Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaiuttimien päivitys e92:een

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wilho
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 104

    #16
    Originally posted by Tiik View Post
    linkki

    Tuon linkin takaa löytyy kaikki mahdollinen ja mahdoton, mitä tuohon hommaan tarvitsee tietää.
    Tässä on paras linkki: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=641323

    Esimerkiksi, tuolta saa plug and play kaapelisettiä nimimerkki Technic:ltä.

    Originally posted by Tiik View Post
    Tuossa perussetupissa ongelmana on sitten vielä se soittimessa tapahtuva taajuusvasteen modaus, jota et oikein saa pois ilman DSP:tä. Alkuperäinen signaali on siis muokattu orkkiskaiuttimia silmällä pitäen, ja siellä on paikkapaikoin melko voimakkaita korostuksia. (myös tämä löytyy linkistä)
    Päätelaite kannattaa koodata "Hifiksi" jolloin se antaa linjatasoista signaalia. DSP, kuten JBL MS-8 kannattaa kuitenkin asentaa kaiuttimien asettelun ja erilaisten impedanssien myötä.

    Originally posted by Tiik View Post
    E92:seen valittaessa kaiuttimia tulee myös olla tarkkana, etuoviin ei mahdu niin syvät skobet kuin muihin korimalleihin.
    Hyvin soiva vaihtoehto on myös DLS 4UPi

    Kiitoksia . Entäs jos vain vaihdan kaiuttimet ja annan orkkis vahvarin olla käytössä...Focal vai Ground Zero?
    Tulet pettymään, ensimmäiseksi näistä BMW autoista vaihtuu vahvistin. Soi varmasti huonommin, koska noihin alkuperäisiin vahvistimiin on sisäänrakennettu signaalinkorjausta kompensoimaan alkuperäisten kaiuttimien ominaisuuksia.
    F15 40e M-Sport: 2016 : Alpine Weiss
    F45 225xe Sport: 2016 : Alpine Weiss
    E46 316ti : 2004 : Schwarz
    ex. E46 316ti M-Sport : 2002 : Schwarz Metallic ex. F11 520d xDrive Nordic Edition: 2014 : Schwarzex. E92 335i : 2007 : Titan Silber Metallic / Quaife ex. E46 330Ci : 2001 : Titan Silber Metallic

    Comment

    • Tiik
      BTCF Member
      • Apr 2012
      • 497
      • Vantaa

      #17
      Originally posted by Nakkisoturi View Post
      Itsehän päivittelin hifi-pakettia Rainboweilla, hyvin toimii.
      Laitoitko pelkät uudet kaiuttimet?

      Comment

      • Nakkisoturi
        Aluevastaava
        • Apr 2011
        • 1261
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by Tiik View Post
        Laitoitko pelkät uudet kaiuttimet?
        Aluksi pelkät kaiuttimet, mutta nykyisin on myös Pioneerin vahvistin.
        Last edited by Nakkisoturi; 01-07-2014, 17:49.
        Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!

        G08 LCI iX3 M-sport -22

        ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
        ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
        ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
        ex e90 LCI 320d M-Sport -09
        ex e36 328is M-Sport -95

        Comment

        • Tiik
          BTCF Member
          • Apr 2012
          • 497
          • Vantaa

          #19
          Originally posted by Nakkisoturi View Post
          Aluksi pelkät kaiuttimet, mutta nykyisin on myös Pioneerin vahvistin.
          Löysit siis vahvistimen balansoiduilla sisääntuloilla? Technicshän tuolla e90postin puolella sanoi joskus, että itse asiassa hifisetin kaiuttimet eivät ole niin paskat, vaan jopa ne sai soimaan hyvin, kun vain päivitti vahvistimen parempaan.

          Itseäni on vaan tympinyt tuo perusratkaisu (Technicsin johtasarja + XD600.6 vahvistin) joka tulee täälläpäin jo aika kalliiksi.

          Mielenkiintoista siis kuulla, miten oot tuon toteuttanut, sillä itsekin voisin taas jotain projektia aloittaa!

          Comment

          • Puistis
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2013
            • 849
            • 09

            #20
            Originally posted by Tiik View Post
            Löysit siis vahvistimen balansoiduilla sisääntuloilla? Technicshän tuolla e90postin puolella sanoi joskus, että itse asiassa hifisetin kaiuttimet eivät ole niin paskat, vaan jopa ne sai soimaan hyvin, kun vain päivitti vahvistimen parempaan.

            Itseäni on vaan tympinyt tuo perusratkaisu (Technicsin johtasarja + XD600.6 vahvistin) joka tulee täälläpäin jo aika kalliiksi.

            Mielenkiintoista siis kuulla, miten oot tuon toteuttanut, sillä itsekin voisin taas jotain projektia aloittaa!
            Mulla on ollut kytketty näin:
            Technicsin johtosarja -> JBL MS-8 -> Erilliset vahvarit lattiasubeille ja konttisubille. Kaiuttimina on Eton:in plug and play setti.
            Ja vahvarit on balansoimattomat, mutta tosin onhan tuossa MS-8 välissä.

            Myös pelkällä MS-8:lla alkuperäiset kaiuttimet saa soimaan ihan mukavasti.

            Comment

            • Sallinen
              Bimmer Rookie
              • Apr 2010
              • 96
              • Kuopio

              #21
              Onko kokemuksia MS-8:n ja BT handsfreen käytöstä yhdessä? Ameriikan foorumeilla puhutaan, että MS-8 toisi kaikua puheluihin. Tai onko MS-8:ssa nopeaa tapaa kytkeä kaikkia viiveitä pois (myös sisäinen viive)? Suurimman osan ajasta autossa ollessani puhun puhelimeen, niin HF:n toimivuus on jopa äänen laatua tärkeämpi. Nyt käytössä tehdas-Hifi.
              e91 320dA xDrive -12
              Porsche 911
              Audi TT

              Comment

              • Nakkisoturi
                Aluevastaava
                • Apr 2011
                • 1261
                • Helsinki

                #22
                Originally posted by Tiik View Post
                Löysit siis vahvistimen balansoiduilla sisääntuloilla? Technicshän tuolla e90postin puolella sanoi joskus, että itse asiassa hifisetin kaiuttimet eivät ole niin paskat, vaan jopa ne sai soimaan hyvin, kun vain päivitti vahvistimen parempaan.

                Itseäni on vaan tympinyt tuo perusratkaisu (Technicsin johtasarja + XD600.6 vahvistin) joka tulee täälläpäin jo aika kalliiksi.

                Mielenkiintoista siis kuulla, miten oot tuon toteuttanut, sillä itsekin voisin taas jotain projektia aloittaa!
                Siis mulla on ihan poikkastu johtosarja tuolta kontista, siihen tinailtu kiinni jotkut RCA:t missä oli johdon pätkät mukana (tuli vahvistimen mukana). Vahvistimena toimii Pioneer GM-D8604:nen. En tiedä sitten mistään balansoiduista sisääntuloista, mutta tuolla tuo toimii mielestäni juuri niinkuin pitää...

                Kokeilin myös orkkis kaiuttimia tuolla vahvarilla ja äänihän niissä muuttui melko "kirjavaksi" ja kumisevaksi, joten en itse ainakaan suosittele sitä.

                Saa tuota tulla ihmettelemään paikanpäällekkin, jos haluaa..?

                Originally posted by Puistis View Post
                Mulla on ollut kytketty näin:
                Technicsin johtosarja -> JBL MS-8 -> Erilliset vahvarit lattiasubeille ja konttisubille. Kaiuttimina on Eton:in plug and play setti.
                Ja vahvarit on balansoimattomat, mutta tosin onhan tuossa MS-8 välissä.

                Myös pelkällä MS-8:lla alkuperäiset kaiuttimet saa soimaan ihan mukavasti.
                Onkos tuo MS-8 mielestäsi hintansa arvoinen, itse mietiskelly että lisäisin joko sen tai Alpinen vastaavan prosessorin jossain vaiheessa laitteistooni?
                Saako se siis jotain "mullistavaa" aikaiseksi..?
                Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!

                G08 LCI iX3 M-sport -22

                ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
                ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
                ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
                ex e90 LCI 320d M-Sport -09
                ex e36 328is M-Sport -95

                Comment

                • Tiik
                  BTCF Member
                  • Apr 2012
                  • 497
                  • Vantaa

                  #23
                  Originally posted by Nakkisoturi View Post
                  Siis mulla on ihan poikkastu johtosarja tuolta kontista, siihen tinailtu kiinni jotkut RCA:t missä oli johdon pätkät mukana (tuli vahvistimen mukana). Vahvistimena toimii Pioneer GM-D8604:nen. En tiedä sitten mistään balansoiduista sisääntuloista, mutta tuolla tuo toimii mielestäni juuri niinkuin pitää...

                  Kokeilin myös orkkis kaiuttimia tuolla vahvarilla ja äänihän niissä muuttui melko "kirjavaksi" ja kumisevaksi, joten en itse ainakaan suosittele sitä.

                  Saa tuota tulla ihmettelemään paikanpäällekkin, jos haluaa..?
                  Edit: Tuo pystyy näköjään hyväksymään jännitteen 0,2 voltista ylöspäin, joten kai sitten toimii... Eipä ole jenkkiforumulla moista tullut vastaan... Mutta miten oot kytkenyt / johdottanut kaiuttimet, kun käytössä vaan 4 kanavaa? Vai onko uus etupää oman jakosuotimen takana ja takakaiuttimet sitten toisissa?

                  Ja onko ääni nyt otettu kaiutinjohdoista vai signaalijohdosta?
                  Last edited by Tiik; 02-07-2014, 14:26.

                  Comment

                  • Tiik
                    BTCF Member
                    • Apr 2012
                    • 497
                    • Vantaa

                    #24
                    Originally posted by Puistis View Post
                    Mulla on ollut kytketty näin:
                    Technicsin johtosarja -> JBL MS-8 -> Erilliset vahvarit lattiasubeille ja konttisubille. Kaiuttimina on Eton:in plug and play setti.
                    Ja vahvarit on balansoimattomat, mutta tosin onhan tuossa MS-8 välissä.

                    Myös pelkällä MS-8:lla alkuperäiset kaiuttimet saa soimaan ihan mukavasti.
                    Jep, tämähän se on se yleinen tie. Haluaisin vain toteuttaa homman ilman tilauksia jenkeistä ja edullisemmin...

                    Comment

                    • Nakkisoturi
                      Aluevastaava
                      • Apr 2011
                      • 1261
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by Tiik View Post
                      Edit: Tuo pystyy näköjään hyväksymään jännitteen 0,2 voltista ylöspäin, joten kai sitten toimii... Eipä ole jenkkiforumulla moista tullut vastaan... Mutta miten oot kytkenyt / johdottanut kaiuttimet, kun käytössä vaan 4 kanavaa? Vai onko uus etupää oman jakosuotimen takana ja takakaiuttimet sitten toisissa?

                      Ja onko ääni nyt otettu kaiutinjohdoista vai signaalijohdosta?

                      Eli siis noissa tulee mukana suunnilleen tämän linkin mukaiset pätkät: http://www.ambery.com/spwitorcaadk.html Nuo siis tinailin auton johtosarjan etu + takakaiuttimien johtoon. Eli siis soittimelta tulevaan signaalijohtoon. Vahvistimelta lähtevät taas on tinailtu kaiutinjohtoihin. Omilla jakosuotimilla nuo ovat. Tällä hetkellä mulla ei siis ole penkin alla subeja toiminnassa, vaan kontissa. Mutta hakusessa on tällä hetkellä vahvistin noille penkin alus subeille. Tuossa Pioneerin vahvistimessahan on RCA-Outputit, joten siihen saa helpolla vahvistimen subbareille.
                      Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!

                      G08 LCI iX3 M-sport -22

                      ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
                      ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
                      ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
                      ex e90 LCI 320d M-Sport -09
                      ex e36 328is M-Sport -95

                      Comment

                      • Veeksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2177
                        • Kuopio

                        #26
                        No niin. Tässä kävikin niin että avovaimon E91:ssä on business subbari paskana, joten subbaripäivitystä kaivataan täälläkin. Itsellähän on E93:ssa L7 eli DSP Hi-Fi subbarit. Niin tässä tuli pari juttua mieleen.

                        1. Onko kellään kuka on päivittänyt subbareita parempiin, halvalla myydä alkuperäisiä business tai muun tason OEM-subbareita? Pistä privaa tai soita 050 5659359.

                        2. Onko noi Rainbow / Gladen tms. subbarit selvästi paremmat kuin nuo mun L7:t? Eli kannattaisko mun päivittää subbarit Rainboweihin tms. ja viskata noi L7:n subbarit vaimon autoon. Onko kuultavaa eroa ja jos on niin mistä on kokemuksia? Ilman kattoa ei meinaa oikein varsinkaan matalemmat bassot E93:ssa kuulua riittävän lujasti... :think
                        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                        BMW E63 630iA '05

                        Comment

                        • Veeksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2177
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by Veeksi View Post
                          2. Onko noi Rainbow / Gladen tms. subbarit selvästi paremmat kuin nuo mun L7:t? Eli kannattaisko mun päivittää subbarit Rainboweihin tms. ja viskata noi L7:n subbarit vaimon autoon. Onko kuultavaa eroa ja jos on niin mistä on kokemuksia? Ilman kattoa ei meinaa oikein varsinkaan matalemmat bassot E93:ssa kuulua riittävän lujasti... :think
                          Ilmeisesti L7 on ollut tapana päivittää Earthquake SWS-8:eihin jotka olis vähä paremmat kuin L7 subbarit. MUTTA L7 subbarit on vissiin 4 ohmiset ja muissa hifeissä (kuten business karvalakeissakin varmaan?) on vain 2 ohmiset subit. Jos siis heitän business subien tilalle Alpine-vahvarin ajettavaks L7:n 4 ohmiset subit, niin mitä tapahtuu?

                          Edit: Tai Groundzerot? Pitääkö noihin olla jakosuotimetkin?
                          Last edited by Veeksi; 03-07-2014, 19:16.
                          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                          BMW E63 630iA '05

                          Comment

                          • Puistis
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2013
                            • 849
                            • 09

                            #28
                            Originally posted by Nakkisoturi View Post
                            Onkos tuo MS-8 mielestäsi hintansa arvoinen, itse mietiskelly että lisäisin joko sen tai Alpinen vastaavan prosessorin jossain vaiheessa laitteistooni?
                            Saako se siis jotain "mullistavaa" aikaiseksi..?
                            Kyllähän sillä ison parannuksen saa aikaan verrattuna alkuperäiseen vahvariin. Lisäksi saa huomattavasti enemmän säätöjä ja aikaviiveet. Toisaalta sulla parannus ei varmaankaan ole kovinkaan iso, kun sulla on jo vahvari laitettu.

                            Ilmeisesti L7 on ollut tapana päivittää Earthquake SWS-8:eihin jotka olis vähä paremmat kuin L7 subbarit. MUTTA L7 subbarit on vissiin 4 ohmiset ja muissa hifeissä (kuten business karvalakeissakin varmaan?) on vain 2 ohmiset subit. Jos siis heitän business subien tilalle Alpine-vahvarin ajettavaks L7:n 4 ohmiset subit, niin mitä tapahtuu?

                            Edit: Tai Groundzerot? Pitääkö noihin olla jakosuotimetkin?
                            SWS-8 taisivat olla ensimmäisiä mitkä sopivat adapterien kanssa suoraan, joten lienevät sen takia suosituimpia. Vähän sama kuin GZ:t Suomessa, jossain muistan nähneeni GZ:n subien toistovasteen ja lähti muistaakseni melko rajusti laskuun 50-60hz paikkeilta. SWS-8:n kanssa ongelmaksi tulee olematon miditoisto kun ovat kuitenkin oikeat subit, prossulla nekin saa soimaan siedettävästi.

                            L7:n subit on melko hyvät, joten tuskin merkittävää parannusta saat matalien toistoon katon ollessa auki.

                            Alpinen vahvarissa taitaa potkua olla riittävästi, joten kyllä ne siellä varmasti mukavasti pauhaa.

                            Comment

                            • Veeksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2177
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by Puistis View Post
                              SWS-8 taisivat olla ensimmäisiä mitkä sopivat adapterien kanssa suoraan, joten lienevät sen takia suosituimpia. Vähän sama kuin GZ:t Suomessa, jossain muistan nähneeni GZ:n subien toistovasteen ja lähti muistaakseni melko rajusti laskuun 50-60hz paikkeilta. SWS-8:n kanssa ongelmaksi tulee olematon miditoisto kun ovat kuitenkin oikeat subit, prossulla nekin saa soimaan siedettävästi.

                              L7:n subit on melko hyvät, joten tuskin merkittävää parannusta saat matalien toistoon katon ollessa auki.

                              Alpinen vahvarissa taitaa potkua olla riittävästi, joten kyllä ne siellä varmasti mukavasti pauhaa.
                              Alkuperäisissä L7:ssa ärsyttää juurikin se, että jotkut biisien matalat bassot leikkautuu aika rankasti pois. Huomaa siis lähinnä jossain erittäin bassorytmisessä musiikissa, ei niinkään metallia kuunneltaessa. SWS-8:sta jotkut kyllä kehuvat, että juurikin on tullut auton toistoon sellaisia matalia bassoja jotka L7:sta ovat puuttuneet. Siinä mielessä tuo polttelis. Samassa on kyllä sanottu, että SWS-8:eihin vaihtaminen heikentää midbassoaluetta. Vissiin yli 125hz:n ne ei taas paljon toista. Mutta jonkin sortin midbassothan tuossa L7 setissä on ovissakin? Onkohan siitä tietoa onko niissä jakosuotimilla sit vedetty miten?

                              SWS-8:t tuntuu olevan vaan hemmetin hankalat hankkia Euroopasta. Ja jos jostain löytyy, niin saa parista pulittaa 400€ kun jenkkiläistä saa alle 200€:n... eihän siinä muuta, mut saattaa joutua sen pari viikkoa odotella.

                              ...vertailun vuoksi 1 OEM business basso maksaa 170€, että melkein tässä jotain muuta kannattais keksiä kuin ostaa yhtä OEM:ää tuohon E91:een.

                              Edit: Niin. Parashan se olis jos sais vaan noide alkuperäisten lisäksi oikean subbarin. Mutta E93 korissa se on aika konstikas homma. Mikähän olis viisainta, että saisi matalia bassoja?
                              Last edited by Veeksi; 03-07-2014, 22:07.
                              BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                              BMW E63 630iA '05

                              Comment

                              • Puistis
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2013
                                • 849
                                • 09

                                #30
                                Originally posted by Veeksi View Post
                                Edit: Niin. Parashan se olis jos sais vaan noide alkuperäisten lisäksi oikean subbarin. Mutta E93 korissa se on aika konstikas homma. Mikähän olis viisainta, että saisi matalia bassoja?
                                Sanoisin, että kaikilla jälkiasenteisilla subeille tulee enemmän bassoa kuin orkkiksilla, mutta onko saatava ero sijoituksen arvoinen on toinen juttu.

                                E91:seen kun hankit uudet subit niin edullisia vaihtoehtoja löytyy kyllä, esim. Ampire, MB Quart, Match, Rainbow.

                                Jehnertin subeja/midejä tuntuvat kehuvan jenkkilässä ja sanovat, että on paremmat kuin SWS-8. http://www.ebay.de/itm/BMW-3er-E90-E...item2c67c8d928

                                Hintakaan ei loppujen lopuksi ole kovin paha.

                                Tuosta sun emännän autosta niin Alpinen kaiuttimethan taitaa olla samat kuin L7:t, joten sen puolesta sinun kannattaa mieluummin ostaa omaan autoon uudet, jos sillä saisi lisää potkua ja jos ei tulekkaan niin asentaa ne sitten E91:seen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎