Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d akku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Teme
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 94

    E91 320d akku

    Tarvis vaihtaa ko. pirssiin akku, alkuperäinen on 80 ah, kiinnostais laittaa 100 ah tilalle, mutta kysymys kuuluu: mahtuuko? (siis ilman rälläkkää)
  • JNIJNI
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1485

    #2
    Omaan E91 330i:hin vaihdoin alkuperäisen 65Ah:n tilalle BMW:n 90Ah AGM geeliakun. Meni juuri ja juuri, mitoista ei ole tietoa, mutta nyt ei lopu sähköt kesken.

    Vaihtavat noita kuulemma paljon myös X5:iin, enkä yhtään ihmettele.

    Ai niin, vaatii ohjelmoinnin.
    G21 LCI 330e xDrive 2022
    E93 M3

    Comment

    • Juspa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1241
      • Pori

      #3
      Originally posted by JNIJNI View Post
      Omaan E91 330i:hin vaihdoin alkuperäisen 65Ah:n tilalle BMW:n 90Ah AGM geeliakun. Meni juuri ja juuri, mitoista ei ole tietoa, mutta nyt ei lopu sähköt kesken.

      Vaihtavat noita kuulemma paljon myös X5:iin, enkä yhtään ihmettele.

      Ai niin, vaatii ohjelmoinnin.
      Siis vaatii ohjelmoinnin jos vaihtaa isomman Ah akun tilalle? Eikö laturi muuten ymmärrä antaa tarpeeks akulle?

      kiva kun näihin voi tosta vaan tehdä kaikkea...
      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

      Ex.
      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
      E90 320d -05 Schwartz 2
      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
      E36 352i -91 Diamantschwartz

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #4
        Juuri niin laturi ei lataa akkua täyteen jos ei ohjelmoida.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2325
          • Uusimaa

          #5
          Vaihdoin syksyllä myös uuden akun (E91 320dA), kun alkoi sähköhimmelit tekemään temppujaan. Vaihto auttoi niihin. Uusi akku on Exide Premium ja muistaakseni 105Ah. Mahtui hyvin, kun välistä jätti sellaisen vaahtomuovin pois.

          Omakin testerini tosiaan kehoittaa tekemään uuden akun ohjelmoinnin, ja kyselee että onko uusi akku eri kokoinen. Tosin tarjoaa vain vaihtoehdoksi max 90Ah vaihtoehtoa. Mutta fyysisesti koloon menee isompi Exiden Premium. Se vain, että jos autoon ei pysty ohjelmoimaan kuin 90Ah:n akun, saattaa suurempi akku olla turha sijoitus, kuten myös omassa tapauksessani.

          Tähän voisi joku tietävä akkuvahtispesialisti ottaa kantaa?
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • tohelo
            Newbiemmer
            • Oct 2008
            • 11

            #6
            Jännää..omaan vaihdoin 95 vrla huopa akun ja täynnä on pysynyt.ja lataa täyteen.. Miksi se ei latais täyteen?????Sehän lataa niin kauan kun akku ottaa vastaan?
            Last edited by tohelo; 02-01-2010, 08:40.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Originally posted by tohelo View Post
              Jännää..omaan vaihdoin 95 vrla huopa akun ja täynnä on pysynyt.ja lataa täyteen.. Miksi se ei latais täyteen?????Sehän lataa niin kauan kun akku ottaa vastaan?
              Kyllä se nyt vaan on autolle kerrottava erikokoisesta akusta ja jo pelkästään akun vaihto on kuitattava huollossa
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • Teme
                Bimmer Rookie
                • May 2003
                • 94

                #8
                100ah Trane sinne nyt meni, täytyy hoitaa ohjelmapuoli jossain vaiheessa.

                Comment

                • KoPe
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 251
                  • Helsinki

                  #9
                  Itse vaihdoin juuri e90 320i -05 Tranen akun 74 Ah akun alkuperäisen BMW:n 55 Ah tilalle. Tranella oli fyysisesti eri kokoja ja akku kävi muuten hyvin, mutta sen pienen ilmaputken aukko oli väärällä puolella. En ottanut asiasta suurempaa stressiä toistaiseksi.

                  Laturi kyllä lataa akkua "lyömällä Ah:ta sisään", ja latautuminen riippuu latausajasta eli ajomäärästä, vaikkei ohjelmointia ole tehty. Laturia mielestäni ohjataan ainoastaan auton kierroksilla auton sähkölaitteiden kuormitustilanteen mukaan. Tarkentakoon se kuka ymmärtää asiaa paremmin. Itselläni uusi laturi näyttää koko ajan ajossa 14.3-14.4 V.

                  Joku jossain toisessa treadissa mainitsi että auto tarvitsee ohjelmoinnin sen takia, että systeemi osaa irroitella käytöstä eri vehkeitä, esim. penkinlämmittimet yms, jos jännite tai amppeerit alkaa nihkeilemään. Siksi sille kerrotaan Ah:t. Huollossa neuvottiin, että ohjelmointi tarvitsee tehdä jos Ah nousee/laskee alkup. n. 5-10 Ah. Itse en ole vielä ehtinyt ohjelmointia, mutta teetän sen seuraavassa huollossa. Sinänsä mielenkiintoista oli se, että en löytänyt ko. IBS-varausjärjestelmän piuhaa miinusjohdosta (??).

                  Oli muuten lepovirrassa melkein voltin verran eroa alkuperäiseen BMW-akkuun, joka ei enää tullut täyteen...
                  Last edited by KoPe; 04-01-2010, 14:06. Reason: Tranen Ah väärin.
                  KoPe
                  --------
                  Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    E9x suurin järjestelmään koodattavissa oleva akkukoko on 90 Ah. Akun kapasiteetin ja varauksen suhteen latausta säädetään sekä moottorinohjauksen kautta, että myös laturin magnetointivirtaa muuttamalla. E9x malleissa IBS on vain autoissa, joissa on enemmän sähkövarusteita (I-drive, jne...), ilman IBS:ää latauksen säädöt tehdään vain laskennallisten arvioiden pohjalta.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • at75
                      Newbiemmer
                      • Nov 2008
                      • 6

                      #11
                      Originally posted by JNIJNI View Post
                      Omaan E91 330i:hin vaihdoin alkuperäisen 65Ah:n tilalle BMW:n 90Ah AGM geeliakun. Meni juuri ja juuri, mitoista ei ole tietoa, mutta nyt ei lopu sähköt kesken. Ai niin, vaatii ohjelmoinnin.
                      Olen just vaihtamassa vastaavaan autoon akun ja Laakkosen pojat huutaa käyvästä akusta joku 300e ja työt siihen sitten päälle. Missä itse vaihdoit/vaihdatit tai jos jollain muilla on hyviä vaihtoehtoja hinta-laatu-suhteeltaan täällä pääkaupunkiseudulla, ni pistäkää tulemaan. Ja mieluiten akun vaihto vielä odottaessa...Onnistuuko muuten ohjelmointi "peruspajoilla" esim. Adita tms.?

                      Comment

                      • JNIJNI
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1485

                        #12
                        Originally posted by at75 View Post
                        Olen just vaihtamassa vastaavaan autoon akun ja Laakkosen pojat huutaa käyvästä akusta joku 300e ja työt siihen sitten päälle. Missä itse vaihdoit/vaihdatit tai jos jollain muilla on hyviä vaihtoehtoja hinta-laatu-suhteeltaan täällä pääkaupunkiseudulla, ni pistäkää tulemaan. Ja mieluiten akun vaihto vielä odottaessa...Onnistuuko muuten ohjelmointi "peruspajoilla" esim. Adita tms.?
                        Paikallisessa merkkiikkeessä vaihdatin, työn osuuden, tässä tapauksessa kaikkien softien uusinnan, sain kaupan päälle. Yhden yön auto oli ohjelmointilaitteessa kiinni.
                        G21 LCI 330e xDrive 2022
                        E93 M3

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2325
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          E9x suurin järjestelmään koodattavissa oleva akkukoko on 90 Ah. Akun kapasiteetin ja varauksen suhteen latausta säädetään sekä moottorinohjauksen kautta, että myös laturin magnetointivirtaa muuttamalla. E9x malleissa IBS on vain autoissa, joissa on enemmän sähkövarusteita (I-drive, jne...), ilman IBS:ää latauksen säädöt tehdään vain laskennallisten arvioiden pohjalta.
                          Taas näitä lyhenteitä... mikä on IBS?

                          Mitenkäs kun minä asensin Exiden 105Ah akun, niin osaako tuo ladata sitä koskaan täyteen? Eli onko ylimääräinen kapasiteetti hukkasijoitus tässä tapauksessa. Sen 90Ah ohjelmoinnin tein autoon.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by JKK View Post
                            Taas näitä lyhenteitä... mikä on IBS?

                            Mitenkäs kun minä asensin Exiden 105Ah akun, niin osaako tuo ladata sitä koskaan täyteen? Eli onko ylimääräinen kapasiteetti hukkasijoitus tässä tapauksessa. Sen 90Ah ohjelmoinnin tein autoon.
                            Viittaus IBS (Intelligent Battery Sensor) oli vastaus KoPe:n viestiin. Saattaa olla, että tuo ylimääräinen kapasiteetti menee sinun osalta osin hukkaan.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • KoPe
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 251
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              E9x suurin järjestelmään koodattavissa oleva akkukoko on 90 Ah. Akun kapasiteetin ja varauksen suhteen latausta säädetään sekä moottorinohjauksen kautta, että myös laturin magnetointivirtaa muuttamalla. E9x malleissa IBS on vain autoissa, joissa on enemmän sähkövarusteita (I-drive, jne...), ilman IBS:ää latauksen säädöt tehdään vain laskennallisten arvioiden pohjalta.
                              Hyvä tietää. Eilen salavalikosta katsoin että akussa oli pihaan tullessa 13.1 V virtaa, joululomalla ei ole tullut paljoa ajettua muutaman 7 km työmatkan lisäksi. Onko tuossa ylilataamisen vaara, jos uusi laturi puskee 170 Ah ja entinen akku on 55 Ah ja uusi 74 Ah eikä autoa ole vielä koodattu uudelle akulle, kun autossa ei ole IBS:iä?
                              KoPe
                              --------
                              Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎