Puolista NGK ja Bosch toimivat molemmat. Tulpista NGK on mielestäni ainakin kestävämpi.
Olen joskus kokeillut 30 tkm ajetussa "virheettömässä" 335i N54 moottorissa uusia NGK tulppia 0,55 mm ja 0,65 mm kärkivälillä. Tehossa ei ollut mitään eroa, ei myöskään toteutuneessa sytytysennakossa (tai myöhästyksessä). Ohjelmoituna 0,65 kärkivälillä noin 2 hv enemmän. Ennakko oli sama. Tosin 2 hv on mittaustuloksesta oli vain 0,5% joten se menee jo tolenransseihin. Ei siis käytännön eroa.
WarHead:ia kompaten, kova ruiskutus- ja sylinteripaine pitää siitä huolen että seos syttyy, osoitti se tulpat elektrodi mihin suuntaan tahansa. Tulpan kääntäminen "oikeaan" asentoon voi antaa henkistä tyydytystä mutta ainakaan dynamometrissä tai testerin datalogissa se ei näkynyt. Kokemus perustuu perus ohjelmaviritettyyn 335i N54 moottoriin.
Veikkaan että tulpan kääntäminen on lähtöisin amerikanmaalta koska siellä ne on veivannut niitä vuosikymmeniä viritetyissä moottoreissa. Tulpan elektrodin suunnan asettaminen on vanha juttu, joissakin vanhemmissa moottoreissa tulpaa saatettiin kääntää ja etsiä vaikutusta nakutusherkkyyteen palotilan muodon ym. perusteella. Nyt pikkulohkon viritysopit on siirtyneet N54 moottoriin :think
Olen joskus kokeillut 30 tkm ajetussa "virheettömässä" 335i N54 moottorissa uusia NGK tulppia 0,55 mm ja 0,65 mm kärkivälillä. Tehossa ei ollut mitään eroa, ei myöskään toteutuneessa sytytysennakossa (tai myöhästyksessä). Ohjelmoituna 0,65 kärkivälillä noin 2 hv enemmän. Ennakko oli sama. Tosin 2 hv on mittaustuloksesta oli vain 0,5% joten se menee jo tolenransseihin. Ei siis käytännön eroa.
WarHead:ia kompaten, kova ruiskutus- ja sylinteripaine pitää siitä huolen että seos syttyy, osoitti se tulpat elektrodi mihin suuntaan tahansa. Tulpan kääntäminen "oikeaan" asentoon voi antaa henkistä tyydytystä mutta ainakaan dynamometrissä tai testerin datalogissa se ei näkynyt. Kokemus perustuu perus ohjelmaviritettyyn 335i N54 moottoriin.
Veikkaan että tulpan kääntäminen on lähtöisin amerikanmaalta koska siellä ne on veivannut niitä vuosikymmeniä viritetyissä moottoreissa. Tulpan elektrodin suunnan asettaminen on vanha juttu, joissakin vanhemmissa moottoreissa tulpaa saatettiin kääntää ja etsiä vaikutusta nakutusherkkyyteen palotilan muodon ym. perusteella. Nyt pikkulohkon viritysopit on siirtyneet N54 moottoriin :think
Comment