Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 Puolat ja tulpat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorbit
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 50
    • Tuusula, Finland

    #16
    Puolista NGK ja Bosch toimivat molemmat. Tulpista NGK on mielestäni ainakin kestävämpi.

    Olen joskus kokeillut 30 tkm ajetussa "virheettömässä" 335i N54 moottorissa uusia NGK tulppia 0,55 mm ja 0,65 mm kärkivälillä. Tehossa ei ollut mitään eroa, ei myöskään toteutuneessa sytytysennakossa (tai myöhästyksessä). Ohjelmoituna 0,65 kärkivälillä noin 2 hv enemmän. Ennakko oli sama. Tosin 2 hv on mittaustuloksesta oli vain 0,5% joten se menee jo tolenransseihin. Ei siis käytännön eroa.

    WarHead:ia kompaten, kova ruiskutus- ja sylinteripaine pitää siitä huolen että seos syttyy, osoitti se tulpat elektrodi mihin suuntaan tahansa. Tulpan kääntäminen "oikeaan" asentoon voi antaa henkistä tyydytystä mutta ainakaan dynamometrissä tai testerin datalogissa se ei näkynyt. Kokemus perustuu perus ohjelmaviritettyyn 335i N54 moottoriin.

    Veikkaan että tulpan kääntäminen on lähtöisin amerikanmaalta koska siellä ne on veivannut niitä vuosikymmeniä viritetyissä moottoreissa. Tulpan elektrodin suunnan asettaminen on vanha juttu, joissakin vanhemmissa moottoreissa tulpaa saatettiin kääntää ja etsiä vaikutusta nakutusherkkyyteen palotilan muodon ym. perusteella. Nyt pikkulohkon viritysopit on siirtyneet N54 moottoriin :think

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5438
      • S:t Karins

      #17
      Millä tehoilla tuota testattiin? Yli 550 hv pitäisi kärkiväliä tiputtaa kuulemma 0,50 mm...
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • hoikkas
        BTCF Member
        • Oct 2005
        • 1579
        • TURKU

        #18
        Motorbit, hyvää tekstiä Kyllä sitä kaikkeen jenkkijuttuun uskoo kun siellä tietty duunailtu niitä paljon ja se tuo hyvää uskoa mieleen

        Vertailuksi muille:
        Omat NGK tulpat tänä vuonna hankin Burgerilta, noin 90€ kaikkine kuluineen kotiin toimitettuna. Viime vuonna Miylin kautta ja hinta tais olla 75€?
        BMW i4M50

        Comment

        • Huu Haa
          Newbiemmer
          • Apr 2016
          • 4
          • Finland

          #19
          Moi! Voikohan n54 mottiin pistää n55:n puolat?

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            #20
            Originally posted by Huu Haa View Post
            Moi! Voikohan n54 mottiin pistää n55:n puolat?
            Kyllä. Ja ne taitaa olla paremmat kuin N54:n puolat. Tai S55 puolat. En tiedä liekö noilla nykyään on edes eroa keskenään, mutta vanhat N54 puolat oli muovivartisia kun ainakin S55:n versioissa oli "metallivaippa". S55:n puolat voisivat ajatuksen tasolla olla parhaat JOS niissä on jotain eroa. Sellaset mulla oli.
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • Huu Haa
              Newbiemmer
              • Apr 2016
              • 4
              • Finland

              #21
              Originally posted by Veeksi View Post
              Kyllä. Ja ne taitaa olla paremmat kuin N54:n puolat. Tai S55 puolat. En tiedä liekö noilla nykyään on edes eroa keskenään, mutta vanhat N54 puolat oli muovivartisia kun ainakin S55:n versioissa oli "metallivaippa". S55:n puolat voisivat ajatuksen tasolla olla parhaat JOS niissä on jotain eroa. Sellaset mulla oli.
              OK! Kiitti tiedosta.

              Comment

              • Veeksi
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2177
                • Kuopio

                #22
                Hivenen heikosti näköjään artikuloin. En tarkoittanut, että N55 puolat olis paremmat kuin S55 puolat. Ne on vissiin samoja keskenään ja yhtälailla käypäsiä N54:ään. Ja mitä ilmeisemmin nykyään bemarikin laittaa näitä metallivaippaisia N54:ään. Mutta ei kannata järkyttyä jos vanhat näyttävät vähän erilaisilta kun ennen käytettiin niitä muovisia/kumivaipallisia.
                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                BMW E63 630iA '05

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17853
                  • PKS

                  #23
                  Jos välillä faktaakin

                  Puola on yksi ja sama lähes kaikissa bensiinikäyttöisissä E46 -> uusimpiin M4:siin. Että laita vaikka "N46:sen puolat".



                  Puolan malli sen sijaan on muuttunut 05/2013, jonka jälkeen sitä on myös aktiona vaihdettu moneen malliin. BMW alkuperäinen osa ostettuna myöhemmän mallin osanumerolla on aina se se mitä pitää, tarvikkeena ei voi koskaan varmaksi koskaan sanoa. Delphin valmistama puola on autossa vakiona.
                  Last edited by Dualfun; 19-04-2016, 08:37.
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                  ½
                  G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                  Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • Huu Haa
                    Newbiemmer
                    • Apr 2016
                    • 4
                    • Finland

                    #24
                    Onko väliä kummat tulpat laittaa oem vai ngk 95770, autoa ei ole viritetty (vielä)?

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5438
                      • S:t Karins

                      #25
                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Puola on yksi ja sama lähes kaikissa bensiinikäyttöisissä E46 -> uusimpiin M4:siin. Että laita vaikka "N46:sen puolat".



                      Puolan malli sen sijaan on muuttunut 05/2013, jonka jälkeen sitä on myös aktiona vaihdettu moneen malliin. BMW alkuperäinen osa ostettuna myöhemmän mallin osanumerolla on aina se se mitä pitää, tarvikkeena ei voi koskaan varmaksi koskaan sanoa. Delphin valmistama puola on autossa vakiona.
                      Vaan kun kaikki bensakoneiden puolat ei vaan sovi kaikkiin moottoreihin, liitin on erilainen, nimimerkillä kokeillut ja takaisin liikkeeseen puolan palauttanut...
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • Cunttory
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1772
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by Tommix View Post
                        Vaan kun kaikki bensakoneiden puolat ei vaan sovi kaikkiin moottoreihin, liitin on erilainen, nimimerkillä kokeillut ja takaisin liikkeeseen puolan palauttanut...
                        Tämä on täysin totta jo ihan perus N52:ssa. Esim 05 ja 06 vuosimalleissa on "ohjuritappi" liittimelle eri kohdassa puolaa.
                        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                        Comment

                        • rodpe
                          Bimmer Rookie
                          • May 2016
                          • 83
                          • Kokkola

                          #27
                          Hei vaan!
                          Omassa autossa ongelmana että joskus täyskaasulla ajettaessa syttyy moottorivikavalo keltaisena (ei vilku)
                          Käytin testerissä ja vikoina olivat:
                          -29CD palamiskatkoksia sylinterissä 1 Poltton. syötön katkaisu toiminnassa.
                          -29D9 palamiskatkoksia useammassa sylinterissä Säiliön täyttötaso liian alhainen.

                          Viittaako nämä nyt puolavikaan? Kuitenkin palamiskatkoksia useammassa sylinterissä.
                          Autohan on 335i e92 2008

                          Comment

                          • BFI18
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 1456
                            • Turku

                            #28
                            Ei vikakoodeja/cel tähän asti, mutta ihan pientä pätkimistä välillä ollut. Vaihdatin Boschin puolat tänään huollossa, koneessa oli -08 vuoden 6 puolaa = alkuperäiset +160 tkm... Et aika pitkäikäiset ovat olleet. Meno tasaantui hiukan eli kannatti
                            G26 i4 M50 Black Sapphire

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by BFI18 View Post
                              Ei vikakoodeja/cel tähän asti, mutta ihan pientä pätkimistä välillä ollut. Vaihdatin Boschin puolat tänään huollossa, koneessa oli -08 vuoden 6 puolaa = alkuperäiset +160 tkm... Et aika pitkäikäiset ovat olleet. Meno tasaantui hiukan eli kannatti
                              Jos kuitenkin edelleen ”pätkii”, niin varsinainen vikahan ei puolien vaihdolla suinkaan korjaantunut?

                              Comment

                              • BFI18
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 1456
                                • Turku

                                #30
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Jos kuitenkin edelleen ”pätkii”, niin varsinainen vikahan ei puolien vaihdolla suinkaan korjaantunut?
                                Sori, Vähän huono ilmaisu - ei siis pätkinyt yhtään enää, vanhoillakaan vika ei ollu suuri mutta havaittavissa aika ajoin ja lisääntymään päin viimeaikoina.
                                G26 i4 M50 Black Sapphire

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎