Autoa ostamassa (E46)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Warra
    replied
    Originally posted by kani View Post
    Edullinen linkkivinkki:


    Vaihto ei ole kuin muutaman minuutin homma. Minunkin vähän vajaa 200tkm ajetussa oli disa venttiili vielä ihan iskussa mutta en harrasta venäläistä rulettiakaan.
    Tuollaisen itsekkin laitoin. Laadukkaan tuntuiset osat ja helppo asennus.

    Leave a comment:


  • kani
    replied
    Ja about ainoa ehjä kumitiiviste mitä löysin omasta M54 koneesta oli tyhjäkäyntiventtiilin kumimuhvi imusarjassa ja kaasuläpän ja imusarjan välinen tiiviste. Kaikki muut kumitiivisteet imusarjassa ja sen alapuolella oli kovettuneita tai %"##"€"#€""#€"#!"#!!! Laskisin siis myös ne ja asennustyöt n. 10 vuoden ikäisen E46:n hankintakuluihin. 200tkm kohdalla on kaikki hihnapyörät vaihtokamaa ja hihnat sekä kiristäjät on syytä vaihtaa samalla, kuin myös öljysuodatinjalan ja lohkon välinen muoviksi kovettunut "kumitiiviste". Jos ei itse tee niin aika kalliiksi tulee..

    Leave a comment:


  • kani
    replied
    Toinen saksalaisen insinöörityön helmi:

    Leave a comment:


  • kani
    replied
    Meinaatteko oikeasti pelata upporikasta tai rutiköyhää ja odotella että kuuluu rahinaa sen kanssa??





    Ei ollut edes kauheasti ajettu ja hyvin huollettu auto.

    Edullinen linkkivinkki:


    Vaihto ei ole kuin muutaman minuutin homma. Minunkin vähän vajaa 200tkm ajetussa oli disa venttiili vielä ihan iskussa mutta en harrasta venäläistä rulettiakaan.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    136tkm ajetussa 330 cabriossa disa ei oirellut mitenkään. Purin irti, ja läppä pyöri kuin karuselli. Oli rikki siis.
    Ja suhtautuisin vanoksen tiivisteisiin niin, että jos niitä ei ole laitettu ne pitää laittaa ja laskea siihen kokonaishintaan. Melkein varautuisin myös disan remppaamaan.

    Leave a comment:


  • Warra
    replied
    Originally posted by Mann View Post
    Menossa pääsisäisenä ainakin yhtä E46 330Ci katsomaan niin onko mahdollinen DISA-vika tai vanoksen tiivisteiden huono kunto helposti havaittavissa koeajolla tai koneen käyntiä kuuntelemalla?

    Aiheuttaako tuollaiset viat ongelmia katsastuksessa eli jos auto juuri leimattu niin tukeeko yhtään sitä että olisivat kunnossa?

    Millä kilometreillä tuo DISA tulee yleensä tiensä päähän? Jos autolla ajettu vähän alle 200tkm eikä tietoa DISA:n vaihdosta niin onko syytä laittaa samantien vaihtoon vaikka ei mitään oireita viallisuudesta olisikaan? Onko oikeasti tiedossa paljon tapauksia, jossa hajoaminen aiheuttanu suurta tuhoo moottorissa?

    Olihan tossa kysymyksiä mutta nää nyt mietityttää aika paljon kun ei oo tästä koneesta yhtään kokemusta
    Itselläni disan akseli tuli tiensä päähän n. 290tkm mittarissa. Piti hirveää rallatusta, ja kun disan irroitti oli läpässä iso välys. Tilasin korjaussarjan, ja ääni poistui ja toimii 100%. Sanoisin että tuossa vaiheessa äänestä todellakin huomasi. Onneksi ei tappi eksynyt minnekkään, se ei ollut ehtinyt irrota.

    Leave a comment:


  • Mann
    replied
    Menossa pääsisäisenä ainakin yhtä E46 330Ci katsomaan niin onko mahdollinen DISA-vika tai vanoksen tiivisteiden huono kunto helposti havaittavissa koeajolla tai koneen käyntiä kuuntelemalla?

    Aiheuttaako tuollaiset viat ongelmia katsastuksessa eli jos auto juuri leimattu niin tukeeko yhtään sitä että olisivat kunnossa?

    Millä kilometreillä tuo DISA tulee yleensä tiensä päähän? Jos autolla ajettu vähän alle 200tkm eikä tietoa DISA:n vaihdosta niin onko syytä laittaa samantien vaihtoon vaikka ei mitään oireita viallisuudesta olisikaan? Onko oikeasti tiedossa paljon tapauksia, jossa hajoaminen aiheuttanu suurta tuhoo moottorissa?

    Olihan tossa kysymyksiä mutta nää nyt mietityttää aika paljon kun ei oo tästä koneesta yhtään kokemusta

    Leave a comment:


  • _odin
    replied
    Eikös tuon vanoksen tiivisteiden kunto selviä sillä, että tyhjäkäynnillä ei sais moottori sammua kun löysää kytkimen ylös näin ainaki itselläni oli ja jostaki täältä siitä luin:think

    Leave a comment:


  • kani
    replied
    Joo, vääntö alhaalta on ihan asiallinen . Ja sen ansiosta kulutuskin pysyy kurissa kun osaa ajaa oikealla tavalla.

    Kunnossa olevalla ja ei kunnossa olevalla koneella on iso ero. Bemarissa kun on paljon huonoja kumiosia sekä alipaineletkuissa ja tiivisteissä vanosta myöden. Saksassa kun katselin 5 autoa, oli 3:een tehty vanos-remppa aivan äskettäin.

    Leave a comment:


  • ohohh
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Tutkiskelin aikoinaan Teknikens Värld-lehden dynokäyriä, mitattu siis voimansiirron läpi:

    M54b22 (e39) 165hv/198Nm
    M54b30 (e39) 204hv/271Nm
    M54b30 (e60) 193hv/257Nm

    Ainakin noissa mittauksissa pikkumylly antaa renkaista lähes tehtaan ilmoittamat arvot, 3-litraisessa erot suurempia. Toki ero (2,2 vs. 3,0) on edelleen merkittävä ja vääntökäytän huippu tulee alemmilla kierroksilla. Kaikissa vääntökäyrät hyvin tasaisia koko kierrosalueella.
    Originally posted by kani View Post
    Omasta irtosi 226,8 hv / 340nm. Vakio 2001 e46 330 cabrio vpower bensalla EPD:n dynossa btcf dynopäivillä.
    Itseä ihmetyttää tuo yli 11hp ja 14Nm tehoero, tismalleen samoissa moteissa. Voimansiirrossa varmaan jotain eroa, mutta että noin paljon vaikuttaisi??

    Ja itse ainakin erittäin tyytyväinen tuohon 330:seen 323 jälkeen. Tuntuu että vääntöä niin maan pirusti enemmän, ja heräilee kuitenki samaan malliin 3,5krpm jälkeen kun nuo pikkumotitkin.

    Itsellä vielä tuo 6-lovinen malli, niin talvinopeuksissa motarilla (lue: 110km/h) pääsi ajotietokoneen mukaan jopa alle 7l/100km kulutuksiin. Nyt kesärajoituksilla vienyt vähän reilu litran enemmän (130km/h). Näissä e46 kutonenhan on ainakin ylivaihde.

    Leave a comment:


  • kani
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Tutkiskelin aikoinaan Teknikens Värld-lehden dynokäyriä, mitattu siis voimansiirron läpi:

    M54b22 (e39) 165hv/198Nm
    M54b30 (e39) 204hv/271Nm
    M54b30 (e60) 193hv/257Nm

    Ainakin noissa mittauksissa pikkumylly antaa renkaista lähes tehtaan ilmoittamat arvot, 3-litraisessa erot suurempia. Toki ero (2,2 vs. 3,0) on edelleen merkittävä ja vääntökäytän huippu tulee alemmilla kierroksilla. Kaikissa vääntökäyrät hyvin tasaisia koko kierrosalueella.
    Omasta irtosi 226,8 hv / 340nm. Vakio 2001 e46 330 cabrio vpower bensalla EPD:n dynossa btcf dynopäivillä.

    Leave a comment:


  • karitammi
    replied
    Ehkä sellainen näkökulma, että oma 325i avo ei ainakaan ole kovinkaan pirteän tuntuinen. Ehkä juuri tuota massaa vaan on liikaa. Tuntuu, että suorituskyky on tehty suht lyhyillä välityksillä, sillä suoritusarvot on aika hyvät. Perä on i=3,15 ja se tarkoittanee jotain 3300...3400 rpm @ 120 km/h. Luulen, että 330 tai vaikka 328 olisivat tässä suhteessa "järkevämpiä". CO2 lukukaan ei taida kasvaa. Sinälläänhän hyvä cruisailuauto tuo on, voi ajella 50 km/h millä vaihteella haluaa ja nauttia I6 äänistä. Mutta jos tehoista on puute, niin min. 330 minusta. Avo on tietysti painava vaihtoehto muutenkin.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Tutkiskelin aikoinaan Teknikens Värld-lehden dynokäyriä, mitattu siis voimansiirron läpi:

    M54b22 (e39) 165hv/198Nm
    M54b30 (e39) 204hv/271Nm
    M54b30 (e60) 193hv/257Nm

    Ainakin noissa mittauksissa pikkumylly antaa renkaista lähes tehtaan ilmoittamat arvot, 3-litraisessa erot suurempia. Toki ero (2,2 vs. 3,0) on edelleen merkittävä ja vääntökäytän huippu tulee alemmilla kierroksilla. Kaikissa vääntökäyrät hyvin tasaisia koko kierrosalueella.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Jos sitä raaskisi luopua nykysestä muovista, niin e46 varmaankin tilalle. Pienempään moottoriin ei innostaisi vaihella vaikka kyllähän sillä 2.5 varmaan pärjää:think kaipa Se on keskitettävä haut juurikin 330 mustana ja Coupena ja Saksasta....

    Leave a comment:


  • kani
    replied
    Vääntää tosi mahtavasti ja ääni on isommassa koneessa matalampi. Voimaahan näin painavissa autoissa ei tahdo koskaan liikaa olla. Kulutus on aika samalla haitarilla pienempien kanssa käytännön ajossa. Suorituskyky ja varsinkin käytännön tilanteet puoltaa isomman koneen hankintaa. Lisäksi jälleenmyyntiarvo on harvinaisemmalla isommalla koneella parempi kuin vastaavan kulutuksen pienemmillä ja yleisemmillä koneilla. Itse keskitin saksassa hakukierrokseni näiden asioiden johdosta 330 malleihin.

    Harmaita/hopeisia alkaa jo olla kans ihan liikaa. Saksasta mieluinen yksilö jossa hyvät värit ja varusteet.

    Leave a comment:

Working...
X