Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 täristää aivan....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17528
    • Turku

    #31
    Miksi Ruotsista? Hinta?
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Simo e39
      Bimmer Rookie
      • Oct 2011
      • 83
      • Finland

      #32
      Suomessa noi olisi tullut maksamaan yli 1000€, ja tuolta ruotsista nuo tuli maksamaan rahteineen 660€. Jenkeistä olis saanu 500€ mutta tuohon sitten tullit ja rahdit niin olis tullu kalliimmaksi.

      Varmaan ois saanu saksasta vielä halvemmalla, mutta nuo ruotsalaiset sivut sattui ensimmäisten joukossa kohdalle niin en jaksanut metsästää enempää.

      Noitten valmistaja on GKN LÖBRO, eli sama kuin alkuperäisten, en kehannut kokeilla miten pitkään nuo halppis vetarit olisi kestäneet.

      Tuossa on linkki mistä tilasin nuo vetarit:

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17528
        • Turku

        #33
        Originally posted by Simo e39 View Post
        Suomessa noi olisi tullut maksamaan yli 1000€, ja tuolta ruotsista nuo tuli maksamaan rahteineen 660€. Jenkeistä olis saanu 500€ mutta tuohon sitten tullit ja rahdit niin olis tullu kalliimmaksi.

        Varmaan ois saanu saksasta vielä halvemmalla, mutta nuo ruotsalaiset sivut sattui ensimmäisten joukossa kohdalle niin en jaksanut metsästää enempää.

        Noitten valmistaja on GKN LÖBRO, eli sama kuin alkuperäisten, en kehannut kokeilla miten pitkään nuo halppis vetarit olisi kestäneet.

        Tuossa on linkki mistä tilasin nuo vetarit:
        www.mekafrance.se/2drivaxlarbmwe46325xi330xi330xdgknlobro3046201-p-81407.html?cPath=399
        Jep, GKN:t minullekin vaihdettiin aikanaan. Ne tulivat Kahan kautta. Hyvään hintaan sait kyllä. Eikös tuo ole paljon kovempi hinta linkissä pelkästään 1 kappale?

        Edit: Tuossahan onkin 2 kappaletta, kiitos vinkistä!
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Simo e39
          Bimmer Rookie
          • Oct 2011
          • 83
          • Finland

          #34
          Nyt olis vetarit vaihdettu ja ajettu yhtäjaksoisesti noin 400km. Tuota erittäin voimakasta tärinä poistui, mutta kun ajaa 100-110km/h niin kuuluu sellainen vaihteleva jyrinä/murina/resonointi

          Oisko kellään ideoita mistä tuo voisi johtua?

          Itsellä mielessä kierot etu jarrulevyt tai kardaanin nivelet. Noita niveliä kyllä käpistelin enkä tuntenut kulumista tai tahmimista.
          Last edited by Simo e39; 10-04-2013, 23:35.

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #35
            Originally posted by Simo e39 View Post
            Nyt olis vetarit vaihdettu ja ajettu yhtäjaksoisesti noin 400km. Tuota erittäin voimakasta tärinä poistui, mutta kun ajaa 100-110km/h niin kuuluu sellainen vaihteleva jyrinä/murina/resonointi

            Oisko kellään ideoita mistä tuo voisi johtua?

            Itsellä mielessä kierot etu jarrulevyt tai kardaanin nivelet. Noita niveliä kyllä käpistelin enkä tuntenut kulumista tai tahmimista.
            Onko kardaani otettu irti? Jos on, eikä mennyt samoille spooreille tai kiinnitys perämurikkaan ei mennyt täsmälleen samoihin reikiin kuin aiemmin niin voi jyristä. Tukilaakerikin voi pitää ääntä vaikkei silmämääräisesti näyttäisi olevan vikaa.

            Comment

            • Simo e39
              Bimmer Rookie
              • Oct 2011
              • 83
              • Finland

              #36
              Originally posted by MNi View Post
              Onko kardaani otettu irti? Jos on, eikä mennyt samoille spooreille tai kiinnitys perämurikkaan ei mennyt täsmälleen samoihin reikiin kuin aiemmin niin voi jyristä. Tukilaakerikin voi pitää ääntä vaikkei silmämääräisesti näyttäisi olevan vikaa.
              Autoon on tehty noin 1500km sitten vaihelaatikko ja turbiini remontti, jonka yhteydessä vaihdoin rättinivelen, kardaanin tuki laakerin, vaihelaatikon kannakkeen kumi puslan ja laakeroin jakolaatikon uusiksi.

              Kardaani on 100% samoilla booreilla ja kiinnitys perään on samassa kohin, mutta vaihelaatikon päässä saattoi pyörähtää eri asentoon Voisiko tuolla vaihelaatikon päällä olla vaikutusta?

              Comment

              • Sproket
                Newbiemmer
                • Mar 2011
                • 4
                • Tampere

                #37
                Nostellaas vähän vaikka onkin hiljaista ollut vähän aikaa.
                Pahin ravistus saatu kuriin, mutta vieläkään ei mielestäni pelaa niinkuin pitäisi.
                Ravistaa 100 km/h ylöspäin edelleen hieman. Tuntuu ratissa ja penkissä vaihdellen.

                Duunasin tuossa tosiaan hieman laajemman rempan tuohon kulkineeseen:

                - Etuvetoakselit + stefat (Tuolta Mekafrancesta, Kiitos linkistä!)
                - KAIKKI alustan puslat + taakse myös ylempien poikittaistukivarsien pallovivelet. Powerflexiä kaikkialla mihin sai. ("Thumps" ääni muuten edelleen läsnä kiusatessa )
                - Bilstein B12 alustasarja
                - Etuiskarien yläpään tukilaakerit
                - Takaiskarien yläpäät
                - Kardaanin tukilaakeri + laku
                - Vaihdelaatikon pusla
                - Kaikki vetopyörästö-öljyt + laatikkoöljyt (Redline) ja moottoriöljyt (Castrol)
                - Kaikki suodattimet
                - Renkaat tasapainotettu (Toki voi olla vieläkin pielessä, itse en päässyt tätä tekemään. -> Kokeilen piakkoin toisilla vanteilla kunhan saan kaverilta lainaan)
                - Nelipyöräsuuntaus (Tosin kulmat tämänkin jälkeen pielessä. Kohta tehdään uusiksi...)
                + Kaikkea muuta pientä ja merkityksetöntä...

                Takavetarit ja perä tarkastettu -> Ei mitään välystä.

                Kardaanin ristikkoja pyörittelin ja ihmettelin varmaan tunnin pöydällä ja mitään ihmeellistä en keksinyt. Ei mitään pykälää, mutta tietyssä kulmassa ihan hiuksen hienon välyksen sai tuntumaan. Kardaani merkitty ja samoilla booreilla kasaus.

                Mikähän tuossa voisi vielä vaatia huomiota, jotta saisi Bemarin kulkemaan niinkuin tarkoitettu? Olisiko vain vanneongelma? Luulisi että ravistaisi tällöin jatkuvasti rattia... Entäs DMF? Oireet ei mielestäni täsmää tähän... Voisiko jakolaatikon etukardaanin lähtö olla liian väljä? Tässä on ainoa selvä välys minkä voimansiirrosta löydän? Tuohan menee vähän vaikeammaksi, kun bemari ei sinne laakeria varaosana tarjoa. Luulisi, että laakeritukusta kuitenkin löytyy sopiva... Jotenkin luulen että tuo jakolaatikko on muutenkin syyllinen tuohon "thumps" ääneen, joka on oikein osuessaan jopa metallisen kuulloinen.

                Tulipahan raapusteltua... Toivottavasti saadaan foorumilaisten mielipiteitä!

                Comment

                • Simo e39
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2011
                  • 83
                  • Finland

                  #38
                  Tervetuloa tärinä kerhoon Itse kärsin vieläkin tuosta tärinästä. Yllämainitsemieni korjauksien lisäksi olen nyt vielä vaihtanut butyyli teipin ja purkanut takavetarit pöydälle ja rasvannut, mutta eipä auttanut.

                  Tuon jakolaatikon etuperän tumpin kuuluu olla väljä, sitä on ihmetelty ulkoimaisilla foorumeilla aika paljon. Itselaakeroin tuon uusiksi, mutta ei siitäkään ollut riemua. Tuota tumahusta saisi varmaan lievemmäksi uudellä jakolaatikolla, koska jakolaatikossa on planeetta vaihteisto, johon ei tarvi tulla kuin pieni välys joka sitten kertaantuun monessa rattaassa ja loppu tulos = reilu välys. Mutta uusi jakolaatikko mahtaa olla melko tyyris...

                  Itsellä ei ravista rattia, ja ääni kuulostaisi tulevan enemmän auton perästä päin. Seuraavaksi ajattelin viedä kardaanin ristikoiden vaihtoon ja tasapainotukseen, kunhan saan jostain innostusta.

                  Comment

                  • Oleg
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2008
                    • 52
                    • Rovaniemi

                    #39
                    Vaihdettiin kaksoismassa, kardaanin tukilaakerit ja laatikon tukikumit.
                    "pärinä" vedätyksessä hiljeni jonkun verran, muttei poistunut kokonaan.
                    Sammutuksen yhteydessä ollut kolahdus poistui.

                    Kaikki siis suht "ok"... Tänään kuitenki kun aamulla käynnistin niin tuntui ku joku ois lyöny lekalla penkin alle(kardaanin laakerien kumit taas paskana varmaan?), alkaa meneen hermo!

                    Comment

                    • Extra
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 272
                      • Kurjuuden alkulähde

                      #40
                      Originally posted by Oleg View Post
                      Vaihdettiin kaksoismassa, kardaanin tukilaakerit ja laatikon tukikumit.
                      "pärinä" vedätyksessä hiljeni jonkun verran, muttei poistunut kokonaan.
                      Sammutuksen yhteydessä ollut kolahdus poistui.

                      Kaikki siis suht "ok"... Tänään kuitenki kun aamulla käynnistin niin tuntui ku joku ois lyöny lekalla penkin alle(kardaanin laakerien kumit taas paskana varmaan?), alkaa meneen hermo!
                      Täällä myös yksi uusi jäsen tärinäkerhoon. Autona E46 320d, kaamee tärinä vedättäessä. Vaihdettu kaksoismassa, kytkinpaketti, kumilimppu, molemmat kardaanin tukilaakerit, moottorintukikumit. Vieläkin vedossa täristää hieman, vähentyi kyllä tosi paljon.

                      Pitäisikö nyt kääntyä niihin vetoakseleihin... Rahaa on kyllä palanut jo aika hyvin.

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17528
                        • Turku

                        #41
                        Tämä säie käsittelee lähinnä nelivedon tärinöitä eli omasi on ihan eri juttu.
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Extra
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 272
                          • Kurjuuden alkulähde

                          #42
                          Originally posted by Laku View Post
                          Tämä säie käsittelee lähinnä nelivedon tärinöitä eli omasi on ihan eri juttu.
                          No niinhän se näyttää aihekentässä lukevan.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17528
                            • Turku

                            #43
                            Originally posted by Extra View Post
                            No niinhän se näyttää aihekentässä lukevan.
                            Oikeassa olet, mutta halusin vain kertoa säikeen sisällön, en sen otsikkoa .
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • OF_
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 54
                              • Vihti

                              #44
                              Itselläni E46 330Xd sedan ja kiihdyttäessä ilmeni kovaa ravistusta.
                              Autoon vaihdettiin luistava kytkin ja odotin myös tämän poistavan ravistuksen, mutta ei auttanut.
                              Kardaani käytettiin Kometilla ristikoiden vaihdossa ja tasapainotuksessa, eipä auttanut. Vasen etuvetari vaihdettiin koska siinä oli ulompi nivel rikki, mutta tämäkään ei poistanut ravistusta. Lopuksi syylliseksi löytyi oikean etuvetarin sisempi nivel. Vetarin vaihdon jälkeen ravistus hävisi kokonaan.
                              Ulkoisesti siinä ei ollut mitään vikaa, mutta välys oli selvästi havaittavissa siinä kohtaa kun vetari oli irroitettu autosta.
                              BMW X5 3.0D E53 -05
                              VW Transporter T5 -08


                              Ex: BMW 330XD facelift E46 -02,
                              2x BMW 320D E46 -00, BMW 320i Touring E46 -08, BMW 325xi E30 -89

                              Comment

                              • vilperj
                                Newbiemmer
                                • Mar 2016
                                • 18
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Onko muilla kokemuksia tällaisesta, n. 60-90km/h vauhdeissa ilmenee hetkellisesti tärinää (samanlaista kuin ajaisi kaistan reunassa täryviivoilla)? Äsken ajelin töihin ja noilla nopeuksilla alkoi sillointällöin tekemään tuota. Kesti 10-30 sekuntia ja sitten loppui.

                                Tuntui että tulisi auton takaosasta. Ja loppui myös kierrosten noustessa. Yli 100km/h nopeuksissa tärinää ei tullut.

                                Auto E46 Touring 320dA -04
                                E38 740iA -95
                                E46 320dA -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎