Tuli ohjetarrat ja kaikki ni muijakin osaa tarvittaessa..
Kolmannessa kuvassa koukku irti, ja sähköpistoke käännetty piiloon.
Tän westfalian setinkanssa ei tarvinut ainakaan mitään leikellä tohon msport puskuriin, vaan kaikki mahtu paikalleen suoraan.
Laita vain kuvia jos löytyy asennuksesta, itseä ainakin kiinnostaa koska aamulla tilasin juuri tuolta samasta kaupasta tuon saman koukun.
Josko tässä parin viikon sisällä pääsisi asentamaan
westfalian irrotettava koukku autokohtasella sähkösatsilla tuli saksasti kotiin toimitettuna 390e e91:seen. Asennukseen meni noin 5-6h kaikkineen, eniten päänvaivaa tuotti toi puskurin reunojen irroitus. Kaikki piuhat tuli konttiin.
Ohjeet oli sinänsä sekavat, että eri automallien kytkennät oli sekaisin ohjevihossa, lisäks ohjeissa käskettiin poraamaan 40mm reikä Pdc anturin läpiviennin viereen uudelle läpivientikumille. Ite tein niin että napsasin pistorasian vierestä johdot poikki ja pujotin nipun Pdc:n läpiviennistä ja juotin johdot takaisin toisiinsa. Pdc kytkeytyy pois päältä kun pakin laittaa.
Edullinen koukkusatsi siihen nähden kuinka helppo tota on käyttää. Tökkää kiinni niin lukittuu, lisäks pistorasian saa mekanismilla taittumaan täysin piiloon, jolloin mitään ei jää näkyviin.
Seuraava koukku asentus varmaan 3 tuntiin, kun tietää mitä tekee..
westfalian irrotettava koukku autokohtasella sähkösatsilla tuli saksasti kotiin toimitettuna 390e e91:seen. Asennukseen meni noin 5-6h kaikkineen, eniten päänvaivaa tuotti toi puskurin reunojen irroitus. Kaikki piuhat tuli konttiin.
Ohjeet oli sinänsä sekavat, että eri automallien kytkennät oli sekaisin ohjevihossa, lisäks ohjeissa käskettiin poraamaan 40mm reikä Pdc anturin läpiviennin viereen uudelle läpivientikumille. Ite tein niin että napsasin pistorasian vierestä johdot poikki ja pujotin nipun Pdc:n läpiviennistä ja juotin johdot takaisin toisiinsa. Pdc kytkeytyy pois päältä kun pakin laittaa.
Edullinen koukkusatsi siihen nähden kuinka helppo tota on käyttää. Tökkää kiinni niin lukittuu, lisäks pistorasian saa mekanismilla taittumaan täysin piiloon, jolloin mitään ei jää näkyviin.
Seuraava koukku asentus varmaan 3 tuntiin, kun tietää mitä tekee..
Sama kiinnostaisi, eli mistä Jaeger-moduuli tunnistaa perävaunun kytkennän, sillä oma asennus ei mene kuin Strömsössä. Jaegerin trailer modulessa ei ole mitään eloa ja kärriin ei syty mitkään valot, eikä parkkitutka kytkeydy pois päältä. Sähkösarja on 13-napainen.
Tähän mennessä tehty:
Mitattu kaikki johtimet - ei katkoksia eikä oikosulkuja
Mitattu jännite - 12,5 moottori sammuksissa
Can väylä liitetty parkkitutkan boksin liittimeen - ei vastusta parkkitutkan ja Jaegerin boksin välillä.
Jaegerin pyynnöstä vedin can-pihat vielä sulakerasialle asti - ei toimi
Maadoitus saman pultin alla kuin akun maadoitus.
Vaihdettu Jaegerin boksi uuteen - ei muutosta tilanteeseen.
Jaegerin mukaan boksi ei toimi lainkaan, jos ei ole virtaa tai can-väylää. Voiko can-väylää testata? Parkkitutka toimii kuitenkin, eikö sekin olisi jumissa, jos väylä ei toimisi? Sähkösarjan varsinainen kytkentähän pitäisi olla varsin simppeli toimenpide, kun ei ole montaa liitostakaan. Mikä avuksi?
EDIT: Nyt toimii. Vika paikallistui liittimeen. Sai se kontaktia mittarin koettimesta, mutta ei oikeasta pinnistä. Korjattu ja nyt rokkaa.
Peruutustutka toimi pari kertaa koukun asennuksen jälkeen mutta nyt ollut hiljaa. otin koukun sähkö modulin irti ja sen jälkeen tutka taas toimii. Inpalla katsoimme kaverin kanssa ja auto luulee että peräkärry on kiinni autossa ja sen takia tutka on hiljaa.
Mistä tuo moduli tunnistaa kärryn, ilmeisesti kun peräkärryn johto kiinnitetään tulee sieltä info että kärry on kiinni mutta miten ?
Jos tuon tietäisi voisi etsiä mikä tässä mättää, johdot jo tarkistin ja kaikki on oikein kytketty...
Viitsisikö joku kertoa tarkemmin mitä pitää purkaa jotta saa koukun asennettua.
Takapuskuri ja takavalot siis irti? ->kyllä
Miten puskuri on kiinni? Onko ruuvit helposti esillä vai pitääkö esim lokareita tai sisäverhoiluja irrotella ensin?->M-sport oli ainakin takaa diffuusori irti, pari ruuvia puskurin päistä pois ja varovasti nykimällä puskuri irti. siitähän ei lähde kuin pintamuovi irti. Metallirunko jää autoon mutta se otetaan irti ja sen tilalle tulee vetokoukun runko...
Mikä menee helpoiten pieleen. Onko jossakin näpsyliitoksia? -> liitokset rosvoliittimillä joka ei paras mahdollinen tapa ja varmista kontakti joka liitoksessa...
Onko parkkitutkan piuhoille avattava liitin jossain?->lähtevät irti puskurista kun vain irroittaa.
Tarvitseeko sisältä purkaa mitään? kummatkin takanurkat, kontin pohja ja takaluukun reunavuovit.
Viitsisikö joku kertoa tarkemmin mitä pitää purkaa jotta saa koukun asennettua.
Takapuskuri ja takavalot siis irti?
Miten puskuri on kiinni? Onko ruuvit helposti esillä vai pitääkö esim lokareita tai sisäverhoiluja irrotella ensin?
Mikä menee helpoiten pieleen. Onko jossakin näpsyliitoksia?
Onko parkkitutkan piuhoille avattava liitin jossain?
Tarvitseeko sisältä purkaa mitään?
Autona E91 318 bensa, ja siis parkkitutka löytyy.
Thule/brink irrotettavaa koukkua olen harkinnut, en ole vielä tilannut.
Pahoitteluni että nostin ikivanhan topicin ylös, mutta asiaan:
Mulla on purkuautosta BMW:n oem taittuva vetokoukku jonka haluaisin asentaa mun -07 e91:een. Johtosarja minulta puuttuu, käykö joku johtosarja tuohon koukkuun/autoon. 13->7 napaisuus adapteri löytyy.
Single parts of trailer hitch | BMW 3' E90 330xd M57N2 Europe
Sitä ei luultavasti saa ihan helposti varaosana, ainakaan minä en viitsinyt isommin etsiä, tein sen siis itse 3mm sinkitystä pellistä.
Asentaminen ei ollu ihan yhden lyhyen illan juttu, johdot kun piti vetää sulakerasian taakse ja kuskin jalkatilaan CAS-modulille asti.
Sulakerasiakin piti purkaa ihan yksiin paloihin jotta kaikki uudet johdot sai oikeisiin reikiin.
Ohjeet oli onneksi käännetty hiukan pieleen saksasta englanniksi jolloin mm valkoinen johto oli muuttunut mustaksi ja ihan sopivaa kuvaa sulakerasian kytkennöistä ei ollu ollenkaan.
teetti muutaman ylimääräisen työtunnin...
Mutta kaikki lopulta löysi paikkansa, kaikki toimii eikä autoa tarvinnut edes ohjelmoida.
Koukku maksoi 350€ kotiovelle, sähkösarja toiset 350€ ja koukkumoduli n. 80€.
Sähkösarja ja moduli tuli Shmiedmannilta, koukku joltain purkaamolta jonka löysin Ebayn kautta.
Kannattaa ehdottaa myyjälle suoraa kauppaa ohi Ebayn, tulee aika reilusti halvemmaksi.
Asennettu. Pulttaa kiinni homma täysin kunhan malttaa irrottaa puskurin ja muut muoviosat maltilla ensin. Sähkötkin saa jokainen lukutaitoinen kytkettyä itse kun vain lukee johdon värit oikein..
Aikaa meni rauhallisesti tehden n.6h mutta siinä on aloitus ja lopetus kahvitkin mukana
Olikos autossasi parkkitutkat vai pitikö johdot vetää hanskalokerolle asti?
Omassa kanssa tämä "urakka" jossain vaiheessa edessä ja auto on ilman parkkitutkaa.
Asennettu. Pulttaa kiinni homma täysin kunhan malttaa irrottaa puskurin ja muut muoviosat maltilla ensin. Sähkötkin saa jokainen lukutaitoinen kytkettyä itse kun vain lukee johdon värit oikein..
Aikaa meni rauhallisesti tehden n.6h mutta siinä on aloitus ja lopetus kahvitkin mukana
^
Thulen irroitettava koukku täälläkin. Liikkeessä (ei merkki) asennutin ~vuosi sitten ja hyvin on toiminut. Hinta ja käytetty aika samoissa kuin edelliselläkin.
Leave a comment: