Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d Olemattomat ahdot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #31
    Originally posted by NokiLeka View Post
    Onko se MAF koodattu vai onko vain kokeiltu kahta uutta maffia ilman koodausta?
    Toisaalta ei pitäis kyllä savuttaakkaan jos maf ei pelissä mukana, kyllä se sen verran rajoittaa tehoja.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • elreino
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 90
      • s-joki

      #32
      joo maffi kyllä pelaa

      monien livedata kokeilujen jälkeen on ongelmaa tutkittu
      jos kiihdyttää yhdella vaihteella mikä vaihde vain esim. 1500-4000 rpm niin kaikki arvot on järkeviä
      mutta jos kiihdyttää vaikka kolmosella ja vaihtaa neloselle niin ahto onkin enää 0,6 ja ei siitä nouse enää vaikka se edellisellä vaihteella olisi käynyt 1,3
      eli aina kun vaihtaa suuremman vaihteen niin ahdot katoaa

      näin käy oli autossa vakio tai viri softa eikä mitään vikakoodia siitä jää

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #33
        Originally posted by Esal View Post
        Tuon alipainesäätimen toiminnan kannattaa ensin katsoa liikkuuko se ollenkaan. Kun virtalukon kääntää moottori käynnissä asentoon, säädin vetää hetkeksi ääriasentoon ja päästää takaisin. Tyhjäkäynnillä sen täytyy myös olla vetäneenä.
        Onko tuo säätimen liike katsottu, varsinkin sen palautuminen?
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3447
          • Janakkala

          #34
          Originally posted by elreino View Post
          m57 on kyseessä

          listaa missä ei ole vikaa
          ahdin vaihdettu

          otan jakarin käteen ja alan odotella teidän viisaita ratkaisuja samalla kun
          Eipä tuo silti ensimmäinen kerta olisi kuin "uusi" ahdin on rikki.
          Onko kyseessä varmasti aito uusi garretti, vai joku peruskorjattu tai kopio runkoon kasattu?
          Jos on aito uusi garretti niin kannattaa lukea se aitoustodistus läpi, siellä on aikasta "painavaa" tekstiä liittyen tuollaisen ahtimen korjausyrityksiin.

          Miltä auton kulkupuoli muuten tuntuu, vetääkö tasaisesti tms?
          Nyt on vaan vouhottu ahtopaineista jo monta sivua tekstiä, mutta ei vissiin sanallakaan ole mainittu miten auto käyttäytyy?
          Oletko kokeillut ajaa alipaine letku pois nypättynä ahtimen ohjauksesta?
          Onko ahtopaineen säätöventtiilissä letkut oikein päin?
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • make2929
            Bimmer Rookie
            • Feb 2012
            • 92
            • etelä-pohjanmaa

            #35
            Originally posted by Spetke View Post
            Eipä tuo silti ensimmäinen kerta olisi kuin "uusi" ahdin on rikki.
            Onko kyseessä varmasti aito uusi garretti, vai joku peruskorjattu tai kopio runkoon kasattu?
            Jos on aito uusi garretti niin kannattaa lukea se aitoustodistus läpi, siellä on aikasta "painavaa" tekstiä liittyen tuollaisen ahtimen korjausyrityksiin.

            Miltä auton kulkupuoli muuten tuntuu, vetääkö tasaisesti tms?
            Nyt on vaan vouhottu ahtopaineista jo monta sivua tekstiä, mutta ei vissiin sanallakaan ole mainittu miten auto käyttäytyy?
            Oletko kokeillut ajaa alipaine letku pois nypättynä ahtimen ohjauksesta?
            Onko ahtopaineen säätöventtiilissä letkut oikein päin?
            Kyseesssä on täysin uusi garret, suht ok vetää jos esim 3 vaihteella kiihdyttää, mutta vaihtaessa vaihteen isomalle/pienemmälle ahdot tippuu rajusti, tyhjäkäynti ok, ja muutenki kone toimii ok, tosin hieman nuhainen tuo on kun kokeilin, 200kmh sai pitkällä suoralla ja siitä eteenpäin yhtä kidutusta melkein 210kmh sai mittariin hirveällä suoralla, ennen otti 200kmh suht helposti.

            Välillä tekee tälläistä huom harvoin mutta kuitenkin, esim 2vaihteella lämä tiskiin 2000rpm kohdalla 2500rpm alkaa täristää ja jumittaa hetken siinä(ei liiku) tärinä loppuu ja taas mennään.
            Last edited by make2929; 15-07-2013, 11:39.

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3447
              • Janakkala

              #36
              Originally posted by make2929 View Post
              Kyseesssä on täysin uusi garret, suht ok vetää jos esim 3 vaihteella kiihdyttää, mutta vaihtaessa vaihteen isomalle/pienemmälle ahdot tippuu rajusti, tyhjäkäynti ok, ja muutenki kone toimii ok, tosin hieman nuhainen tuo on kun kokeilin, 200kmh sai pitkällä suoralla ja siitä eteenpäin yhtä kidutusta melkein 210kmh sai mittariin hirveällä suoralla, ennen otti 200kmh suht helposti.

              Välillä tekee tälläistä huom harvoin mutta kuitenkin, esim 2vaihteella lämä tiskiin 2000rpm kohdalla 2500rpm alkaa täristää ja jumittaa hetken siinä(ei liiku) tärinä loppuu ja taas mennään.
              Äkkiseltään kuulostaisi polttoainepuolen ongelmalle / suutin vioille tms.
              Ja sen seurauksena ahtopaine heittoina... :think
              Montako sataa tonnia autolla on tuupattu?
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • make2929
                Bimmer Rookie
                • Feb 2012
                • 92
                • etelä-pohjanmaa

                #37
                Originally posted by Spetke View Post
                Äkkiseltään kuulostaisi polttoainepuolen ongelmalle / suutin vioille tms.
                Ja sen seurauksena ahtopaine heittoina... :think
                Montako sataa tonnia autolla on tuupattu?
                230tkm.

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #38
                  Tätä tuli ihmeteltyä tänään. Kone ei jätä mitään vikakoodeja. Livedatan ahtopyynti oli 1,25 baria ja suurella vaihteella vedätettäessä toi toteutuikin, sinne 1,3 hujakoille nousi parhaillaan, mutta kierroksilla alkaa tippua melko nopeasti. Kovemmilla kierroksilla ja kevyemmällä kuormalla ahdot saattoi olla 0,3-0,9 väliltä. Varmaankin normaalia et ahdot tippuu jonkin verran punarajalle mut auto ei kyllä tuntunut kulkevan kummoisesti kuitenkaan. Kerran ei lähtenyt oikein edes nousemaan yli 0,3 barin..? Ihan normaalilta toi ei tuntunu.

                  Railpaineet hyvät ja samaten siirtopaine joskin tippui 4,2 barista 3,6:een kun lähti kovasti vedättämään, mut toi pitäis olla normaalia. Inpa tunnisti moottorin kierrosluvun ihan oikein...

                  Ite olisin veikannut softaa, mutta on tehnyt samaa vakiosoftalla ja virisoftalla on kulkenut ns. normaalisti aiemmin. Kuitenkin vikaselvityksessä ehkä koskematon vakiosofta olis varmempi ajaa sisään. Ehkä suurin epäilys silti on toi VNT:n säätösysteemi. Jospa ne johdesiivet jostain syystä kuitenkaan eivät liiku kuten pitäis..? Tai sit ahdin on tehtaalta lähtien säädetty väärin?

                  Edit.

                  Suuttimien korjausarvot olivat jotakuinkin ihanteelliset ja tyhjäkäyntiä auto käy oikein nätisti.
                  Last edited by Thuppu; 16-07-2013, 16:01.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • make2929
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2012
                    • 92
                    • etelä-pohjanmaa

                    #39
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Tätä tuli ihmeteltyä tänään. Kone ei jätä mitään vikakoodeja. Livedatan ahtopyynti oli 1,25 baria ja suurella vaihteella vedätettäessä toi toteutuikin, sinne 1,3 hujakoille nousi parhaillaan, mutta kierroksilla alkaa tippua melko nopeasti. Kovemmilla kierroksilla ja kevyemmällä kuormalla ahdot saattoi olla 0,3-0,9 väliltä. Varmaankin normaalia et ahdot tippuu jonkin verran punarajalle mut auto ei kyllä tuntunut kulkevan kummoisesti kuitenkaan. Kerran ei lähtenyt oikein edes nousemaan yli 0,3 barin..? Ihan normaalilta toi ei tuntunu.

                    Railpaineet hyvät ja samaten siirtopaine joskin tippui 4,2 barista 3,6:een kun lähti kovasti vedättämään, mut toi pitäis olla normaalia. Inpa tunnisti moottorin kierrosluvun ihan oikein...

                    Ite olisin veikannut softaa, mutta on tehnyt samaa vakiosoftalla ja virisoftalla on kulkenut ns. normaalisti aiemmin. Kuitenkin vikaselvityksessä ehkä koskematon vakiosofta olis varmempi ajaa sisään. Ehkä suurin epäilys silti on toi VNT:n säätösysteemi. Jospa ne johdesiivet jostain syystä kuitenkaan eivät liiku kuten pitäis..? Tai sit ahdin on tehtaalta lähtien säädetty väärin?
                    Joo kiitokset vielä kerran avusta, vaikka vika ei selvinnytkään.

                    Comment

                    • BMW323
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 994
                      • kempele

                      #40
                      alipaine kello rikki..
                      itellä oli eilen auto säädössä ja ei saatu toimimaan sitte millään
                      käsin kellon tanko liikkuu hyvin mut auto käyntiin ja käytettiin kierroksia niin ei liikahtanut mihinkään

                      alipaine letkut vaihdettu ja kun katto lappuja vedoista niin toimi niinku bensa auto
                      paras teho tuli vasta 4000rpm kohilla
                      Nissan Stagea NM35 -01
                      2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
                      harrastepohjalta E21 316

                      Comment

                      • make2929
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2012
                        • 92
                        • etelä-pohjanmaa

                        #41
                        Laittakaas nyt parastanne, vieläkään vika ei ole selvinnyt.

                        Vnt karttaa säätämällä saatiin ahtopaineet pysymään jopa rivakalla kiihdytyksellä, mutta vedoissa tuota ei vaan huomaa.

                        Mistä tätä nyt vielä lähtis purkamaan ?

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #42
                          Kysyn vielä onko kaikkien alipaineletkujen vuodot suljettu pois? Tämä sen takia jos käsin ahtimen säätötangosta on todettu että ahdin pyydettäessä antaa painetta niin turbon ohjaus nyt mättää.

                          Alipainetta tarvitaan etenkin jarrutehostimelle, joka kuluttaa ehkä 90% kaikesta alipaineesta. Sen lisäksi alipaineella ohjataan turboa, imusarjan läppiä, EGR-venttiiliä ja moottorin tukikumeja.

                          Alipaineen jakotukki on imusarjan alla oheisen kuvan nro 7 kohdalla: KLIK. Olisi hyvä sulkea pois nuo muut järjestelmät ja jättää vain turbolle menevä letku. Jos moottorin tukikumien ohjaus napataan pois niin tyhjäkäynnillä on odotettavissa normaalia enemmän tärinää, se kuuluu asiaan.

                          Olihan se turbon edessä oleva muovinen alipainekello ehjä?

                          Sitten tietty herää kysymys onko imusarjan paineanturi ehjä eli osa 18 tuolla: KLIK.

                          Comment

                          • make2929
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2012
                            • 92
                            • etelä-pohjanmaa

                            #43
                            Originally posted by MNi View Post
                            Kysyn vielä onko kaikkien alipaineletkujen vuodot suljettu pois? Tämä sen takia jos käsin ahtimen säätötangosta on todettu että ahdin pyydettäessä antaa painetta niin turbon ohjaus nyt mättää.

                            Alipainetta tarvitaan etenkin jarrutehostimelle, joka kuluttaa ehkä 90% kaikesta alipaineesta. Sen lisäksi alipaineella ohjataan turboa, imusarjan läppiä, EGR-venttiiliä ja moottorin tukikumeja.

                            Alipaineen jakotukki on imusarjan alla oheisen kuvan nro 7 kohdalla: KLIK. Olisi hyvä sulkea pois nuo muut järjestelmät ja jättää vain turbolle menevä letku. Jos moottorin tukikumien ohjaus napataan pois niin tyhjäkäynnillä on odotettavissa normaalia enemmän tärinää, se kuuluu asiaan.

                            Olihan se turbon edessä oleva muovinen alipainekello ehjä?

                            Sitten tietty herää kysymys onko imusarjan paineanturi ehjä eli osa 18 tuolla: KLIK.
                            Osa numero seitsemän eli tää jakotukki, eikös ensimmäinen neljästä ole (autoa edestäpäin katsoessa) polttoaineen paluuputki ? sitten 2 seuraavaa menee imusarjalle ? ja viimeinen ON mikä ??

                            Mulla tämä viimeinen oli tulpattu, nyt tulpattu kohta on 2-3 kohdalla en muista kummassa. Alipainekello on kuulemma ehjä, tuosta imusarjan paineanturista ei tietoa, millaista oiretta tämä imusarjan paineanturi tekee ?

                            Comment

                            • make2929
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2012
                              • 92
                              • etelä-pohjanmaa

                              #44
                              Mistähän tämäkin johtuu, että kun esim ykkös vaihteella tekee oikein terävän lähdön niin jostain kuuluu järkyttävä rääkäisy, pääseeköhän kone heilahtamaan koska toinen tukikumi ei aivan paras mahdollinen ole

                              Comment

                              • make2929
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2012
                                • 92
                                • etelä-pohjanmaa

                                #45
                                Originally posted by make2929 View Post
                                Osa numero seitsemän eli tää jakotukki, eikös ensimmäinen neljästä ole (autoa edestäpäin katsoessa) polttoaineen paluuputki ? sitten 2 seuraavaa menee imusarjalle ? ja viimeinen ON mikä ??

                                Mulla tämä viimeinen oli tulpattu, nyt tulpattu kohta on 2-3 kohdalla en muista kummassa. Alipainekello on kuulemma ehjä, tuosta imusarjan paineanturista ei tietoa, millaista oiretta tämä imusarjan paineanturi tekee ?
                                Jahas mitähän sitä on tullut aamutuimaan sekoiltua.

                                Eli kertokaas nyt mitä nuo osa 7 kohdalla nuo 4 paikkaa on mihin letkut tulee, eli mikä ohjaa mitäkin?

                                Autoa edestäpäin katsottuna mulla tuo 2 kohta näköjään tulpattu aiemmin oli neljäs eli viimeinen, vai onko tuolla järjestyksellä kuinka väliä ?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎