Kannattaa vilkuilla / testata ahtimen säätimen toiminta. Jos se jumittaa, saattaa oireilla tuohon(kin) malliin. MAFin vaihdon jälkeen adaptioarvot varmaan myös nollattiin ja MAF-testisekvenssi on ajettu läpi?
Joo tuosta säätimen toiminnasta minulle juuri vinkattiinkin. Mitenhän moisen tarkistaa? En ole aivan varma että nollasiko adaptioarvoja, aika kusetusta jos ei niin tehnyt ja varautti ajan vianetsintään. Testisekvenssi ajettiin kuitenkin läpi. Joka tapauksessa Maf tuntuu tässä vaiheessa ihan vaan oireelta ja vika on jossain muualla...
Joo tuosta säätimen toiminnasta minulle juuri vinkattiinkin. Mitenhän moisen tarkistaa? En ole aivan varma että nollasiko adaptioarvoja, aika kusetusta jos ei niin tehnyt ja varautti ajan vianetsintään. Testisekvenssi ajettiin kuitenkin läpi. Joka tapauksessa Maf tuntuu tässä vaiheessa ihan vaan oireelta ja vika on jossain muualla...
Eipä tässä varmaan isosta enää ole kiinni
Mulla epäiltiin, että tuo säädin ois rikki ja mittasivat liikkeessä (Rinta-Juppi, Pori) ahtopaineen ulkoisella anturilla ja kokeilivat uutta säädintä (ei vaikuttanut, joten pistettiin vanha takaisin). Testaamisesta en oikein tiedä, kaipa ne saa testerillä ajettua sen servon liikkumaan ja näkee onko sen liikeraja rajoissaan. Joku muu vois täällä tietää miten tuo on oikeasti tehty? Samoin ulkomaailman foorumeilla on ollut juttua, että joillakin EGR-venttiilin arvot on olleet pielessä (eli esim. negatiivisia arvoja) ja aiheuttanut nykimistä. Tämänkin saa kalibroitua kuntoon, tai sitten vaihtaa EGR-venttiilin, jos niikseen tulee. Ei tule tässä vaiheessa kyllä muuta mieleen kuin tuo paineensäädin & EGR-venttiili ja suurimmat prosentit menee paineensäätimelle.
Mulla epäiltiin, että tuo säädin ois rikki ja mittasivat liikkeessä (Rinta-Juppi, Pori) ahtopaineen ulkoisella anturilla ja kokeilivat uutta säädintä (ei vaikuttanut, joten pistettiin vanha takaisin). Testaamisesta en oikein tiedä, kaipa ne saa testerillä ajettua sen servon liikkumaan ja näkee onko sen liikeraja rajoissaan. Joku muu vois täällä tietää miten tuo on oikeasti tehty? Samoin ulkomaailman foorumeilla on ollut juttua, että joillakin EGR-venttiilin arvot on olleet pielessä (eli esim. negatiivisia arvoja) ja aiheuttanut nykimistä. Tämänkin saa kalibroitua kuntoon, tai sitten vaihtaa EGR-venttiilin, jos niikseen tulee. Ei tule tässä vaiheessa kyllä muuta mieleen kuin tuo paineensäädin & EGR-venttiili ja suurimmat prosentit menee paineensäätimelle.
Jep, kiitosta. Pitää sanoo että lähteevät siitä etsimään. Päivittelen sit mitä löytyy...
Uskomatonta sinänsä. Saksasta tullut ilmamassamittari on ilmeisesti viallinen, kokeileevat huomenna toimiiko uudella mittarilla.
Sitten kysymys. Pitäisikö auton pelata nykimättä kun maffin piuha repäistään irti? Kuulemma pelaa "vähän paremmin". Jo nyt perkele..
Mulle kävi viime kesänä niin, että MAF oli rikki, vaihdettiin MAF ja se oli suoraan paketista rikki - näitä sattuu joskus.
Jos MAFin piuha on irti, auto yleensä pelaa vähän paremmin jos vika on anturissa. Auto kyllä menee ns. safe modeen eli laskee tehoja jonkun verran, jos MAF ei ole kiinni.
MAF ei ollut viallinen. Uusi on tarkastettu. Mikään ei ole muuttunut ja mitään varsinaista vikaa ei ole löytynyt. Ai että.
Huomenna korjaamolta soitetaan turbon huoltajalle (professional motorsin Virtala), jospa hän osaisi neuvoa vähän eteenpäin mitä tässä lähdetään hakemaan (mahd. jopa viallinen turbo?). Myös turbon säädin on katsottu, se ainakin liikkuu. Mitään vuotoja ei vielä pahemmin ole etsitty, väittivät että sen kyllä kuulisi, onko näin?
Jotain outoa röplätystä välillä kuulemma pitää kun paikallaan polettaa.
Vähän alkaa jo koneen vaihto kummitella mielessä, siinä ollaan jo aika kivasti kusessa.
Jos ei ensi viikolla selviä niin pitänee alkaa toista autoa etsimään käyttöön :think
MAF ei ollut viallinen. Uusi on tarkastettu. Mikään ei ole muuttunut ja mitään varsinaista vikaa ei ole löytynyt. Ai että.
Huomenna korjaamolta soitetaan turbon huoltajalle (professional motorsin Virtala), jospa hän osaisi neuvoa vähän eteenpäin mitä tässä lähdetään hakemaan (mahd. jopa viallinen turbo?). Myös turbon säädin on katsottu, se ainakin liikkuu. Mitään vuotoja ei vielä pahemmin ole etsitty, väittivät että sen kyllä kuulisi, onko näin?
Jotain outoa röplätystä välillä kuulemma pitää kun paikallaan polettaa.
Vähän alkaa jo koneen vaihto kummitella mielessä, siinä ollaan jo aika kivasti kusessa.
Jos ei ensi viikolla selviä niin pitänee alkaa toista autoa etsimään käyttöön :think
Ihan mielenkiinnosta: onko sulla LCI-malli vai ei? LCI:ssähän taisi ennen -09 olla jotain potentiaalisia ongelmia jakopään kanssa, jos en väärin muista. Onko katsottu mitä suuttimien korjausarvot näyttää ja onko rail-paineet & ahdot sitä mitä pitääkin olla? Ihan ajon aikana siis eikä tyhjäkäynnillä pajalla (jos vika ei vaikka näy silloin). Ilmoittelehan miten asia etenee, jos saat vaikka jotain tolkkua tuohon ongelmavyyhtiin.
Ihan mielenkiinnosta: onko sulla LCI-malli vai ei? LCI:ssähän taisi ennen -09 olla jotain potentiaalisia ongelmia jakopään kanssa, jos en väärin muista. Onko katsottu mitä suuttimien korjausarvot näyttää ja onko rail-paineet & ahdot sitä mitä pitääkin olla? Ihan ajon aikana siis eikä tyhjäkäynnillä pajalla (jos vika ei vaikka näy silloin). Ilmoittelehan miten asia etenee, jos saat vaikka jotain tolkkua tuohon ongelmavyyhtiin.
Ei oo LCI eli ongelma tuskin liittyy jakopäähän.
Auto on tutkittavana Autohuolto Räisäsellä Kuopiossa, he tekevät suuttimien korjauksia joten luulisin niiden suuttimet tarkistaneen.
Kyllä ne autolla ajeli testerin kanssa mutta ilmeisesti saavat ajella vielä lisää. Ihan en tarkalleen tiedä mitä kaikkea on testattu ja seurattu kun ei ole tuota tietotaitoa kysyä oikeita kysymyksiä. No tässähän sitä oppii
Elikkäs nämä ainakin on tarkistettu.
-MAF on nyt pois pelistä, se on mitattu olevan ok.
-Turbon paineensäädin liikkuu
-EGR toimii
-Hiukkassuodattimen paine-erot OK
Tämä kaikkihan lähti nyt siitä kun turbo kosahti ihan kunnolla ja päästi öljyt läpi. Tulee vaan mieleen että jos turbo itse on nyt ok niin mitähän se vanha turbo on voinut rikkoa hajotessaan?
Minä päivittelen taas huomenissa jos Virtalalta tulee jotain konkreettisia ehdotuksia mistä vikaa lähdetään etsimään. Ihanan kallista.
Tulee väistämättä mieleen se että kun egr putsataan ja maffia jne vaihdetaan niin adaptaatio arvot eivät muutu hetkessä vaan pikkuhiljaa jossei niitä nollata tai kalibroida.
Muistelin aikaa jolloin sama vika autoa vaivasi että helpotti joksikin aikaa jos akun napa oli yön irti.
Oma korjaantui tiheämmällä öljyjen vaihdolla ~15tkm ja EGR venttiilin putsaamisella. Joskus talvella Redlinen RL-2 tököttiä suuttimille. Muutaman kerran satunnaisesti nykäissyt mutta ei lähellekkään sellaista kuin auton ostaessani.
-EGR (puhdas ja liikkuu)
-Turbon paineensäädin liikkuu (yritetään vielä säätää huomenna pajalla)
-MAF (+ohjelma päivitetty sen osalta ja arvot nollattu)
-Välijäähyssä ei pahemmin paskaa/öljyä (kameralla zuumailtu)
-Lämpötila-anturit näyttää loogisia arvoja
-Alipaineletkut oikein päin
-DPF+KAT pesty niin että varmasti lähti paska irti kun kattikin vähän kuoriutu huomenna läjään. Samalla putsattiin lambda-anturi, Katsotaan onko putsauksella mitään vaikutusta, kun tuohan niitä MAF:n kanssa yhdessä säätelee.. Jos ei vaikutusta niin tilaan vielä purkaamolta kun tuntui marmorilla olevan niin kallis..
Auto lähtee loppuviikosta pajalta, poltto päälle, vikakoodit pois ja mäkee sahaamaan että palaa loputkin paskat pois ja pönttö kuivaa. Sit aletaan nimimerkki mLatvala:n kanssa lyömään päät yhteen ja pohtimaan mitä seuraavaksi keksitään..
Sellainen huomio vielä, että kun maffi otetaan irti auto käy "röpötellen", mutta ei samalla tavoin vissiin jumi kierroksia. Ongelma nyt jokatapauksessa näyttäisi olevan joko imu tai pakopuolella (???) Vieläkö löytyy hyviä ideoita, kaikki apu otetaan vastaan???
-EGR (puhdas ja liikkuu)
-Turbon paineensäädin liikkuu (yritetään vielä säätää huomenna pajalla)
-MAF (+ohjelma päivitetty sen osalta ja arvot nollattu)
-Välijäähyssä ei pahemmin paskaa/öljyä (kameralla zuumailtu)
-Lämpötila-anturit näyttää loogisia arvoja
-Alipaineletkut oikein päin
-DPF+KAT pesty niin että varmasti lähti paska irti kun kattikin vähän kuoriutu huomenna läjään. Samalla putsattiin lambda-anturi, Katsotaan onko putsauksella mitään vaikutusta, kun tuohan niitä MAF:n kanssa yhdessä säätelee.. Jos ei vaikutusta niin tilaan vielä purkaamolta kun tuntui marmorilla olevan niin kallis..
Auto lähtee loppuviikosta pajalta, poltto päälle, vikakoodit pois ja mäkee sahaamaan että palaa loputkin paskat pois ja pönttö kuivaa. Sit aletaan nimimerkki mLatvala:n kanssa lyömään päät yhteen ja pohtimaan mitä seuraavaksi keksitään..
Sellainen huomio vielä, että kun maffi otetaan irti auto käy "röpötellen", mutta ei samalla tavoin vissiin jumi kierroksia. Ongelma nyt jokatapauksessa näyttäisi olevan joko imu tai pakopuolella (???) Vieläkö löytyy hyviä ideoita, kaikki apu otetaan vastaan???
Antakaas viisaat neuvoja missä ongelma tuon jälkeen on, jos oletetaan etto rupeli on okei, kun uutena tullut tai kunnostettuna samanlainen.
Pakoputki alkaa olla jo likimain puhdas, ja imupuolellakaan kerta välijäähy on kurkattu ei mitään onkelmaa voisi enää oletella.
Mikä antura tässä nyt on ongelmana?
Lambdan oireet diesel autoissa, kuka tietää mitä viallinen tekee?
Pesukuvat alla, lopulta kymppi minsan jälkeen öljyä eikä tuhkaa enään irtoillut. Kahden tunnin noxwax liuotin otti kyllä öljynkin tuosta katin päästä, sillä kippo viemäriin kaataessa sanko oli täynnä rehellisesti öljyä.
Nonii kävin heittää tommosen vajaan tunnin lenkkiä ja hyvin se pelas, ehkä vähän tehot kateissa alkuun, saattoi olla vielä vähän vettä tuossa pöntössä mut kyllä se siitä piristy sitte hetken ajon jälkeen
Vika: väärin asennettu turbon paineesäädin
Syy: merkkiliikkeessä huollattaminen
Syyllinen: minä itse
Nonii kävin heittää tommosen vajaan tunnin lenkkiä ja hyvin se pelas, ehkä vähän tehot kateissa alkuun, saattoi olla vielä vähän vettä tuossa pöntössä mut kyllä se siitä piristy sitte hetken ajon jälkeen
Vika: väärin asennettu turbon paineesäädin
Syy: merkkiliikkeessä huollattaminen
Syyllinen: minä itse
kiitos ja kumarrus
Toivottavasti liike hyvittää joka ainoan euron, jonka ovat perseilyllään aiheuttaneet sinulle. Mutta sehän ei taas korvaa sitä tuskaa mikä auton kanssa on ollut. Voi jeesus mitä menoa ollu merkkiliikkeessä.
Toivottavasti liike hyvittää joka ainoan euron, jonka ovat perseilyllään aiheuttaneet sinulle. Mutta sehän ei taas korvaa sitä tuskaa mikä auton kanssa on ollut. Voi jeesus mitä menoa ollu merkkiliikkeessä.
Saas nähdä.. Eihän tuossa isosta summasta ole kysymys mutta kyllä mä aion tämän viimeiseen asti tapella vaikka sitte iha periaatteessa.. (jos nyt ei kuitenkaa käräjille tartteis )
Nyt kun tarkemmin muistelee niin se oli juuri ennen juhannusta. Auto vaan tyrkättiin minulle sen kummemmin tutkimatta onko vika oikeasti MAF:ssa kuten työnjohtaja sen minulle sanoi olevan. Tämä lukee myös kuitissa että MAF antaa vikakoodin. Sen jälkeen työnjohtaja jäi lomalle enkä ole saanut yhteyttä häneen. Periaatteessa kuluttajansuojan mukaan auto pitäisi viedä samalle korjaamolle mutta tässä tapauksessa se ei olisi ollut mahdollista. No tämähän on nyt oikeastaan tämän kyseisen työnjohtajan suhtautumisesta kiinni että miten helposti menee.. En mä mitään korvauksia ala pyytelee mut sen vianetsinnän laskun saavat maksaa...
Comment