Omaan E91 330i:hin vaihdoin alkuperäisen 65Ah:n tilalle BMW:n 90Ah AGM geeliakun. Meni juuri ja juuri, mitoista ei ole tietoa, mutta nyt ei lopu sähköt kesken.
Vaihtavat noita kuulemma paljon myös X5:iin, enkä yhtään ihmettele.
Omaan E91 330i:hin vaihdoin alkuperäisen 65Ah:n tilalle BMW:n 90Ah AGM geeliakun. Meni juuri ja juuri, mitoista ei ole tietoa, mutta nyt ei lopu sähköt kesken.
Vaihtavat noita kuulemma paljon myös X5:iin, enkä yhtään ihmettele.
Ai niin, vaatii ohjelmoinnin.
Siis vaatii ohjelmoinnin jos vaihtaa isomman Ah akun tilalle? Eikö laturi muuten ymmärrä antaa tarpeeks akulle?
Juuri niin laturi ei lataa akkua täyteen jos ei ohjelmoida.
Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Vaihdoin syksyllä myös uuden akun (E91 320dA), kun alkoi sähköhimmelit tekemään temppujaan. Vaihto auttoi niihin. Uusi akku on Exide Premium ja muistaakseni 105Ah. Mahtui hyvin, kun välistä jätti sellaisen vaahtomuovin pois.
Omakin testerini tosiaan kehoittaa tekemään uuden akun ohjelmoinnin, ja kyselee että onko uusi akku eri kokoinen. Tosin tarjoaa vain vaihtoehdoksi max 90Ah vaihtoehtoa. Mutta fyysisesti koloon menee isompi Exiden Premium. Se vain, että jos autoon ei pysty ohjelmoimaan kuin 90Ah:n akun, saattaa suurempi akku olla turha sijoitus, kuten myös omassa tapauksessani.
Tähän voisi joku tietävä akkuvahtispesialisti ottaa kantaa?
Jännää..omaan vaihdoin 95 vrla huopa akun ja täynnä on pysynyt.ja lataa täyteen.. Miksi se ei latais täyteen?????Sehän lataa niin kauan kun akku ottaa vastaan?
Jännää..omaan vaihdoin 95 vrla huopa akun ja täynnä on pysynyt.ja lataa täyteen.. Miksi se ei latais täyteen?????Sehän lataa niin kauan kun akku ottaa vastaan?
Kyllä se nyt vaan on autolle kerrottava erikokoisesta akusta ja jo pelkästään akun vaihto on kuitattava huollossa
Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Itse vaihdoin juuri e90 320i -05 Tranen akun 74 Ah akun alkuperäisen BMW:n 55 Ah tilalle. Tranella oli fyysisesti eri kokoja ja akku kävi muuten hyvin, mutta sen pienen ilmaputken aukko oli väärällä puolella. En ottanut asiasta suurempaa stressiä toistaiseksi.
Laturi kyllä lataa akkua "lyömällä Ah:ta sisään", ja latautuminen riippuu latausajasta eli ajomäärästä, vaikkei ohjelmointia ole tehty. Laturia mielestäni ohjataan ainoastaan auton kierroksilla auton sähkölaitteiden kuormitustilanteen mukaan. Tarkentakoon se kuka ymmärtää asiaa paremmin. Itselläni uusi laturi näyttää koko ajan ajossa 14.3-14.4 V.
Joku jossain toisessa treadissa mainitsi että auto tarvitsee ohjelmoinnin sen takia, että systeemi osaa irroitella käytöstä eri vehkeitä, esim. penkinlämmittimet yms, jos jännite tai amppeerit alkaa nihkeilemään. Siksi sille kerrotaan Ah:t. Huollossa neuvottiin, että ohjelmointi tarvitsee tehdä jos Ah nousee/laskee alkup. n. 5-10 Ah. Itse en ole vielä ehtinyt ohjelmointia, mutta teetän sen seuraavassa huollossa. Sinänsä mielenkiintoista oli se, että en löytänyt ko. IBS-varausjärjestelmän piuhaa miinusjohdosta (??).
Oli muuten lepovirrassa melkein voltin verran eroa alkuperäiseen BMW-akkuun, joka ei enää tullut täyteen...
Last edited by KoPe; 04-01-2010, 14:06.
Reason: Tranen Ah väärin.
E9x suurin järjestelmään koodattavissa oleva akkukoko on 90 Ah. Akun kapasiteetin ja varauksen suhteen latausta säädetään sekä moottorinohjauksen kautta, että myös laturin magnetointivirtaa muuttamalla. E9x malleissa IBS on vain autoissa, joissa on enemmän sähkövarusteita (I-drive, jne...), ilman IBS:ää latauksen säädöt tehdään vain laskennallisten arvioiden pohjalta.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Omaan E91 330i:hin vaihdoin alkuperäisen 65Ah:n tilalle BMW:n 90Ah AGM geeliakun. Meni juuri ja juuri, mitoista ei ole tietoa, mutta nyt ei lopu sähköt kesken. Ai niin, vaatii ohjelmoinnin.
Olen just vaihtamassa vastaavaan autoon akun ja Laakkosen pojat huutaa käyvästä akusta joku 300e ja työt siihen sitten päälle. Missä itse vaihdoit/vaihdatit tai jos jollain muilla on hyviä vaihtoehtoja hinta-laatu-suhteeltaan täällä pääkaupunkiseudulla, ni pistäkää tulemaan. Ja mieluiten akun vaihto vielä odottaessa...Onnistuuko muuten ohjelmointi "peruspajoilla" esim. Adita tms.?
Olen just vaihtamassa vastaavaan autoon akun ja Laakkosen pojat huutaa käyvästä akusta joku 300e ja työt siihen sitten päälle. Missä itse vaihdoit/vaihdatit tai jos jollain muilla on hyviä vaihtoehtoja hinta-laatu-suhteeltaan täällä pääkaupunkiseudulla, ni pistäkää tulemaan. Ja mieluiten akun vaihto vielä odottaessa...Onnistuuko muuten ohjelmointi "peruspajoilla" esim. Adita tms.?
Paikallisessa merkkiikkeessä vaihdatin, työn osuuden, tässä tapauksessa kaikkien softien uusinnan, sain kaupan päälle. Yhden yön auto oli ohjelmointilaitteessa kiinni.
E9x suurin järjestelmään koodattavissa oleva akkukoko on 90 Ah. Akun kapasiteetin ja varauksen suhteen latausta säädetään sekä moottorinohjauksen kautta, että myös laturin magnetointivirtaa muuttamalla. E9x malleissa IBS on vain autoissa, joissa on enemmän sähkövarusteita (I-drive, jne...), ilman IBS:ää latauksen säädöt tehdään vain laskennallisten arvioiden pohjalta.
Taas näitä lyhenteitä... mikä on IBS?
Mitenkäs kun minä asensin Exiden 105Ah akun, niin osaako tuo ladata sitä koskaan täyteen? Eli onko ylimääräinen kapasiteetti hukkasijoitus tässä tapauksessa. Sen 90Ah ohjelmoinnin tein autoon.
Mitenkäs kun minä asensin Exiden 105Ah akun, niin osaako tuo ladata sitä koskaan täyteen? Eli onko ylimääräinen kapasiteetti hukkasijoitus tässä tapauksessa. Sen 90Ah ohjelmoinnin tein autoon.
Viittaus IBS (Intelligent Battery Sensor) oli vastaus KoPe:n viestiin. Saattaa olla, että tuo ylimääräinen kapasiteetti menee sinun osalta osin hukkaan.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
E9x suurin järjestelmään koodattavissa oleva akkukoko on 90 Ah. Akun kapasiteetin ja varauksen suhteen latausta säädetään sekä moottorinohjauksen kautta, että myös laturin magnetointivirtaa muuttamalla. E9x malleissa IBS on vain autoissa, joissa on enemmän sähkövarusteita (I-drive, jne...), ilman IBS:ää latauksen säädöt tehdään vain laskennallisten arvioiden pohjalta.
Hyvä tietää. Eilen salavalikosta katsoin että akussa oli pihaan tullessa 13.1 V virtaa, joululomalla ei ole tullut paljoa ajettua muutaman 7 km työmatkan lisäksi. Onko tuossa ylilataamisen vaara, jos uusi laturi puskee 170 Ah ja entinen akku on 55 Ah ja uusi 74 Ah eikä autoa ole vielä koodattu uudelle akulle, kun autossa ei ole IBS:iä?
Comment