Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 täristää aivan....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Originally posted by maverick999 View Post
    Jep, tänään auto oli nosturilla, ja kardaanin rättinivel oli melko palasina. Heiluu joka suuntaan melkein senttejä

    Ensi viikonloppuna korjaukseen, ja sitten näkee häviääkö tärinä.
    Rätti ei juurikaan yksinään hajoa, eiköhän varsinainen aiheuttaja löydy ristikoista. Kardaani lattialle ja kääntelemään, pykälää on varmasti.

    Tämä kannattaa tarkastaa myös noissa satunnaisesti täristävissä.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • maverick999
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 919
      • Rauma

      #17
      Rätti vaihdettu, ei ollut pykälää ristinivelessä. Vielä täristää kuitenkin 5 ja 6-vaihteilla 1500rpm kohdalla kaasu pohjassa vedättäessä. jos tärinä esiintyy aina 1500rpm kohdalla, tuleeko se sitten jostain ennen lootaa? Toisaalta se tulee vaan 5- ja 6-vaihteilla, ja joskus ylämäessä 4:lla. Riippuu siis kuormituksesta myös.

      Olisikohan seuraava tarkastettava kohde tuo kaksoismassavauhtipyörä...
      Last edited by maverick999; 12-01-2013, 23:30.
      Respect your elders

      Comment

      • janne30
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 2198
        • Vantaa

        #18
        Samaa vikaa oli vanhassa autossa.

        Rikkoi kumilimppua ja täristi tyhjäkäynnillä ja täristi rasituksessa.

        Kardaanin kiinteät ristinivelet uusittiin komet oy :ssä, siellä myös tasapainotus, hintaa tuli 300€

        Kaksoismassa uusittiin ja samalla kytkin ja kampiakselin stefa. Ei enää tärissy, mut kalliiksi tuli.
        G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
        E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


        1 x F20
        3 x E30
        2 x E36
        5 x E46
        3 x E9X

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          Originally posted by maverick999 View Post
          Rätti vaihdettu, ei ollut pykälää ristinivelessä. Vielä täristää kuitenkin 5 ja 6-vaihteilla 1500rpm kohdalla kaasu pohjassa vedättäessä. jos tärinä esiintyy aina 1500rpm kohdalla, tuleeko se sitten jostain ennen lootaa? Toisaalta se tulee vaan 5- ja 6-vaihteilla, ja joskus ylämäessä 4:lla. Riippuu siis kuormituksesta myös.

          Olisikohan seuraava tarkastettava kohde tuo kaksoismassavauhtipyörä...
          Irroititko koko kardaanin ristikoiden testausta varten?
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Simo e39
            Bimmer Rookie
            • Oct 2011
            • 83
            • Finland

            #20
            Originally posted by Justin View Post
            Omassa 330xd:ssä on vielä siitä aika metka tuo
            ravistus että se alkaa n.30km ajon jälkee ja siihen
            asti ei tapahdu eikä ilmene millään vaihteella tai missään
            vauhdissa minkäänlaista ravistusta tai vapinaa, ja sitten
            kun tuo ravistus alkaa niin se kestää vaikka maailmantappiin,
            ja yön yli kun on pihassa parkissa niin aamulla ei taas ilmaannu
            minkäänlaista ravistusta. Ensi viikon tiistaille
            sain ajan rättinivelen vaihtoon jos se auttaisi, täytyy laittaa
            raporttia miten nivelen vaihto vaikutti asiaan vai vaikuttiko ollenkaan.
            Ootko löytänyt syyn tähän ongelmaan?

            Itsellä aivan sama ongelma, tosin automaati pelissä. Ensin meni turbiini, noh turbiini vaihdettiin laatikko huollatettiin, samalla vaihdoin rättilaipan, kardaanin tukilaakerin ja vaihelaatikon kumipuslan. Auto toimi 1000km normaalisti ja sitten alkoi voimakkaat tytinat. Sitten vaihdoin vielä turbiinin lukon solenoidin ja virtauksen säätösolenoidin, eikä vaikutusta asiaan.

            Tämä on erittäin vittumainen vika korjata kun se ilmenee vain pidemmän matka-ajon yhteydessä. Viimeksi vika tuli 50km ajon jälkeen ja sitä ennen vähän yli 100km jälkeen. Vika kun ilmenee, jos antaa auton huilata vaikka tunnin, niin taas pääsee noin 20km ilman ongelmia

            Ihmiset mikä avuksi?

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17528
              • Turku

              #21
              Originally posted by Simo e39 View Post
              Tämä on erittäin vittumainen vika korjata kun se ilmenee vain pidemmän matka-ajon yhteydessä. Viimeksi vika tuli 50km ajon jälkeen ja sitä ennen vähän yli 100km jälkeen. Vika kun ilmenee, jos antaa auton huilata vaikka tunnin, niin taas pääsee noin 20km ilman ongelmia

              Ihmiset mikä avuksi?
              Juuri näin. Onko myös sinun autosi neliveto eli ovatko nämä sekä tyhjäkäynnin tärinät että ajon (vedon) aikaiset voimansiirron tärinät nimenomaan nelivedon oireita?
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Simo e39
                Bimmer Rookie
                • Oct 2011
                • 83
                • Finland

                #22
                Originally posted by Laku View Post
                Juuri näin. Onko myös sinun autosi neliveto eli ovatko nämä sekä tyhjäkäynnin tärinät että ajon (vedon) aikaiset voimansiirron tärinät nimenomaan nelivedon oireita?
                Juu nelikko on tuo minunkin peli. Minulla tuo tärinä on niin raju että jos voimakkaammin kiihdyttää kun tuo vika on päällä, niin joku paikka kyllä antautuu ihan varmasti

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17528
                  • Turku

                  #23
                  Voimakas se tärinä on paikoin minullakin ja lähinnä kovilla pakkasilla ilmenee, kesällä ei. Sitä on tutkittu alustaa ihmettelemällä, mutta purkamatta toistaiseksi autoa enempää...
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • maverick999
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 919
                    • Rauma

                    #24
                    Mitään suuremmin tietämättä lämpötilasta johtuva värinä voisi liittyä kumeihin jollain tapaa. Puslat ym vaimentimet luulisi toimivan paremmin lämpimässä kuin kylmässä. Ei tietoa, missä kaikkialla nelikossa on tuommoisia vaimentimia voimansiirrossa...
                    Respect your elders

                    Comment

                    • Simo e39
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2011
                      • 83
                      • Finland

                      #25
                      Voimansiirto eroaa silleen että vaihelaatikon jatkona on jakolaatikko josta lähtee kardaani etuperään josta lähtee vetarit pyöriin. Muutenhan tuo on ihan samanlainen kuin takavetoisissa. Vaihelaatikon kannake saattaa olla erilainen?

                      Minulla tuo vika tuli tammikuussa joten en tiedä tekeekö tuota kesällä (todennäköisesti) enkä jää odottamaan sinne asti.

                      Sitä aloin miettimään että voisiko tärinän aiheuttaa jos kone jostain syystä alkaisi pyöriä 5:llä :think

                      Tai sitten pääsisikö jompikumpi etuvetari tulemaan jommasta kummasta päästä pois senverran että alkaisi täristämään :think Nimittäin tuolla minun autolla pystyy kaupungissa ajelemaan ihan normaalisti, mutta sitten kun lähdetään maantielle ja ajellaa se noin 30km niin sen jälkeen alkaa vapinat.

                      Comment

                      • maverick999
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 919
                        • Rauma

                        #26
                        Originally posted by Simo e39 View Post
                        Voimansiirto eroaa silleen että vaihelaatikon jatkona on jakolaatikko josta lähtee kardaani etuperään josta lähtee vetarit pyöriin. Muutenhan tuo on ihan samanlainen kuin takavetoisissa. Vaihelaatikon kannake saattaa olla erilainen?

                        Minulla tuo vika tuli tammikuussa joten en tiedä tekeekö tuota kesällä (todennäköisesti) enkä jää odottamaan sinne asti.

                        Sitä aloin miettimään että voisiko tärinän aiheuttaa jos kone jostain syystä alkaisi pyöriä 5:llä :think

                        Tai sitten pääsisikö jompikumpi etuvetari tulemaan jommasta kummasta päästä pois senverran että alkaisi täristämään :think Nimittäin tuolla minun autolla pystyy kaupungissa ajelemaan ihan normaalisti, mutta sitten kun lähdetään maantielle ja ajellaa se noin 30km niin sen jälkeen alkaa vapinat.
                        Onko noitten vetareissa muuten tasapainotuskumit? Ne voisi tarkistaa myös...
                        Respect your elders

                        Comment

                        • Simo e39
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2011
                          • 83
                          • Finland

                          #27
                          Tietäisikö kukaan varmasti että kuuluuko jakolaatikosta etuperään lähtevän kardaanin tumpissa olla pieni välys, eli kuuluuko sen olla niin sanotusti kelluva? Täältä jostain luin että kuuluu, mutta esim X5:ssa tuo ihan jämäkkä.

                          Sellasta mietin, että voisiko vian aiheuttaa tukkiintunut jakolaatikon huohotus? Eli kun jakolaatikko lämpeää sinne syntyy painetta ja paine työntää sitten etuperän kardaanin tumppia ulospäin ja alkaa täristämään :think Tuo sopisi vian kuvaan vaan aika hyvin... Täytyy viikonlopun aikana hieman tutkia asiaa.


                          Originally posted by maverick999 View Post
                          Onko noitten vetareissa muuten tasapainotuskumit? Ne voisi tarkistaa myös...
                          Minun muistaakseni ei ole, mut en ole ihan varma.

                          Comment

                          • Joonas.k
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 57

                            #28
                            Itsekin tuota jakolaatikon välystä mietin tuossa pari päivää sitten, mutta oletin, että on normaalia. Jos sullakin on välystä niin oletan sen olevan normaalia Itellä tuo tärinä häviää kun moottori on käyntilämmin ja sisätilat lämpimät....
                            Now: E39 530dA 2003
                            Ex: 330xda M-sport2, Audi A6 2,4a, BMW E46 316i, Volvo 240 -87, Citroen Xsara VTS, VW Golf VR6, Opel Astra GSI, BMW E34 525iA, BMW 116i, Seat Ibiza 1,6i, Mazda 323 1,6i

                            Comment

                            • Justin
                              Newbiemmer
                              • Mar 2012
                              • 21
                              • Suomi

                              #29
                              Joo, elikkä sain bemarin taas toimimaan.
                              Eteen täyty vaihtaa repsikan puolelle uus
                              vetoakseli, sisempi nivel oli sökö.

                              Comment

                              • Simo e39
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2011
                                • 83
                                • Finland

                                #30
                                Purin jakolaatikon koska etukardaanin lähtö oli niin väljä, ensi viikolla tulee uudet laakerit. Veikkaan että tuolla ei nuo minun viat häviä.

                                Vian aiheuttaja on todennäköisesti myös minulla nuo etuvetarit. Tilasin ruotsista molemmat alkuperäiset vetarit, joten eiköhän se noilla tokene.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎