Announcement

Collapse
No announcement yet.

e9x 320d lämmöt ja kulutus / termostaattien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TiK
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 109
    • suomi

    #46
    Originally posted by ducatirocks View Post
    No nyt heitän OIKEAN lämpöongelman tähän! Kertokaahan missä vika!!!

    Eli auto siis E91 320dA. Pakkasta -15...-20 astetta. Sisälle ei tule lämpöä kuin juuri nimeksi ja salavalikon kautta lämmöt.... Nyt tarkkana!!! 45...50 astetta!!!

    Mikä tuolla koneessa on vialla? Joissain threadeissa puhutaan termostaateista, joissain ERG termostaatista! Joka tapauksessa lämmöt ovat pirkanmaalaisjärjelläkin huolestuttavan alhaalla!
    Totesin tänään vajaan 45min ja noin 35km matkalla ihan samat lukemat, maksimi noin 46 astetta... Valoissa seistessä hieman nousi ja vauhdin noustessa laski.
    - Vihellys ja Pauke -

    E91 320dA Touring -06

    Comment

    • huppe
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 371
      • Suomi

      #47
      530da näyttänyt jo parin viikon ajan kulutukseksi 30-40L/100km. Tosin ajo on pätkäajoa (max 1km/suunta) ja ei lämmitystä. Repikää siitä No eipä ole monesti raahtinut käynnistääkään, pysyköön (kylmässä) tallissa pakkasella.
      Normisti semmoista 6-7 matka-ajossa ja seka-ajossa alle kympin.
      ex E61 530da 2004

      Comment

      • ducatirocks
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2009
        • 200
        • Lempäälä

        #48
        Jossain kohdassa sanottiin jopa, että EGR:n termostaattia kopauttamalla voi saada lämmöt kohdilleen Tarkoittaa varmaan käytännössä että termariin on kertynyt jotain mikä estää termarin sulkeutumisen mutta sitten sulkeutuu kun kopauttaa! Omituista!

        Ajelin yhden päivän pahvitukkeet grillien päällä ja lämmöt pysyi aina vaan alhaalla (max 50 ast.). Eli edes ilmavirran poistaminen syyläriltä kokonaan ei nostanut lämpöjä kuin muutaman asteen. Eilen kuitenkin yhtäkkiä huomasin että lämmöt alkoivat nousta ja nousivat sitten 70-80 asteeseen. Ei laskenut takaisin kylmälle vaikka otin pahvit pois...

        On tää kummallista. Voisikohan noihin termareihin vaan jäädä jotain tauhkaa silleen, että ne ei pelaa täydellisesti mutta silloin tällöin kyllä. Eli pitäisikö noi kenties avata ihan puhdistusta varten??? Yleensäkään en oikein ymmärrä miten tollaset vaapaassa vedessä olevat mekaaniset osat voivat noin vain rikkoutua!!!
        - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

        Comment

        • mpaa
          Newbiemmer
          • Aug 2009
          • 13
          • Lohja

          #49
          Itse asiassa ajattelin kokeilla tuota ihan samaa(kopautus). Jos tuosta on jollakin hyviä kokemuksia niin täytyy varmaan todellakin kokeilla ennen huoltoon vientiä.
          BMW e91 320 da vm.2006

          Comment

          • mobility
            Bimmer Rookie
            • Sep 2009
            • 84
            • Oulu

            #50
            Omat kokemukset:

            320da e91:ssä oli myös ongelma lämpöjen kanssa. Jos maantiellä hurutteli yli puoli tuntia, niin lämmöt saattoi nousta 80 asteeseen. Eli hitaasti lämpeni eikä tarpeeksi.

            -> ensin vaihdettiin EGR termostaatti (halvempi vaihtaa), ei huomattavaa vaikutusta.
            -> Tänään sitten vaihdettiin päätermari, kotimatkalla lämmöt heti 90 astetta.

            Seuraavaksi nähdään paljonko vaikutti kulutukseen. Viime viikkojen pakkasilla kulutus on ollut pääasiassa työmatkoilla (10km suunta) vajaa yhdeksän (!), eikä lämmöt ole kerenneet ikinä nousta 70 asteeseen matkalla.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #51
              Originally posted by ducatirocks View Post
              On tää kummallista. Voisikohan noihin termareihin vaan jäädä jotain tauhkaa silleen, että ne ei pelaa täydellisesti mutta silloin tällöin kyllä. Eli pitäisikö noi kenties avata ihan puhdistusta varten??? Yleensäkään en oikein ymmärrä miten tollaset vaapaassa vedessä olevat mekaaniset osat voivat noin vain rikkoutua!!!
              Eivät ne varmasti voi hajota, suosittelen valamaan konehuoneen täyteen uretaania, alkaa pelit sen jälkeen lämpeämään eikä tartte termaria vaihtaa!

              Ihan oikeesti Oot hinannu sen paskana olevan termostaatin kanssa pakkasessa toista viikkoa, eikö rupee ees ottaa päähän se kylmyys? Kohta saadaan yks threadi lisää konerikosta, kun koneessa rupeaa olemaan enemmän vettä kuin öljyä. Ei paljoa haihdu kondenssivedet kun on koko ajan kylmä kone. Polttoainettakin on varmaan mennyt kohta termarien hinnan verran normaalia enemmän.

              Kyllä se termari voi pamahtaa kiinni kopauttamalla tai tarpeeks lämmittämällä, mutta kyllä vähän ihmeellisiä katseita voi saada kun mätiköi joka päivä pellin alla jotain parin kympin osaa. Jopa volkkarimiehiltä, niilläkään ei oo muuta kopisteltavaa ku takajarrut.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • mpaa
                Newbiemmer
                • Aug 2009
                • 13
                • Lohja

                #52
                Vika löytyi EGR termarista

                Sain tilaamani varaosan(EGR-termostaatti) Joulun aaton aattona ja vaihdoin sen sitten pyhien aikana autoon. Nyt lämmöt vaikuttaa normaaleilta eli vaikka ulkona -20, moottorin lämmöt nousee 80-90 ja sisälle riittää lämpöä. Aiemmin -15 asteessa moottorin lämmöt 50 ja kabiinissa puhallin yritti epätoivoisesti saada lämmöt nostettua asetettuun arvoon isolla teholla siinä onnistumatta.
                Tuo termostaatti on helppo vaihtaa, joten kannattaa aloittaa vianhaku siitä, jos ei lämmöt nouse tarpeeksi. Jäähdytysnestettäkään ei tarvitse laskea pois, koska termari sijaitsee sen verran ylhäällä. Nestettä ei tullut ulos varmaan desiä enempää.
                Kiitokset tästä vinkistä teille foorumilaisille!
                BMW e91 320 da vm.2006

                Comment

                • exodus
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 774
                  • Oulu

                  #53
                  Vaimon autoon vaihdettiin termostaatti tänään. Lämmöt pompsahti 89:iin, ennen olivat huomattavasti alempana.

                  Sitä en vain ymmärrä miten noi termarit menee tuollalailla huonoksi monessa autossa... Kyllähän ne ennen vanhaan kestivät. Reilut parikymmentä vuotta jo autoiltu ja muistaakseni eka kertaa piti termari nyt vaihtaa.

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1341
                    • Kajaani

                    #54
                    Originally posted by exodus View Post
                    Vaimon autoon vaihdettiin termostaatti tänään. Lämmöt pompsahti 89:iin, ennen olivat huomattavasti alempana.

                    Sitä en vain ymmärrä miten noi termarit menee tuollalailla huonoksi monessa autossa... Kyllähän ne ennen vanhaan kestivät. Reilut parikymmentä vuotta jo autoiltu ja muistaakseni eka kertaa piti termari nyt vaihtaa.
                    Paljonko kustansi termari ja vaihto? (kumpi? termostaatti vai EGR termari)

                    Minäkin koko syksyn ihmetellyt lämpöjen arvoja ja kulutusta (aikaisemmin 80 astetta max) nyt näytti nopean kaupunki kruisailun osalta jo jäävän 50 asteeseen, joten lienee termarin vaihdon aika
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • exodus
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 774
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by Nettipepe View Post
                      Paljonko kustansi termari ja vaihto? (kumpi? termostaatti vai EGR termari)

                      Minäkin koko syksyn ihmetellyt lämpöjen arvoja ja kulutusta (aikaisemmin 80 astetta max) nyt näytti nopean kaupunki kruisailun osalta jo jäävän 50 asteeseen, joten lienee termarin vaihdon aika
                      Termari maksoi 45€. Vaihtotyö oli 120€ sisältäen jäähdytys- ja jarrunesteiden vaihdon.

                      Comment

                      • ducatirocks
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2009
                        • 200
                        • Lempäälä

                        #56
                        Nyt tuli takas tää sama vika... ja tietenkin tämmösenä päivänä ettei termostaatteja saa mistään!!!

                        Kertokaa tietäjät mihin toi EGR:n termostaatti vaikuttaa! Siis kun jossain sanottiin että se ohittaa päätermarin... kai sillä jonkun lämmönvaihtimenkin kanssa on jotain tekemistä???

                        Mulla on tässä taustalla sellanen ajatus, että nyt kun sitä EGR:n termaria ei tänään enää mistään saa niin laitan puristimen siihen EGR:n vesiletkuun huomiseks päiväks ja toivon että lämmöt nousee! Siis mihin vaikuttaa jos ton letkun "tukkii" osittain tai kokonaan???
                        - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

                        Comment

                        • pudis
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 39
                          • Oulu

                          #57
                          Auto E91 320 dA. Kulutus sekalaisessa ajossa 7.8l, onkohan kaikki kunnossa? Pettymys ollu. Moottorin lämmöt ei nouse yli 83 asteen. Kannataako vaihtaa päätermari vai EGR termari?
                          Ja lisäkysymys, miksi auto pyytää vähäväliä asentamaan navi dvd:n vaikka en navigoi?

                          Comment

                          • MakeH
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1170
                            • Vantaa

                            #58
                            Originally posted by pudis View Post
                            Auto E91 320 dA. Kulutus sekalaisessa ajossa 7.8l, onkohan kaikki kunnossa? Pettymys ollu.
                            Ihan normaali on, automaatti vie tuon verran kun kaikki kunnossa. Itsellä tuo sama kulutus talvella vantaa-espoo akselilla pikkuteillä. Matkassa ja kesällä sitten huomattavasti vähemmän.

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #59
                              Originally posted by MakeH View Post
                              Ihan normaali on, automaatti vie tuon verran kun kaikki kunnossa. Itsellä tuo sama kulutus talvella vantaa-espoo akselilla pikkuteillä. Matkassa ja kesällä sitten huomattavasti vähemmän.

                              tosi paljon vei mullakin 320dA... ei tule enää automaattinä kyseistä ihmettä. meno oli kuin 200d taksimersussa ja dieseliä palaa.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • mickey555
                                Newbiemmer
                                • Aug 2006
                                • 19

                                #60
                                No nyt olen seuraillut lisää noita lämpöjä ja tänään -10 asteen pakkasessa 1 tunti ajoa, josta (maantie 80% ja kaupunki 20%), lämmöt puolen tunnin ajon jälkeen 60-65 astetta, sitten paikoitellen vähän korkeammilla kierroksilla ajoa ja lämmöt nousi hädin tuskin 83 asteeseen n. puolen tunnin päästä tuosta lopuksi ja lämpöjen tuohon saamiseksi vaati todellakin sellaisia kierroksien nostamista 3500 kierrokseen kiihdytyksissä.

                                Syksyllä lämmöt nousi ennen pakkasia sinne 92 asteeseen. Onkohan jompi kumpi termari paskana vai onko ihan normaalia dieselin huonosti lämpeämistä? Ja keskikulutus on noussut sinne 8 litran pintaan (50/50 maantie- kaupunkiajoa suunnilleen). Auto siis manuaalivaihteilla.
                                BMW E90 320D -05
                                *************
                                ex BMW E39 528iA -97
                                ex BMW E36 320iA coupe -92
                                ex Volvo S40 T4 -98
                                ex Nissan 200sx -92
                                ex Mitsubishi Sapporo -88
                                ex Toytota Corolla -88
                                ex Peugeot 205xs -88
                                ex Saab 900 GLS -81

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎