Autoa ostamassa (E46)
Collapse
X
-
Tiedetään, tiedetään. Ihmettelin vain tuota vastaavuutta 1kg =10kg, en mitään muuta. Olen myös täysin sillä kannalla että mitä pienempi jousittamaton massa sitä parempi autoa on viedä äärirajoilla, ei puhettakaan etteikö.
-
Originally posted by Perlenbacher View PostYleensähän noin puhutaan pyörivistä massoista jolloin voidaan tehdä tuollainen verranto kuinka paljon se hidastaa kiihtyvyyttä kun tiedetään painopiste ja etäisyys akselista, mutta 1kg jarrusatulassa hidastaa kiihtyvyyttä yhtä paljon kuin 1kg bensatankissa koska satula ei pyöri.
Leave a comment:
-
Juu ainahan jousittamaton massa on huonoa, mutta miten tuo 1kg vastaa 10kg korissa? Hidastaako se radalla yhtä paljon? En oikein ymmärtänyt.
Yleensähän noin puhutaan pyörivistä massoista jolloin voidaan tehdä tuollainen verranto kuinka paljon se hidastaa kiihtyvyyttä kun tiedetään painopiste ja etäisyys akselista, mutta 1kg jarrusatulassa hidastaa kiihtyvyyttä yhtä paljon kuin 1kg bensatankissa koska satula ei pyöri.
Leave a comment:
-
Originally posted by bemu2000 View PostMelkeen voisin väittää että et huomaa mitään eroa ajettavuudessa, oli siellä sitten 80kg, vai 110kg painava moottori. Lisäksi perinteisesti 6 mukisissa akku on laitettu painojakauman takia peräluukkuun.
Kyllä se vaan vaikuttaa, mieti vaikka kaivuria, tottakai mitä enemmän painoa akselien "ulkopuolella" on sitä epävakaampi ja keikkuvampi auto on..
niin ja 316faceliftissä on akku vakiona takakontissa..
Perlenbacher: isommat jarrut tuovat lisäpainoa.
-n.1kg jousittamatonta massaa vastaa n.10kg korissa..
-kevyemmässä autossahan ei tarvita niin isoja jarruja kuin painavassa
silti pysähtyvyys yhtä hyvä, mutta ajettavuus parempiLast edited by Takalo_kari; 12-03-2012, 18:39.
Leave a comment:
-
Tuosta painojakauamasta ja massakeskipisteestä sen verta että kyllä 318Ci:ssä tunsi neloskoneen edut. Liukkaammalla kelillä ajettaessa auto on ketterämpi, mikäli sillä haluaa värkätä. Suunnan muutokset on nopeampia ja hallittavampia, kuin esim 320i touringissa. Mutta aika harvoin nämä puolet nousee esiin.
Leave a comment:
-
Kyse oli siitä miten asiat noin niin kuin teoriassa ovat. Käytännössä näillä painoseikoilla on aika olematon merkitys, niin kuin jo itse totesit ja varsinkin kun kyseessä 3-sarja eikä mikään urheiluauto. En myöskään suosittele pienimmän moottorin hankkimista, jos tarvitsee autossaan tavallista parempaa suorituskykyä. Jarrut näissä kaikissa on mitoitettu konetehoon nähden enemmän kuin riittäviksi.Last edited by N42fun; 12-03-2012, 00:25.
Leave a comment:
-
En tiedä tankojen paksuuksista (vaikuttaahan vakaajan jäykkyyteen muutkin asiat) mutta nelimukiset heilahtelevat paljon ikävämmin syheröä ajettaessa, ainakin jokainen omalle kohdalle sattunut.
Kannattaa ostaa auto myös ilman ilmastointia, siitäkin tulee painoa etuakselin etupuolelle toistakymmentä kiloa autossa kuin autossa. Tai mitenkä paljon nyt annetaankaan arvoa millekin asialle.
Tuohan nyt riippuu ihan kuskistakin, (jos nyt niin oletetaan että tästä joku ratavehkeen tekisi) joku tykkää viedä etupainosempaa ja joku takapainoisempaa vehjettä?
En epäilet ettetkö olisi oikeassa tuon etuakselin luona tapahtuvan painojakauman suhteen, mutta aika laiha peruste ostaa neloskoneinen?
Tuotahan voisi verrata siihen että dissaisi bemaria siitä että niihin saa yli 14" vanteita! Sillä esim. 13 tai 14" olisivat paljon paremmat rata-ajoon kuin jotkut 17" tuumaiset painonsa (ja muistakin) puolesta.
Paitsi että vanteilta vaihtamalla 3 tuumaa pienemmiksi laskee kierrosaika, toisin kuin vaihtamalla 6 mukia neljään. Ei herneitä, vaikka kärjistin vähän.
Leave a comment:
-
Originally posted by naukkis View PostLuistoissa ajellessa neloskoneiset on paljon paremmassa balanssissa kuin kuutoskoneiset, kuutonen keulalla tekee kolmesatkuista melkoisen ryhävalaan. Kolmesatkun kokoiseen autoon kuutonen olis paljon parempi vinkkelimuodossa, BMW kun haluaa perinteistä pitää kiinni niin sitä suoraa kuutosta koitetaan keventää kaikin keinoin, tuoreimmat koneet ovat nykyään magnesiumlohkoisia....
Melkeen voisin väittää että et huomaa mitään eroa ajettavuudessa, oli siellä sitten 80kg, vai 110kg painava moottori. Lisäksi perinteisesti 6 mukisissa akku on laitettu painojakauman takia peräluukkuun.
Leave a comment:
-
Originally posted by Perlenbacher View PostPainojakaumahan on silti 50-50, eikö? Kutoskoneisissa on myös tehokkaammat jarrut (ainakin isommissa), järeämmät vakaajat ja paremmat varusteet kautta linjan. Näitä ei myöskään sovi unohtaa. En ole nelikutosta sisältä purkanut, mutta ainakin kolmekutosessa on isompikoneisessa myös parempi äänieristys. Samalta kuulostais myös E46. Voi olla tosin faceliftinkin tuomaa.Takavakaaja tosin on paksumpi. Sport alustojen vakaajat ovat käytännössä saman paksuisia kaikilla moottoreilla.
Leave a comment:
-
Painojakaumahan on silti 50-50, eikö? Kutoskoneisissa on myös tehokkaammat jarrut (ainakin isommissa), järeämmät vakaajat ja paremmat varusteet kautta linjan. Näitä ei myöskään sovi unohtaa. En ole nelikutosta sisältä purkanut, mutta ainakin kolmekutosessa on isompikoneisessa myös parempi äänieristys. Samalta kuulostais myös E46. Voi olla tosin faceliftinkin tuomaa.
Leave a comment:
-
Originally posted by rizzo View PostSiis haetko nyt takaa että neloskoneista autoa on parempi ajaa luisussa talvisin?Mun mielipide on edelleen se että kaikilla osa-alueilla (pl. kulutus & vakuutushinnat) kutoskone on kaikin puolin parempi
Leave a comment:
-
Joo elikkä tästä oli kyse http://www.nettiauto.com/bmw/330/4622326
Huoltokirja pitäisi kaiketikkin olla, mutta eihän niistä voi ikinä olla varma, että pitääkö paikkaansa. Täytyy varmaankin viikolla lähteä katsomaan, yleiskunto jo tosiaankin kertoo varmasti paljon. Mutta minkäslaista kulumaa penkeissä ym. tuon verran ajetuissa yleensäkkään sitten on? Itsellä kun ei kokemusta tosiaankaan noin uudesta/"vähän" ajetusta ole.
Leave a comment:
-
Originally posted by Daadaa View PostItsellä olisi hakusessa e46 330d, ja nyt löytyi yksi sopivan kuuloinen vaihtoehto.
Elikkäs 2001 330d, ajettu 210tkm. Mitäs noista alkaa tuollaisilla kilometreillä olla vaihtokunnossa? Onko tuo m57 kone kuinka kestävä? Mites alustat, edestä ainakin ilmeisesti saa remppailla, jos ei ole jo laitettu..?
Kertokaas kaikki tieto tuollaisesta vehkeestä, kun itsellä ei aikasempaa kokemusta ole!
Leave a comment:
-
Itsellä olisi hakusessa e46 330d, ja nyt löytyi yksi sopivan kuuloinen vaihtoehto.
Elikkäs 2001 330d, ajettu 210tkm. Mitäs noista alkaa tuollaisilla kilometreillä olla vaihtokunnossa? Onko tuo m57 kone kuinka kestävä? Mites alustat, edestä ainakin ilmeisesti saa remppailla, jos ei ole jo laitettu..?
Kertokaas kaikki tieto tuollaisesta vehkeestä, kun itsellä ei aikasempaa kokemusta ole!
Leave a comment:
-
Originally posted by naukkis View PostLuistoissa ajellessa neloskoneiset on paljon paremmassa balanssissa kuin kuutoskoneiset, kuutonen keulalla tekee kolmesatkuista melkoisen ryhävalaan. Kolmesatkun kokoiseen autoon kuutonen olis paljon parempi vinkkelimuodossa, BMW kun haluaa perinteistä pitää kiinni niin sitä suoraa kuutosta koitetaan keventää kaikin keinoin, tuoreimmat koneet ovat nykyään magnesiumlohkoisia....Mun mielipide on edelleen se että kaikilla osa-alueilla (pl. kulutus & vakuutushinnat) kutoskone on kaikin puolin parempi
Leave a comment:
Leave a comment: