Autoa ostamassa (E46)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Perlenbacher
    replied
    Tiedetään, tiedetään. Ihmettelin vain tuota vastaavuutta 1kg =10kg, en mitään muuta. Olen myös täysin sillä kannalla että mitä pienempi jousittamaton massa sitä parempi autoa on viedä äärirajoilla, ei puhettakaan etteikö.

    Leave a comment:


  • pmv
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Yleensähän noin puhutaan pyörivistä massoista jolloin voidaan tehdä tuollainen verranto kuinka paljon se hidastaa kiihtyvyyttä kun tiedetään painopiste ja etäisyys akselista, mutta 1kg jarrusatulassa hidastaa kiihtyvyyttä yhtä paljon kuin 1kg bensatankissa koska satula ei pyöri.
    Se miksi BMW:kin tukkii alumiinia noihin tukivarsiin, johtuu nimenomaan siitä että jousittamaton massa halutaan pitää mahdollisimman alhaisena. Vaikka ei se rengas/tukivarsisto/jarrut paketti minusta nyt ihan jousittamaton ole, mutta kyllä se pitäisi kevyenä pitää. Massan hitaudesta johtuen painava paketti seuraa tienpinnan muutoksia huonommin kuin kevyt.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Juu ainahan jousittamaton massa on huonoa, mutta miten tuo 1kg vastaa 10kg korissa? Hidastaako se radalla yhtä paljon? En oikein ymmärtänyt.

    Yleensähän noin puhutaan pyörivistä massoista jolloin voidaan tehdä tuollainen verranto kuinka paljon se hidastaa kiihtyvyyttä kun tiedetään painopiste ja etäisyys akselista, mutta 1kg jarrusatulassa hidastaa kiihtyvyyttä yhtä paljon kuin 1kg bensatankissa koska satula ei pyöri.

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Melkeen voisin väittää että et huomaa mitään eroa ajettavuudessa, oli siellä sitten 80kg, vai 110kg painava moottori. Lisäksi perinteisesti 6 mukisissa akku on laitettu painojakauman takia peräluukkuun.

    Kyllä se vaan vaikuttaa, mieti vaikka kaivuria, tottakai mitä enemmän painoa akselien "ulkopuolella" on sitä epävakaampi ja keikkuvampi auto on..

    niin ja 316faceliftissä on akku vakiona takakontissa..

    Perlenbacher: isommat jarrut tuovat lisäpainoa.
    -n.1kg jousittamatonta massaa vastaa n.10kg korissa..
    -kevyemmässä autossahan ei tarvita niin isoja jarruja kuin painavassa
    silti pysähtyvyys yhtä hyvä, mutta ajettavuus parempi
    Last edited by Takalo_kari; 12-03-2012, 18:39.

    Leave a comment:


  • pmv
    replied
    Tuosta painojakauamasta ja massakeskipisteestä sen verta että kyllä 318Ci:ssä tunsi neloskoneen edut. Liukkaammalla kelillä ajettaessa auto on ketterämpi, mikäli sillä haluaa värkätä. Suunnan muutokset on nopeampia ja hallittavampia, kuin esim 320i touringissa. Mutta aika harvoin nämä puolet nousee esiin.

    Leave a comment:


  • N42fun
    replied
    Kyse oli siitä miten asiat noin niin kuin teoriassa ovat. Käytännössä näillä painoseikoilla on aika olematon merkitys, niin kuin jo itse totesit ja varsinkin kun kyseessä 3-sarja eikä mikään urheiluauto. En myöskään suosittele pienimmän moottorin hankkimista, jos tarvitsee autossaan tavallista parempaa suorituskykyä. Jarrut näissä kaikissa on mitoitettu konetehoon nähden enemmän kuin riittäviksi.
    Last edited by N42fun; 12-03-2012, 00:25.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    En tiedä tankojen paksuuksista (vaikuttaahan vakaajan jäykkyyteen muutkin asiat) mutta nelimukiset heilahtelevat paljon ikävämmin syheröä ajettaessa, ainakin jokainen omalle kohdalle sattunut.

    Kannattaa ostaa auto myös ilman ilmastointia, siitäkin tulee painoa etuakselin etupuolelle toistakymmentä kiloa autossa kuin autossa. Tai mitenkä paljon nyt annetaankaan arvoa millekin asialle.

    Tuohan nyt riippuu ihan kuskistakin, (jos nyt niin oletetaan että tästä joku ratavehkeen tekisi) joku tykkää viedä etupainosempaa ja joku takapainoisempaa vehjettä?

    En epäilet ettetkö olisi oikeassa tuon etuakselin luona tapahtuvan painojakauman suhteen, mutta aika laiha peruste ostaa neloskoneinen?

    Tuotahan voisi verrata siihen että dissaisi bemaria siitä että niihin saa yli 14" vanteita! Sillä esim. 13 tai 14" olisivat paljon paremmat rata-ajoon kuin jotkut 17" tuumaiset painonsa (ja muistakin) puolesta.

    Paitsi että vanteilta vaihtamalla 3 tuumaa pienemmiksi laskee kierrosaika, toisin kuin vaihtamalla 6 mukia neljään. Ei herneitä, vaikka kärjistin vähän.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Luistoissa ajellessa neloskoneiset on paljon paremmassa balanssissa kuin kuutoskoneiset, kuutonen keulalla tekee kolmesatkuista melkoisen ryhävalaan. Kolmesatkun kokoiseen autoon kuutonen olis paljon parempi vinkkelimuodossa, BMW kun haluaa perinteistä pitää kiinni niin sitä suoraa kuutosta koitetaan keventää kaikin keinoin, tuoreimmat koneet ovat nykyään magnesiumlohkoisia....

    Melkeen voisin väittää että et huomaa mitään eroa ajettavuudessa, oli siellä sitten 80kg, vai 110kg painava moottori. Lisäksi perinteisesti 6 mukisissa akku on laitettu painojakauman takia peräluukkuun.

    Leave a comment:


  • N42fun
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Painojakaumahan on silti 50-50, eikö? Kutoskoneisissa on myös tehokkaammat jarrut (ainakin isommissa), järeämmät vakaajat ja paremmat varusteet kautta linjan. Näitä ei myöskään sovi unohtaa. En ole nelikutosta sisältä purkanut, mutta ainakin kolmekutosessa on isompikoneisessa myös parempi äänieristys. Samalta kuulostais myös E46. Voi olla tosin faceliftinkin tuomaa.
    50:50 painojakauma kertoo akselipainojen olevan samat. Akselivälin ulkopuolinen massa vaikuttaa ajettavuuteen, vaikka auton painojakauma olisikin 50:50. Kuutoskoneisissa on muuten ohuempi etuvakaaja, kuin esim. 316i:ssä. Takavakaaja tosin on paksumpi. Sport alustojen vakaajat ovat käytännössä saman paksuisia kaikilla moottoreilla.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Painojakaumahan on silti 50-50, eikö? Kutoskoneisissa on myös tehokkaammat jarrut (ainakin isommissa), järeämmät vakaajat ja paremmat varusteet kautta linjan. Näitä ei myöskään sovi unohtaa. En ole nelikutosta sisältä purkanut, mutta ainakin kolmekutosessa on isompikoneisessa myös parempi äänieristys. Samalta kuulostais myös E46. Voi olla tosin faceliftinkin tuomaa.

    Leave a comment:


  • N42fun
    replied
    Originally posted by rizzo View Post
    Siis haetko nyt takaa että neloskoneista autoa on parempi ajaa luisussa talvisin? Mun mielipide on edelleen se että kaikilla osa-alueilla (pl. kulutus & vakuutushinnat) kutoskone on kaikin puolin parempi
    Kuten sanottu, se nelonen painaa vähemmän ja tämä paino jää etu- ja taka-akselin väliin, koska kone on kaksi mukia lyhyempi. Kilpa-autojen kohdalla on tavattu sanoa, että kaikki paino etuakselin etupuolella on turhaa. No käyttöautoista puhuttaessa moottoritehosta on tietenkin enemmän iloa, kuin aivan viimeisen päälle olevasta ajettavuudesta. Toisaalta, uusien bemarien kohdalla onkin jo päästy win-win tilanteeseen, nyt kun ahdetut neloset ovat tuleet jäädäkseen.

    Leave a comment:


  • Daadaa
    replied
    Joo elikkä tästä oli kyse http://www.nettiauto.com/bmw/330/4622326

    Huoltokirja pitäisi kaiketikkin olla, mutta eihän niistä voi ikinä olla varma, että pitääkö paikkaansa. Täytyy varmaankin viikolla lähteä katsomaan, yleiskunto jo tosiaankin kertoo varmasti paljon. Mutta minkäslaista kulumaa penkeissä ym. tuon verran ajetuissa yleensäkkään sitten on? Itsellä kun ei kokemusta tosiaankaan noin uudesta/"vähän" ajetusta ole.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Daadaa View Post
    Itsellä olisi hakusessa e46 330d, ja nyt löytyi yksi sopivan kuuloinen vaihtoehto.

    Elikkäs 2001 330d, ajettu 210tkm. Mitäs noista alkaa tuollaisilla kilometreillä olla vaihtokunnossa? Onko tuo m57 kone kuinka kestävä? Mites alustat, edestä ainakin ilmeisesti saa remppailla, jos ei ole jo laitettu..?

    Kertokaas kaikki tieto tuollaisesta vehkeestä, kun itsellä ei aikasempaa kokemusta ole!
    Jos kilometrit ovat todelliset, on motti vasta sisäänajettu, kunhan öljyt ja suodattimet on vaihdettu säännöllisesti. Alustan osat uusittava tod.näköisesti, jos ei ole jo niin tehty. Katso auton yleiskuntoa. Mitään syytä ei ole pelätä, jos se on hyvä!

    Leave a comment:


  • Daadaa
    replied
    Itsellä olisi hakusessa e46 330d, ja nyt löytyi yksi sopivan kuuloinen vaihtoehto.

    Elikkäs 2001 330d, ajettu 210tkm. Mitäs noista alkaa tuollaisilla kilometreillä olla vaihtokunnossa? Onko tuo m57 kone kuinka kestävä? Mites alustat, edestä ainakin ilmeisesti saa remppailla, jos ei ole jo laitettu..?

    Kertokaas kaikki tieto tuollaisesta vehkeestä, kun itsellä ei aikasempaa kokemusta ole!

    Leave a comment:


  • rizzo
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Luistoissa ajellessa neloskoneiset on paljon paremmassa balanssissa kuin kuutoskoneiset, kuutonen keulalla tekee kolmesatkuista melkoisen ryhävalaan. Kolmesatkun kokoiseen autoon kuutonen olis paljon parempi vinkkelimuodossa, BMW kun haluaa perinteistä pitää kiinni niin sitä suoraa kuutosta koitetaan keventää kaikin keinoin, tuoreimmat koneet ovat nykyään magnesiumlohkoisia....
    Siis haetko nyt takaa että neloskoneista autoa on parempi ajaa luisussa talvisin? Mun mielipide on edelleen se että kaikilla osa-alueilla (pl. kulutus & vakuutushinnat) kutoskone on kaikin puolin parempi

    Leave a comment:

Working...
X