Nyt ollaan taas paljon kokeneempiä tuosta flashäyksestä. Ensiks flashättiin MHD flasherillä MHD:n stage 2 softa foorumilta tutun Jumulin entiseen E91 335ia:n. Se oli sairaan nopeaa ja helppoa. Valehtelematta back-uppi tuli 2 sekunnissa. Omistaja oli tyytyväinen kun saatiin downpipejen vikakoodit ja kylmästartti huutamiset veks ja sen lisäks reilusti voimaa ja sulavampi automaattilaatikon toiminta. Kieltämättä yllättävän samettinen on 335i automaatilla ja MHD flashillä sekä lineaarisella kaasun vasteella. Pysyis täydessä vesilasissa vesi liikkeelle lähdöissä ja vaihdoissa.
Hieno homma, että uusi omistaja tavoitti teikäläisen. Saitte vikakoodit kuriin ja kulkupuolen kuntoon Ensimmäinen auto mistä kyllä poden myyntikrapulaa
Tuossa pari logia, mitä kävin tänään ajelemassa illalla. Tankkasin noin 50/50 mikstuuran E85/98 eli ehkä E40 on tankissa.
Eka veto MAP5:lla:
Toka veto:
Tämän jälkeen ei tallentunut muita pitkiä vetoja, kun sekoilin ehkä JB4-softan kanssa.
Kolmas veto meni kuitenkin hyvin, mutta neljännellä heitti puolimoottorivalon noin 4000rpm tienoilla ja heitti MAP4:lle. Veeksin kanssa ajellessa teki saman heiton ilman moottorivaloa ja silloin oli ahtanut liikaa. Nyt varmaan sama kyseessä.
Muuten ajelin pitkin Joensuuta, tein erilaisia 1-2-3-vaihteen kiihdytyksiä hiljaisella alueella eikä ongelmia. Auto vetää kyllä tosi hyvin ja selkeästi alkaa olemaan pito-ongelmia. Selkeä ero aikaisempaan Karalan softaan, vaikka nyt on toki enemmän etanolia tankissa!
Hieno homma, että uusi omistaja tavoitti teikäläisen. Saitte vikakoodit kuriin ja kulkupuolen kuntoon Ensimmäinen auto mistä kyllä poden myyntikrapulaa
Ei taida olla Audia ikävä ko. hessulla enää yhtään missään mielessä, jos ymmärsin oikein.
Tuossa pari logia, mitä kävin tänään ajelemassa illalla. Tankkasin noin 50/50 mikstuuran E85/98 eli ehkä E40 on tankissa.
Eka veto MAP5:lla:
Toka veto:
Tämän jälkeen ei tallentunut muita pitkiä vetoja, kun sekoilin ehkä JB4-softan kanssa.
Kolmas veto meni kuitenkin hyvin, mutta neljännellä heitti puolimoottorivalon noin 4000rpm tienoilla ja heitti MAP4:lle. Veeksin kanssa ajellessa teki saman heiton ilman moottorivaloa ja silloin oli ahtanut liikaa. Nyt varmaan sama kyseessä.
Muuten ajelin pitkin Joensuuta, tein erilaisia 1-2-3-vaihteen kiihdytyksiä hiljaisella alueella eikä ongelmia. Auto vetää kyllä tosi hyvin ja selkeästi alkaa olemaan pito-ongelmia. Selkeä ero aikaisempaan Karalan softaan, vaikka nyt on toki enemmän etanolia tankissa!
Tarkemmin vielä logeja edes katsomatta ei tule oikein muuta mieleen kuin, että jostain syystä JB4 adaptoi hukkaportit pikkihiljaa liian kiinni, jolloin ahdot nousee. Joka vedolla se ahtaa enemmän ja enemmän yli. Tuossakin eka veto oli ok, mutta toisella jo pikkuisen yli ja ilmeisesti seuraavilla sitten vähän enemmänkin. Yks mitä vois tehdä olis korjata niitä Duty bias -arvoja sieltä JB4 asetusvälilehdiltä. Eli 2000-4000( tai -4500) rpm välille vois kokeilla vaikka laittaa arvot 45 (muihin kohtiin 50) ja loggailla että mitä sit tapahtuu. Sen pitäis vähentää hukkaportin sulkeutumista tuolla välillä ja siten leikata niitä ahtoja.
Olikohan siis niin, että pelkästään nämä nimikkeet liittyvät tähän 'herkempään' kaasun vasteeseen ?
-Torque request % (High)
-Torque request % (Low)
Vai oliko vielä mahdollisesti jotain muutakin? Noita kun vertailee jenkkibinäärin ja alkuperäisen I8A0S kesken, niin arvoissa ei kyllä näytä olevan kuin ihan minimaalista eroa.
Olikohan siis niin, että pelkästään nämä nimikkeet liittyvät tähän 'herkempään' kaasun vasteeseen ?
-Torque request % (High)
-Torque request % (Low)
Vai oliko vielä mahdollisesti jotain muutakin? Noita kun vertailee jenkkibinäärin ja alkuperäisen I8A0S kesken, niin arvoissa ei kyllä näytä olevan kuin ihan minimaalista eroa.
Ne on ne mitä minä tiedän. Voi olla ja varmaan on muitakin muuttujia mitkä vaikuttaa.
Tuo lineaarinen kaasun vaste tehtiin MHD-flashillä ja siinä se on ihan flashätessä raksiruutuun tehtävä homma.
Noi Torque request % muutokset voi tehdä taas Bimmerboost USA-mappeihin. Euro-versiossa on herkempi kaasun vaste eli vähemmän lineaarinen, joka omasta mielestäni sopii paremmin manuaaliin. Voi olla, että automaatissa ne USA-arvot voisi olla itseasiassa paremmat. Ja lopulta molemmissa on se, että makuasioitahan ne on ja aina voi kokeilla kummasta tykkää, äidistä vai tyttärestä.
MHD-flashi tekee kuitenkin erilaisia muutoksia kuin BB. Ja kuuleman mukaan MHD:ssä on sellaisia muutoksia/eroja mitkä juuri tekee automaattilaatikon vaihtamisesta sulavampaa. Eli siellä on lienee reilusti muutakin eroa kuin nuo torque requestit.
Ekalla kerralla tökkäsi 62% ja nyt jäi 95%.
(poistin tiedostot ja mhd:n asennuksen puhelimesta yritysten välissä ja latasin/asensin MHD uudelleen).
Heti löytää yhdeyden kun aloittaa ecun lukemisen ja prosentit kasvaa hiljalleen, mutta sitten stoppaa.
Konehuoneen navoissa virtalähde kiinni, puhelin S4 active, d-can kaapeli+otg. Mhd näyttää vin-numeron oikein ja softaksi IJEOS. JB4 on map 0 tietenkin. Virrat päällä autossa, kun ei lukenu ecua ilman virtoja (jollain oli lukenu ilman, että avain ei ole paikoillaan)
Autoon on ohjelmoitu PP-performancen softa, johtuisiko siitä sitten hankaluudet? Ei uskalla suoraan ajaa MHD softaa sisään, ettei auto halvaannu tuohon katokseen jos joku menee vikaan.
Aikeissa olisi kokeilla nyt alkuun JB4_MHD_IJE0S_PUMP. flashia. Kattoo sitten myöhemmin noita tiukempia flasheja kun saa vehkeet toimimaan ja kaikki palikat kohdilleen.
Ekalla kerralla tökkäsi 62% ja nyt jäi 95%.
(poistin tiedostot ja mhd:n asennuksen puhelimesta yritysten välissä ja latasin/asensin MHD uudelleen).
Heti löytää yhdeyden kun aloittaa ecun lukemisen ja prosentit kasvaa hiljalleen, mutta sitten stoppaa.
Konehuoneen navoissa virtalähde kiinni, puhelin S4 active, d-can kaapeli+otg. Mhd näyttää vin-numeron oikein ja softaksi IJEOS. JB4 on map 0 tietenkin. Virrat päällä autossa, kun ei lukenu ecua ilman virtoja (jollain oli lukenu ilman, että avain ei ole paikoillaan)
Autoon on ohjelmoitu PP-performancen softa, johtuisiko siitä sitten hankaluudet? Ei uskalla suoraan ajaa MHD softaa sisään, ettei auto halvaannu tuohon katokseen jos joku menee vikaan.
Aikeissa olisi kokeilla nyt alkuun JB4_MHD_IJE0S_PUMP. flashia. Kattoo sitten myöhemmin noita tiukempia flasheja kun saa vehkeet toimimaan ja kaikki palikat kohdilleen.
Olisko se PP-performancen softa sit suojattu, eikä MHD pysty sitä lukemaan?
Kun sulla kerran virtalähde on niin flashaat vain pump flashin siihen päälle.
En tiedä onko suojattu, tms. Ei vaan suostu lukemaan loppuun asti.
Pitää huomenna syventyä uudelleen.
Ei kai se kaapelista voi kiinni olla, kun kuitenkin alkaa lukemaan ecua ja vikakoodit ois voinu lukea mhd:llä? Ei ole inpaa, tms niin ei voi kokeilla sen kanssa kaapelia. E-willeltä tilattu k+dcan. Otg jostain kiinasta, mutta ainakin jb4 kanssa pelasi puhelin hyvin tuolla otg pätkällä.
En tiedä onko suojattu, tms. Ei vaan suostu lukemaan loppuun asti.
Pitää huomenna syventyä uudelleen.
Ei kai se kaapelista voi kiinni olla, kun kuitenkin alkaa lukemaan ecua ja vikakoodit ois voinu lukea mhd:llä? Ei ole inpaa, tms niin ei voi kokeilla sen kanssa kaapelia. E-willeltä tilattu k+dcan. Otg jostain kiinasta, mutta ainakin jb4 kanssa pelasi puhelin hyvin tuolla otg pätkällä.
Mulla teki samaa kun koitin carlyn alkuperäisellä kaapelilla loppui juurikin johonkin 62%, sit koitin vanhalla impan kaapelilla ja heti meni loppuun asti. Kaapelin ostanut aikoinaan nimimerkki jartsa2 foorumilta.
Käyttis:BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual" Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm
No niinhän siinä kävi kun iltapäivällä otin neuvosta vaarin ja yritin flashata tuohon päälle. Niin recovery modessa ecu nyt...
Laittelin viestiä MHD tuningin kanssa, niin sano että hanki parempi kaapeli ja eipäili että ongelmat johtuu siitä. Anto jonkun linkin ja tilasinkin sen kaapelin samantien. Menee varmasti ensi viikolle ennen kun tuleepi saksasta.
Otin akun kengän pois ja jätin akun lataukseen. Onpahan täysi akku sitten kun seuraavan kerran koittaa. Vaikka ei nytkään virran vähyyteen kuollu kun oli virtalähde kiinni.
Alkaako kirjottamaan takaisin vakiosoftaa sinne.Oliko siinä joku write back to stock.Itsella meni kans kerran juntturaan koko kampe,mutta tuon otti ja sai taas toimimaan..
Ok. Luulin että tuolla "flash back to stock" -täpällä lataa sen auton oman backupin sinne.
Pitää huomenissa katsella josko tuolle jotain mahtaa.
Edit. Mikä sulake tainnuttaa vain bensapumpun? Pumppu rupee nyt pyörimään heti kun laittaa virrat päälle. Saisi sen pois päältä surisemasta ja virtaa viemästä.
Eikös se ollu 20A:n sulake. Riippuu vähän automallista, mutta sulakekaaviosta bensapumpun kohdalla olevista numeroista yleensä numero 70. Mutta jos sulla on virtalähde niinkuin sanoit niin ei sen kanssa tarvii kikkailla.
Lähes varmasti tuo softa on lukusuojattu, että ei sitä pysty lukemaan.
Comment