lisäksi kerran on käynyt niin, että risteyksestä moottorijarrutuksen jälkeen lähtiessä auto nykäisi/hyytyi ja DDE-valo jäi palamaan. Moottorinohjaus meni vikatilaan, kulku oli vajaatehoista, mutta muuten normaalia. Seuraavana aamuna DDE-valo paloi käynnistyksen jälkeen vähän aikaa, mutta sammui sitten. Kulku tuntui olevan taas normaalitehoista.

        Kuskin penkin alla oleva siirtopumppu kuulostaisi surisevan normaalisti myös lämpimänä startatessa. Inpa olis olemassa piuhoineen, mutta alustana toimiva läppäri vaatisi korjausta.

        Mikä olisi vianhakujärjestys? Suuttimet, railpaineanturi/-liitin, nokka-akselin tunnistin, siirtopumppu...? Autolla ajettu 168tkm.
        Voisiko kokeilla jotain dieselsuutinten puhdistusainetta?

        Akku latautuu parhaillaan täyteen, mutta näillä näkymin lyhyitä pysähdyksiä täytyy välttää.

        Itsellä täysin samat ongelmat 170tkm ajetussa 320d toukassa. Eilen mittasin suuttimien paluuvuodot kun lakkasi kokonaan lähtemästä käymään, ykkös sylinterin suutin vuosi kuin seula jo pelkällä starttauksella. Tänään uutta suutinta paikalleen ja kokeilemaan!

        EDIT: Fortea koitin joku aika takaperin löpösuodattimen vaihdon yhteydessä mutta ei ollut minkään näköistä vaikutusta..
        Last edited by v-vs; 08-11-2011, 13:59.
        E30 320i 2D -89 (EX)
        E46 320d Touring -02 (EX)
        F10 535i -11

        Comment

        • wanderer
          Newbiemmer
          • Apr 2010
          • 17
          • Kuopio

          #79
          Ihmettelenpä vaan, että mihin tuo käynnistysongelma hävisi akun vaihdolla, jos aiheuttajana on suutinvika? 10 kuukautta toimi kuitenkin ilman isompia ongelmia.

          edit. Eilen tuo ei sitten enää käynnistynyt edes kylmänä. Hinurilla pajalle.
          Last edited by wanderer; 10-11-2011, 12:43.
          e46 320d '03

          Comment

          • terotin
            Newbiemmer
            • Oct 2010
            • 10
            • savukoski

            #80
            Mulla kyllä samaa vaivaa lämpimänä käynnisty tosi huonosti ja kylmänä paremmin , vaihdettiin starttimoottori ja vika korjaantu sillä.

            Comment

            • rsroope
              Newbiemmer
              • Apr 2010
              • 5
              • jyväskylä

              #81
              Mistähän alkaisi vikaa hakemaan?

              Ei lähde aamuisin pihasta käyntiin 320d -02. Kun pitää roikassa säteilylämmittimellä 4h, niin lähtee kuin palmun alta. Vikakoodeina 1cyl hehku, polttoaineen paine kiskolla alhainen startatessa ja minimipaine alitettu. Kumpikin pumppu surisi ja rele naksui.

              Eilen vaihdoin hehkut ja polttoainesuodattimen. Toimi ongelmitta tuon korjauksen jälkeen, kunnes tänä aamuna sama homma.

              Pumppu surisi minuutin kun laittoi virrat päälle ja samalla 1cyl hehkusta vikakoodi. Starttaus -> ei lähde käyntiin. Vikakoodit 1cyl hehku ja polttoaineen paine kiskolla alhainen startatessa. Koodien nollaus ja virrat päälle uudestaan -> pumppu ei surissu enää. Sen jälkeen taas starttaus ja pumppu ei jäänyt surisemaan kuten aiemmin.

              Pitäisikö tuon pumpun surista AINA kun kääntää virrat II-asentoon? Veikkaanpa, että lähtee taas lämmityksen jälkeen käyntiin. Olisiko vikaa nyt useammassa paikassa eli hehkuboksissa, siirtopumpun releessä ja/tai itse pumpussa?

              edit. Viime talvena ei lähtenyt ilman lämmitystä, jos oli pakkasta yli -15 astetta.
              Last edited by rsroope; 16-11-2011, 10:00.

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                #82
                Suutin vuotaa, mittaa ohivuodot.
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • rsroope
                  Newbiemmer
                  • Apr 2010
                  • 5
                  • jyväskylä

                  #83
                  Originally posted by _nixu_ View Post
                  Suutin vuotaa, mittaa ohivuodot.
                  Sepä se. Ei ehtinyt kissaa sanoa, kun yksi pullo oli jo täynnä ja muissa ei vielä mitään.

                  Mistä tuollaisen suuttimen saa edullisimmin? Vai huollatanko vanhan?

                  Comment

                  • sreivone
                    Newbiemmer
                    • Jan 2012
                    • 5
                    • Turku

                    #84
                    Originally posted by terotin View Post
                    Mulla kyllä samaa vaivaa lämpimänä käynnisty tosi huonosti ja kylmänä paremmin , vaihdettiin starttimoottori ja vika korjaantu sillä.


                    Itselläni on M47N. Mitä kylmempi keli sen huonommin käynnistyy, nollan alapuolella jo todella huonosti.



                    Itse aloitin vian selvitysprosessin seuraavasti:
                    1. Uusi akku. Ei ollut se vanhakaan loppu, mutta ainakin yksi halpa asia eliminoitu. -> ei apua
                    2. dieselkorjaamolle ohivuotomittauksen ja testeriin. Siellä todettiin suuttimet tasaisen huonoksi ja vuotaviksi. Suuttimet rempattiin ja samalla vaihdettiin myös ehjäksi todetut hehkut, kun oli paikat siis muutenkin levällään. ->käynnistyvyys parani kyllä jonkun verran tai ihan selvästikin, mutta kylmiltään -15 asteessa oli jo taas todella hankalaa.
                    3. Korjaamo oli huomioinut hieman laiskahkon startin ja mitannutkin startin ottamaksi virraksi 5 kertaa enemmän kuin startin tehoon nähden olisi pitänyt. Startti ei siis ole enää samassa kuosissaan kuin Ranskasta(Valeo) kymmenen vuotta sitten lähdettyään. Jos kone pyörii hitaasti, se ei ehkä kehitä riittäviä käynnistymiseen vaadittavia puristuksia. Juuri presidentin vaaleissa äänestäneenä äänestänkin seuraavaksi vikaehdokkaaksi tätä starttia, jolla nimimerkki "terotin" sai kärrynsä ehjien joukkoon takaisin. Lisäksi starttiremppa lienee suutinremppaan nähden melko huokeata, olisi pitänyt tehdä se jo ennen suuttimia.
                    Miten muut tähän ketjuun kirjoitelleet: Oletteko saaneet autonne kuntoon?
                    _______________________________
                    e46 320td compact -02 M47n 110kw

                    Comment

                    • BimmerJns
                      Newbiemmer
                      • Aug 2010
                      • 5
                      • Joensuu

                      #85
                      320dA 2003

                      m47n ei meinaa käynnistyä yli -15 pakkasilla. Viime talvena jo samaa oiretta, silloin vaihtoon meni: Akku, hehkutulpat, polttoainesuodatin. Forte käsittely tehty tänä syksynä. Eilen luetuista vikakoodeista antoi seuraavaa: 4212, 4501, 4232, 43f2, 4242, 4222, 4203. Eli joka hehkulta ja hehkujen ohjainyksiköstä, sekä jostain electrical extra heateristä (mikä lienee?)... Tänään lähti tilaukseen uusi hehkujen ohjainyksikkö. Toivotaan, että kylmäkäynnistys korjaantuisi sillä. Lämpimänä ja lämpimillä keleillä ei mitään oireita, eikä vaikeuksia käynnistyksen kanssa.
                      Bmw 320dA Touring 2003
                      ---------------------------------------------------------------------------------------------
                      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                      Comment

                      • kanja
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 60

                        #86
                        Itsellä ei myöskään lähtenyt auto käyntiin yli -10 asteen pakkasilla. (320d -04). Viime talvena vaihdoin kaikki hehkut.
                        Kävin Clavurionilla viime viikolla lukeen vikakoodit ja näytti, että kaikki hehkut olivat pimeänä, joten tilasin uuden hehkujen ohjausyksikön.
                        Eilen sain uuden osan ja vaihdoin sen samantien. Nyt pärähti aamullakin(-32c) hyvin käyntiin.

                        Comment

                        • huppu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2010
                          • 423
                          • Rovaniemi

                          #87
                          Originally posted by kanja View Post
                          Itsellä ei myöskään lähtenyt auto käyntiin yli -10 asteen pakkasilla. (320d -04). Viime talvena vaihdoin kaikki hehkut.
                          Kävin Clavurionilla viime viikolla lukeen vikakoodit ja näytti, että kaikki hehkut olivat pimeänä, joten tilasin uuden hehkujen ohjausyksikön.
                          Eilen sain uuden osan ja vaihdoin sen samantien. Nyt pärähti aamullakin(-32c) hyvin käyntiin.
                          Paljonko tämä ohjainyksikkö kustantaa? :think ei sillä että olisi omassani vikaa, kunhan muuten vain mielenkiinnosta kyselen
                          BMW E46 318d 10/04

                          Comment

                          • BimmerJns
                            Newbiemmer
                            • Aug 2010
                            • 5
                            • Joensuu

                            #88
                            Originally posted by huppu View Post
                            Paljonko tämä ohjainyksikkö kustantaa? :think ei sillä että olisi omassani vikaa, kunhan muuten vain mielenkiinnosta kyselen
                            118 euroa oli ohjausyksikön hinta Hartikaisella Joensuussa.
                            Bmw 320dA Touring 2003
                            ---------------------------------------------------------------------------------------------
                            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                            Comment

                            • JTP
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 506
                              • Hpj

                              #89
                              Originally posted by BimmerJns View Post
                              118 euroa oli ohjausyksikön hinta Hartikaisella Joensuussa.
                              Ja Saksassa sama ohjainyksikkö 56€ + muutama euro postikuluja! http://www.ebay.de/itm/Steuergerat-G...item43acaee9ab
                              Hyvät katteet on merkkiliikkeillä....
                              e90 330i lci -09
                              Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                              Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                              Comment

                              • makke38
                                Newbiemmer
                                • Feb 2011
                                • 18
                                • pohjanmaa

                                #90
                                oma bemari ei lähteny eilen käyntiin ,pyöritti hienosti eikä luvannutkaan.2h säteilylämmitintä ja akkulaturia, niin lähti noin 30 sekunnin sahauksen jälkeen parilla pytyllä käyntiin .autoon vaihdettu boschin hehkut viimme keväänä.otin vikakoodit ylös ,inpa herjas et olis kaikki neljä hehkua pimeenä.ilmeisesti tuo hehkujen ohjausboksi pimeänä.onko paha homma vaihtaa ja mistähän kannattais hankkia vaasan seudulta ?? :think
                                pirssi on 320d -03
                                320d -03

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎