Originally posted by Risto113
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e90 oikea taka-kulma narisee/kitisee
Collapse
X
-
Oliko tämä nyt sen ison keskimmäisen alatukivarren ulommainen nivel? Voisiko se aiheuttaa väljänä ollessaan, että ohjaus alkaa välillä puoltamaan? Vai olisiko ns. aurauksen säätötanko ja sen säätöruuvit todennäköisemmin syyssä.
Joskus kun ajan reunakivien ylitse kuuluu takaa narahdus.f10 535xi vm2011
---
ex:
e92 335i vm2007
e90 320i vm2005
e46 328CiA vm1999
Comment
-
-
Originally posted by uijui View PostSamaa vikaa E91, puoltaa oikealle renkaista riippumatta. Samoin perä huojuu kaistanvaihoissa ja kiihdytyksissä. Vika narinahelassa vai takakelkan puslissa?
Minulle on opetettu jo pienenä, että auto menee aina ojaa kohden - oli kyseessä auton tai kuskin määrittämä suunta
No vitsi vitsinä, mutta tosiaan kyllä se auto puoltaa aina oikealle mieluummin kuin vasemmalle.E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Olen tätä auton käytöstä jo muutman viikon seurannut. Välillä kulkee nätisti suoraan kun päästää ratista, välillä puoltaa lievästi vasemmalle, mutta useimmiten pyrkii oikealle.
Reilu kuukausi sitten käytin nelipyöräsuuntauksessa. Asentaja sääteli taka-aurausta ja sanoi että kaikki muu on kunnossa. sitten kun työnsi autoa peilit paikallaan metrin taakse ja eteen, kulmat vaihtelivat. Jossain on kuulema väljää, mutta ei osannut sanoa missä.f10 535xi vm2011
---
ex:
e92 335i vm2007
e90 320i vm2005
e46 328CiA vm1999
Comment
-
-
nostellaas vanhaa, kun itsekin luin tätä threadia ennen kuin aloin vaihtohommiin ja hieman pisti silmään nuo ruisku+öljy -"korjaus"ehdotukset.
Narinahelat siis vaihdoin viikonloppuna molemmille puolille. Ainoa asia mistä huomasi päällepäin että jotain ongelmaa on oli ko. narina, esim tallissa heiluttelemalla välystä ei saanut esiin (johtuisiko siitä että siellä on viisi eri tukivartta tukemassa napaa). Kuitenkin, ajossa huomasi että auto kulkee kuin ajokoira, irrationaalisesti vaihtaen puoltamista.
Kun vanhat pallonivelet otti irti, niin sitten tunsi pallonivelessä selvän löysyyden, ja kun nappasin päätykumin irti, niin sisukset kertoi karua kieltä: vesi oli päässyt niveleen ja aloittanut ruosteen etenemisen (katso kuva alla). Tuon olisi aivan varmasti saanut hiljaiseksi ruiskulla ja öljyllä, mutta se EI olisi korjannut oikeaa vikaa, ja seuraus olisi ollut jatkuvasti väljenevä nivel, paska ajettavuus ja epätasaisesti kuluvat renkaat. Suomeksi: paljon vitutusta ja merkittävästi kalliimmat seurauskustannukset.
Mun mielestä ei kannata kikkailla öljyn kanssa, vaan vaihtaa suosiolla noi pallonivelet. Uudet maksoi pari kymppiä kipale, ja kun ekan oli vaihtanut niin toisen vaihtoi jo reippaassa tunnissa. Toki vaatii ulosvetäjän, sitä ilman on turha haaveilla vaihtamisesta. Muuten tarvitaan vain ihan normaaleja työkaluja.
F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Tuosta E91:en takapäästä alkoi kuulua narinaa ja kokeilin laittaa automaattiöljyä injektioneularuiskulla "narinahelan" sisään. Narina ei kuitenkaan kadonnut vaikka öjlyä tuli reilusti niin että sitä alkoi tulla kumin sisältä jo ulos. Nyt kysynkin onko tuon alatukivarren ulkopään helan lisäksi muita tyypillisesti narisevia joita voisi kokeilla voidella? Silmämääräisesti näyttää että ne muut olisi umpikumiheloja joita ei siis voi sisäisesti hoitaa...?F20 116i M-sport
F11 530dA M-sport
Comment
-
-
Originally posted by kktune View PostTuosta E91:en takapäästä alkoi kuulua narinaa ja kokeilin laittaa automaattiöljyä injektioneularuiskulla "narinahelan" sisään. Narina ei kuitenkaan kadonnut vaikka öjlyä tuli reilusti niin että sitä alkoi tulla kumin sisältä jo ulos. Nyt kysynkin onko tuon alatukivarren ulkopään helan lisäksi muita tyypillisesti narisevia joita voisi kokeilla voidella? Silmämääräisesti näyttää että ne muut olisi umpikumiheloja joita ei siis voi sisäisesti hoitaa...?
Edit: Eli tarkoitan, että se pusla vähän pyörähtelee mukana.Last edited by tommylee; 11-12-2017, 15:20.Ex: BMW 330 Xd E90
Ex:BMW 335Xi E90
Nyt: Audi A5 V6 tdi Quattro
Comment
-
-
Originally posted by tommylee View PostTein edelliseen 330xd:n saman "korjauksen". Pelkkä öljyn ruiskuttaminen ei riittänyt. Ota ja löysää pulttia ja pyörittele räikällä tai lenkkiavaimella kunnolla, niin sit lakkaa kitisemästä, kun öljy pääsee paremmin leviämään.
Edit: Eli tarkoitan, että se pusla vähän pyörähtelee mukana.F20 116i M-sport
F11 530dA M-sport
Comment
-
Comment