Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dieselin tärähtelevä tyhjäkäynti (korjattu! Eipäs ollutkaan!!) ja DPF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TM3
    Bimmer Rookie
    • Sep 2015
    • 60
    • Kotka

    Dieselin tärähtelevä tyhjäkäynti (korjattu! Eipäs ollutkaan!!) ja DPF

    Tervehdys!

    E91 330xda LCI on nyt muutamina päivinä yön yli seistyään (lähtenyt loistavasti käyntiin, mutta) täristänyt tyhjäkäynnillä moottoria tosi rajusti. Myös kierrokset seilaa, kuten oheisesta videosta näkyy. https://www.youtube.com/watch?v=RXgwn-IuZfM Tärinä jatkuu n. minuutin, jonka jälkeen touhu rauhoittuu ja ajamisen ilo on taas läsnä. Lämpimänä ongelmaa ei toistaiseksi ole esiintynyt.

    Vikakoodeja antaa 6kpl seuraavasti:
    49A5 Tuntematon vika
    4DFF Virtausläppä säädin- Läpän asento epälooginen
    4E09 Pyörreläppä- todennäköisyyslogiikka
    4A74 Hehkutuksen ohjainlaite- Diagnoosivirhe
    4A79 Hehkutuksen ohjainlaite- Diagnoosivirhe
    4C5E hiukkassuodatinjärjestelmä- Viallinen

    Moottorina siis N57, joten se legendaarinen imusarjan läppävika ei huoleta. Mutta mitesse tuo DPF?
    Hehkuvika ilmeisesti aiheuttaa myös DPF- vian, mutta kun eilen pikaseen katottiin että edellinen poltto olis tapahtunu 17.000 km sitte ni luulis menon olevan aika tahmeaa jo!?
    Olisko mokoma poistettu ja ohjelmoitu piiloon ku ei mitään herjoja tule ajaessa? Mitään kuitteja mistään ei edellinen omistaja ole välittäny jättää, joten ei mitään tietoo mitä tolle on tehty, muuta ku huoltokirjan mukaset jutut.
    Mikä siis aiheuttaa ton älyttömän tärinän tyhjäkäynnillä?

    Myös pakokaasun paine oli alipaineella, jota mekaanikkokaverini piti omituisena. Yritti lisäks vissiin sitä pakkopolttoa, mut mun pistoke katkas yhteydet kesken kaiken eikä siin ollu aikaa sit sen enempään... Reilun viikon pääst katellaa sit ajan kanssa.

    Vainoharhailkaa tähän jatkoks mahdollisia skenaarioita arvon bemaristit! Toki saa asiaakin kirjoittaa!
    Last edited by TM3; 12-12-2015, 17:24. Reason: Muutettu otsikko tilannetta paremmin kuvaavaksi.
    F32 435i
  • Baijerin potkuri
    Newbiemmer
    • Jan 2013
    • 21
    • suomi

    #2
    Veikkaisin, että DPF:sta tai hehkuista tuo ei johdu.
    Ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa, että minulla oli DPF aivan tukossa (mittauksen mukaan yli 1000 mbar vastapaine!?) Tämä ei ilmennyt mitenkään muuten kuin tuntui että tehoa oli kuin corollassa. Tyhjäkäynnissä eikä kierroksilla minkäänlaista vaeltelua tai epätasaisuutta.
    Epäilen myös, että ainakin osa hehkuista on pimeänä. Tämäkään ei ilmene mitenkään muuten kuin aavistuksen laiskana käyntiinlähtönä pakkasella. Mutta muutaman sekunnin jälkeen käynti on aivan tasaista.
    330d e91 M-sport

    Comment

    • TM3
      Bimmer Rookie
      • Sep 2015
      • 60
      • Kotka

      #3
      Entäpä auki jumittunut EGR- venttiili? Saako kannatusta? Voisiko se notkistua lämmetessään ja näin ongelma esiintyä vain kylmäkäynnistyksessä?
      F32 435i

      Comment

      • TM3
        Bimmer Rookie
        • Sep 2015
        • 60
        • Kotka

        #4
        Jatkan synkkää yksinpuheluani ja ihmettelen että tänään, kun auto oli seissyt parkkiksella 3 vrk, se käynnistyi ja kävi ihan ilman rähinää... MitVit?!?
        F32 435i

        Comment

        • Panzerfaust
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 53
          • Oulu

          #5
          EGR kuuluu periaatteessa myös diagnostiikan piiriin, mutta venttiilihän löytyy helposti siitä konehuoneen etureunasta. Kampeamalla muovisuojuksen varovasti pois, pääsee liikuttelemaan korvakkoa joka käyttää varsinaista venttiiliä. Pitäisi siis liikkua ihan sormivoimin.

          Tuo hehkutus kannattanee korjata joka tapauksessa (erityisesti jos DPF on vielä aktiivisena)?

          Comment

          • TM3
            Bimmer Rookie
            • Sep 2015
            • 60
            • Kotka

            #6
            DPF: stä en tiedä muuta ku että tosiaan edellinen poltto olis tapahtunu 17 000 km sitten. Voiko auto olla ajokuntoinen enää jos toi pitäis paikkansa?
            Eli kauanko kestää että DPF tukkeutuu? Vai olisko se kuitenkin poistettu jo...
            F32 435i

            Comment

            • aku1979
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2015
              • 1152
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by TM3 View Post
              DPF: stä en tiedä muuta ku että tosiaan edellinen poltto olis tapahtunu 17 000 km sitten. Voiko auto olla ajokuntoinen enää jos toi pitäis paikkansa?
              Eli kauanko kestää että DPF tukkeutuu? Vai olisko se kuitenkin poistettu jo...
              Ainakin bmwhatilla näet paljonko dpf:ssä on roinaa kertynyt.

              Comment

              • aku1979
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2015
                • 1152
                • Helsinki

                #8
                No comments?

                Comment

                • TM3
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2015
                  • 60
                  • Kotka

                  #9
                  Juuu, melkei jo tilasin ton, mutta kelasin venailla viel että EGR saapuu postissa ja päästään asenteleen se paikoilleen. Siin voi sit kaveri testerinsä kans tsekata, onko siel mun pistokkeessa jotai pieles niinku tuntu olevan.
                  Sen jälkee sit vois raottaa lompakkoa sen bmwhatin täysversion verran.
                  Kiitti vinkistä, vaikutti pätevältä laitteelta niinku muutki ovat täällä todenneet!
                  F32 435i

                  Comment

                  • _Sylin_teri_
                    BTCF Member
                    • May 2013
                    • 366
                    • Suomi finland

                    #10
                    Ainakin hehkujen vkakoodit heti pois! Jos hehkuista vikakoodia niin ei polta dpf:ää ja kokemuksesta sanon että se ei siitä välttämättä enää entiselleen tokene ilman pesua.

                    Comment

                    • TM3
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2015
                      • 60
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
                      Ainakin hehkujen vkakoodit heti pois! Jos hehkuista vikakoodia niin ei polta dpf:ää ja kokemuksesta sanon että se ei siitä välttämättä enää entiselleen tokene ilman pesua.
                      Otetaan, otetaan! Täytyy myös vaihtaa pakokaasun paineanturi ku ilmoittelee 1000 mbar alipaineesta... On tää yhtä juhlaa...
                      F32 435i

                      Comment

                      • TM3
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2015
                        • 60
                        • Kotka

                        #12
                        Aloituspostaukseen liittyen, tuntuu tärähtelevä tyhjäkäynti poistuneen EGR- venttiilin vaihdolla. (kop kop...)
                        Samalla vaihdettiin uusi kaasuläppä ja piakkoin pakokaasuanturit, eli silmukka hiukkassuodattimen ympärillä kiristyy... :think
                        F32 435i

                        Comment

                        • TM3
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2015
                          • 60
                          • Kotka

                          #13
                          Ja nyt on sitten pakokaasuanturitki uusittu. Tosin ilmeisen turhaan, koska taisi lukemissa vaihtua korkeintaan etumerkki...
                          Otti kuitenkin pakkopolttopyynnön vastaan ja taisi poltosta suoriutuakin, koskapa Carly näyttää nyt viimeksi tapahtuneelle poltolle ajankohdaksi juurikin noille metrilukemille osuvaa hetkeä!?
                          No eipä siinä, kiva jos toimii ni voi ostaa jotai joululahjojaki hiukkasloukun tyhjennykseen muutoin tarvittavilla euroilla! (Vaikka paras joululahja voiskin kyllä olla autuaammin hengittävä putkisto... :think)

                          Mutta kertokaas nyt, hyvät ihmiset, että onko näissä lukemissa mitään järkeä?!? Vai seuraanko lähtökohtaisesti vääriä parametrejä?

                          Melko järjettömiltä vaikuttaa painelukemat, vai kuinka? Auto kuitenki toimii mun mielestä oikein hyvin, eikä vikakoodejakaan ole just nyt ku hehkuyksiköltä ja lisävesipumpulta...

                          Edit.: Kuvan lukemat tallennettu n. 1500 rpm mateluvauhdissa.
                          Attached Files
                          Last edited by TM3; 30-11-2015, 22:04.
                          F32 435i

                          Comment

                          • Panzerfaust
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 53
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by TM3 View Post
                            Mutta kertokaas nyt, hyvät ihmiset, että onko näissä lukemissa mitään järkeä?!? Vai seuraanko lähtökohtaisesti vääriä parametrejä?

                            Melko järjettömiltä vaikuttaa painelukemat, vai kuinka? Auto kuitenki toimii mun mielestä oikein hyvin, eikä vikakoodejakaan ole just nyt ku hehkuyksiköltä ja lisävesipumpulta...
                            Ovatkohan nuo nyt kuitenkin absoluuttisia paineita? Eli siinä tapauksessa pitäisi ruksia myös ilmakehän paine näkyviin, jos se olisi esim. 980 mbar mittaushetkellä niin sinulla olisi maltilliset 11 mbar vastapainetta ennen pönttöä noilla kierroksilla ja kuormituksella.

                            EDIT: Onhan sinulla myös tuo differential pressure näkösällä, ei näytä pahalta. Paljonko saat houkuteltua tuohon kunnon kiihdytyksellä?
                            Last edited by Panzerfaust; 02-12-2015, 19:50.

                            Comment

                            • TM3
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2015
                              • 60
                              • Kotka

                              #15
                              Originally posted by Panzerfaust View Post
                              Ovatkohan nuo nyt kuitenkin absoluuttisia paineita? Eli siinä tapauksessa pitäisi ruksia myös ilmakehän paine näkyviin, jos se olisi esim. 980 mbar mittaushetkellä niin sinulla olisi maltilliset 11 mbar vastapainetta ennen pönttöä noilla kierroksilla ja kuormituksella.

                              EDIT: Onhan sinulla myös tuo differential pressure näkösällä, ei näytä pahalta. Paljonko saat houkuteltua tuohon kunnon kiihdytyksellä?
                              Raportti seuraa, kunhan ehdin nakittaa jonku kuskiks että pääsee ite kyttäämää lukemia!
                              Tänään aloin (vahva ehkä!) iteki vähä tajuamaan noita lukuja ja ei ne välttämättä enää niin älyttömiltä tunnukaan. Etenkin, kun älysi käyttää hakua myös tämän alueen ulkopuolelta ja löysi esim. tällaisen ajatelman... http://www.btcf.fi/forum/showthread....ne#post2149220 (teksti, johon viittaan on Tuikun kommentin alempi puolikas.)
                              Sekä kun ymmärsi että muutamista kymmenistä millibareista pakopaineen yhteydessä puhuttaessa, onkin itseasiassa puhuttu paine- eroista!? Tai sitten, kuten kirjoititkin, täytyisi huomioida myös se ilmakehän paine...
                              F32 435i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎