Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 savuttaa erikoisesti ja pitää outoa ääntä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reekoon
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 3426
    • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

    N54 savuttaa erikoisesti ja pitää outoa ääntä

    Elikäs sigun autossa kun on JB4 kiinni ja perinteinen hukkaporttien kilinä, niin säädin valikon 10 asetuksista arvoon 900rpm, jolloin hukkaportit lakkaavat rallattamasta. Tästä vaan seuraa se, että auto alkaa jonkin ajan päästä savuttamaan. Selkeästi öljyä palaa putkessa siis. Tämän olen nyt testannut moneen kertaan. Jos laitan valikon 10 vakio asetuksille, eli 3000rpm, ei savutusta, mutta hukkaportit kilisee. Arvo pienemmäksi niin savuttaa. Tuo valikko 10:hän säätää käsittääkseni hukkaporttien asentoa, eli mitä pienempi, sitä enemmän ovat auki (lisää myös turbo viivettä/kaasun vastetta aavistuksen) ja mitä suurempi, sitä kiinnemäs menevät. Kysymys kuuluukin.

    Mikä siis vuotaa mahdollisesti, joka nyt ilmenee tällä tavalla?

    turboille tulevat öljyletkut, se pvc venttiili vai mikä sen nimi oli siellä koneen päädyssä vai jokin muu? Auton alle ei ainakaan toistaiseksi ole jäänyt lätäkköä ja muuten toimii moitteetta. Tulpat ja öljyt kun vaihdoin tuossa noin kk sitten niin kaikki tulpat olivat talven jäljiltä todella siistissä kunnossa ulkoisesti.

    Niin ja öljynä olen käyttänyt nyt CASTROL MAGNATEC 5W-40 A3/B4 aikaisemmin Mobilia. Tosin öljyn vaihdon jälkeen tullut kilometrejä about 2000-2500 ja kerran olen lisännyt ja ehkä saattoi mennä pikkuisen liikaa öljyä koneeseen, koska ei öljytikkua, niin voisiko johtua myös ihan ylitäytöstä?

    TEdit: tilasin tuon RB PCV venttiilin niin aloitetaan sillä

    Taken from another forum:
    Here is THE list of things it can be...
    1) Bad PCV (does not actuate properly)
    2) Clogged OCC
    3) Bad head cover gasket (broken/deteriorating)
    4) Bad head cover (cracked/breather ports clogged)
    5) Kinked turbo oil return lines
    6) Bad turbo seals (improper shaft balance can accelerate this issue)
    7) Bad valve stem seals
    Until you check/replace all these items, all you can do is speculate. Cats will only mask your smoking issue. I would start with #1 and work your way to #7. When you pull the turbos, if the exhaust ports are dry, then it's a safe bet it's the turbo seals.
    Last edited by reekoon; 23-07-2018, 18:15.
    E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
    JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


    E36 316i Compact Hellrot

    Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
    Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
  • larippa
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 110
    • hki

    #2
    Meinasin aiemmin kirjoittaa sinulle, että en jaksaisi uskoa savutuksen johtuvan hukkaporttejen vakioasennosta, mutta kokeilin itse leikkiä menu 10:n asetuksilla ja huomasin saman. 3000 arvoa käytän itse ja elän kilinän kanssa

    Eiköhän se todennäköinen syy ole tuo 6) Bad turbo seals (improper shaft balance can accelerate this issue)
    e90 335i AT
    JB4, MHD race flash E45, VRSF DP

    Comment

    • reekoon
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 3426
      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

      #3
      Originally posted by larippa View Post
      Meinasin aiemmin kirjoittaa sinulle, että en jaksaisi uskoa savutuksen johtuvan hukkaporttejen vakioasennosta, mutta kokeilin itse leikkiä menu 10:n asetuksilla ja huomasin saman. 3000 arvoa käytän itse ja elän kilinän kanssa

      Eiköhän se todennäköinen syy ole tuo 6) Bad turbo seals (improper shaft balance can accelerate this issue)
      Juu eikö olekkin outoa, että säätämällä hukkportit enemmän auki, ilmenee tuota pölläyttelyä.

      Joka tapauksessa. Alku viikosta vaihdoin autoon Rob Beckin PCV venttiilin ja savutus loppui kyllä itselläni siihen. Vanha pcv näytti ja kuulosti hieman huonolta.





      Mutta sama siis. Auto vetää niin paljon paremmin 10 valikko 3000 kohdilla kuin esim 800rpm kohdalla ja kaasuvaste on huomattavasti parempi.
      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


      E36 316i Compact Hellrot

      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        #4
        Originally posted by reekoon View Post
        ...vaihdoin autoon Rob Beckin PCV venttiilin ja savutus loppui kyllä itselläni siihen. Vanha pcv näytti ja kuulosti hieman huonolta...
        Mistä sää sen PCV:n hommasit?
        Ameriikasta taitaa tuo merkki maksaa toista sataa, Germaaniasta Ebay:n kautta OEM-versio reilu 7gybää. Varaosanumerohan tälle ei taida olla, ihmellistä sinänsä.
        Last edited by WarHead; 17-05-2018, 12:48. Reason: nollien vähennys
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • Dusty
          Bimmer Rookie
          • May 2017
          • 112
          • Vantaa

          #5
          Tossa linkki mistä sais:
          https://www.mlperformance.co.uk/coll...t-day-delivery
          Kolhujen oikasut maalaamatta.

          Comment

          • mikaell
            BTCF Member
            • Jul 2017
            • 422
            • Kla

            #6
            Mullakin savutteli viime kesänä erikoisesti, kaikki mahdolliset kikat kävin läpi ennen kun ostin mitään eikä mitään järkevää selitystä löytynyt.

            Vaihto uuden pcv:n, just tuo linkissä oleva.
            Sen jälkeen loppui kyllä savuttelut kuin seinään.
            BMW HUOLLOT JA KORJAUKSET
            ✓ Viritys/aftermarket osien asennukset myös meiltä!
            p. 040 166 7576 / Whatsapp

            Comment

            • WarHead
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 774

              #7
              Originally posted by Dusty View Post
              Melkein 60€ rahti, ei kiitos.
              E91 335iAT -08

              -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

              Comment

              • WarHead
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 774

                #8
                Originally posted by WarHead View Post
                Melkein 60€ rahti, ei kiitos.
                Sievästi pyytämällä puottivat rahdin 12,50 puntaan, eli kaupat tuli.
                E91 335iAT -08

                -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                Comment

                • reekoon
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 3426
                  • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                  #9
                  Omani tilasin sellaisesta kuin milhouse performance. Saksasta tuli. Itse venttiili 59€ postit 18,90€ meni 5 päivää.
                  E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                  JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                  E36 316i Compact Hellrot

                  Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                  Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                  Comment

                  • reekoon
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 3426
                    • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                    #10
                    päivitys.

                    Edelleen havaittavissa pientä tuprauttelua, mutta nyt olen onnistunut rajaamaan tilanteen seuraavanlaisesti.

                    Jos ajaa ns. alipaineella, esim 5 vaihteella vaikka 50-60Km/h siis ihan köröttelee ja nostaa kaasun ylös, niin siitä seuraa, että kun uudelleen painaa kaasua tässä samassa asetelmassa, eli iso vaihde, pinta kaasu ja vähän vauhtia, niin tuprauttaa vähän öljy savua. Ei tosin aina näinkään, mutta tällä tavalla saanut toistettua tilanteen useammin, joten tästä voi jo varmasti jonkinlaisen johtopäätelmän tehdä. Mikä se on? Eli mikä falskaa, ilmeisesti turboille öljyä joka sitten palaa putkessa? Tulpat ovat aivan puhtaat.
                    E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                    JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                    E36 316i Compact Hellrot

                    Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                    Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                    Comment

                    • miyli
                      BTCF Member
                      • Dec 2008
                      • 2084
                      • Naantali

                      #11
                      Originally posted by reekoon View Post
                      päivitys.

                      Edelleen havaittavissa pientä tuprauttelua, mutta nyt olen onnistunut rajaamaan tilanteen seuraavanlaisesti.

                      Jos ajaa ns. alipaineella, esim 5 vaihteella vaikka 50-60Km/h siis ihan köröttelee ja nostaa kaasun ylös, niin siitä seuraa, että kun uudelleen painaa kaasua tässä samassa asetelmassa, eli iso vaihde, pinta kaasu ja vähän vauhtia, niin tuprauttaa vähän öljy savua. Ei tosin aina näinkään, mutta tällä tavalla saanut toistettua tilanteen useammin, joten tästä voi jo varmasti jonkinlaisen johtopäätelmän tehdä. Mikä se on? Eli mikä falskaa, ilmeisesti turboille öljyä joka sitten palaa putkessa? Tulpat ovat aivan puhtaat.
                      95% näissä kun rupeaa tupruttelemaan ne johtuu turboista. Mitä mittarissa, onko turboja vaihdettu koskaan?
                      Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                      Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                      Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                      Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                      Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                      Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                      1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                      0-200km/h 11.40s
                      100-200km/h 6,00s
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                      Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                      Comment

                      • brainsurgery
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2011
                        • 1355
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by reekoon View Post
                        päivitys.

                        Edelleen havaittavissa pientä tuprauttelua, mutta nyt olen onnistunut rajaamaan tilanteen seuraavanlaisesti.

                        Jos ajaa ns. alipaineella, esim 5 vaihteella vaikka 50-60Km/h siis ihan köröttelee ja nostaa kaasun ylös, niin siitä seuraa, että kun uudelleen painaa kaasua tässä samassa asetelmassa, eli iso vaihde, pinta kaasu ja vähän vauhtia, niin tuprauttaa vähän öljy savua. Ei tosin aina näinkään, mutta tällä tavalla saanut toistettua tilanteen useammin, joten tästä voi jo varmasti jonkinlaisen johtopäätelmän tehdä. Mikä se on? Eli mikä falskaa, ilmeisesti turboille öljyä joka sitten palaa putkessa? Tulpat ovat aivan puhtaat.
                        Onko se varmasti öljyä joka palaa? E85 tuppaa välillä aiheuttamaan aika isot vesihöyrysavut.

                        Comment

                        • reekoon
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 3426
                          • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                          #13
                          Originally posted by miyli View Post
                          95% näissä kun rupeaa tupruttelemaan ne johtuu turboista. Mitä mittarissa, onko turboja vaihdettu koskaan?

                          169k ja ei ainakaan minun aikanani. Edellinen omistaja oli jotain huollattanut koskien hukkaportteja, mutta tuskin mitään konkreettista, koska ainakin hukkaportit olivat säädetty päin sitä itseään. Tästä kävinkin keskustelua täällä aikaan kun ostin auton. Veikkauksia onko turboille tulevat letkut vaiko jokin muu?




                          Originally posted by brainsurgery
                          Onko se varmasti öljyä joka palaa? E85 tuppaa välillä aiheuttamaan aika isot vesihöyrysavut.
                          Aika varma, että öljyä on, vaikkakin nyt tosiaan isommalla seoksella ajan, sillä taustapeilistä katsottuna ainakin välillä on sinertävää väriä havaittavissa. Lisäksi kuluttaahan tuo öljyä pikkuisen. Kaikkihan nämä googlen perustella syövät enemmä ja vähämmän. Itse olen nyt joutunut lisäämään muutaman kerran sen jälkeen kun helmikuussa vaihdoin öljyt viimeksi. Kilometrejä en tiedä mitä tullut mutta jos jotain pitää veikata niin 3000-4000, ehkä?

                          Öljynä käytin nyt viimeksi Castrolin 5W40 täys synteettistä. Edellisen kerran mobil1 5W30

                          Minkä verran öljyllä on tekemistä/vaikutusta? Osa (kuulemma) saattaa savuttaa enemmän kuin muut?
                          E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                          JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                          E36 316i Compact Hellrot

                          Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                          Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                          Comment

                          • miyli
                            BTCF Member
                            • Dec 2008
                            • 2084
                            • Naantali

                            #14
                            Vahva veikkaus noilla kilometreillä että turbot siellä valskaa.
                            Mun vanha 335 rupes pölläyttelemään 150tkm paikkeilla.
                            Mulla ei kumpikaan näistä omistamistani n54 ole syönyt öljyä, paitsi silloin kun se 335 rupes pöllöyttelemään turboista läpi. Zetassa pysyy öljy ylärajassa 10 tkm vaihtovälillä.
                            Last edited by miyli; 06-06-2018, 12:11.
                            Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                            Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                            Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                            Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                            Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                            Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                            1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                            0-200km/h 11.40s
                            100-200km/h 6,00s
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                            Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                            Comment

                            • reekoon
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2007
                              • 3426
                              • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                              #15
                              Jees. Asiaan sen enempää vielä perehtymättä, niin vanhat ilmeisesti voi vielä huoltaa kuntoon. Esim turbo tohtorilla/supparilla. Samalla voisi jopa päästä kilkattavista hukkiksista eroon. Tietty Samalla vaivalla voisi modata nuo turbot, jos vaikka vähän lisää voimaa....
                              E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                              JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                              E36 316i Compact Hellrot

                              Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                              Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎