Originally posted by ducatirocks
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e9x 320d lämmöt ja kulutus / termostaattien vaihto
Collapse
X
-
530da näyttänyt jo parin viikon ajan kulutukseksi 30-40L/100km. Tosin ajo on pätkäajoa (max 1km/suunta) ja ei lämmitystä. Repikää siitä No eipä ole monesti raahtinut käynnistääkään, pysyköön (kylmässä) tallissa pakkasella.
Normisti semmoista 6-7 matka-ajossa ja seka-ajossa alle kympin.ex E61 530da 2004
Comment
-
-
Jossain kohdassa sanottiin jopa, että EGR:n termostaattia kopauttamalla voi saada lämmöt kohdilleen Tarkoittaa varmaan käytännössä että termariin on kertynyt jotain mikä estää termarin sulkeutumisen mutta sitten sulkeutuu kun kopauttaa! Omituista!
Ajelin yhden päivän pahvitukkeet grillien päällä ja lämmöt pysyi aina vaan alhaalla (max 50 ast.). Eli edes ilmavirran poistaminen syyläriltä kokonaan ei nostanut lämpöjä kuin muutaman asteen. Eilen kuitenkin yhtäkkiä huomasin että lämmöt alkoivat nousta ja nousivat sitten 70-80 asteeseen. Ei laskenut takaisin kylmälle vaikka otin pahvit pois...
On tää kummallista. Voisikohan noihin termareihin vaan jäädä jotain tauhkaa silleen, että ne ei pelaa täydellisesti mutta silloin tällöin kyllä. Eli pitäisikö noi kenties avata ihan puhdistusta varten??? Yleensäkään en oikein ymmärrä miten tollaset vaapaassa vedessä olevat mekaaniset osat voivat noin vain rikkoutua!!!- F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
Comment
-
-
Omat kokemukset:
320da e91:ssä oli myös ongelma lämpöjen kanssa. Jos maantiellä hurutteli yli puoli tuntia, niin lämmöt saattoi nousta 80 asteeseen. Eli hitaasti lämpeni eikä tarpeeksi.
-> ensin vaihdettiin EGR termostaatti (halvempi vaihtaa), ei huomattavaa vaikutusta.
-> Tänään sitten vaihdettiin päätermari, kotimatkalla lämmöt heti 90 astetta.
Seuraavaksi nähdään paljonko vaikutti kulutukseen. Viime viikkojen pakkasilla kulutus on ollut pääasiassa työmatkoilla (10km suunta) vajaa yhdeksän (!), eikä lämmöt ole kerenneet ikinä nousta 70 asteeseen matkalla.
Comment
-
-
Originally posted by ducatirocks View PostOn tää kummallista. Voisikohan noihin termareihin vaan jäädä jotain tauhkaa silleen, että ne ei pelaa täydellisesti mutta silloin tällöin kyllä. Eli pitäisikö noi kenties avata ihan puhdistusta varten??? Yleensäkään en oikein ymmärrä miten tollaset vaapaassa vedessä olevat mekaaniset osat voivat noin vain rikkoutua!!!
Ihan oikeesti Oot hinannu sen paskana olevan termostaatin kanssa pakkasessa toista viikkoa, eikö rupee ees ottaa päähän se kylmyys? Kohta saadaan yks threadi lisää konerikosta, kun koneessa rupeaa olemaan enemmän vettä kuin öljyä. Ei paljoa haihdu kondenssivedet kun on koko ajan kylmä kone. Polttoainettakin on varmaan mennyt kohta termarien hinnan verran normaalia enemmän.
Kyllä se termari voi pamahtaa kiinni kopauttamalla tai tarpeeks lämmittämällä, mutta kyllä vähän ihmeellisiä katseita voi saada kun mätiköi joka päivä pellin alla jotain parin kympin osaa. Jopa volkkarimiehiltä, niilläkään ei oo muuta kopisteltavaa ku takajarrut.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Vika löytyi EGR termarista
Sain tilaamani varaosan(EGR-termostaatti) Joulun aaton aattona ja vaihdoin sen sitten pyhien aikana autoon. Nyt lämmöt vaikuttaa normaaleilta eli vaikka ulkona -20, moottorin lämmöt nousee 80-90 ja sisälle riittää lämpöä. Aiemmin -15 asteessa moottorin lämmöt 50 ja kabiinissa puhallin yritti epätoivoisesti saada lämmöt nostettua asetettuun arvoon isolla teholla siinä onnistumatta.
Tuo termostaatti on helppo vaihtaa, joten kannattaa aloittaa vianhaku siitä, jos ei lämmöt nouse tarpeeksi. Jäähdytysnestettäkään ei tarvitse laskea pois, koska termari sijaitsee sen verran ylhäällä. Nestettä ei tullut ulos varmaan desiä enempää.
Kiitokset tästä vinkistä teille foorumilaisille!BMW e91 320 da vm.2006
Comment
-
-
Vaimon autoon vaihdettiin termostaatti tänään. Lämmöt pompsahti 89:iin, ennen olivat huomattavasti alempana.
Sitä en vain ymmärrä miten noi termarit menee tuollalailla huonoksi monessa autossa... Kyllähän ne ennen vanhaan kestivät. Reilut parikymmentä vuotta jo autoiltu ja muistaakseni eka kertaa piti termari nyt vaihtaa.
Comment
-
-
Originally posted by exodus View PostVaimon autoon vaihdettiin termostaatti tänään. Lämmöt pompsahti 89:iin, ennen olivat huomattavasti alempana.
Sitä en vain ymmärrä miten noi termarit menee tuollalailla huonoksi monessa autossa... Kyllähän ne ennen vanhaan kestivät. Reilut parikymmentä vuotta jo autoiltu ja muistaakseni eka kertaa piti termari nyt vaihtaa.
Minäkin koko syksyn ihmetellyt lämpöjen arvoja ja kulutusta (aikaisemmin 80 astetta max) nyt näytti nopean kaupunki kruisailun osalta jo jäävän 50 asteeseen, joten lienee termarin vaihdon aikaF30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Originally posted by Nettipepe View PostPaljonko kustansi termari ja vaihto? (kumpi? termostaatti vai EGR termari)
Minäkin koko syksyn ihmetellyt lämpöjen arvoja ja kulutusta (aikaisemmin 80 astetta max) nyt näytti nopean kaupunki kruisailun osalta jo jäävän 50 asteeseen, joten lienee termarin vaihdon aika
Comment
-
-
Nyt tuli takas tää sama vika... ja tietenkin tämmösenä päivänä ettei termostaatteja saa mistään!!!
Kertokaa tietäjät mihin toi EGR:n termostaatti vaikuttaa! Siis kun jossain sanottiin että se ohittaa päätermarin... kai sillä jonkun lämmönvaihtimenkin kanssa on jotain tekemistä???
Mulla on tässä taustalla sellanen ajatus, että nyt kun sitä EGR:n termaria ei tänään enää mistään saa niin laitan puristimen siihen EGR:n vesiletkuun huomiseks päiväks ja toivon että lämmöt nousee! Siis mihin vaikuttaa jos ton letkun "tukkii" osittain tai kokonaan???- F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
Comment
-
-
Originally posted by pudis View PostAuto E91 320 dA. Kulutus sekalaisessa ajossa 7.8l, onkohan kaikki kunnossa? Pettymys ollu.
Comment
-
-
Originally posted by MakeH View PostIhan normaali on, automaatti vie tuon verran kun kaikki kunnossa. Itsellä tuo sama kulutus talvella vantaa-espoo akselilla pikkuteillä. Matkassa ja kesällä sitten huomattavasti vähemmän.
tosi paljon vei mullakin 320dA... ei tule enää automaattinä kyseistä ihmettä. meno oli kuin 200d taksimersussa ja dieseliä palaa.
Comment
-
-
No nyt olen seuraillut lisää noita lämpöjä ja tänään -10 asteen pakkasessa 1 tunti ajoa, josta (maantie 80% ja kaupunki 20%), lämmöt puolen tunnin ajon jälkeen 60-65 astetta, sitten paikoitellen vähän korkeammilla kierroksilla ajoa ja lämmöt nousi hädin tuskin 83 asteeseen n. puolen tunnin päästä tuosta lopuksi ja lämpöjen tuohon saamiseksi vaati todellakin sellaisia kierroksien nostamista 3500 kierrokseen kiihdytyksissä.
Syksyllä lämmöt nousi ennen pakkasia sinne 92 asteeseen. Onkohan jompi kumpi termari paskana vai onko ihan normaalia dieselin huonosti lämpeämistä? Ja keskikulutus on noussut sinne 8 litran pintaan (50/50 maantie- kaupunkiajoa suunnilleen). Auto siis manuaalivaihteilla.BMW E90 320D -05
*************
ex BMW E39 528iA -97
ex BMW E36 320iA coupe -92
ex Volvo S40 T4 -98
ex Nissan 200sx -92
ex Mitsubishi Sapporo -88
ex Toytota Corolla -88
ex Peugeot 205xs -88
ex Saab 900 GLS -81
Comment
-
Comment