memebuy23buy

DIY: e46 perän vahvistus ohje (kaikki mallit) *äänestä*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harrison
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 1523
    • Iisalmi

    DIY: e46 perän vahvistus ohje (kaikki mallit) *äänestä*

    Päitä pyörittänyt tämän e46 perän repeämis ilmiö jo jonkin aikaa.
    Jäänyt hiljaisuuteen foorumilla tämä asia, niin nyt omasta mielenkiinnosta kyselisin, että onko perät revennyt ja mistäkin mallista?

    Maailmalla perät revenneet myös 2/2000 jälkeenkin, niin hyvin mahdollista Suomessakin. Mahdollista siis kaikissa malleissa!
    Pieniä vinkkejä perän korjaukseen tai sen ennalta ehkäimiseen.

    Tippi yksi

    Tippi kaksi



    TÄSTÄ OHJEET TEKOON:

    BMW TIS OHJE

    Yleisesti:
    - Yli 2cm pohjalevy ratkemat korjataan pohjalevy vaihtamalla + foamaus.
    - Alle 2cm tai ei ollenkaan revenneet pohjalevyt korjataan foamauksella.

    Ehkäisyyn siis tarvitaan:

    1 x Wurth Liima + Tiivistemassa (Wurth koodi: 0890 100 3 ) 10e/kpl
    2* x 83 42 0 307 530 Structuring foam (Bmw numero) ~165e-190e/kpl
    - Teippiä tai tulpat tukkimaan kolot ~5e
    - Massapistooli 2-komponentti massoille tarkoitettu eli kahdelle patruunalle (Oma suositus Lord fusor 301) ~60e/kpl
    - Kirkasta 10mm ulkohalkasiltaan olevaa letkua. ~2e

    (*Jos haluaa vahvistaa vain kuskinpuolen, niin tarvitset vain yhden foamin)
    Yhteensä noin ~450e tai ~280e, mutta paljon halvempi kuin koko pohjan vaihtaminen.


    Lopuksi: On olemassa myös vahvikepala kittejä tarjolla, mutta se on stoori erikseen ja hommana paljon isompi savotta.
    Foamausta suosittelee siis BMW.(pilkkua tarkentaen vain kuskin puolelle, mutta onko molemmat puolet pahasta?)
    701
    Ei revennyt SEDAN
    0%
    117
    Ei revennyt COUPE
    0%
    63
    Ei revennyt TOURING
    0%
    118
    Ei revennyt CABRIOLET
    0%
    19
    Revennyt SEDAN
    0%
    32
    Revennyt COUPE
    0%
    29
    Revennyt TOURING
    0%
    12
    Revennyt CABRIOLET
    0%
    2
    Ennen 2/2000 valmistettu
    0%
    93
    Jälkeen 2/2000 valmistettu
    0%
    216
    Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
    Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
    Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

    Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

    Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

    EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Suosittelee varmasti kun se on nopea ja halpa tapa sekä vahvistaa rakennetta, mutta sitten kun tuon sinne ruiskuttaa, tuleekin hitsuuttelusta sen verran iso homma että voi vaikka vituttaa. Vielä jos ei itse tee niin tulee kallistakin.

    Ei sieltä koko pohjalevyä tartte vaihtaa sen enempää kuin E36:stakaan, eivät vaan voi virallisesti korjata sitä muulla tapaa. Tuo 2k-tatinan hinta näyttää olevan sellainen, että tuolla 450e varmasti korjauttaa repeämät ja saa vielä vahvikelätkät kaupan päälle.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Torppa
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 283
      • Vihti

      #3
      Ei suakeli pelotella näillä ;D Edellisestä E36:sesta perä repsahti.. Toivottavasti tässä E46 toukassa ei tule käymään niin..

      Löytyykö e46 touringiin myös vahvikepalat niinkuin oli E36? Menisi samalla paikalleen, kun apurungon puslat vaihtelisin jossain välissä.

      Mitäs tämä "Structuring foam" oikein on?. Onko tuota järkeä edes laittaa hintansa puolesta?
      ------------------------------------------------
      Entiset:
      E61 535D M-sport 11/-05
      E61 535D M-sport 12/-04
      E46 330D Touring 11/-03
      E36 325i Coupe 8/-92
      E30 318i Coupe -89

      Comment

      • Harrison
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 1523
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by Torppa View Post

        Löytyykö e46 touringiin myös vahvikepalat niinkuin oli E36? Menisi samalla paikalleen, kun apurungon puslat vaihtelisin jossain välissä.

        Mitäs tämä "Structuring foam" oikein on?. Onko tuota järkeä edes laittaa hintansa puolesta?
        Tais käydä noi vahvikepalat joka koriin.

        Foami:
        2-komponentti pohjaista litkua mikä sitten turpoo ja kovettuu 20Mpa kovuuteen (on nimittäin kova). En osaa tarkemmin selittää, kun ei ole aines osista tietoo.

        MUTTA tätä se on: http://www.moldcomert.ro/images/File...-1401CA-25.pdf
        Ainut vaan ettei enää löydä mistään tarvikkeena



        Originally posted by Cell View Post
        Suosittelee varmasti kun se on nopea ja halpa tapa sekä vahvistaa rakennetta, mutta sitten kun tuon sinne ruiskuttaa, tuleekin hitsuuttelusta sen verran iso homma että voi vaikka vituttaa. Vielä jos ei itse tee niin tulee kallistakin.
        Kukkaan ei ole vielä missään kommentoinut, että ton jälkeen revenny perä mistään.... Ja mikäs sen erikoisempaa tekis hitsauksesta mitä normaalisti, kun evästä on sisässä? Okei vähä ehkä käryää, mutta oikea hitsari pitää homman kurissa.

        Originally posted by Cell View Post
        Ei sieltä koko pohjalevyä tartte vaihtaa sen enempää kuin E36:stakaan, eivät vaan voi virallisesti korjata sitä muulla tapaa. Tuo 2k-tatinan hinta näyttää olevan sellainen, että tuolla 450e varmasti korjauttaa repeämät ja saa vielä vahvikelätkät kaupan päälle.
        Varmaan menoo pohja vaihtoon, kun on revennyt kunnolla. Riippuu aivan repeämästä...

        Korjaa varmaan repeämät 450eurolla en sitä väitä, mutta jos yleisestikkihän tuo parantaa rakennetta paljon enemmän mitä hitsaus. Kannattaa tutustua eväkseen ja mikä sillä on efekti sielä.
        Voileipä (rakenne) on sitten välistä hyvää
        Last edited by Harrison; 25-09-2012, 20:38.
        Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
        Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
        Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

        Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

        Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

        EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3144
          • Tampere

          #5
          Häh, kallista? 66€ per tuubi Schmiedmannilla.

          Edit: Jaa, tuo alkuperäisen postin tuote eli 83420307530 onkin 175€. Se on 1 kg ja tuo 83190007361 on 0.5 kg, joka on 66€. Hassu hintaero silti, pikkupurkki edullisempi.
          Attached Files
          Last edited by MNi; 25-09-2012, 21:40. Reason: puurot ja vellit sekaisin

          Comment

          • Harrison
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 1523
            • Iisalmi

            #6
            Originally posted by MNi View Post
            Häh, kallista? 66€ per tuubi Schmiedmannilla.

            Edit: Jaa, tuo alkuperäisen postin tuote eli 83420307530 onkin 175€. Se on 1 kg ja tuo 83190007361 on 0.5 kg, joka on 66€. Hassu hintaero silti, pikkupurkki edullisempi.
            Tota 361-loppusta ei saa enää marmoriltakaan.. Bmw tarjoo vain 530-loppusta.
            Tuskin löytyy schiedmanniltakaan tuota 361:sta, kun koko valmistus on lopetettu. Kaikki tutkittu valmiiks, kun yrittäny löytää rojut mahd halvalla
            Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
            Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
            Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

            Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

            Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

            EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3144
              • Tampere

              #7
              Onneksi käyttöturvallisuustiedotteet ovat pakosti julkisia, tänne kun pistää hakusanaksi terocore 1401 niin näkee mitä nuo ovat syöneet.

              Comment

              • basso72
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 1837
                • Ylä-Pinsiö

                #8
                Originally posted by Harrison
                Foamausta suosittelee siis BMW.
                ...ja vain vasemmalle puolelle.
                sigpic
                Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                320i -77

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Harrison View Post
                  Kukkaan ei ole vielä missään kommentoinut, että ton jälkeen revenny perä mistään.... Ja mikäs sen erikoisempaa tekis hitsauksesta mitä normaalisti, kun evästä on sisässä? Okei vähä ehkä käryää, mutta oikea hitsari pitää homman kurissa.



                  Varmaan menoo pohja vaihtoon, kun on revennyt kunnolla. Riippuu aivan repeämästä...

                  Korjaa varmaan repeämät 450eurolla en sitä väitä, mutta jos yleisestikkihän tuo parantaa rakennetta paljon enemmän mitä hitsaus. Kannattaa tutustua eväkseen ja mikä sillä on efekti sielä.
                  Voileipä (rakenne) on sitten välistä hyvää
                  Kyllähän tuo nyt aivan satavarmasti tuolla sisällä sulaa/palaa siihen malliin, että hitsaamisesta ei tule sitten yhtään mitään. Ja en kyllä menis allekirjoittamaan tuotakaan, että hitsausta parempi vaihtoehto. Kyllä hyvin hitsattuna vahvikelätkät on melko varmasti parempi temppu, kun ne sulattaa pinnapulttien kantoihin kiinni. Eikä tuo nyt niin suuri homma ole irroittaa takakalustoa hitsauksen tieltä pois.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #10
                    En e46:n lätkän rakennetta tiedä ihan tarkkaan, mutta jos ne haluaa laittaa, eikä kori ole revennyt, niin 3M koriliimalla vaan lätkät kiinni. Jos siis samalla tavalla asennettavissa kuin e36:ssa. Ei tarvii hitsata ja puree varmaan 100-kertaa kovempaa kiinnni, kuin hitsaamalla. Jos siellä joku pieni hiusmurtuma olisi, niin sekään ei kyllä liimauksen jälkeen etene. Niistä tulee 100% yhtä puuta. Jos liimaus epäilyttää, niin sitä koriliimaa ei voi verrata mihinkään sikabondeihin tai muihin vastaaviin tökötteihin. On lujuudeltaan ihan eri planeetalta.

                    Comment

                    • Harrison
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 1523
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by basso72 View Post
                      ...ja vain vasemmalle puolelle.
                      Better safe than sorry, right?


                      Originally posted by O-Peksi View Post
                      Kyllä hyvin hitsattuna vahvikelätkät on melko varmasti parempi temppu, kun ne sulattaa pinnapulttien kantoihin kiinni. Eikä tuo nyt niin suuri homma ole irroittaa takakalustoa hitsauksen tieltä pois.
                      On kieltämättä hyvä temppu, mutta silti itse jättäsin hitsaamisen sikseen ja tekisin asian näin -> 3M:llä latat kiinni koriin + runko foamaus



                      Originally posted by Juppe View Post
                      En e46:n lätkän rakennetta tiedä ihan tarkkaan, mutta jos ne haluaa laittaa, eikä kori ole revennyt, niin 3M koriliimalla vaan lätkät kiinni. Jos siis samalla tavalla asennettavissa kuin e36:ssa. Ei tarvii hitsata ja puree varmaan 100-kertaa kovempaa kiinnni, kuin hitsaamalla. Jos siellä joku pieni hiusmurtuma olisi, niin sekään ei kyllä liimauksen jälkeen etene. Niistä tulee 100% yhtä puuta. Jos liimaus epäilyttää, niin sitä koriliimaa ei voi verrata mihinkään sikabondeihin tai muihin vastaaviin tökötteihin. On lujuudeltaan ihan eri planeetalta.
                      Tosta ylemmästä vastauksesta näet mimmosia lätkä keskimäärin ovat.
                      Olen syvästi samalla kannalla sinun kanssa tuosta liimaus hommasta ja koriliimat yms ovat kyllä toista luokkaa mitä sikabondit, totta!
                      Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                      Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                      Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                      Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                      Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                      EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17870
                        • PKS

                        #12
                        Äänestin.

                        Ei ollut ex-330i Sedan 05/2002 repeytymistä. Tuli tutkittua tarkemmin kun pelko oli perseessä että murtumia olisi, sen verran rajua oli käyttö (mm paljon rata-ajoa). Muutoksetkaan tuskin edesauttoivat kestävyyttä, alustaa, vakaajaa, powerflexiä ja lukkoperä.
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                        E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                        E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • Krynx
                          BTCF Member
                          • Sep 2006
                          • 908
                          • á la Temmes

                          #13
                          Minulla tuli tuossa kesällä huomattua että oli kuskinpuolelta ratkennut ja "korjattu" eli turattu kasaan jotenkin päin helvettiä. Että terveisiä vaan sinne eteläsuomeen jos sattuu entinen omistaja lukemaan foorumia ja tunnistaa tapauksen Ja ei edelleenkään ole vaihdettu pohjalevyä eikä tursotettu fyllinkiä minnekkään. Mutta jos olisin tiennyt noista vahvikelätkistä niin ne olisi voinut samalla sinne liimailla kun oli rojut pois edestä.
                          E39 525d -00
                          E39 523i-96
                          E30 316 -86

                          Comment

                          • gRt
                            BTCF Member
                            • May 2009
                            • 223
                            • Tampere

                            #14
                            Jaa-a... Mitähän tässä pitäisi tehdä. Auto on sedan vm. 2001 (liekö tammikuussa valmistettu). Ajettu kohta 300 tonnia eikä vielä mitää oireita.

                            Paska jos hajoo mut laitettu jo niin paljon rahaa ja pidetty muutenkin kuin kukkaa kämmenellä ettei enää mikään liimanpursotus johonki takakontin rakenteisiin nappaa enää yhtään muka laatuautoon.....
                            Projektit: BMW e39 530i & BMW Z4 3.0si
                            https://www.youtube.com/@gerttiih

                            Comment

                            • Harrison
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 1523
                              • Iisalmi

                              #15
                              Originally posted by gRt View Post
                              Jaa-a... Mitähän tässä pitäisi tehdä. Auto on sedan vm. 2001 (liekö tammikuussa valmistettu). Ajettu kohta 300 tonnia eikä vielä mitää oireita.

                              Paska jos hajoo mut laitettu jo niin paljon rahaa ja pidetty muutenkin kuin kukkaa kämmenellä ettei enää mikään liimanpursotus johonki takakontin rakenteisiin nappaa enää yhtään muka laatuautoon.....
                              Paha sannoo, mutta vaihtoehdot ovat irroittaa perä yms ja liimata vahvike levyt. Tai tehdä helpommin ja tukevammin tehdä foamaus perän rakenteisiin.
                              Kumpi on halvempi, niin riippuu omista tiloista ja suhteista...
                              Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                              Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                              Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                              Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                              Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                              EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                              Comment

                              Working...
                              X