Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d akku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dieseljussi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 592
    • Suomi

    #46
    Originally posted by dieseljussi View Post
    Vastaan itse itselleni: auto huomasi vieraissa käynnin ja oli siitä hyvin pahoillaan. Välillä tulee punainen nosturi ruutuun höystettynä kaikilla varoitusvaloilla. Ei kuitenkaan jää vikamuistiin mitään, eli kolmio ei jää palamaan.
    Oppiikohan se kesään mennessä, ettei tässä ole mitään hätää, vai onko peli menetetty?
    Sain Jouluvalaistuksen pois päältä. Otin miinusjohdon akusta irti ja yhdistin sen +johtoon hetkeksi. Tämän jälkeen auto on toiminut normaalisti, eikä mitään vilkkuvaloja tai varoituksia ole tullut.
    Ei ole mitään käsitystä, saako noin tehdä, enkä suosittele sitä kenellekään, mutta minulla toimi.

    Comment

    • bmw77
      Bimmer Rookie
      • Jan 2011
      • 132
      • P-pohojanmaa

      #47
      Käytin akkukoteloa peräkontissa auki, ja siellä näkyi se huhotusputki olevan irti yläpäästään, eli akusta. Akkuna näytti olevan 100Ah Bosch Silver Plus, tarviikohan tuo akku huhotusputkee tai onko siinä edes paikkaa sille?

      Lisäksi osa nro 6 puuttui (kulmaliitin)...
      ???
      EX: 530D F10 LCI -15
      EX: 530D E61 LCI -08
      EX: 320D E91 -07

      Comment

      • pke70
        Bimmer Rookie
        • Nov 2011
        • 67
        • Finland

        #48
        Originally posted by dieseljussi View Post
        Akku on samankokoinen (90 Ah), tyypiltään normaali, 120 euroa. Orrkisakku on musta ja tarrassa on numerosarjat:

        S: 61 21 6 919 342
        AW: 61 21 6 924 022
        118668 - 20 DE

        Ilmeisesti siis orkkis AGM, uusi tavallinen?

        Nostetaas vanha aihe pintaan.
        Nyt pakkasilla mun E91 320d -08 nollaa kelloansa ja satunnaisesti tulee myös akun kuva mittaristoon. Käyntiin lähtee kyllä edelleen ihan reippaasti pyörittäen. Ajattelin, että taitaa olla syytä uusia akku. (tai sitten ei?)

        Kaivelin täältä lisää tietoa, ja ko. vehkeessä taitaakin olla AGM akku?
        Ainakin mulla on nuo samat tekstit mustassa BMW akussa.

        Kysymys kuuluu, että pystyykö tuota vanhaa akua jotenkin "elvyttämään" älylaturilla lämpimässä ladaten, vai onko turha edes yrittää?

        Ja kun orig akku on 90Ah , 900A, 160RC, 900CCA , niin käykö sen tilale suoraan esim Motonetin Sznajder-AGM akku 95Ah/780A P35xL18xK19cm. (kuvassa 850A)


        Eli olisi tarkoitus löytää kohtuuhintainen akku vanhan tilalle, JOTA EI TARVI KOODATA.

        Edit: Autossa on Efficient Dynamics tjsp... ja Start&Stop -turhakkeet, jos se nyt jotenkin tuohon akkuun liittyy.
        Last edited by pke70; 08-02-2012, 18:46.
        E91 320d -08 130kW

        Comment

        • mikka
          Newbiemmer
          • Feb 2012
          • 7
          • Kerava

          #49
          Originally posted by pke70 View Post
          Nostetaas vanha aihe pintaan.
          Nyt pakkasilla mun E91 320d -08 nollaa kelloansa ja satunnaisesti tulee myös akun kuva mittaristoon. Käyntiin lähtee kyllä edelleen ihan reippaasti pyörittäen. Ajattelin, että taitaa olla syytä uusia akku. (tai sitten ei?)

          Kaivelin täältä lisää tietoa, ja ko. vehkeessä taitaakin olla AGM akku?
          Ainakin mulla on nuo samat tekstit mustassa BMW akussa.

          Kysymys kuuluu, että pystyykö tuota vanhaa akua jotenkin "elvyttämään" älylaturilla lämpimässä ladaten, vai onko turha edes yrittää?

          Ja kun orig akku on 90Ah , 900A, 160RC, 900CCA , niin käykö sen tilale suoraan esim Motonetin Sznajder-AGM akku 95Ah/780A P35xL18xK19cm. (kuvassa 850A)


          Eli olisi tarkoitus löytää kohtuuhintainen akku vanhan tilalle, JOTA EI TARVI KOODATA.

          Edit: Autossa on Efficient Dynamics tjsp... ja Start&Stop -turhakkeet, jos se nyt jotenkin tuohon akkuun liittyy.
          Vanhaa akkua pystyy koittaa elvyyttämään kun lataa pienellä latausvirralla, mutta todennäköisesti ei tule siltikään tarpeeksi hyvään kuntoon. Motonetin akku menee ainakin mitoiltaan paikoilleen, mut jos akussa on toi 780a niin kannattaa myös miettiä Bilteman AGM akkua (95ah ja ainakin löytyy toi 850A). Akkuja ei tarvitse koodata, koska toi 90ah on maksimi mitä e90 sarjan ohjelmisto tunnistaa joten 5ah tosta jää ns. yli, mutta siitä ei mitään haittaa ole.

          edit. kannattaa ottaa myös akun takuu huomioon, en tiiä motonetin takuusta mutta bilteman agm takuu 4v
          Last edited by mikka; 09-02-2012, 08:48. Reason: lisäys

          Comment

          • dieseljussi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 592
            • Suomi

            #50
            Originally posted by pke70 View Post
            Nostetaas vanha aihe pintaan.
            Nyt pakkasilla mun E91 320d -08 nollaa kelloansa ja satunnaisesti tulee myös akun kuva mittaristoon. Käyntiin lähtee kyllä edelleen ihan reippaasti pyörittäen. Ajattelin, että taitaa olla syytä uusia akku. (tai sitten ei?)
            Jos maltat odottaa kelien lämpenemistä veikkaan, ettei mitään ongelmaa enää tule (ennen seuraavia yli 25 asteen pakkasia). Itse vaihdoin akun, mutta sama vilkuttelu jatkuu nytkin kovilla pakkasilla. Vaihtaisin akun sitten, kun ei jaksa kunnolla pyörittää ja käyttäisin akkulämmitintä ja -laturia tarpeen mukaan.

            Comment

            • janne320d
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 1342
              • jns

              #51
              Jos akun koko ei muutu nii tarviiko ohjelmoida.330d:ssä vakiona 100ah akku ja nyt tilalle laitettu 100ah exide premium eikä ainakaan viikkoon ole vielä mitään ongelmia ollut?
              ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

              Comment

              • pke70
                Bimmer Rookie
                • Nov 2011
                • 67
                • Finland

                #52
                Originally posted by dieseljussi View Post
                Jos maltat odottaa kelien lämpenemistä veikkaan, ettei mitään ongelmaa enää tule (ennen seuraavia yli 25 asteen pakkasia). Itse vaihdoin akun, mutta sama vilkuttelu jatkuu nytkin kovilla pakkasilla. Vaihtaisin akun sitten, kun ei jaksa kunnolla pyörittää ja käyttäisin akkulämmitintä ja -laturia tarpeen mukaan.
                Samaan tulokseen itsekin tulin. Kävin just ostamassa CTEC 3600 Multi -laturin, ja laitoin sen nyt lataamaan konehuoneen liittimestä.
                Jos ei sekään auta, niin laitan vielä ylimääräisen sisätilan lämppärin auton perään, josta otin jo akun suojukset pois.

                Kävipä mielessä jopa säädettävän moottoripyörän/-kelkan kahvanlämmittimen vastuksen asennus akun kylkeen. Ei nyt ihan kiinni, mutta lähelle. Ja solukumista eristeet ympärille. Luultavasti toimis, mutta alkaa olemaan jo aika patentteja autoon, jonka kuitenkin luulis toimivan myös talvella.

                Edellinen auto oli Korealainen, eikä mitään ongelmaa talvipakkasillakaan. Se oli -06 ja alkuperäinen akku siinäkin. Mutta siinä ei ollutkaan tätä turhaa elektroniikkaa.
                -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
                Edit: Latauksen tulos:
                Eilis illan ja viime yön CTEK 3600 laturi kiinni konehuoneen latausliittimessä. Mode oli *(lumihiutaleen kuva), joka ohjeen mukaan tarkoitettu "useimmille AGM akuille".
                Aamulla laturi näytti jo vihreetä, vaikka pakkasta oli 28 astetta. Ja tänään tuo roppana toimi ekan kerran moneen päivään ihan ilman herjoja.

                Sisätilan lämppäri oli nyt kokeeksi päällä vasta aamu viidestä saakka, ja akun kansi, sekä tavaratilan verho pois paikoiltaan. Ehkä lämpöä meni hiukan akullekin saakka, ja suostui latautumaan. Jos seuraavalla pakkasella vielä tulee ongelmia, niin laitan lisäksi toisen sisälämppärin latauksen ajaksi puhaltamaan suoraan akkukoteloon.
                Last edited by pke70; 10-02-2012, 18:55. Reason: Latauksen tulos
                E91 320d -08 130kW

                Comment

                • janne320d
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1342
                  • jns

                  #53
                  tietäävätkö tehtaallakaan pitääkö nämä akut nyt ohjelmoida vai ei,soitin kahteen merkkiliikkeeseen ja toisessa sanoivat ettei akkua tarvitse koodata ja toisessa että pitää koodata,voi jumalauta
                  ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    #54
                    Originally posted by janne320d View Post
                    tietäävätkö tehtaallakaan pitääkö nämä akut nyt ohjelmoida vai ei,soitin kahteen merkkiliikkeeseen ja toisessa sanoivat ettei akkua tarvitse koodata ja toisessa että pitää koodata,voi jumalauta
                    Ei tarvi koodailla, vaihto vain ilmoitettava autolle
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • janne320d
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1342
                      • jns

                      #55
                      Originally posted by Dunky View Post
                      Ei tarvi koodailla, vaihto vain ilmoitettava autolle
                      Juu,juuri käytin omani merkkiliikkeessä ja sanoivat että jos autossa on ips akun ohjaus niin uusi akku on opetettava autolle,ensimmäisissä e9x malleissa tuota ei ole,omassa on ja homma maksoi 59e
                      ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                      Comment

                      • valimju1
                        Newbiemmer
                        • Apr 2011
                        • 2
                        • Tampere

                        #56
                        Näkeekö tuon jännitteen jostakin 08 mallin autosta.

                        Valikon numerot loppuvat 8 pykälään ja valikoissa ei näyttäisi olevan koodille syöttöpaikaa. Auto on 318d.






                        Originally posted by KoPe View Post
                        e90:

                        Laske muistaakseni auton sarjanumeron 5 viimeistä lukua yhteen ja paina mieleesi (saattoi olla kuusikin). Näet myös sarjanumeron lopun salavalikon ekasta valikosta ja voit laskea sen. Tarvitset koodin salavalikon avaamiseen.

                        1. Älä laita avainta vielä paikalleen, vaan paina ensin trippimittaria ja samalla tunge avain reikäänsä.

                        2. Mittaristoon avautuu teksti "FGSRN" tjsp. ja sarjanumeron loppuosa. Laske siitä luvut yhteen.

                        3. Klikkaa rauhallisesti trippimittaria kunnes pääset kohtaan "19. Lock On" - odota hetki ja syötä yhteenlaskettu luku. Kohta järjestelmä palaa alkunäyttöön "FGSRN"

                        4. Klikkaa taas rauhallisesti kohtaan 9, josta näet lepojännitteen kun pysähdyt siihen ja odotat. Huono akku antaa alle 12 V perustilassa, kun radio ja parkit ovat päällä.

                        5. Laita auto käyntiin. Kun normaalit mittaristorutiinit on ohi, palaa volttinäyttö näkyviin ja pysyy siinä aina avaimen poisottoon asti. Auton sammuttamisen jälkeen voltit laskee askeleittain n. 0.5 V kun odottelee hetken. Autossa on aina vähän väylävirtaa päällä. Joku taisi mainita että todellisen volttimäärän näkee noin puoli tuntia sammuttamisen jälkeen.

                        Comment

                        • Hule
                          Newbiemmer
                          • Aug 2012
                          • 4
                          • Finland

                          #57
                          E90 320d 2005 Akun koodaus tai nollaus?

                          Akussani oli PLUS liittimen huono kiinnytys (löystynyt). Huonosta akku kontaktista johtuen oli jonkinlainen latausesto mennyt nyt päälle mikä esti auton kaapelilla käynnistämisen jälkeenkin akun latautumisen. Laturilta tulikin iloisesti jänniteet mitattaessa, mutta akulle asti ne eivät kuitenkaan pääse akun plus-liittimen kiristämisen jälkeenkään.

                          BMW:ssä on tälläsiä tilanteita varten punainen lisäliitin akun lähellä minkä kytkemällä saa akun latautumaan ja pystyy ajamaan huoltoon kuitatakseen "akkuvian" korjatuksi. Pystyyköhän tuota akkuvikaa nollaamaan salavalikon kautta tai pitämällä autoa hetken ilman akkua tai tavallisella testerillä? Tai olisiko jollain kaverilla pääkaupunkiseudulta testeriä millä vois koodata akun asetukset? :think

                          Comment

                          • pekkis234
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2006
                            • 78
                            • Espoo

                            #58
                            Eilen ostin uuden akun asennettuna 2008 vuosimallin 320d Bemariin. Liike oli Akkukellari Östersundomissa (ennen Sipoota, nykyisin Helsinkiä).
                            Heillä onnistui myös uuden akun koodaaminen eikä hinta ollut lähellekään marmoritiskin hintoja.

                            Comment

                            • zuikkeli
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2008
                              • 126
                              • Vs

                              #59
                              pakko nyt kysäistä täältä vielä eli autossa oli 80Ah normaali bemarin valkoinen akku ja nyt vaihdettu 85Ah Exide premium akku eli molemmat lyijyakkuja eli sen osalta ei tarvitse koodata mutta miten tuo 5Ah ero? vaikuttaako jotain? Ku ei koodauksessa ole vaihtoehtoja kuin 80Ah ja 90Ah?

                              Comment

                              • Nettipepe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1341
                                • Kajaani

                                #60
                                Originally posted by zuikkeli View Post
                                pakko nyt kysäistä täältä vielä eli autossa oli 80Ah normaali bemarin valkoinen akku ja nyt vaihdettu 85Ah Exide premium akku eli molemmat lyijyakkuja eli sen osalta ei tarvitse koodata mutta miten tuo 5Ah ero? vaikuttaako jotain? Ku ei koodauksessa ole vaihtoehtoja kuin 80Ah ja 90Ah?
                                Minä kyllä koodaisin 90Ah:ksi.
                                Ainakin osaa ladata täyteen asti.

                                Ja muista rekisteröidä akun vaihto.
                                F30 320xia
                                Ex E90 325da
                                Ex E90 320da
                                Ex E46 330D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎