Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 335 Ci viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Veeksi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2177
    • Kuopio

    #76
    Jahas... hyvä ja ajankohtainen kysymys. Pisti ihan itseäkin mietityttämään. Aika ristiriitaista tietoa löytyy noista.

    http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=688565 (perusfiiliksiä eroista)

    http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=593717 (burger motorsportin dynottamia eroja? ...cobb hävisi)

    http://www.bimmerboost.com/showthrea...vs-JB4-vs-Cobb (muita dynoja joissa JB4 hävisi, mutta toisaalta JB4:ssä ei käytetty tehokkainta karttaa...)
    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
    BMW E63 630iA '05

    Comment

    • Juuzmo
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2007
      • 339

      #77
      Tehot on siis aikalailla samat, niiden perusteella en valintaa tekisi kun 10hp heittoja voi tulla ihan autokohtaisestikin. Onko Cobb:issa jb:n map 5 vastaavaa ohjelmaa, että voi ottaa etanolin lisätehot? Map 1 ja map 5 on ihan eri autot, varsinkin hyvällä e85 prosentilla.

      Comment

      • Johto
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 378
        • Finnland

        #78
        Näissä asioissa kannattaa muistaa, että eniten huipputehoa tuottava softa ei tarkoita että se on paras softa. Asiassa on niin paljon muutakin kuin pelkkä huipputeho. Ja valmistajan ilmoittamiin tehoihin kannattaa aina suhtautua sillä periaatteella, että ne ovat mainoshevosvoimia. Itse en hakisi sitä, että millä softalla saan sen viimeisen 10hv enemmän, vaan arvioisin montaa muuta asiaa ennen sitä.

        Cobb Accessportin ostettua kaikki olemassa olevat ja tulevat softat ovat ilmasia. Löytyy myös etanoliseoksille niin sanotut "of the shelf" suoraan hyllystä ohjelmat, 30% etanoliseokselle. Löytyy myös 100 oktaaniselle kisabensalle ohjelma jne.


        Sitten jos ei valmiit softaversiot jostain syystä omiin tarpeisiin riitä, niin sitten vain Accesstuner ohjelmalla kehittämään itse karttoja


        E90post foorumilla löytyy kyllä ihan taseisesti cobb tuningista, JB:stä ja Vishnusta juttua ja kokemuksia. Toki jos on vain lukenut N54tech.com foorumia, niin ei ihme jos siellä ei mainosteta muuta kuin JB:tä. Onhan se burger tuningin oma foorumi

        En nyt sen enempää halua tiettyä tuotetta mainostaa tai toista mollata, kunhan haluan jakaa omaa tietoani jota on tullut kahlattua netistä sekä herättää keskutelua mielenkiintoisesta aiheesta, josta toivottavasti on jolle kulle apua.
        Mercedes-AMG C63 T-Modell.

        EX:F80 M3 Mineral Weiss
        EX: F20 M135i xDrive alpinweiss III E92 M3 alpinweiss III E92 335i M Sport alpinweiss III E46 M3

        Comment

        • Veeksi
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2177
          • Kuopio

          #79
          Kyllä. Ihan mielenkiintoinen aihe ja tuon parissa on päivä mennytkin. Se päivä kun piti se JB4 kenties tilata. Toisaalta vannevalintojastressatessakin oon tuhrinu aikaa.

          Mutta ei tuossa nyt kovin kummoista eroa tunnu olevan tosiaan. COBB on vähän tyyriimpi, mutta helpompi asentaa. JB4 on vissiin voimanvälittämisessä aggressiivisempi ja COBB taas sivistyneempi. Huipputehot ja väännöt taitaa olla eroissa niin pienet, että ne hukkuu jo siihen kun käydään eri dynoissa tai samassa dynossa eri taivaankappaleiden ollessa aktiivisessa vaiheessa.

          JB4 vissiin toimii pienemmillä ahtopaineilla (mikä voi olla ihan hyvä ahtimen kannalta) mutta onko niin että COBB taas säätää vähemmän ennakkoa tms? Tämän takia JB4 ilmeisesti herää kovemmin matalilla kierroksilla.

          Ite joudun kyllä unohtamaan täysin mitkään omien karttojen tekemisen. Ihan niin paljon en hankaluuksia halaja. Edellistä Opelia tuli viritettyä COBBia vastaavalla flashäyksellä ja se oli kyllä ihan toimiva juttu (ainut että ko. softa toimi vain Win XP:llä mikä aiheutti harmaita hiuksia).

          Ehkä suurin JB4 kannuste on noi Burgerin tekemät parannukset ja mahdollisuudet säätää hukkaportin ja putkiston läppiä. Ne voi tulla ihan tarpeeseen jossain vaiheessa. En tiedä liekö COBBilla on vastaavaa?

          Mutta summasummaarum, nämä kaikki tuntuu olevan sen verran kehittyneitä tapoja virittää, että ei taida paljon tulla hullua hurskaammaks vaikka asiaa kääntelis kuinka. Pääasiassa noilta ulkomaalaisilta foorumeiltakin jäi se käteen, että se on vähän mistä tykkää ja typerintä on jos maksaa siitä että vaihtaa entisen toiseen ja hukkaa siinä ko. rahat.
          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
          BMW E63 630iA '05

          Comment

          • Jammü
            BTCF Member
            • Jan 2010
            • 191
            • Espoo

            #80
            Pääasia että virittää! Kaikki ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja.

            Itse päädyin JB4:seen hinnan ja päivitysten helppouden takia. Säädettävää löytyy vaikka kuinka ja on tuki e85:lle sekä isommille turboille, jos joskus tulee tarvetta. JB4:sen uusin päivitys on mahtava! Auto vetää todella tasaisesti alhaalta ylös!

            Comment

            • kaartma
              Bimmer Rookie
              • Aug 2012
              • 33
              • Helsinki

              #81
              Mä olen ollut myös todella tyytyväinen mun JB4:een. En tunne COBBia joten paha siitä kommentoida. On kuitenkin kiva ratista säätää juttuja kesken ajon ja nähdä muutokset mittaristossa. Samoin se että saa turbon paineet näytettyä vaikka bensamittarissa ja katsoa vedenlämmönkin bensamittarista tms on kivoja featureita kun välillä tutkii ohjelmien käyttäytymistä (eikä läppäri kiinni autossa).

              Nyt autossa ISO 20D ohjelma jolla sai hukkaportteja säädettyä ja autosta vähän hiljaisemman peruskäynnillä.

              Nyt näyttäisi ISO 21 ohjelma olevan ladattavissa; täytyypi pistää päivitys menemään josko sillä jotain eroa...
              __________________
              E93 335i -08; JB4, Spearco code III intercooler, VK downpipet, Remus Racing, KW3 alusta, Prior Design 1M etuhelma, Duke Dynamics diffuser
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=266863

              Comment

              • Veeksi
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2177
                • Kuopio

                #82
                Onko kukaan dynottanut näitä vakiona? Aloitin virittämisen vakiona dynottamisesta ja sain 285hv (5561rpm) ja 400nm (3200rpm). Epäilyttää, että vika olisi dynossa, kun sama ongelma on toistunut minulla joka kerta tässä paikassa (yks auto oli dynottu tehokkaammaksi muualla).
                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                BMW E63 630iA '05

                Comment

                • b mutteri kasa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1462
                  • Area 03

                  #83
                  Originally posted by Veeksi View Post
                  Onko kukaan dynottanut näitä vakiona? Aloitin virittämisen vakiona dynottamisesta ja sain 285hv (5561rpm) ja 400nm (3200rpm). Epäilyttää, että vika olisi dynossa, kun sama ongelma on toistunut minulla joka kerta tässä paikassa (yks auto oli dynottu tehokkaammaksi muualla).
                  Itsellä aikoinaan dynotettiin kahdessakin paikassa vakiona

                  I paikka: 293hp ja 415Nm

                  II paikka: 301hp ja 440Nm

                  Sitten tälläinen tarina.Autoni optimoitiin ja päivä jolloin se tehtiin oli kuuma (jotain n.+35 astetta) niin tehoksi saatiin 343hp vähän viileemmällä kelilla (n. +20-25 astetta) auto luovutti 362hp

                  Noi on aina VAIN numeroita paperilla,riippuu dynosta,dynottajasta,onko automaatti/manuaali sekä ilman lämpötilasta mitä sinne konepellin alle saa puhallettua ja kuinka paljon.Lähinnä sitä ajan takaa että dyno hyvä säätötyökalu,mutta ei sitä pidä pitää referenssinä kuinka tehokas auto on kadulla/radalla.
                  Last edited by b mutteri kasa; 29-05-2013, 21:00.
                  BMW F11 530 dA VOLL
                  Carbon-schwarz Metallic

                  BMW E30 325i Sport

                  Comment

                  • Veeksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2177
                    • Kuopio

                    #84
                    No niin... eilen tuli asenneltua BMS Oil Catch Can, Dual Intake Conet ja tietysti JB4 (clutch stoppi tuli jo aiemmin laitettua). Eli downpipet vielä puuttus. Ne saan heinäkuussa vasta, ellei tässä löydy jotain uutta seppää.

                    Ihan hyvin näkyy vetävän. Laitoin ISO23 firmiksen. Laitoin map5:n. Ekalla täyskaasulla hyppäs paineet mittarin mukaan 20psi:n, mutta sen jälkeen on pyörinyt siellä missä pitääkin (map1:n lukemissa). Selvästi tehoa tuli lisää, mutta ei tuo nyt vielä käsistä pitäis lähtee. Suoralla kiihdyttäessä ei rupee kakkosella sutimaan. Jos o vähän käännöstä samalla, niin sit vähän perä saattaa irrota. Liekkö on nuo gudikan F1:t liian hyvät kumit. :(

                    Mutta asiaan. Mulla ei hukkaportit rallattanu juuri ollenkaan ennen tuota, mutta nyt ku ajelee ikkuna auki niin rallattaa kylmänä ja kuumana, vapaalla ja moottorijarrutuksessa. Kuormituksessa sentää häviää se kihisevä rallatus. Mihinkä suuntaan tuota kannattais nyt säätää? Minusta siinä vaiheessa ku asensin tuon JB4:n enkä ollu vielä firmistä päivittänyt ja starttasin, niin se ei rallattanut pätkääkään. Ja onnistuuko se säätö rateista vai interfacesta?

                    Toinen on tuo putkiston läppä, niin mistä hemmetistä sen näkee kummassa asennossa se on? Nuo rattisäädöt on ihan näppärät ja selkeät muissa tapauksissa paitsi näissä ON/OFF säädöissä. Interfacessa ei taas kaikkia samoja hommia ole, mikä on todella typerää. Tuon interfacen kauttahan nuo kaikki säädöt olis helpoin ja selkein toteuttaa.

                    Dual cone intakesta pitänee sanoa vielä sen verran, että ehkä hivenen petyin imuääniin ja suhinoihin. Hyvin huomaamattomat on vieläkin. Tai ikkunat ja stereot kiinni kuuluu ihan hyvin, mutta sit kun on ikkunat vaikka auki, niin hyvin nopeasti pakoäänet peittää ne. Hienon näköiset ne on kyllä. Laitan showroomiin kuvia.
                    Last edited by Veeksi; 12-06-2013, 09:11.
                    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                    BMW E63 630iA '05

                    Comment

                    • Jammü
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 191
                      • Espoo

                      #85
                      Originally posted by Veeksi View Post
                      No niin... eilen tuli asenneltua BMS Oil Catch Can, Dual Intake Conet ja tietysti JB4 (clutch stoppi tuli jo aiemmin laitettua). Eli downpipet vielä puuttus. Ne saan heinäkuussa vasta, ellei tässä löydy jotain uutta seppää.

                      Ihan hyvin näkyy vetävän. Laitoin ISO23 firmiksen. Laitoin map5:n. Ekalla täyskaasulla hyppäs paineet mittarin mukaan 20psi:n, mutta sen jälkeen on pyörinyt siellä missä pitääkin (map1:n lukemissa). Selvästi tehoa tuli lisää, mutta ei tuo nyt vielä käsistä pitäis lähtee. Suoralla kiihdyttäessä ei rupee kakkosella sutimaan. Jos o vähän käännöstä samalla, niin sit vähän perä saattaa irrota. Liekkö on nuo gudikan F1:t liian hyvät kumit. :(

                      Mutta asiaan. Mulla ei hukkaportit rallattanu juuri ollenkaan ennen tuota, mutta nyt ku ajelee ikkuna auki niin rallattaa kylmänä ja kuumana, vapaalla ja moottorijarrutuksessa. Kuormituksessa sentää häviää se kihisevä rallatus. Mihinkä suuntaan tuota kannattais nyt säätää? Minusta siinä vaiheessa ku asensin tuon JB4:n enkä ollu vielä firmistä päivittänyt ja starttasin, niin se ei rallattanut pätkääkään. Ja onnistuuko se säätö rateista vai interfacesta?

                      Toinen on tuo putkiston läppä, niin mistä hemmetistä sen näkee kummassa asennossa se on? Nuo rattisäädöt on ihan näppärät ja selkeät muissa tapauksissa paitsi näissä ON/OFF säädöissä. Interfacessa ei taas kaikkia samoja hommia ole, mikä on todella typerää. Tuon interfacen kauttahan nuo kaikki säädöt olis helpoin ja selkein toteuttaa.

                      Dual cone intakesta pitänee sanoa vielä sen verran, että ehkä hivenen petyin imuääniin ja suhinoihin. Hyvin huomaamattomat on vieläkin. Tai ikkunat ja stereot kiinni kuuluu ihan hyvin, mutta sit kun on ikkunat vaikka auki, niin hyvin nopeasti pakoäänet peittää ne. Hienon näköiset ne on kyllä. Laitan showroomiin kuvia.
                      Kokeile säätää hukkaporttien asentoa rattivalikosta 10. Pienempi arvo vähentää rallatusta, mutta nostaa turbojen viivettä. Suurempi arvo taas pienentää viivettä mutta saattaa nostaa meteliä. Arvo on välillä 0-100 ja mittariston numero kerrotaan 20:llä, jotta saadaan arvo. Eli jos kierroslukumittari näyttää arvoa 4, niin arvo on 80. itsellä käytössä 1,5 koska muuten kolisee (liikaa kilsoja).

                      Putkiston läppä on valikossa 4, josta valitaan kohta 5. Nyt läppä on auki koko ajan. Toki voit käydä vetämässä letkun irti vaimentimesta, niin pysy varmasti auki

                      Jos haluat lisää suhinoita niin kokeile poistaa konepellin takaosan tiiviste, joka on kiinni siinä raitisilmansuodattimen etupuolella. Tiiviste on helppo laittaa takaisin jos haluaa. Otin tiivisteeen pois ja takaisin en laita kun talveksi, jotta ei lämpö karkaa. Turbot ja dumpit kuuluu paljon paremmin!

                      Comment

                      • Veeksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2177
                        • Kuopio

                        #86
                        Originally posted by Jammü View Post
                        Kokeile säätää hukkaporttien asentoa rattivalikosta 10. Pienempi arvo vähentää rallatusta, mutta nostaa turbojen viivettä. Suurempi arvo taas pienentää viivettä mutta saattaa nostaa meteliä. Arvo on välillä 0-100 ja mittariston numero kerrotaan 20:llä, jotta saadaan arvo. Eli jos kierroslukumittari näyttää arvoa 4, niin arvo on 80. itsellä käytössä 1,5 koska muuten kolisee (liikaa kilsoja).

                        Putkiston läppä on valikossa 4, josta valitaan kohta 5. Nyt läppä on auki koko ajan. Toki voit käydä vetämässä letkun irti vaimentimesta, niin pysy varmasti auki

                        Jos haluat lisää suhinoita niin kokeile poistaa konepellin takaosan tiiviste, joka on kiinni siinä raitisilmansuodattimen etupuolella. Tiiviste on helppo laittaa takaisin jos haluaa. Otin tiivisteeen pois ja takaisin en laita kun talveksi, jotta ei lämpö karkaa. Turbot ja dumpit kuuluu paljon paremmin!
                        Hmm. Mulla varmaan oli jo letku irti vaimentimesta. En huomannu mitää eroa, vaikka nähtävästi säätö oli jo oikea kun valikossa 4 pojotti mittaristo 5:ssa. No ehkä DP:t vähän rasakoittaa ääntä.

                        Nappasin tiivisteen veke. Mikähän virka tuolla tiivisteellä on. Onko se vain ääneneristys, kun ei järjen mukaan likaa paljon pitäisi tuota kautta päästä. Tai onko tuosta nyt jotain harmia sitten tuolle sisäilman suodattimelle kun ilmaa tulee konehuoneesta? Hivenen tuo paranti imuäänien kantautumista. Ei kyllä voi sanoa että dumpit juuri suhisis vieläkään. Jos nyt ei musiikkia soittele, niin kyllä sen erottaa, että sieltä painetta poistuu. Entisessä autossa oli vähän eri suhinat ja vihellykset (pelkkä vapaavirtaussuodatin ja lastu: http://www.youtube.com/watch?v=ZdyQa...ature=youtu.be ja http://www.youtube.com/watch?v=zpZ3H...ature=youtu.be) . No ehkä bemarin ei tarvii noin provolta kuulostaakaan... vai pitäiskö...

                        Sain rallatuksen säädettyä pois, mutta sitä jäin hämmästelemään että vakiona ei juuri rallattanut, sitten integrated JB4:lla mitä nyt vain käynnistin auton, niin ei rallattanut YHTÄÄN ja nyt ISO:lla vakioasetuksilla rallatti ihan perkeleesti. Piti säätää minunkin iha reilusti, että sain poistumaan. Kiinnostais melkein kokeilla uudestaan integrated chipillä, mutta se on nyt vähän hankalaa tässä vaiheessa...

                        PS. Pahoittelen videossa näkyvää lippahattua. Ei oo minun pyhäpäähine.
                        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                        BMW E63 630iA '05

                        Comment

                        • Juuzmo
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2007
                          • 339

                          #87
                          Itsellä lähtee rallatukset säätämällä hukkaportit melkolailla auki asentoon, vähän se syö koneen heräämistä niin vaihdoin integroituun ja kappas, lähti rallatus ja tehot tuli noin 1000rpm aikaisempaa. Muutaman kerran jo tuota boksia availlut niin sen saa sieltä esiin ja takasin kiinni jo alle 20min, katkaisin niiden diodien jalat vaan toisesta päästä niin ne on helppo kolvata kiinni

                          Noista suhinoista, ei välttämättä ihan noin kovat pihinät ja pöhinät sovi oikein buimuriin

                          Comment

                          • kaartma
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2012
                            • 33
                            • Helsinki

                            #88
                            Originally posted by Jammü View Post
                            Kokeile säätää hukkaporttien asentoa rattivalikosta 10. Pienempi arvo vähentää rallatusta, mutta nostaa turbojen viivettä. Suurempi arvo taas pienentää viivettä mutta saattaa nostaa meteliä. Arvo on välillä 0-100 ja mittariston numero kerrotaan 20:llä, jotta saadaan arvo. Eli jos kierroslukumittari näyttää arvoa 4, niin arvo on 80. itsellä käytössä 1,5 koska muuten kolisee (liikaa kilsoja).
                            Mä olen tässä koittanut säädellä noita rallatuksia yms kun vaimo ajelee Bemarilla töihin tän viikon ja valittaa kovista pakoäänistä (taas)... Se kun ajaa kehä 1:n päästä päähän katto auki nopeudella 80km/h jossa matala jylinä on kyllä suht kova. Koitin sanoa että pistä sport-vaihde päälle jolloin ottaa pienemmän ja kierrokset nousee = matala jylinä lähtee.

                            Päätin lopulta lähteä kuuntelemaan saisiko ääniä vielä säädettyä noilla hukkaporteilla yms...

                            En oo ihan varma mitä meinaatte tuolla rallatuksella; onko se sitä mikä kuuluu kun päästää kaasun ja vaikka vaihtaa pienemmälle vaihteelle (automaattiauto)?

                            Mä sitten ajelin kehäIII:ea ees taas tässä illalla ja koitin säädellä sekä hukkaportteja (10) että kohtaa 12. Mulla hexinä uusin ISO23b. Mielestäni tuo yleinen pakoäänten jylinä oli matalin kun valitsin 10:taan mahdollisimman ison arvon (5). Normaalisti itse olen ajellut tuossa joku 3,5. Äänet olivat mielestäni huomattavasti kovemmat jos pistin arvoksi 1,5 tms. Tämä päti mielestäni sekä siihen yleiseen pakoääneen että vaihdetta tiputettaessa kuuluvaan rätinään.

                            Kohdasta 12 en saanut oikein eroja kuuluviin vaikka koitin niitä useampaa kertaan säädellä.

                            Mites te olette löytäneet optimaaliset asetukset? N54 techistä olen lueskellut vinkkejä ja tuntuisi että itsellä normaalisti toimiva on seuraava:
                            10 = 3,5 - 4
                            12 = 2,8

                            Nyt kuitenkin vaimoa varten siis pistin tuon 10 kohdan vitoseen. Sitä vaan en ymmärrä kun Jammu sanoo että yli 1,5 kolisee kun on paljon kilsoja! Mulla niitä on jo 150k ja millään en voisi mennä noin alhaiseen lukemaan!
                            __________________
                            E93 335i -08; JB4, Spearco code III intercooler, VK downpipet, Remus Racing, KW3 alusta, Prior Design 1M etuhelma, Duke Dynamics diffuser
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=266863

                            Comment

                            • Veeksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2177
                              • Kuopio

                              #89
                              Taitaa se rallatus olla aika paljon yksilöstäkin kiinni eikä vain kilsoista. Osalla tuntuu rallattavan pahasti uusilla turboilla tai pienillä kilsoilla. Ja kuten mahdollisesti sulla taas ei rallata isoillakaan metreillä. Mullakaan ei vakiona rallata ja Map1:llä vähemmän ja Map5:lla pahiten. Välillä tulee sellainen olo ettei noi BMS:n miehetkään tiedä mikä rallatuksen ja niiden ohjelmoinnin välinen yhteys on, mutta ehkä olen vain vainoharhainen.

                              10 valikon arvon suurentaminen tosiaan nopeuttaa turbon reagointia ja vähentää pakoääniä ja herkistää hukkaportin rallatukselle. Pienentäminen taas hidastaa ahtamista, lisää mekkalaa ja vähentää rallatusta. 5:n taitaa olla kuitenkin yli suosituksen ja käyttäsin sinuna ennemmin suositeltua nelosta. 10 valikon säädöt vaikuttaa rallatukseen joka tulee tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksessa.

                              12 valikossa säädetään hukkaporttia pienellä kuormalla. Sillä saa säädettyä rallatuksen pois mitä kuuluu jos kaasuttaa hiljaa. Kovasti kaasuttamalla rallatusta ei kuulu.

                              Mutta se rallatus ilmenee tosiaan sellaisena kihinänä tai rätinänä esim. vaihdetta vaihtaessa. Avolla sen kyllä huomaa. Umpinaisella ikkunat kiinni on täysin tietämätön ilmiöstä. Mutta kuuluu tuo monesti ihan tyhjäkäynnilläkin. Mutta esim. itsellä Map1:llä ei tyhjäkäynnillä rallattais mutta moottorijarrutuksessa rallattaa kunnes painaa kytkimen pohjaan. Map5:lla samoilla asetuksilla rallattaa tyhjäkäynnilläkin. Sulla voi pakoäänetki tietysti peittää tuota ääntä.

                              Mä vielä vähän haen säätöjä. Yritän taas sopeutua Map5:sen mutta välillä tuntuu ettei se liiku minnekään sillä. Turbo ei reagoi ollenkaan. Välillä taas menee. Toinen mikä o pieni ärsyttävä tässä JB4 ISOssa ollut niin jossain 1500rpm:n kohdalla hissukseen ajellessa voimantuotto ei oo lineaarista vaan tuntuu että auto melkei moottori jarruttaa sekunnin ajan välillä.
                              BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                              BMW E63 630iA '05

                              Comment

                              • Jammü
                                BTCF Member
                                • Jan 2010
                                • 191
                                • Espoo

                                #90
                                Originally posted by kaartma View Post
                                Mä olen tässä koittanut säädellä noita rallatuksia yms kun vaimo ajelee Bemarilla töihin tän viikon ja valittaa kovista pakoäänistä (taas)... Se kun ajaa kehä 1:n päästä päähän katto auki nopeudella 80km/h jossa matala jylinä on kyllä suht kova. Koitin sanoa että pistä sport-vaihde päälle jolloin ottaa pienemmän ja kierrokset nousee = matala jylinä lähtee.

                                Päätin lopulta lähteä kuuntelemaan saisiko ääniä vielä säädettyä noilla hukkaporteilla yms...

                                En oo ihan varma mitä meinaatte tuolla rallatuksella; onko se sitä mikä kuuluu kun päästää kaasun ja vaikka vaihtaa pienemmälle vaihteelle (automaattiauto)?

                                Mä sitten ajelin kehäIII:ea ees taas tässä illalla ja koitin säädellä sekä hukkaportteja (10) että kohtaa 12. Mulla hexinä uusin ISO23b. Mielestäni tuo yleinen pakoäänten jylinä oli matalin kun valitsin 10:taan mahdollisimman ison arvon (5). Normaalisti itse olen ajellut tuossa joku 3,5. Äänet olivat mielestäni huomattavasti kovemmat jos pistin arvoksi 1,5 tms. Tämä päti mielestäni sekä siihen yleiseen pakoääneen että vaihdetta tiputettaessa kuuluvaan rätinään.

                                Kohdasta 12 en saanut oikein eroja kuuluviin vaikka koitin niitä useampaa kertaan säädellä.

                                Mites te olette löytäneet optimaaliset asetukset? N54 techistä olen lueskellut vinkkejä ja tuntuisi että itsellä normaalisti toimiva on seuraava:
                                10 = 3,5 - 4
                                12 = 2,8

                                Nyt kuitenkin vaimoa varten siis pistin tuon 10 kohdan vitoseen. Sitä vaan en ymmärrä kun Jammu sanoo että yli 1,5 kolisee kun on paljon kilsoja! Mulla niitä on jo 150k ja millään en voisi mennä noin alhaiseen lukemaan!
                                En ole kokeillut säätää valikkoa 12. 10-valikolla siis yli 1,5 arvolla hukkaportit rämisevät kun päästää kaasun pois (manuaalivaihteet). Alle 1,5 arvoilla ei kuulu räminää. Olisi toki pitää hukkaportteja enemmän kiinni, jolloin viive olisi pienempi. Räminä ei toisaalta kuulu sisään paitsi ikkunat auki ajettaessa ja säätöjän voi tehdä vaikka kesken ajon, joten välillä ajalen isommalla arvolla motaria tms.

                                Osta vaimolle korvatulpat jos pakoäänet häiritsevät. Itse haluaisin lisää meteliä. Seuraavaksi varmaan lähtee välivaimennin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎