Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i (N54) ja JB4 part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alfaromeo
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2019
    • 258
    • Suomi

    Tulipa pitkästä aikaa säädeltyä JB4 asetuksia. Homma lähti liikenteeseen hukkaporttien tankojen rätinästä. Kesäkelit ja ajellaan ikkuna auki niin inhottava rätinä on läsnä.

    Kaikkein pahimmillaan on moottorijarrulla. Nyt alkaa jo koirankusettajat kääntämään katsettaan autoa kohti

    Aiemmat asetukset olivat:
    Menu 10 -> 3000
    Menu 11 -> 2000
    Menu 12 -> 2800

    Nämä ovat ns. defaultit. Tuo Menu 12 pitäisi olla välillä 2400-2800.

    Tuo Menu 10 on tosiaan hukkaporttien asento, kun kaasu nostetaan. Läppärillä tuo on prosentteina kertoimena 2. Eli tuo default 3000 tarkoittaa 60%.

    Menu 10 säätö meneen niin, että pienempi arvo ottaa "löysiä pois" enemmän ja suurempi arvo päinvastoin. Eli pienempi luku tarkoittaa vähemmän rätinää.

    Joskus luin n54 techin syövereistä, että jos Menu 10 lasketaan 800 tai alle, tippuu Menu 12 -> 1000 automaattisesti. Tällöin ollaan aika lähellä maksimi säätöjä.

    Menu 12 siis on hukkaportin toiminta, kun ajetaan pintakaasulla. Ilmeisesti tuo Menu 10 säätö 800 tai alle on liian raju noihin 2400-2800 asetuksiin.

    Pistin nyt sitten:
    Menu 10 -> 500
    Menu 11 -> 2500
    Menu 12 -> 1000

    Ja siis Menu 11 on kaasupolkimen herkkyys suhteessa ahtotavoitteeseen. Tällä saadaan kompensoitua alakierrosten tukkoisuutta, kun Menu 10 on lyöty alas "anti rattlen" takia.

    Näillä asetuksilla hukkaporttien tankojen rätinä on käytännössä kokonaan poistunut. Alhaalla ehkä on hiukan tukkoinen, varsinkin kylmänä. Muuten toimii hienosti ja tietysti täydellä kaasulla vetää kuin hullu. Täytyy jossain kohtaan vielä kokeilla nostaa Menu 10 -> 800 ja näin ollen myös Menu 12 -> 2400 ja ihmetellä.
    E92 335ia
    F11 535ia

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5402
      • S:t Karins

      Toi säätö ei korjaa vikaa vaan siirtää väistämätöntä vain eteenpäin. Seuraavaksi ne hukkikset alkaa nimittäin jumimaan. Eli turboremonttia tiedossa.
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1234
        • Kainuu

        Onko kelekkään tullut eteen että OBD osa tai itsetesti vai mitkä ne on eivät tule kattien ja lambdojen osalta valmis tilaan? 400km ajeltu koodien poistamisen jälkeen ja muut testit ovat valmis tilassa kyllä. Tällä ilmeisesti katsastuksen päästötestissä vaikutusta. Kohde siis N54+VRSF katittomat dp:t ja MHD.
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • alfaromeo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2019
          • 258
          • Suomi

          Originally posted by makebm5 View Post
          Onko kelekkään tullut eteen että OBD osa tai itsetesti vai mitkä ne on eivät tule kattien ja lambdojen osalta valmis tilaan? 400km ajeltu koodien poistamisen jälkeen ja muut testit ovat valmis tilassa kyllä. Tällä ilmeisesti katsastuksen päästötestissä vaikutusta. Kohde siis N54+VRSF katittomat dp:t ja MHD.
          Onko kyseessä Bosch merkkinen testeri ? Ne antaa jokaisesta autosta "osajärjestelmätestit - ei ok". Ketään ei ole ikinä puuttunut asiaan ja lapun alareunassa lukee "hyväksytty"...
          E92 335ia
          F11 535ia

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1234
            • Kainuu

            Originally posted by alfaromeo View Post
            Onko kyseessä Bosch merkkinen testeri ? Ne antaa jokaisesta autosta "osajärjestelmätestit - ei ok". Ketään ei ole ikinä puuttunut asiaan ja lapun alareunassa lukee "hyväksytty"...
            MHD ja Carlyn appi. Varsin kävin virallisella testerillä niin lapun olisi saanut.
            Samalla tosin selvisi että moottorinlämmöt ei nousi juuri yli 70 asteen niin vaikuttaneeko asiaan.
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • mmie
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 502
              • Kouvola

              Originally posted by makebm5 View Post
              MHD ja Carlyn appi. Varsin kävin virallisella testerillä niin lapun olisi saanut.
              Samalla tosin selvisi että moottorinlämmöt ei nousi juuri yli 70 asteen niin vaikuttaneeko asiaan.
              Jotain mätää lämpörintamalla kyllä on. Melko nopsaan pitäs jäähd.nesteen lämmön olla se 93-96. Näin ainakin omassani.
              ex e36 325
              ex e46 328
              e92 335i FBO
              Ducati 900S ie
              KTM 640
              Suzuki GT550
              Honda CBR600

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1234
                • Kainuu

                Originally posted by mmie View Post
                Jotain mätää lämpörintamalla kyllä on. Melko nopsaan pitäs jäähd.nesteen lämmön olla se 93-96. Näin ainakin omassani.
                Termari vika tässä kuten edellisessäkin N54 koneisessa.
                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎