Autoa ostamassa (E46)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hasselhoff
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    ei 250tkm ole dieselille vielä matka eikä mikään.
    eli koneesseen tuskin vielä mitään ihmeempää vikaa olisi tulossa..
    nuo läpät tietty ovat ainoat..
    tietty turbo saattaa alkaa olemaan ehtoopuolella, mutta jos ö-vaihdosta on huolehdittu niin tuskin tuokaan juuri miksikään vielä on mennyt..

    kytkimen kunnosta et voi kyllä sanoa yhtään mitään!
    esim:
    -100tkm ajetulla on ajettu pelkkää kaupunkia ruuhkassa
    300tkm ajetulla on ajettu pelkkää maantieajoa
    -väitän että silloin 300tkm ajetussa on kytkin vähemmän kulunut.

    Loput mitä sanoit alustan ym. osista pitää paikkaansa alkavat olemaan pikkuhiljaa vaihtokunnossa, luultavasti paljon on jo vaidettukkin esim. iskarit +yms..
    Pitääkin tässä selvitellä mitä huoltoja autoon on tehty. Olen omistanut 3 autoa mitä on tuotu saksan maalta ja yksi oli täysi susi. Onneksi olin sen liikkeestä hommannut, mutta ilman lakimiehiä kauppa ei saatu purettua, joten tässäkin tapauksessa pieni pelko on persiissä noiden kilometrien takia. Pelko voi tosin olla myös ihan turhaa.

    Alustan osat on nyt kaikissa autoissa kulutusosaa ja niitä vaihdellaan tiuhempaankin kuin tuon 250 tkm. välein, mutta oleellisimmat asiat ovatkin juuri nuo turbo-, kytkin- ja läppäongelmat.

    Tokihan vaihtoehto on tosiaan sitten sen uudemman hankkiminen, mutta tämä auto vaihtuisi kohtuu hyvällä välirahalla.

    Leave a comment:


  • rizzo
    replied
    Ajotietokone näyttää mun ajossa nyt 8.1 (M54B22). Keskinopeus 51 km/h.

    Aika paljo harvemmin (varsinkin kaupunpyörityksessä) tarttee käydä tankilla kun entisellä E39:llä, mutta kaiken tuokin syö mitä sinne tankkiin laittaa. Ei silleen kyllä ees kiinnosta, seuraava bemari pitää olla yli 3 litranen
    Last edited by rizzo; 15-03-2012, 06:49.

    Leave a comment:


  • Warra
    replied
    Originally posted by IvvN View Post
    En tiedä mitä nelos ja kutoskoneita te ootte vertaamassa, mutta omien kokemuksien perusteella voin sanoa, että kulutusero on suuri. Minulle tuli vaihdossa e46 318Ci n42:sella ja se on ollut erittäin edullinen juurikin tän kulutuksen takia. Auton kulutus on ollut 6-8l/100km. Ei ole verrattavissa mihinkään kutos koneeseen, mitä on omissa autoissa ollut. 645seen verrattuna tällä e46 coupeella ajaminen on ilmaista

    Voin sanoa omasta puolesta, että jos ei ole mikään pienimulkkuinen ihminen, jolla on hirveä näyttämisen tarve naapurille, niin juurikin nelos koneiset e46:set ovat ne parhaat. Liikkuu meinaa tolla kaksi litrasella ihan tarpeeksi hyvin kadulla. Toi on todella hyvä auto ajaa eikä tarvitse pitää bensanasemia ryöstäjinä.
    Omat seka-ajon kulutukset parista neloskoneisesta (aivan samanlaista ajoa):
    316i M43B19
    316i N42B18

    Tuo valvetronic vei melko maltillisesti kyllä. Varmaan 318:n n42 miellyttävämpi ajella, melkein tuo M43 on ajossa kivempi näistä 316i kun alavääntö tuntuu paremmalta.

    Saa nähdä paljonko enemmän kutonen vie.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    ei 250tkm ole dieselille vielä matka eikä mikään.
    eli koneesseen tuskin vielä mitään ihmeempää vikaa olisi tulossa..
    nuo läpät tietty ovat ainoat..
    tietty turbo saattaa alkaa olemaan ehtoopuolella, mutta jos ö-vaihdosta on huolehdittu niin tuskin tuokaan juuri miksikään vielä on mennyt..

    kytkimen kunnosta et voi kyllä sanoa yhtään mitään!
    esim:
    -100tkm ajetulla on ajettu pelkkää kaupunkia ruuhkassa
    300tkm ajetulla on ajettu pelkkää maantieajoa
    -väitän että silloin 300tkm ajetussa on kytkin vähemmän kulunut.

    Loput mitä sanoit alustan ym. osista pitää paikkaansa alkavat olemaan pikkuhiljaa vaihtokunnossa, luultavasti paljon on jo vaidettukkin esim. iskarit +yms..

    Kyllä se on nykydieselille. Perusmoottori kestää, mutta osat purkuu ympäriltä ja ne ei ole halpoja. Laskeppa esim. turborempan hinta, suuttimien uusimisia, korkeapainepumppu. Lisäksi kaiken maailman DPF ongelmat + EGR ongelmat paskaantumisen takia. Sitten vielä vääntöjen takia laatikon ja kytkimen + muun voimansiirron ongelmat. Lisäksi 250-300tkm kilsoilla alkaa jo olla väljää vähän joka paikassa. Taitaa bensakone olla varmempi laite nykyään.

    Leave a comment:


  • IvvN
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    samoissa lukemilla itsekkin pääsin. kaupungissa menee se 8-8.5l ja maantiellä sitä n.7l suuri kulutus johtuu varmastikkin siitä että mulla on pirun pienet pyörät madalluksien takia ja kierrokset ovat kovat. - normaali rengastuksella varmasti pääsee pienemmällä kulutuksella.
    muistaakseni ex 323ia vei maantiellä sen 8-8.5l eli eroa on n. 1-1.5l
    kuten jo todettiin maantiellä ero ero ei ole kauhean iso.

    kaupungissa joku väitti että 316 vie 10l/100km. en tiiä mistä koneversiosta mahtoi puhua mutta omani kuluttaa. n. 8.5l satasella nykyään kun ei tule enään poljettua keskikulutus on jäänyt 8.2l mikä on mielestäni aika kilpailukykyinen.

    tottakai sitä soppaa saa menemään kaikkialla kaikilla autoilla jos pitää repiä tai ohitella kokoajan.
    Olen ihan tyytyväinen omaan kikkeliini joten voin myös ajella normaalisti, eikä minun tarvitse maantielläkään yleensä ohitella..
    -tällä se suurin säästö tulee
    Mulla ei mee yli 8l/100km melkein ikinä ja ajan kaupunkiajoa (kehä I ym tietysti mukaanlukien). Voisin veikata ettei kutoskoneella pääse kovin paljon alle 10l/100km. Noi väitteet 316sesta taitaa liittyä johonkin rikkinäiseen vanhaan koneeseen, eikä näihin uudempiin. 318sissa pre-facelift koneessa on 30 heppaa vähemmän sekä enemmän kulutusta. Toikin kertoo jonkun verran koneiden kehityksistä.

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Originally posted by IvvN View Post
    En tiedä mitä nelos ja kutoskoneita te ootte vertaamassa, mutta omien kokemuksien perusteella voin sanoa, että kulutusero on suuri. Minulle tuli vaihdossa e46 318Ci n42:sella ja se on ollut erittäin edullinen juurikin tän kulutuksen takia. Auton kulutus on ollut 6-8l/100km. Ei ole verrattavissa mihinkään kutos koneeseen, mitä on omissa autoissa ollut. 645seen verrattuna tällä e46 coupeella ajaminen on ilmaista
    samoissa lukemilla itsekkin pääsin. kaupungissa menee se 8-8.5l ja maantiellä sitä n.7l suuri kulutus johtuu varmastikkin siitä että mulla on pirun pienet pyörät madalluksien takia ja kierrokset ovat kovat. - normaali rengastuksella varmasti pääsee pienemmällä kulutuksella.
    muistaakseni ex 323ia vei maantiellä sen 8-8.5l eli eroa on n. 1-1.5l
    kuten jo todettiin maantiellä ero ero ei ole kauhean iso.

    kaupungissa joku väitti että 316 vie 10l/100km. en tiiä mistä koneversiosta mahtoi puhua mutta omani kuluttaa. n. 8.5l satasella nykyään kun ei tule enään poljettua keskikulutus on jäänyt 8.2l mikä on mielestäni aika kilpailukykyinen.

    tottakai sitä soppaa saa menemään kaikkialla kaikilla autoilla jos pitää repiä tai ohitella kokoajan.
    Olen ihan tyytyväinen omaan kikkeliini joten voin myös ajella normaalisti, eikä minun tarvitse maantielläkään yleensä ohitella..
    -tällä se suurin säästö tulee

    Leave a comment:


  • IvvN
    replied
    En tiedä mitä nelos ja kutoskoneita te ootte vertaamassa, mutta omien kokemuksien perusteella voin sanoa, että kulutusero on suuri. Minulle tuli vaihdossa e46 318Ci n42:sella ja se on ollut erittäin edullinen juurikin tän kulutuksen takia. Auton kulutus on ollut 6-8l/100km. Ei ole verrattavissa mihinkään kutos koneeseen, mitä on omissa autoissa ollut. 645seen verrattuna tällä e46 coupeella ajaminen on ilmaista

    Voin sanoa omasta puolesta, että jos ei ole mikään pienimulkkuinen ihminen, jolla on hirveä näyttämisen tarve naapurille, niin juurikin nelos koneiset e46:set ovat ne parhaat. Liikkuu meinaa tolla kaksi litrasella ihan tarpeeksi hyvin kadulla. Toi on todella hyvä auto ajaa eikä tarvitse pitää bensanasemia ryöstäjinä.

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    ei 250tkm ole dieselille vielä matka eikä mikään.
    eli koneesseen tuskin vielä mitään ihmeempää vikaa olisi tulossa..
    nuo läpät tietty ovat ainoat..
    tietty turbo saattaa alkaa olemaan ehtoopuolella, mutta jos ö-vaihdosta on huolehdittu niin tuskin tuokaan juuri miksikään vielä on mennyt..

    kytkimen kunnosta et voi kyllä sanoa yhtään mitään!
    esim:
    -100tkm ajetulla on ajettu pelkkää kaupunkia ruuhkassa
    300tkm ajetulla on ajettu pelkkää maantieajoa
    -väitän että silloin 300tkm ajetussa on kytkin vähemmän kulunut.

    Loput mitä sanoit alustan ym. osista pitää paikkaansa alkavat olemaan pikkuhiljaa vaihtokunnossa, luultavasti paljon on jo vaidettukkin esim. iskarit +yms..
    Last edited by Takalo_kari; 14-03-2012, 18:50.

    Leave a comment:


  • N42fun
    replied
    Pikavilkaisulla kuvan autossa on halogeenivalot, vaikka ilmoituksessa väitetään ksenonit löytyvän. Läpät kannattaa ehdottomasti poistaa, jos ne vielä ovat paikoillaan.

    250000km jo ihan kohtuullinen matka autolle, eli mikään "huoltovapaa" se ei enää noille matkoille ole. Kaikenlaista kuluvaa osaa joutuu tasaista tahtia laittamaan vaihtoon. Esim. alustan palikat, turbo ja kytkin ovat tuossa vaiheessa jo ihan normaaleja juttuja vaihtolistalla. Jos ei nappaa, niin sitten on ehkä syytä katsella jotain ajamattomampaa ja tuoreempaa peliä.

    Leave a comment:


  • Hasselhoff
    replied
    Moi,

    Harkitsen tässä auton ( 320D -03, 240 tkm. http://www.nettiauto.com/bmw/320/4620563) vaihtoa ja muutama asia mietityttää. Koneen koon vertailuja on tullut jo luettua eikä niistä sen enempää, mutta ko. autossa on kilometrejä kohtuu runsaasti ja siitä olisikin muutama kysymys mihin toivoisin palstalaisilta vastauksia.

    Auto on tuotu saksasta ja koneessa on läpät paikallaan. Vaikuttaako tämä mahdollisesti käyttöikään ja missä vaiheessa näistä on turbo vaihtokunnossa? Kannattaako tuon verran ajettuihin autoihin kajota ja mihinkä kannattaa kiinnittää huomioita?

    -H-

    Leave a comment:


  • NokiLeka
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    joo ei tollasta 30kg painoeroa kyllä mistään huomaa.
    Äskönhän se oli niin suuri ero että oikein kaivinkoneeseen piti verrata

    Lyhyesti: osta sillä suurimmalla koneella mihin on varaa, ei sitten hatuta myöhemmin niin paljon.

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Toki se vaikuttaa, mutta väitän ettet huomaa eroa, jos ajat kahdella samanlaisella 4 mukisella autolla ja toiseen on lisätty moottorin ja syylärin väliin 30kg paino. Tuntuma ketteryydestä voi tulla myös neloskoneen kierrosherkkyydestä.
    joo ei tollasta 30kg painoeroa kyllä mistään huomaa.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    Kyllä se vaan vaikuttaa, mieti vaikka kaivuria, tottakai mitä enemmän painoa akselien "ulkopuolella" on sitä epävakaampi ja keikkuvampi auto on..

    niin ja 316faceliftissä on akku vakiona takakontissa..

    Perlenbacher: isommat jarrut tuovat lisäpainoa.
    -n.1kg jousittamatonta massaa vastaa n.10kg korissa..
    -kevyemmässä autossahan ei tarvita niin isoja jarruja kuin painavassa
    silti pysähtyvyys yhtä hyvä, mutta ajettavuus parempi

    Toki se vaikuttaa, mutta väitän ettet huomaa eroa, jos ajat kahdella samanlaisella 4 mukisella autolla ja toiseen on lisätty moottorin ja syylärin väliin 30kg paino. Tuntuma ketteryydestä voi tulla myös neloskoneen kierrosherkkyydestä.

    Leave a comment:


  • Weuli
    replied
    Ihan ihme juttua melkein koko topic täynnä!
    Neloskoneen ainoa etu on hiukan pienempi kulutus ja siihen se jää. Ajamisen ilossa tappio on selvä. Hiljattain oli kaverin kanssa juttua autoista, hänellä 316i (e46/-05)mulla oli silloin vielä toi sigun 330Ci. Kulutukset ajotietokoneista 10l/100km ja 11l/100km, ja erot tehoissa varmaan noin 100hv. Molemmat pyöritään tässä Turun seudulla. Isommissa on myös pääsääntöisesti enemmän varusteita.
    Auton voi hankkia millä perusteilla hyvänsä mutta BMWn kohdalla ajamisen ilo nousee mielestäni tehojen mukana.

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Tiedetään, tiedetään. Ihmettelin vain tuota vastaavuutta 1kg =10kg, en mitään muuta. Olen myös täysin sillä kannalla että mitä pienempi jousittamaton massa sitä parempi autoa on viedä äärirajoilla, ei puhettakaan etteikö.

    jos pyöräpaino lisääntyy 1kg tällöin esim. iskaritestissä pyörä koskettaa x% vähemmän tiehen (testialustaan).
    tämän kompensoimiseksi tarvitaan koriin 10kg lisää painoa.

    Eli toisinsanoen vituiks menee jos kevennät autostasi 200kg ja sen jälkeen lykkäät vakioiden 80kilon vanteiden tilalle överit 20" vanteet ja renkaat mikä painavat sen 140kiloa!

    Kaikkea siis oikeassa suhteessa.


    jos haluat lukea aiheesta lisää niin suosittelen näitä:
    ammattikoulun alusta & hallintalaitteet
    ammattikorkean opuksen nimeä en muista mutta kirjastosta selviää
    ja vielä virittäjän käsikirja 2 -alusta
    Last edited by Takalo_kari; 12-03-2012, 21:55.

    Leave a comment:

Working...
X