Näitä taitaa olla sekä N42B18 että N46B18 -moottoreilla, joista jälkimmäinen ilmeisesti parempi? Miten tuon moottorin version tunnistaa käytännössä, ensirekisteröintipäivästä ei liene paljon iloa.
e46 touringissa on ainakin tarra iskaritolpassa, jossa lukee mm. moottorikoodi, värikoodi, massoja yms...
Huomenna olisi tarkoitus käydä vilkaisemassa vuoden 2004 316 compactia, moottorina 1.8ti. Onko tuossa jotain erityisiä paikkoja, mitä pitäisi ostohousut jalassa katsella?
Näitä taitaa olla sekä N42B18 että N46B18 -moottoreilla, joista jälkimmäinen ilmeisesti parempi? Miten tuon moottorin version tunnistaa käytännössä, ensirekisteröintipäivästä ei liene paljon iloa. Koritakuu tainnut loppua tuon edellisen linkin mukaan tänävuonna, joten siitäkään ei paljoa pääse kostumaan.
Mitenkäs muuten tyyppiviat, uskaltaako tällaista reilu 100tkm ajettuna ostaa? Olen lukenut tämän aamupäivän kauhuskenaarioita jäätyneistä huohottimista ja muista talviautoilijan mukavuuksista Hakusessa kun olisi käyttökustannuksiltaan edullinen katiska, jolla pääsee satavarmasti paikasta A paikkaan B.
Automaattiloota vaihtui ~6/2000 A5S 360R --> A5S 390R. Moottorinvaihdon M57 --> M57N ei vaikuttanut joten mekaaniselta kestävyydeltään ovat samat.
390R:stä on ajan saatossa eri variantteja jotka ilmaistaan esim. lisäkoodilla -YV tai -WZ lootan perässä. Olettaisin näiden olevan AGS:n eli laatikon ohjaimen versiokoodeja kun DDE ja AGS on naitettu keskenään. Osaluettelosta näkee myös että nelivedolla pikaotannalla näyttäisi olevan eri variantit kuin takavetoisella, mikä tukisi olettamaa.
Diisselillä etenevä auto pitäisi hankkia ja valinta tapahtuu kahden väliltä, A4 tai 330.
Bemari kiinnostaisi enemmän, mutta farmari, manuaali, nahkasisusta, neliveto ja 2003-> näyttäisi olevan lähes mahdoton yhtälö.
2003 tuli tuo tehokkaampi kone? Paranneltiinko siinä automaattilaatikon kestävyyttä mitenkään? Vai onko se samaa kuraa, mitä aiemmissakin? Onko nelivedossa mitään vikaherkkää paikkaa?
Onko nuo vaihtolaatikot tehty kestävimmiksi, vai saako kokoajan pelätä ja kuulostella jyrinöitä?
Audissahan on sitten nokkaongelmat ja pumppuongelmat, mutta vaihtonokat kestävätkin sitten vissiin auton loppuiän. Eli siinä olisi vain kertasijoituksena tuo kallis remontti.
Loppupään E46 ostamassa, joten pari validia kysymystä:
1) Milloin 4syl moottori vaihtuu N42 -> N46? Missä erot?
edit: 3/2004 vaihtuu, käytännössä tärkein ero jakopään kiristimessä, joka on N46 päivitetty paremmaksi. Myös Valvetronicin ohjaus on integroitu uuteen moottoriohjaukseen, joka on N46:ssa mallia MEV 9.2.
Muita eroja:
-MEV 9.2 on tuleva ohjaus IHKA:lta lämmitystarpeen lisäämiseksi polttoainetaloudellisuuden kustannuksella
-MEV 9.2 on lisätty suoritintehoa 44MHz -> 56 MHz
-Uudet nokat
-Uusi kampura (mm. laakerointia muutettu)
-Uudet kiertokanget (mm. kevyemmät)
-Sytytystulpat (menevät syvemmälle palotilaan ja platinaa)
-Parrannettu tyhjiöpumppu (poistoventtiili lisätty)
-Uusi venttiilikoppa (parannettu kestävyyttä)
2) Käsitykseni mukaan E46 mallissa 12v koritakuu menee 1/1/2004 ensirekisteröinnin mukaan? Onko valmistuspäivällä mitään merkitystä, vai onko sama vaikka auto olisi 07/2003 tai 09/2003?
edit: Kyllä 12v menee 1/1/2004 ensirekisteröinnin mukaan, ei väliä vaikka auto olisi valmistettu aiemmin. Ensirekisteröinti 31/12/2003 tai aiemmin tarkoittaa 6v koritakuuta.
edit2: Tulipa ostettua sitten E46 Compact N46 moottorilla.
Oikein arvattu. Ainakin vanhemmalla koneella oleva 330d manuaalina menee kyllä pienellä. Sekalaista ajoa oon ajanu jonku 6000km tuolla muistaakseni ja suurin mitattu kulutus 6.5 litraa ja sekin pääasiassa oli lyhyttä ajoa. Helposti tonni tankillisella menee.
Harmi että on vanhemmalla koneella, ja apparin etuovi ja loksu maalattu, että liekkö lämätty etukulmaan.. Lisäks pitäs olla harman kadonit yms vehkeet...
Mitä tuosta pyöreästä napista säädetään joka on kuskinpenkin etureunassa? Ei näytä olevan joka autossa niin sillä ihmettelen..
Harmi että on vanhemmalla koneella, ja apparin etuovi ja loksu maalattu, että liekkö lämätty etukulmaan.. Lisäks pitäs olla harman kadonit yms vehkeet...
Mitä tuosta pyöreästä napista säädetään joka on kuskinpenkin etureunassa? Ei näytä olevan joka autossa niin sillä ihmettelen..
spotti nimimerkin vanha e46 330d manuaali imolarot touring on tullu kanssa myyntiin yhteen liikkeeseen. Jos olisin itse e46 dieseliä vailla niin kävisin kokeilemassa http://www.nettiauto.com/bmw/330/6505347
Itsellä ollut e46 farkku 330d tuolla vanhemmalla koneella lastutettuna, ja lisäksi ajanut kaverin 320d sedania, että kyllä niistä kokemusta jonkinverran löytyy, luotettavuutta ja muuta tässä vain pähkäilen..
Tuosta uudemmasta 330d koneesta saisi lastulla kyllä jo aika kivat tehot kun kyseessä on kuitenkin normaali "käyttöpeli"
Pari kysymystä e46, kun sellainen nyt mahdollisesti tulee hankittua seuraavaksi autoksi.
Mietinnässä ollut e46 touring 320d tai 330d, näistä taitaa olla tuo 330d toimintavarmempi eikö?
Lisäksi jos päädyn ostamaan tuon 330d, niin olen tässä puntaroinut manuaali/automaatti vaihtoehtoa, että kumpi niistä olisi kannattavampi. Tarkoitus päästä edullisesti liikkumaan, joten tuo manuaali varmaan sen puolesta? Kuinka paljon mahtaa kulutukset erota toisistaan manuaalin ja automaatin välillä? Kuinka kestävä tuo 204heppaisen dieselkoneen kyljessä oleva automaatti on, entäpä 6-vaihteinen manuaali?
Mitään muita asioita mitä tulisi tietää kyseisestä mallista? Jonkinverran vissiin turbo + suutinvikoja, mutta onko mitään muuta vakavaa? :think
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Mun mielestä yhtä toimintavarmoja pelejä. Manuaalina katsoisin, en välttämättä kulutuksen puolesta vaan kestävyyden/luotettavuuden. Tuskin tuossa on kulutuksessa montaa desilitraa eroa. Toi 6 lovinen on ainakin tosi naftapihi, mulla vie 320d 6-lovisella lootalla keskikulutus 5.5L/100km. Pienimmällä päässy 80km/h matkavauhdilla 4.1L/100km ja silloinkin oli vakkari ja ilmastointi käytössä. Pienellä menee.
Suutin ja turbovikojen lisäksi luukut ruostuu alareunasta, kampiakselin päässä oleva hihnapyörä menee rikki, kardaanin ristikot+rätit, kaksoismassavauhtipyörä manuaalissa. Automaatissa turbiinilukko.
Kuluvia osia kaikki
Vaikka onkin ehkä yhtä luotettavia 330d/320d niin kyllä mä silti itse valitsisin 330d manuaalina ja tolla tehokkaammalla koneella.
Voit tulla kokeilee mun pirssiä joku päivä niin saat vähän tuntumaa, jos kiinnostaa
Pari kysymystä e46, kun sellainen nyt mahdollisesti tulee hankittua seuraavaksi autoksi.
Mietinnässä ollut e46 touring 320d tai 330d, näistä taitaa olla tuo 330d toimintavarmempi eikö?
Lisäksi jos päädyn ostamaan tuon 330d, niin olen tässä puntaroinut manuaali/automaatti vaihtoehtoa, että kumpi niistä olisi kannattavampi. Tarkoitus päästä edullisesti liikkumaan, joten tuo manuaali varmaan sen puolesta? Kuinka paljon mahtaa kulutukset erota toisistaan manuaalin ja automaatin välillä? Kuinka kestävä tuo 204heppaisen dieselkoneen kyljessä oleva automaatti on, entäpä 6-vaihteinen manuaali?
Mitään muita asioita mitä tulisi tietää kyseisestä mallista? Jonkinverran vissiin turbo + suutinvikoja, mutta onko mitään muuta vakavaa? :think
Leave a comment: