Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 335 Ci viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiik
    BTCF Member
    • Apr 2012
    • 497
    • Vantaa

    Originally posted by maagi View Post
    Asentelin juuri JB4 G5 ISO 27.2-päivityksen. Kyllä, softa ehti tässäkin välissä päivittymään...

    Kylmäkäynnistyksessä on aiempaan eroa kuin yöllä ja päivällä... Rallatukset ovat n. 90% pienemmät kuin aiemmalla vanhalla ISO-versiolla (joka oli jotain 13.x tms). Ehkäpä nyt ollaan jo paremmssa tilanteessa kuin G4:lla. Eikä kulkupuoli ainakaan huonontunut aiemmasta. Toivottavasti ei tule samoja ongelmia kuin Tiikillä.

    Tiik, pitäskö sun koittaa tuota uutta päivitystä? Jonkun bugin se vissii korjas.. :think
    Oma kuviohan meni siis suunnilleen näin:

    1) eilen asensin 27.1, kulki kuin juna (hyvin vähän rattlea turbolta)
    2) tänään aamusta/iltapäivällä kaikki teho puuttui alle 3000rpm kevyellä kaasulla (mihinkään ei koskettu tässä välissä)
    3) tein mr5-fixin (2kierrosta), joka ei ainakaan pahentanut tilannetta
    4) päätin kokeille vanhaa 26.6 ohjelmaa, josko kulku palautuisi -> pahin rallatus ikinä!
    5) asensin 27.2 version ja edelleen sama rallatus kuului käynnistettäessä myös tyhjäkäynnillä pumppaillessa (tämä siis ilmestyi kohdassa 4)
    6) kävin vetäseen Terrylle logit ja kun tulin pihaan, rallatusta ei enää kuulunut tyhjäkäynnillä yhtään ja kulku oli hyvä
    7) mitähän vittua huomenna tapahtuu?

    Comment

    • Hiace
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2011
      • 1203
      • Helsinki/Joensuu

      Minulle tuo hukkaporttien rallatus on ihan vierasta, eli ilmeisesti omassani sitä ei ole. Ahtoviiveestä hankala sanoa mitään kun ainoastaan olen ajanut omaa 335i ja M135i:tä. Huomenna saa Veeksi kuunnella tarkemmin kuuleeko mitään
      F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

      Comment

      • Veeksi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2177
        • Kuopio

        Originally posted by tuplaturpo View Post
        En ala väittämään vastaan kun ei ole kokemusta, mutta tyrmäsit nyt suoraan tuon e90forumilla olleen topicin jossa vakioautosta oli jarrutettu pyöriltä 20hp enemmän pelkän riss racing DP:n kanssa. ilmeisesti sinulla on parempaa tietoa...

        Sitten pari asiaa mitkä minua mietityttää suuresti

        1. Onko jokainen x35i auto susi, eli joko niissä rallattaa turbo, tai rallatus on poistettu ohjelmalla ja viivettä löytyy? Vai onko olemassa myös autoja, joissa hukkikset ei rallata ja turbokin heräilee ajoissa? Puhun nyt nimenomaan siis N54 motista...
        2. Jos hukkaportit rallattaa, onko se merkki siitä että turbon elininänodote ei ole kovin pitkä?


        Omassani ei ole mitään sivuääniä kylmänä, kuumana tai moottorijarrutuksessa. Lagista en osaa sanoa, koska vertailupohjana on ph2 T4 volvo, joka nyt on lastullakin niin saatanan nuhainen tähän tuplasti ahdettuun suoraan kutoseen verrattuna... auto on -07 95tkm

        Sen verran vielä noista teholupauksista, dynojen tuloksiin on miljoona muuttujaa. Tehon muutos on se joka on mielestäni relevanttia... Eli onko sulla tehon nousut kuitenkin ollut linjassa luvattujen kanssa?
        Huomaamatta tuli tyrmättyä. Mutuahan tuo minun puolesta oli. En vaan tajua miten ne tois vakiolaitteeseen sen 20 heppaa, mutta voihan se olla mahdollista. Ei jostain syystä kyllä varsinkaan enemmän tuo viritettyyn.

        Dynotuloksiahan on ihan yhtä monta kuin dynojakin. Tuskin tuokaan oli tehty niin, että penkitti samassa dynossa vakion, viskas uudet putket paikalleen ja kävi heti tekee saman vedon ilman putkia?

        Kyllä mä melkein jokaisen x35i:n leimaisin sudeksi, jos se turbolagista tai rallatuksesta on kiinni. Samoilla kriteereillä voi olla kyllä vaikea sellaista automallia löytääkään mitä ei sudeksi vois leimata. Kyllä useimmat N54-koneiset autot, kenties kaikki, kärsivät tuosta hukkaporttien väljistymisestä. Ilmeisesti samaa vikaa on muissakin autoissa (minun hovihuoltajat ovat olleet myös Volvo-huoltajia, niin sanoivat ekaa kertaa kirivänsä bemarin turboja, mutta Volvoissa on kuulemma ihan yleinen huollon toimenpide), mutta tässä se rallatus tulee esille erittäin ikävästi. Jos siitä nyt kirimällä selviää niin ei tuohon maailma kaadu. Etuturbon hukkaportti on vaan vähän vaikeammassa paikassa kiriä ja itsellä on se(kin) väljä. Taempi on kiritty jo. Muuten ei melkein 160tkm ajettu rakkine syö öljyä, savuta tai ahtimet vikise. Siksi en ole suostunutkaan vaan vaihdattamaan uusia ahtimia, mikä olis toinen vaihtoehto. Veli tuossa jo muuten valaisikin hukkaporttien rallatuksen haitallisuudesta.

        Mulla on tehot noussu ~70hv tähän mennessä todistetusti (3" katittomat DPt ja ohjelmointi sekä kartiosuodattimet). Lupailut taitaa olla jotain 100hv, jos niitä optimistisesti tulkitsee. Nyt E85:llä on tullut ihan älyttömästi lisää hönkyä mistä EHKÄ huomenna tiedetään enemmän. Valitettavasti lisäteho on tietänyt sitä, että kytkin ei enää jaksa ko. vääntöjä, joten tuskin sieltä ihan kaikkea saadaan penkitettyä vieläkään. Ehkä ensi vuonna sitten. Mutta silloin toivottavasti tulee jo jotain muutakin uudistusta.

        MUTTA vaikka pelkillä DP:llä sais 20hv, niin en silti itse sijoittaisi ensimmäisiä rahoja niihin. Samalla rahalla saat varmasti huomattavasti vaivattomammin ja mutkattomammin ja varmemmin sen 40-60hv lisää softaan sijoittamalla eikä se softapuoli sun autostas sen hauraampaa tee. +20hv on vielä suht vähäinen lisä, mutta tuo +60hv rupee jo tuntumaan selkeästi pirteempänä rassina. Mutta jokainen toki saa harrastaa tätä harrastusta omalla tavallaan. Tärkeintä, että rahat menee ja sirkus pyörii.
        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
        BMW E63 630iA '05

        Comment

        • Veeksi
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2177
          • Kuopio

          Originally posted by Hiace View Post
          Minulle tuo hukkaporttien rallatus on ihan vierasta, eli ilmeisesti omassani sitä ei ole. Ahtoviiveestä hankala sanoa mitään kun ainoastaan olen ajanut omaa 335i ja M135i:tä. Huomenna saa Veeksi kuunnella tarkemmin kuuleeko mitään
          Ei mullakaan kuulunut mitään ennen "lagfixiä". Tuo sun softa ei varmasti puutu hukkaporttien ohjaukseen . Voi ne hukkaportit toki silti falskata, mutta ehkä tarkimmat voi sen jostai dynokäyristäkin tulkita. Mutta parhaiten sen huomaa kun vaaditaan enemmän ahtoja ja on joku loggaus järjestelmä. Esimerkiksi itsellä näkyi siinäkin sitten, että auto pyytää ahtoja enemmän kuin meinaa saada pienemmillä kierroksilla aikaisiksi. Jos hukkaportit olis tiiviimmät niin kaikki ahdot tulis pienemmillä kierroslukemilla.
          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
          BMW E63 630iA '05

          Comment

          • Juuzmo
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2007
            • 339

            Originally posted by jartsa02 View Post
            Niin, paitsi että se automaatti on oikeasti GA6HP19Z elikkä 6HP19 ja sen speksattu väännönkesto on 400Nm.
            Selvitys vaati melkoista salapoliisitaitoa, mutta löytyihän sitä tietoa! Eli automaattilaatikko on ZF 6HP19 TU, TU tarkoittaen Technical Update, tämä on BMW:n nimitys ja ZF käyttää laatikosta nimeä 6HP21, mikä on siis tuota 6HP19 (mm. 325 ja 330 käytössä) järeämpi. Tuon 6HP21 laatikon tiedoista sitten taas on villejä lukemia väliltä 450-600Nm lähteestä riippuen, mutta ainakin kokemusten mukaan kestää viritetynkin väännöt ellei isompia turboja ruuvaile kiinni. Ei ainakaan löytynyt kokemuksia että olisi antanut periksi, joten voi ihan huoletta päästellä

            Comment

            • jartsa02
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 1131
              • Helsinki

              Originally posted by Juuzmo View Post
              Selvitys vaati melkoista salapoliisitaitoa, mutta löytyihän sitä tietoa! Eli automaattilaatikko on ZF 6HP19 TU, TU tarkoittaen Technical Update, tämä on BMW:n nimitys ja ZF käyttää laatikosta nimeä 6HP21, mikä on siis tuota 6HP19 (mm. 325 ja 330 käytössä) järeämpi. Tuon 6HP21 laatikon tiedoista sitten taas on villejä lukemia väliltä 450-600Nm lähteestä riippuen, mutta ainakin kokemusten mukaan kestää viritetynkin väännöt ellei isompia turboja ruuvaile kiinni. Ei ainakaan löytynyt kokemuksia että olisi antanut periksi, joten voi ihan huoletta päästellä
              Joo, se on tuo 6HP19TU ja sen kestosta löytyy erinäisiä lukemia, 450Nm taitaa olla "oikein" lukema noista. Tuosta speksatusta lukemasta nyt ei sitten taas tiedä mikä on laatikon todellinen väännönkesto, kun kuitenkin ne on kestänyt isompiakin vääntöjä hajoamatta ja Alpinassakin on tehtaalta rullatessa vakiona 500Nm vääntö tuo laatikon kanssa.
              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

              Comment

              • Juuzmo
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2007
                • 339

                Ainakin N54foorumilta löytyi 3 vuotta vanha postaus, missä terry totesi automaatin kestäneen ilman ongelmia jo yli 20k mailia, vääntöä pyöriltä yli 600Nm eikä ole tähänkään päivään mennessä porsinut ilmeisesti. Melko huoletta saa siis olla tuon suhteen On kyllä mysteerinen laatikko, kun löytyi jopa erillaisia ZF antamia lukemia!

                Comment

                • tuplaturpo
                  Newbiemmer
                  • Sep 2013
                  • 9
                  • Finland

                  Originally posted by Veeksi View Post
                  Kyllä mä melkein jokaisen x35i:n leimaisin sudeksi, jos se turbolagista tai rallatuksesta on kiinni. Samoilla kriteereillä voi olla kyllä vaikea sellaista automallia löytääkään mitä ei sudeksi vois leimata. Kyllä useimmat N54-koneiset autot, kenties kaikki, kärsivät tuosta hukkaporttien väljistymisestä. Ilmeisesti samaa vikaa on muissakin autoissa (minun hovihuoltajat ovat olleet myös Volvo-huoltajia, niin sanoivat ekaa kertaa kirivänsä bemarin turboja, mutta Volvoissa on kuulemma ihan yleinen huollon toimenpide), mutta tässä se rallatus tulee esille erittäin ikävästi. Jos siitä nyt kirimällä selviää niin ei tuohon maailma kaadu. Etuturbon hukkaportti on vaan vähän vaikeammassa paikassa kiriä ja itsellä on se(kin) väljä. Taempi on kiritty jo. Muuten ei melkein 160tkm ajettu rakkine syö öljyä, savuta tai ahtimet vikise. Siksi en ole suostunutkaan vaan vaihdattamaan uusia ahtimia, mikä olis toinen vaihtoehto. Veli tuossa jo muuten valaisikin hukkaporttien rallatuksen haitallisuudesta.
                  Toi on kyllä totta, että muissakin autoissa tehdään turboille noin. Esim ekassa matalapaine-s40 volvossa hukkis oli kiritty aivan tappiin, ja tuosta jälkimmäisestä 2.0 ph2 T4 volvostakin jouduin hieman kiristelemään kunnei enää vakioahtoja nostanut...

                  Comment

                  • Tiik
                    BTCF Member
                    • Apr 2012
                    • 497
                    • Vantaa

                    Originally posted by Veeksi View Post
                    JB4:n ollessa kyseessä, säädä ensiksi menu10 ja menu 12 about vakioasetuksiin (10:ssä 4000rpm ja 12:ssa 3500rpm).
                    Kiristys pitää tehdä moottorin ollessa suht viileä ettei kädet pala.
                    -Kiristys- ja löysäyskierroksia tuskin pystyy tekemään kokonaisina, joten kannattaa tehdä 1/4 kierroksia ja laskea ne
                    -Ensiksi löysätään tuota 10mm mutteria (luonnollisesti ollaan vänkärin puolen renkaan kohdalla ja katsotaan alas lohkon viereen, tällöin mutteria löysätään kääntämällä ylöspäin osoittavaa avainta lohkon suuntaan). Tätä ei tarvii laskea, saa löysätä reilusti.
                    -4mm avaimella kiristetään akselia 2 kierrosta (ollaan samassa asennossa kuin 10mm mutterin kanssa mutta akselia kiristetään kääntämällä ylöspäin osoittavaa avainta lokaria kohti, eli lohkosta poispäin).
                    -Tässä vaiheessa vähän voi tarkkailla muuttuuko akselin pituus suhteessa hukkaporttiin ja aktuaattoriin.
                    -Kiristetään 10mm mutteri, että se pitää akselin paikallaan (ei pääse löystymään).
                    -Testataan häviskö ääni (jos ääntää, niin älä testaa liian pitkään ettei moottori kuumene, jolloin työn jatkaminen vaikeutuu).
                    -Jos rallattaa yhä, niin toistetaan homma mutta puolella kierroksella (eli akselia kiritty 2,5 kierrosta)
                    -Testataan häviskö ääni
                    -Jos rallattaa yhä, niin toistetaan homma jällleen puolella kierroksella (kiristetty 3 kierrosta)
                    -Jos rallattaa yhä, niin siinäpähän rallattaa. JB4:n ollessa kyseessä voi nyt kokeilla softapohjaista säätöä ja tuumailla paraniko edes (vaatiiko vähemmän hukkaportin asennon säätöä). Voi olla myös että se on silloin toisen ahtimen hukkaportti mikä rallattaa. Se sijaitsee sellaisessa välissä, että internettikin tuntee vain yhden miehen joka on sitä säätänyt ilman ahtimen irroitusta.

                    Useimmilla rallatus on tosiaan hävinyt kun taka-ahtimen akselia on kirstetty 2 kierrosta.
                    Voisko joku jo kiristänyt laskea ystävällisesti kierteiden määrän, jotka akselista näkyvät mutterin vieressä (eli tavallaan saisi sen asennon) ? Voisi hieman tsiigailla tuota omaa sitten uudelleen...

                    Comment

                    • Juuzmo
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2007
                      • 339

                      Mitä siitä seuraa jos kiristää liikaa, ja mistä tämän tietää ?

                      Comment

                      • Veeksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2177
                        • Kuopio

                        Originally posted by Juuzmo View Post
                        Mitä siitä seuraa jos kiristää liikaa, ja mistä tämän tietää ?
                        Se menee yli ja rupeaa itseassa tavallaan aukasemaan taas sitä hukkista. Mulla ottivat huollossa itseasiassa sen akselin toisesta päästä kokonaan irti kiristäessään, että akseli ei pyörittäessä puhkaise alipainekalvoa.

                        Sen verran noiduin eilen näitä virityksiä, että se tuotti tulosta.

                        Tankkasin eilen niin, että olis n. 30-35 % RE85:ttä ja loput 98:ia. Huomas selvästi, että auto piristy. Rupes nimittäin luistamaan kytkin myös kutosella ja vitosella. Ja sen mitä ehtii kulkea, kulkee tosi hyvin.

                        Kesti kuitenkin dynottaa vielä ja irtos n. 440hv / 600nm. ...ilmankos ei vakiokytkin pidä. Vähän siinä epäiltiin jo alamäkidynoa, mutta toisaalta suht uskottavat tulokset nuo on verrattuna ainakin muutamaan muuhun autoon minkä dynotusta ehti seurata. Ja olosuhteet oli dynottamiselle tällä kertaa paljon suosiollisemmat kuin kesähellekelit, joissa paikallaan pojottaessa tämä moottori ja nämä viritykset ei oikein pelaa kun tuuletus puuttuu pellin alta.

                        Enpä taida siis vaivautua metanoliruuttaa ostamaan. Enkä välttämättä edes flashäämään tai lisäbensapumppua hankkia. Jos laittais vaan ahtoputken BOV:llä ja kenties välijäähdyttimen, niin pysyy paineet paremmin moottorissa ja kenties vähän IATti laskee kuumemmilla keleillä.
                        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                        BMW E63 630iA '05

                        Comment

                        • Juuzmo
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2007
                          • 339

                          Pyhä perkele, aikamoiset lukemat iski Saako lappuja näytille?

                          Noista hukkaporteista vielä, huomaako sen käytännössä jotenkin jos kiristää liikaa? Ihan vaan varmuuden vuoksi kyselen, pari kierrosta pyörittelin niin tuskin meni liikaa.

                          Comment

                          • Hiace
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2011
                            • 1203
                            • Helsinki/Joensuu

                            Tässäpä meikän tuloksia Ohenmäen tehon (Iisalmi) penkkipäivästä, auto siis E91 335i vm.2007. Karalan peruslastu ilman erityistä säätöä edellisen omistajan laittamana. OEM Performance putkisto, muuten vakio osat. 353.4 hv / 523.5 nm

                            Tuolla tarkempaa lätinää:
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread....283286&page=10

                            F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                            Comment

                            • Veeksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2177
                              • Kuopio

                              Originally posted by Juuzmo View Post
                              Pyhä perkele, aikamoiset lukemat iski Saako lappuja näytille?

                              Noista hukkaporteista vielä, huomaako sen käytännössä jotenkin jos kiristää liikaa? Ihan vaan varmuuden vuoksi kyselen, pari kierrosta pyörittelin niin tuskin meni liikaa.


                              Huomaa tuostakin muuten, että Hiacella on ainakin 500rpm aiemmin käytännössä täydet väännöt. Jos jaksais, niin ehtis jostai jotkut ihan optimi laput, missä olis uudet ahtimet, niin näkis millanen sen käyrän pitäis olla.

                              Eipä sitä hukkaportin "ylikiristystä" helposti huomaa - ymmärtääkseni. Luulisin, että noissa jenkkien testeissä o ylikiristetty osalla reilusti, kun oli jotain 4 kierrostakin joku kiriny, mutta ei ollu tullu vissii ongelmia. Ei kai se sitten myöskään kauheasti haittaa, mutta tuskin on optimaalinen tilanne. Kai se pitää vaan käsikopelolla tai jollain peili-instrumentilla katsella että se menee hyvin kiinni. Silloin jos se on löysällä, niin se helisee jos siihen akseliin koputtelee jollain. Sit ku vaikuttaa olevan riittävän kireällä, niin turhapa sitä on enemmän kiristellä. Eli kiristelee vaikka puolen kierroksen sykleissä ja testailee.
                              Last edited by Veeksi; 28-09-2013, 21:22.
                              BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                              BMW E63 630iA '05

                              Comment

                              • Juuzmo
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2007
                                • 339

                                Noh, tuskin tuli liian kireälle kun tehot nousi ja räminä lähti!
                                Lukemat näyttää kyllä muuten hyvältä, mutta tosiaan tehot tulee vähän isoilla kierroksilla :think ISO:lla silti sama vika rahikaisella, uusin ISO ei rallata edes kylmäkäynnistyksellä, mutta sen tuplaturbon tärkein ominaisuus on mennyttä. Uusimmallakin versiolla 10psi (0.7 bar) menee rikki yli 1000rpm kierrosta myöhemmin mitä integroidulla versiolla... Ennemmin rallatus kylmällä koneella, kuin tuplaturbon tärkeimmän ominausiiden menetys eli alavääntö verrattuna yhteen isoon fööniin

                                E: potkua lienee riittävästi, kun eturenkaissa on kuviota +-6mm ja takana pahimmillaan 1,9mm
                                Last edited by Juuzmo; 29-09-2013, 05:50.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎