Yleistä tieto ensiksi autosta. Malli on e91 325i -06vm. Pellin alta löytyy N52B25, auto on liikkeestä ostettu käytettynä ja ongelma on ollu siitä asti. Auto oli ostettuna n. 77tkm ajettu ja nytten on 84tkm ajettu. Ongelmana on suurehko öljynkulutus.
Auto on nytte ollut n. 6kk omistuksessa ja öljyä on palanut alusta asti. Liikkeeseen olen ollut yhteydessä ja öljyt on vaihdettu 5w-30 öljyihin (vanha, 0w-40 mobil 1 long life) ja niillä koeajeltu 1000km ja kokeiltu kulutus. Kulutus on aika tarkalleen 0,3L / 1000km (eli noin 3L mene 10 000km, mikä on mielestäni aivan liikaa nuon vähä ajetulle).
Autosta avattiin huohotin järjestelmä ja tarkastettiin tukokset, möyskin koko auto on vuotoja varten tutkittu. Yhtäkään vuotoa ei ole löydetty ja myös huohotin järjestelmä oli moitteettomassa kunnossa. Liike maksoi öljyistä ja tutkimuksista puolet koska eivät heidän mukaansa löytäneet vikaa ja perustelivat kulutuksen tehtaan hyväksymään 1L / 1000km.
Elikkä ongelman/vian kanssa on tuskasteltu auton ostosta asti, ja toivoisin täältä viisaammilta apuja ja ehdotuksia.
Auto toimii muuten mainiosti, käy hienosti ja tehot on tallessa. Sen olen nytten huomannu kelien lämmetessä kun ei kondensaatiota putkesta tule, että välillä kun auton käynnistää (n. 3/10) niin pössähtää sinertävä pilvi savua ulos aika reilusti, savu hälvennettyä ei tule enempää ulos putkista. öljyn kulutus tällä hetkellä on n. 0,3L / 1000tm (mitattu liikkeessä)
Missäköhän vika voisi olla, itsellä enään mielessä käy venttiilien ohjurit ja kenties männän renkaat, kummankaan vikojen oireista en enempää tiedä kun että mäntä vika näkyisi yleensä tehoissa ilmeisesti?, ja venttiilin ohjurinkumit taas saattaa olla suht huomaamaton vika?
Liikkeeseen ole nollut yhteydessä ja autosta avattiin huohotin järjestelmä ja tarkastettiin tukokset, myöskin koko auto on vuotoja varten tutkittu. Yhtäkään vuotoa ei ole löydetty ja myös huohotin järjestelmä oli moitteettomassa kunnossa. Liike maksoi öljyistä ja tutkimuksista puolet koska eivät heidän mukaansa löytäneet vikaa ja perustelivat kulutuksen tehtaan hyväksymään 1L / 1000km.
Toiseksi kysyisin kannattaako kuluttajanvirastoon olla yhteydessä tuosta liikkeen virhevastuusta kun vika on huomattu jo 3kk omistuksen aikana ja liikkeeseen oltu yhteydessä viasta. Ja voivatko tosiaanki tämmöisen vian vuoksi vetäytyä tuon tehtaan hyväksymän kulutuksen taakse?
Omasta mielestä autossa on selvä virhe/vika jota ei ole voinut todeta koeajossa eikä auton ulkoapäin, eikä myöskään ajettuihin kilometreihin nähden.
Kiitän pikaisista vastauksista ja ehdotuksista jo etukäteen sillä öljyn kulutus vaivaa suunnattomasti noin vähän ajetussa ja en halua aiheuttaa autolle enempää vahinkoa, asia pitäisi pikemmiten selvittää ennenkö ehtii liikaa aikaa kulua auton ostosta.
Auto on nytte ollut n. 6kk omistuksessa ja öljyä on palanut alusta asti. Liikkeeseen olen ollut yhteydessä ja öljyt on vaihdettu 5w-30 öljyihin (vanha, 0w-40 mobil 1 long life) ja niillä koeajeltu 1000km ja kokeiltu kulutus. Kulutus on aika tarkalleen 0,3L / 1000km (eli noin 3L mene 10 000km, mikä on mielestäni aivan liikaa nuon vähä ajetulle).
Autosta avattiin huohotin järjestelmä ja tarkastettiin tukokset, möyskin koko auto on vuotoja varten tutkittu. Yhtäkään vuotoa ei ole löydetty ja myös huohotin järjestelmä oli moitteettomassa kunnossa. Liike maksoi öljyistä ja tutkimuksista puolet koska eivät heidän mukaansa löytäneet vikaa ja perustelivat kulutuksen tehtaan hyväksymään 1L / 1000km.
Elikkä ongelman/vian kanssa on tuskasteltu auton ostosta asti, ja toivoisin täältä viisaammilta apuja ja ehdotuksia.
Auto toimii muuten mainiosti, käy hienosti ja tehot on tallessa. Sen olen nytten huomannu kelien lämmetessä kun ei kondensaatiota putkesta tule, että välillä kun auton käynnistää (n. 3/10) niin pössähtää sinertävä pilvi savua ulos aika reilusti, savu hälvennettyä ei tule enempää ulos putkista. öljyn kulutus tällä hetkellä on n. 0,3L / 1000tm (mitattu liikkeessä)
Missäköhän vika voisi olla, itsellä enään mielessä käy venttiilien ohjurit ja kenties männän renkaat, kummankaan vikojen oireista en enempää tiedä kun että mäntä vika näkyisi yleensä tehoissa ilmeisesti?, ja venttiilin ohjurinkumit taas saattaa olla suht huomaamaton vika?
Liikkeeseen ole nollut yhteydessä ja autosta avattiin huohotin järjestelmä ja tarkastettiin tukokset, myöskin koko auto on vuotoja varten tutkittu. Yhtäkään vuotoa ei ole löydetty ja myös huohotin järjestelmä oli moitteettomassa kunnossa. Liike maksoi öljyistä ja tutkimuksista puolet koska eivät heidän mukaansa löytäneet vikaa ja perustelivat kulutuksen tehtaan hyväksymään 1L / 1000km.
Toiseksi kysyisin kannattaako kuluttajanvirastoon olla yhteydessä tuosta liikkeen virhevastuusta kun vika on huomattu jo 3kk omistuksen aikana ja liikkeeseen oltu yhteydessä viasta. Ja voivatko tosiaanki tämmöisen vian vuoksi vetäytyä tuon tehtaan hyväksymän kulutuksen taakse?
Omasta mielestä autossa on selvä virhe/vika jota ei ole voinut todeta koeajossa eikä auton ulkoapäin, eikä myöskään ajettuihin kilometreihin nähden.
Kiitän pikaisista vastauksista ja ehdotuksista jo etukäteen sillä öljyn kulutus vaivaa suunnattomasti noin vähän ajetussa ja en halua aiheuttaa autolle enempää vahinkoa, asia pitäisi pikemmiten selvittää ennenkö ehtii liikaa aikaa kulua auton ostosta.
Comment