Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d ja lievää nykimistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom1s
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 669
    • .

    #46
    Edellispäivänä taas nyki taas ihan kunnolla kun tarkoituksella koitin. Luin ulkomaiselta foorumilta että joku kaveri oli saanut asian korjattua GT1/DISillä kalibroimalla EGR venttiilin uudestaan?

    Tiedä sitten pitikö kuinka paikkaansa mutta yritin löytää vastaavaa kohtaa DISillä mutta en löytänyt. Inpalla löytyi kohta jossa EGR venttiiliä pystyi ajelemaan prosentteina edestakas. Sitä koitin ja näin myös että kun auto nyki niin DPF poltto oli päällä. Jos tuo egr:n liikuttelu jotain auttoi niin sen näkee seuraavan kerran kun poltto menee päälle koska tänään taas auto toimi moitteetta.
    F31 328i M-Sport

    Comment

    • Tom1s
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 669
      • .

      #47
      Sen verran edelliseen että eipä ole auto nykinyt enää syystä taikka toisesta.
      Oli kyllä akun napakin irti monta tuntia tuossa kun vahvaria asensin, mutta silti oletan että tuo EGR venttiilin ajelu teki jotain.

      Myöskin eräänlainen puutuminen mikä aiemmin ajoittain ilmeni on nyt poissa...saas kattoa kuinka kauan kestää jos oireet palaavat.
      F31 328i M-Sport

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #48
        Originally posted by Tom1s View Post
        Sen verran edelliseen että eipä ole auto nykinyt enää syystä taikka toisesta.
        Oli kyllä akun napakin irti monta tuntia tuossa kun vahvaria asensin, mutta silti oletan että tuo EGR venttiilin ajelu teki jotain.

        Myöskin eräänlainen puutuminen mikä aiemmin ajoittain ilmeni on nyt poissa...saas kattoa kuinka kauan kestää jos oireet palaavat.


        eipä ole täälläkään nykinyt, vaikka ei ole tehty mitään... riippuu varmaan kuun asennosta.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • cmas
          Bimmer Rookie
          • Apr 2011
          • 59
          • Pääkaupunkiseutu

          #49
          Originally posted by mahead View Post
          Olen tässä parina iltana yrittänyt foorumilta löytää juttua aiheesta, mutta joko hakusanat on olleet huonoja tai sitten juuri tästä kombinaatiosta ei ole ollut juttua.

          Auto siis -07 320d E91, Realoem:n mukaan moottori m47n2. Kun ulkolämpötila nousee yli +15 ⁰C, satunnaisesti tasakaasulla n. 1500-2000 rpm välillä tuntuu pientä nykimistä. Oire on todella satunnainen ja kestää yleensä alle sekunnin. Katseen ehtii juuri ja juuri siirtää mittaristoon ja ehkä siinä muutaman kymmenen kierroksen verran kierroslukuviisari väpättää. Sitten taas kulkee normaalisti hetken aikaa. Näppituntumalta tuntuisi, että tuota sattuu vain kun kone on ajettu puolilämpöiseksi, mutta kun pihalla on ollut sen verran viileät ilmat, kovin usein asiaa ei ole päässyt toteamaan. Vaihteella ei tunnu olevan merkitystä. Vakkaria käytettäessä en muista huomanneeni vastaavaa nykimistä.

          Ajossa tuo tuntuu lähinnä siltä kuin polttoaineen seassa tulisi pienen pieni ilmakupla. Ihmetyttää vain tuo, että oire alkaa aika tarkan tuntuisesti tuossa viidentoista-asteen jälkeen (voihan jossain polttoaineletkussa varmaan pieni reikä olla joka sitten lämpölaajenemisen takia rupeaa vuotamaan, mutta luulisi että siihen vaikuttaisi koneen lämmöt enemmän sitten).

          Eihän tuo kummoinen vika olisi, mutta kun auto muuten kulkee pehmeästi ja mukavasti, niin sitä enemmänhän tuo sieltä sitten tökkää istumalihaksiin. Kuulostaako kuvaukseni perusteella tutulta jutulta kenellekään, eli mistähän voisi olla kyse? Kiihdytyksessä nykimistä ei tunnu koskaan, ja tehot tuntuisivat muutenkin olevan tallessa (tosin odb-testerillä mitattuna en 0-100 km/h -kiihdytyksessä saanut mitenkään parempaa aikaa kuin 9,5 sek, joka on aika kaukana luvatusta 8,3:sta). Talvella saman auton kanssa oli kylmillä ilmoilla startin sivuääntä, eikä ehdotetut bendixin putsaamiset ym. auttaneet asiaan. Se asia kuitenkaan tuskin on tähän kytköksissä.
          Onko asiaan tullut mitään ratkaisua? Mulla on ollut tuo Saksasta tuotu e91 320d (2007) nyt pari viikkoa ja jos en väärin tilannetta ole tulkinnut, niin täsmälleen samat oireet on mullakin. Itse olen huomannut, että kun ajan kierrosalueella 1000-1800 rpm pintakaasulla ja siitä lähtee kevyesti kiihdyttämään, niin nykäisee/nykii. Jos antaa reilummin syöttöä, niin ei nyi. Ja myös täällä kelien lämmettyä +10 asteen yläpuolelle oireet ilmeni. Vikakoodeja ei vielä ole ennätetty lukea koneesta tuon ilmenemisen jälkeen ja olisi todella kiva tietää mikä tuossa koneessa nyt aiheuttaa tuota nykimistä.
          320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

          Comment

          • mahead
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 38

            #50
            Originally posted by cmas View Post
            Onko asiaan tullut mitään ratkaisua? Mulla on ollut tuo Saksasta tuotu e91 320d (2007) nyt pari viikkoa ja jos en väärin tilannetta ole tulkinnut, niin täsmälleen samat oireet on mullakin. Itse olen huomannut, että kun ajan kierrosalueella 1000-1800 rpm pintakaasulla ja siitä lähtee kevyesti kiihdyttämään, niin nykäisee/nykii. Jos antaa reilummin syöttöä, niin ei nyi. Ja myös täällä kelien lämmettyä +10 asteen yläpuolelle oireet ilmeni. Vikakoodeja ei vielä ole ennätetty lukea koneesta tuon ilmenemisen jälkeen ja olisi todella kiva tietää mikä tuossa koneessa nyt aiheuttaa tuota nykimistä.
            Kovasti kuulostaa tutuilta oireet. Omassani ne alkoivat taas tänään, ja mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, niitä kestääkin sitten tuonne syksyyn asti kunnes ilmat taas viilenevät. Talvella tätä ei ole tapahtunut yhtä ainutta kertaa.

            Sen verran tilanne on kehittynyt, että näköjään nyt riitti jo (auton lämpömittarin mukaan) 8,5 ⁰C ulkolämpötila, aurinko tosin paistoi. Kone oli lämmin, jäähdytinnesteet ongelmahetkellä 85 ⁰C. Tällä kertaa nykiminen oli jo huomattavasti tuntuvampaa, kierrokset seilasi 100-200 rpm ja ongelmaa kesti useamman sekunnin. Ajoin silloin nelosella jotain 60-70 km/h, kierrokset siinä 1600 rpm. Vaihdoin kolmoselle ja ajoin hetken, sen jälkeen sitä ei enää tapahtunut. Saavuin tosin pian kotipihaan, joten kovin kauaa ei ollut enää mahdollisuuttakaan nykimisille.

            Just tuo pintakaasulla ajaminen kuvaa tilannetta parhaiten. Useimmiten nykii kevyen kiihdytyksen aikaan, mutta joskus myös tasanopeudella ajaen. Ja nykiminen tuntuu juuri siltä kuin polttoaineen mukana menisi ilmaa.

            DPF:ään en usko, ei se sitä koko kesää varmastikaan polttele. Eikä varsinkaan tuolla tavoin nykien. Erilaiset karstaongelmat eivät mielestäni myöskään tilannetta selitä, koska pitäisihän sen silloin nykiä talvellakin.

            Comment

            • Tom1s
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 669
              • .

              #51
              Täälläkin oireet ilmaantuvat taas kun ilmat lämpenee. Epäilen vahvasti EGR venttiilin toimintaa. Itse ainakin aion putsata EGR-venttiilin seuraavaksi.
              F31 328i M-Sport

              Comment

              • cmas
                Bimmer Rookie
                • Apr 2011
                • 59
                • Pääkaupunkiseutu

                #52
                Kai se on sit pistettävä listalle seuraavat asiat:
                1.) MAF irti ja testiajoa, niin selviää nykiikö se silloinkin
                2.) EGR:n putsaus
                3.) Ahtopuolen lämpötila-anturi
                4.) Jotain polttoainejärjestelmän putsausainetta vois pistää tankkiin & vaihtaa sitten polttoainesuodattimen

                Kuulin kaverin kautta, että joskus näistä vekottimista on toi lämpötila-anturi oireillut, joten pitänee kysyä paljonko se maksaa ja vaihtaa kokeeksi, jos ei ole sikakallis.

                EGR:n putsaus: kuinka tämä oikein tehdään käytännössä?

                Pirullista selvitettävää tämä oireilu, kun ei edes vikakoodeja löydy koneesta.

                Edit: Anturi tilattu, hintaa jäi 21,50. Jos ehtii tulla viikonlopuksi, niin pistetään vaihtoon.
                Last edited by cmas; 09-05-2011, 20:21. Reason: Asian lisäystä
                320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                Comment

                • cmas
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2011
                  • 59
                  • Pääkaupunkiseutu

                  #53
                  Vaihdoin tuossa joutessani sen ahtopuolen lämpötila-anturin (joka siis on välijäähyn ja turbon välissä). Kun otin vanhan anturin pois, niin se oli ihan öljyssä. Pikkusen pistää miettimään, et mitäs hittoa se öljy tuolla tekee. Onko kenelläkään moisesta mitään hajua?

                  Edit: tietty kaipa se nyt on normaalia, että 150 tkm ajetussa on jo vähän kertynyt öljyä/sen tapaista tuonnekin. Lyhyehkö koeajo tehty eikä nyi. Mutta kelit on kans kylmähköt, joten aika näyttää auttoko toi vai ei.
                  Last edited by cmas; 14-05-2011, 18:51. Reason: Lisäystä...
                  320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                  Comment

                  • cmas
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2011
                    • 59
                    • Pääkaupunkiseutu

                    #54
                    Pidetääs nyt sit topic elossa.

                    Tänään alko oireilla enemmänkin. Eli sateinen päivä, 13 astetta lämmintä. Hyvä kun pääs kotiin saakka (kevyttä liioittelua). Mut välillä meinas risteyksessä hyytyä ihan pystyyn ja tuntui, että menee puhdittomaksi alle 2000 rpm:n. Nyki jo tasakaasullakin eikä vaan moottorijarrutuksen jälkeen. Tankkiin heitetty Sonaxin diesel system cleaneria purkki ja tankattu Nesteellä. Kotiin tullessa avasin pellin ja huomasin, että ilmanputsarille menevä letku oli ehkä hieman huonosti paikallaan - vaikuttaako se nyt sitten tähän - Ei hajuakaan...

                    INPA näyttää 0 erroria, 2 warningia. Toinen varoitus on siitä, kun vaihdoin sen lämpötila-anturin ja toinen varoitus koskee hiukkassuodatinta ja se varoitus on tullut km-lukemalla 148 tkm, nyt mittarissa 153.

                    Nappasin muutaman screenshotinkin INPA:sta, niitä pääsee vilkaisemaan tästä: http://sulx.dy.fi/~cmas/.e91_issue/

                    Laakkoselle sain ajan 3.6. mutta enpä tiedä saako nekään muuta aikaan kuin rahanmenoa.

                    Edit: Livedatasta sen verran, et siinä määrin minkä pystyy ite kattomaan samalla kun ajaa, niin
                    a) Rail-paine on aikalailla sitä mitä pyydetäänkin
                    b) Ahtopaine on kans, mutta tulee hieman jäljessä pyydettyyn/optimaaliseen paineeseen nähden. Lieneeko tuollainen käytös OK?
                    c) Air intake temp ja toi Air temp näyttää ajossa olevan molemmat about 32 astetta tms tuon lyhyen testilenkin aikana
                    Last edited by cmas; 23-05-2011, 18:48. Reason: Lisää tietoja
                    320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                    Comment

                    • Tom1s
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 669
                      • .

                      #55
                      Originally posted by cmas View Post
                      Pidetääs nyt sit topic elossa.

                      Tänään alko oireilla enemmänkin. Eli sateinen päivä, 13 astetta lämmintä. Hyvä kun pääs kotiin saakka (kevyttä liioittelua). Mut välillä meinas risteyksessä hyytyä ihan pystyyn ja tuntui, että menee puhdittomaksi alle 2000 rpm:n. Nyki jo tasakaasullakin eikä vaan moottorijarrutuksen jälkeen. Tankkiin heitetty Sonaxin diesel system cleaneria purkki ja tankattu Nesteellä. Kotiin tullessa avasin pellin ja huomasin, että ilmanputsarille menevä letku oli ehkä hieman huonosti paikallaan - vaikuttaako se nyt sitten tähän - Ei hajuakaan...

                      INPA näyttää 0 erroria, 2 warningia. Toinen varoitus on siitä, kun vaihdoin sen lämpötila-anturin ja toinen varoitus koskee hiukkassuodatinta ja se varoitus on tullut km-lukemalla 148 tkm, nyt mittarissa 153.

                      Nappasin muutaman screenshotinkin INPA:sta, niitä pääsee vilkaisemaan tästä: http://sulx.dy.fi/~cmas/.e91_issue/

                      Laakkoselle sain ajan 3.6. mutta enpä tiedä saako nekään muuta aikaan kuin rahanmenoa.

                      Edit: Livedatasta sen verran, et siinä määrin minkä pystyy ite kattomaan samalla kun ajaa, niin
                      a) Rail-paine on aikalailla sitä mitä pyydetäänkin
                      b) Ahtopaine on kans, mutta tulee hieman jäljessä pyydettyyn/optimaaliseen paineeseen nähden. Lieneeko tuollainen käytös OK?
                      c) Air intake temp ja toi Air temp näyttää ajossa olevan molemmat about 32 astetta tms tuon lyhyen testilenkin aikana
                      Itsellä on aika hyvin toiminut taas...en ole siis saanut aikaiseksi putsausta...

                      EGR-venttiili on siinä ilmanotossa. Jos venttiili ei sulkeudu kokonaan niin pakokaasukierrätys ei toimi suunnitelulla tavalla. Koitin jo poistaa koko härdellin toiminnasta laittamalla alipainekellon letkuun kuulan, mutta toisella starttauksella toi kärry ilmoitti huomanneensa vilpin

                      Alhaiselta näyttää koneen lämpö 71 astetta...lähteekö dpf poltto päälle laisinkaan?
                      Last edited by Tom1s; 23-05-2011, 21:18.
                      F31 328i M-Sport

                      Comment

                      • cmas
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2011
                        • 59
                        • Pääkaupunkiseutu

                        #56
                        Noi lämmöt oli mitattu kun auto lähinnä pyöri tyhjäkäyntiä. Ei siis ajossa (ajossa lämmöt jotain 88-90:n väliltä, jos oikein muistan). Muutama livedata-kuva on näkyvillä täällä:http://sulx.dy.fi/~cmas/.e91_issue/live_data/ Tuota dataa otettaessa kaveri ajoi autoa ja koetin katsella dataa. Nykäyksen aikana - kun se on niin nopea - ei datassa ehdi mitään nähdä eikä error-koodiakaan tule, kun vika on niin lyhytaikainen. Pitäis olla joku OBD-softa, joka logittais arvoja talteen mm. asentotunnistimista, niin näkis putoaako jonkun anturin tila nollille hetkellisesti. Rauhallisesti päivittyvällä INPA:lla ei tuollaisia näe. En minä ainakaan.

                        Tänään testattu ajaen ilman ilmastointia: kyllä se nykäsee tai on muuten vain hieman puutunut aina välillä alakierroksilla. Sunnuntaina on aikaa testata MAF. Ja ton jälkeen olen yhteydessä jälleen asiaa enemmän tietäviin tahoihin. Asia kerrallaan, kyllä tähän hitto järjellinen selitys löytyy ja tällä hetkellä mulle on tarjottu lista tutkittavista asioista:

                        1.) Aja ilman ilmastointia - nykiikö? (no nykii)
                        2.) MAFin piuha irti & ajoa - nykiikö (testataan...)
                        3.) EGR:m läppä jumittuu hieman auki ja täyskaasulla ei vaikuta, pienillä kierroksilla voi tuntuakin
                        4.) Kampi- tai nokka-akselin asentotunnistin

                        Pistän päivitystä taas, kun ehdin testata tuon MAFin.
                        Last edited by cmas; 25-05-2011, 21:29. Reason: Lisäys
                        320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                        Comment

                        • Tom1s
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2002
                          • 669
                          • .

                          #57
                          Tuli putsattua egr venttiili. Todella karmeessa kunnossahan se oli mutta ei vuotanut pois otettaessa. Auto ei muutenkaan ole nyt liiemmin nykinyt joten katsotaan auttaako tai palaako oireet.


                          Tuolla kuvia pian
                          F31 328i M-Sport

                          Comment

                          • cmas
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2011
                            • 59
                            • Pääkaupunkiseutu

                            #58
                            Koetahan nyt kovasti ajella ja kerro heti auttoko. Aika karseessa kunnossa on kyllä ollu.

                            Jos jossain välissä viitsit, niin nappaapas piruuttas se ahtimen ja välijäähyn välisessä putkessa pystyosassa oleva lämpötila-anturi irti. Piuha lähtee helposti ja itse anturikin on vaan o-renkaalla paikallaan eli lähtee kierittämällä ja vetämällä irti. Onko sulla miten öljyisen näköinen se anturi? (tietäis onko se muilla samassa kunnossa kuin mulla, toi on 5 min homma katsoa se ja pistää takaisin paikalleen eikä ees näpit likaannu )
                            320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                            Comment

                            • Tom1s
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2002
                              • 669
                              • .

                              #59
                              Originally posted by cmas View Post
                              Jos jossain välissä viitsit, niin nappaapas piruuttas se ahtimen ja välijäähyn välisessä putkessa pystyosassa oleva lämpötila-anturi irti. Piuha lähtee helposti ja itse anturikin on vaan o-renkaalla paikallaan eli lähtee kierittämällä ja vetämällä irti. Onko sulla miten öljyisen näköinen se anturi? (tietäis onko se muilla samassa kunnossa kuin mulla, toi on 5 min homma katsoa se ja pistää takaisin paikalleen eikä ees näpit likaannu )

                              Tuota nro 10
                              meinasit? Olihan se hiukan öljyisen oloinen muttei pahasti. Ahtimesta tulee hiukan öljyä läpi varmaankin ei huolestuttavaa niinkauan kuin ahdin pelaa normaalisti. Vanhassa autossa oli ahtoputket sisältä melkolailla kokonaan öljyssä mutta aina vaan mentiin... =)
                              F31 328i M-Sport

                              Comment

                              • cmas
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2011
                                • 59
                                • Pääkaupunkiseutu

                                #60
                                Juu, samasta osasta kyse. Ja kyllä mä päädyinkin siihen, että siellä on väkisin öljyä jonkun verran.

                                Otin tänään MAFin irti. Ilman MAFia autosta uupui selkeästi tehoja, kun motarinopeuksissa alkoi polkea. Ilman MAFia auto ei tuntunut 'uuvahtavan' missään vaiheessa, vaan veto oli tasaisesti matalammalla tasolla. MAF takaisin kiinni ja sama testiajo: selkeästi enemmän potkua, veti nätimmin. Mutta tuntui myös hieman 'miettivän' kaupunkiajossa aina välillä. En sit tiedä, että oiskohan toi MAF sitten semmoinen asia joka pitäis vaihtaa ja testata sitä kautta asiaa taas eteenpäin...
                                320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎